paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 13:24

Dagelijks kom ik langs een grote pensionstal waar de weilanden geel zien van de Jacobskruis kruid.
ik kan me dan niet voor stellen dat iemand daar zijn paard in zet en er dan ook nog voor gaat betalen.
al zou ik er gratis mogen staan dan deed ik het nog niet.
zouden jullie je paard bij zo'n stal neerzetten?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:27

JKK is pas gevaarlijk in gedroogde vorm, dan herkent een paard het niet meer alszijnde giftig. Voorts, is het wel JKK in die betreffende wei, boerenwormkruid lijkt vanaf een afstandje exact op JKK.

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:28

Ik zou ze ook liever in een wei zonde JKK zetten. Maar in de wei herkent het paard de plant en blijft er vanaf.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 13:29

Is echt jacobskruiskruid.
door het lopen zullen er best stujken afbreken of knakken wat dan droogt,dan herkennen ze het niet meer.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:30

Boerenwormkruid is ook giftig en als er niks anders staat is de kans aanwezig dat ze er toch aan beginnen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:31

Ik snap dit soort topics nooit zo goed. Je staat daar toch niet op stal, dus wat is het probleem?

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:31

Waarom niet? ze komen in ieder geval buiten :)

Is ook geen direct gevaar, want zolang de plant groeit en bloeit is er voor paarden, koeien, geiten en schapen weinig risico. Jacobskruiskruid smaakt bitter en wordt normaal gesproken niet gegeten.

Jacobskruiskruid wordt pas zeer gevaarlijk wanneer het wordt ingekuild of gehooid. De plant verliest na het maaien haar typerende geur, kleur en smaak, waardoor paarden de plant niet meer als giftig herkennen. Na het maaien blijft het gif werken. Graseters eten op stal hun dagelijkse hooirantsoen en krijgen de giftige stoffen binnen (de zogenaamde alkaloïden).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:43

onze wei staat er helaas vol mee, maar ze weten heel goed dat ze het niet kunnen eten dus dat doen ze ook niet ;)

nuvel

Berichten: 1477
Geregistreerd: 15-10-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:47

Ik heb ook een wei vol jkk. Wat moet ik doen? Zoals dat omhoog schiet kan ik niet bijhouden. Al jaren trek ik het handmatig er uit. Alleen eer dat alles weg is en ik de tijd heb gevonden om het allemaal weg te halen ben ik toch al even verder. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Paarden zijn slimmer dan je denkt.

Lig ik er wakker van dat er nu in mijn wei jkk staat nee eigenlijk niet. Ze hebben onbeperkt hooi tot hun beschikking en al mijn paarden zijn kern gezond. Dit jaar weet ik niet eens of ik er wel aan ga beginnen. Misschien als ik wat tijd over heb.

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:59

"Zo'n stal"? :')
Kom zeg, ze hebben het daar niet geplant speciaal om de paarden te vergiftigen :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:06

Ik begin er niet aan, merk dagelijks de gevolgen van JKK bij onze oude tinker. Heeft in een gebied gestaan met JKK en is van de groep de enige die nog overeind staat met een lever die nagenoeg naar de knoppen is. En onze dierenarts heeft me gewaarschuwd, een paar happen JKK nu nog en het is einde lever en dus einde paard.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:41

Ik zou niet willen dat mijn paard erin gezet zou worden. De kans is inderdaad groot dat ze toch hier en daar wat JKK kapot lopen, en omdat ze het gedroogd niet herkennen, ze toch wat binnen krijgen. Het gif in JKK werkt cumulatief, iedere hap is er dus 1 teveel, het lichaam kan niets van het gif afbreken.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:46

Hier ook bepaalde stukken met JKK in het weiland...zolang het groen is, blijven ze er ver van af. Ik trek al jaren x aantal weken per jaar het zooi met de hand eruit...buurman doet niks aan zijn stuk land vol gele bloemen, dus is dweilen met de kraan open :( Maar heb hier al 17 jaar de paarden erop lopen en geen enkel probleem gehad.
Maar ik let er wel op dat alles tegen augustus/september eruit gehaald is.
Alleen wil ik graag wat regen tegen dan, want met die aanhoudende droogte krijg je het er niet uit :')

Iemand zei hier dat boerenwormkruid ook giftig is :? Dat wordt hier wel van tijd tot tijd met veel smaak verorberd...nooit wat van gemerkt.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:52

Je kan het gewoon met wortel en al eruit trekken kleine moeite vind het ook eigen verantwoordelijkheid hoor. In de wei van die van mij staat het ook ik trek het er dan zelf uit ga niet naar de eigenaar en zeggen Ohh er staat jacobskruid in de wei. Ik loop zelf twee x pw de wei na zo hou je het in de hand

