Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 12:48

Ik ben in het bezit van een 5 jarige andalusier cruzado merrie
Rijd haar op dit moment met een 17.5 inch wintec cair dressuurzadel met groene boom.
Nu ligt dit zadel op haar rug wel goed. Ik heb dit al wel een aantal malen laten aanpassen binnen een jaar omdat ze heel veel veranderde.


Wanneer is het verstandig om over te stappen op een lederen op maat gemaakt zadel. Wil voor mezelf uiteindelijk een zadel met iets diepere zit omdat ik zelf niet 100% lekker zit op een wintec.

Ze heeft nogal een korte rug en is vrij rondgeribt
Heeft er iemand tips en adviezen wanneer is een andalusier uitgegroeid en welke zadels zijn geschikt voor deze paarden.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:52

Paard groeit tot 6 in de hoogte en zwaart vervolgens tot 8 uit. Daar mag je voor een groot lang gelijnd paard tot 2 jaar bij optellen, maar een andalusier zal wel op het gemiddelde zitten. Jaartje of 2 wachten of zadel kopen wat nog 2 maten groter kan, maar dan nog is het deels een gok.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:55

Ik merk dat mijn 5 jarige Lusitano nog steeds groeit en verandert, dus ik wacht tot nog even tot hij wat definitiever volgroeid is.

Ik laat mijn huidige zadel wel regelmatig controleren en aanpassen als ik merk dat het niet helemaal goed meer ligt.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:01

Ik heb toen mijn pre 6of 7 was een op maat gemaakt zadel gekocht. En 2 jaar daarna nog een keer moeten laten verbreden.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 18:18

Ik ben helaas de enige met een andalusier hier in de buurt kan qua groeicurve dan ook niet erg vergelijken wel merk ik ten opzichte van de kwpn erg waar ze mee in de opfok heeft gestaan en waar ze nu weer bij op stal staat dat ze wel echt een behoorlijke tijd later de groeispurt kreeg en pas nu een beetje puppy af is. Vind het lastig om het juiste moment te bepalen

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:37

Ik heb sinds een jaar de WoW van mijn vorige paard op mijn nu 5 jarige Lusitano liggen.
Ik wilde toen gelijk al iets op maat laten maken, maar hij had nog zo'n puppy model dat dat niet handig was.

Mariska van Oest was toen toevallig op stal voor iemand anders en die zei dat mijn WoW prima kon voldoen voorlopig, ze heeft 'm aangepast aan mijn jonge paard en ik daar ben ik nog steeds super blij mee!
Elk half jaar verandert er wel iets aan hem en dan past ze de lucht aan of de headplate en kunnen we weer vooruit!
Ze is net weer geweest en ik ben er weer helemaal blij mee!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:45

Minimaal 7 jaar.
5 is in iedergeval de slechste leeftijd daarvoor. Tussen 5 en 6 komt vaak nog wat schoft en op dat moment verliezen ze daardoor kortstondig wat volume in de bovenlijn. Dat vult daarna weer op.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 08:53

Dank voor alle reacties
ik ben nog steeds aan het rondkijken.
Zadelmaker moet weer komen. Mijn huidige zadel is te krap aan het worden.
ik zal waarschijnlijk op zoek moeten naar een ander zadel.
Vervolgvraag is welk dressuurzadel is geschikt voor een andalusier.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:22

In ieder geval een zadel met korte kussens en veel schoudervrijheid wegens de barokke bouw met vaak wat wekere rug en flinke schouderpartij
Albion, prestige, zijn merken die me zomaar even te binnen schieten.
Je zou hier eens even kunnen kijken
http://www.tzadelhuisje.nl/index.php/on ... s?start=30
of op marktplaats natuurlijk

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:30

Even een ervaring, misschien heb je er iets aan :)

Mijn cruzado merrie is nu 6 en ik moet nog steeds t zadel elk half jaar laten aanpassen.
Mijn zadelmaker vergelijkt het dan even, en dan blijkt dat ze elke keer minimaal een CM is gegroeid!

Ik heb er nu een kieffer malmö op liggen.
Erg handig omdat de boom hiervan aan te passen is qua breedte, door een zadelmaker.

Ik had eerst de leeftijd van 6 in mijn hoofd, wanneer ik een echt op maat gemaakt zadel wilde.
Maar als ik dit nu zie, haal ik misschien de 8 nog wel!

Het is mijn 5e zadel in 3 jaar tijd, elk zadel is "op maat" gemaakt en daarna nog een keer aangepast..

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:32

Is de wintec niet te lang voor je andalusier? Of heeft ze geen extreem korte rug?

Ik weet namelijk uit ervaring dat wintec vrij lange kussens heeft, waardoor ze voor veel korte paarden of pony's afvallen. Andalusiers zijn typisch vrij kort, als jouw merrie dat niet is heb je natuurlijk wel een hoop meer mogelijkheden op vlak van zadels.
Misschien kan je eens een zadelpasser laten komen met een hoop tweedehandse dressuurzadels? Dan kan je de zadels die op haar passen meteen zelf ook eens uittesten :)

Edit: Er bestaan andere merken die ook met aanpasbare/vervangbare kopijzers werken, als je paard nog zo snel verandert is dat misschien geen overbodige luxe :)

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:36

Ik heb geen ervaring met Andalusiers etc, maar misschien heb je hier iets aan :)

Ik heb zelfs sinds een kleine 2 maanden een Ruiz Diaz zadel voor mijn 4 jarige. Het is een leren zadel en ik vind hem echt heerlijk zitten. Kopijzer kan vervangen worden en dus meegroeien, misschien is dat iets voor jullie?

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 11:14

Ik zal vanavond even een foto plaatsen van mijn paardje met en zonder zadel.
merken en tips die jullie benoemen neem ik zeker mee.
Alvast dank voor het meedenken

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Wanneer op maat gemaakt leder zadel voor jonge anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:29

Ik heb een Macrider op mijn 4 jarige Pre aan laten passen. Ik laat hun dan elke keer komen als ik denk dat het nodig is. Kunnen de vulling en boom helemaal aanpassen.heerlijk zadel en mooi kort!