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:53

F_inley schreef:
Je kan het gewoon met wortel en al eruit trekken kleine moeite vind het ook eigen verantwoordelijkheid hoor. In de wei van die van mij staat het ook ik trek het er dan zelf uit ga niet naar de eigenaar en zeggen Ohh er staat jacobskruid in de wei. Ik loop zelf twee x pw de wei na zo hou je het in de hand


Alleen gaat het hier om bijna 2ha :') Kost hier iets meer dan een kleine moeite ... ~~}> :+

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:54

Oef wat een gevaarlijke adviezen hier, dat een paard van JKK afblijft klopt niet in alle gevallen!
Wanneer de weide schraal is gaan ze over op jkk, ook prefereren veel paarden vers boven hooi of kuil, dus een paard op rantsoen in een weide met jkk zetten en bijvoeren, is niet slim. Daarbij kan bij lange droogte jkk gedeeltelijk afsterven waardoor paarden het wel gaan eten.
Ik zou dan ook zeker niet zomaar mijn paard in een weide met jkk zetten.
Wees je bewust van de risico's!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:55

Met heel veel vrienden/familie/kennissen/buren what ever. In één grote lange rij gaan staan in de weide en gezamenlijk naar voren werken. Dus samen elke meter uitkammen (jkk trekken). Of is dat iets te ver gezocht? Ik bedenk maar wat hoor :P

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:55

Pandora2 schreef:
F_inley schreef:
Je kan het gewoon met wortel en al eruit trekken kleine moeite vind het ook eigen verantwoordelijkheid hoor. In de wei van die van mij staat het ook ik trek het er dan zelf uit ga niet naar de eigenaar en zeggen Ohh er staat jacobskruid in de wei. Ik loop zelf twee x pw de wei na zo hou je het in de hand


Alleen gaat het hier om bijna 2ha :') Kost hier iets meer dan een kleine moeite ... ~~}> :+



Ja dan ben je iets langer bezig hihi

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:15

anneliesdj schreef:
Oef wat een gevaarlijke adviezen hier, dat een paard van JKK afblijft klopt niet in alle gevallen!
Wanneer de weide schraal is gaan ze over op jkk, ook prefereren veel paarden vers boven hooi of kuil, dus een paard op rantsoen in een weide met jkk zetten en bijvoeren, is niet slim. Daarbij kan bij lange droogte jkk gedeeltelijk afsterven waardoor paarden het wel gaan eten.
Ik zou dan ook zeker niet zomaar mijn paard in een weide met jkk zetten.
Wees je bewust van de risico's!


Andere optie is 24/7 op stal hier.... lijkt mij ook geen strak plan :+

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:16

Chasey schreef:
Met heel veel vrienden/familie/kennissen/buren what ever. In één grote lange rij gaan staan in de weide en gezamenlijk naar voren werken. Dus samen elke meter uitkammen (jkk trekken). Of is dat iets te ver gezocht? Ik bedenk maar wat hoor :P


:') Die moeten er dan wel zijn...remi alleen op de wereld hier :))
Maar je bent van harte welkom hoor ! :D

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:19

Pandora2 schreef:
anneliesdj schreef:
Oef wat een gevaarlijke adviezen hier, dat een paard van JKK afblijft klopt niet in alle gevallen!
Wanneer de weide schraal is gaan ze over op jkk, ook prefereren veel paarden vers boven hooi of kuil, dus een paard op rantsoen in een weide met jkk zetten en bijvoeren, is niet slim. Daarbij kan bij lange droogte jkk gedeeltelijk afsterven waardoor paarden het wel gaan eten.
Ik zou dan ook zeker niet zomaar mijn paard in een weide met jkk zetten.
Wees je bewust van de risico's!


Andere optie is 24/7 op stal hier.... lijkt mij ook geen strak plan :+

Dat zeg je nu ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:35

Pandora2 schreef:
F_inley schreef:
Je kan het gewoon met wortel en al eruit trekken kleine moeite vind het ook eigen verantwoordelijkheid hoor. In de wei van die van mij staat het ook ik trek het er dan zelf uit ga niet naar de eigenaar en zeggen Ohh er staat jacobskruid in de wei. Ik loop zelf twee x pw de wei na zo hou je het in de hand


Alleen gaat het hier om bijna 2ha :') Kost hier iets meer dan een kleine moeite ... ~~}> :+


Hier 10ha, groot deel leeg geplukt maar sommige stukken staat zo veel dat het niet te doen is.

colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:40

Ik huurde bij een boer ong.3/4 hectare weiland en ben daar weggegaan omdat we de JKK niet meer bij konden houden.
nu staan we ergens waar geen JKK staat,kost wel wat meer maar dat heb ik er graag voor over.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: paard in wei vol jacobskruiskruid zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:42

Wij hebben een paard die het rustig opeet hoor...

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:48

Elk jaar even de spuitcombinatie er over en je bent van alles af.

:)

100 euro per hectare en het is schoon van alles wat geen gras is. Zou het werk er niet eens van willen hebben.