ijzers of hoefschoenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 08:46

De laatste tijd doet onze pony steeds korter met haar ijzers. Na het beslaan loopt ze de eerste week echt onwennig, daarna word dat langzaam minder. Toen we haar net hadden, deed ze rustig 12 weken met een set ijzers, nu nog maar 6 weken. We hebben haar 2 jaar.
Haar hoeven worden nu, door om de zes weken kappen, erg kort.

Nu beginnen wij ons af te vragen of het niet beter is haar tijdens buitenritten op hoefschoenen te zetten en in de wei gewoon blootvoets. Bij de vorige eigenaar liep ze blootvoets, maar dat is bij ons met de buitenritten geen optie, haar hoeven slijten dan echt te hard.

Wat zouden jullie doen? Ijzers of hoefschoenen en waarom die keuze?


Wesco

Berichten: 5059
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:56

Ijzers omdat hoefschoenen nooit 100 % passend te krijgen zijn door het slijten van de hoef. Misschien is het nog beter om je paard eens een tijdje zonder ijzers te zetten zodat de hoeven kunnen groeien voordat je er weer ijzers onder laat zetten. Alleen betekend dat ook dat je een tijd niet buiten kan rijden.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:59

Misschien een andere hoefsmid? Hoefschoenen vind ik echt maar niks. Maar als er zo veel verandering is zou ik eens een andere smid laten kijken. Rond deze tijd horen de hoeven heel flink te groeien


Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 09:13

Wesco schreef:
Ijzers omdat hoefschoenen nooit 100 % passend te krijgen zijn door het slijten van de hoef. Misschien is het nog beter om je paard eens een tijdje zonder ijzers te zetten zodat de hoeven kunnen groeien voordat je er weer ijzers onder laat zetten. Alleen betekend dat ook dat je een tijd niet buiten kan rijden.


Helaas is niet buitenrijden geen optie, we hebben geen bak en de dame is echt geen pony om dressuurrondjes mee te rijden.

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 09:14

smurffie schreef:
Misschien een andere hoefsmid? Hoefschoenen vind ik echt maar niks. Maar als er zo veel verandering is zou ik eens een andere smid laten kijken. Rond deze tijd horen de hoeven heel flink te groeien


Haar hoeven groeien nooit erg hard, maar wel voldoende om eens in de tien weken te bekappen en te beslaan, alleen nu is het maar 6 weken.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:57

als je eerst 12 weken met je ijzers kon doen, en nu minder, zou ik eens aan een andere smid denken. misschien laat hij de hoeven te lang of de hielen te hoog.
hoefschoenen werken prima als ze goed passen. ik heb ze voor 2 pony's en ben zeer tevreden.
maar laat je goed adviseren en laat ze aanmeten!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:18

[BEH] Kosten hoefschoenen versus ijzers

Nog even afgezien van de kosten die je jezelf bespaart aan veearts ellende door hoefijzers op lange termijn ;-) [BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800 en https://www.youtube.com/watch?v=DY21tn1aTxE

Maar eerlijk gezegd moet een paard gewoon zonder bescherming kunnen als het paard goed gehuisvest staat en goed bekapt wordt. Word je paard traditioneel bekapt? Daar schiet je geen moer mee op namelijk, die manier van bekappen is geschikt om ijzers onder te slaan, niet om vele kilometers op blote voeten te rijden. Met natuurlijk bekappen kan dat wel. Hier staan zeven paarden waarvan vijf lang op ijzers hebben gestaan, Rein reed zoveel dat de ijzers na vijf weken dunner dan een schilmesje waren. Nu rijden we die paarden op blote voeten vele kilometers en nóg moeten we de hoeven bijwerken met een vijl en de mesjes.

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:31

Ik heb gekozen voor hoefschoenen en zo veel mogelijk blootvoets de straat op.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 04:04

Blootvoets op harde grond moet ook langzaam opgebouwd worden. De hardheid van de hoef past zich aan aan de ondergond. Eens dat die aanpassing gebeurd is, zou je paard normaal zonder problemen blootvoets gereden moeten kunnen worden.
De hoeven worden dan echt hard en stevig (pech voor de bekapper van de hoeven als ze een keer bekapt moeten worden).

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Anoniem

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 05:12

Ik dacht ook dat de hoeven van mijn paard wel harder zouden worden na een tijd, wat ijdele hoop was. 7 jaar heb ik het volgehouden, na iedere buitenrit liep het paard een paar dagen onzuiver, ofwel had hij een hoefzweer. Vorig jaar uiteindelijk bezweken en terug ijzers eronder, paard liep terug zuiver.
Hij staat nu wel terug op blote voeten, omdat hij niet meer bereden wordt, ik heb beslist om hem op rust te zetten na ziekte.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 06:10

Als de vorige eigenaar zonder problemen blootvoets ermee reed dan moet jij dat ook kunnen. Werden de hoeven erg kort na buitenrijden zonder ijzers, of ging ze echt kreupel lopen? Vaak lijken hoeven gewoon heel kort te zijn terwijl ze eigenlijk een prima lengte hebben. De paarden die je overal om je heen ziet, de gemiddelde hoeflengte, is gewoon veel te lang. Er komen tig topics voorbij van paarden met brokkelhoeven, waarbij uiteindelijk blijkt dat de hoeven gewoon veel te lang zijn.
Ik zou dus gewoon zonder ijzers rustig opbouwen buiten, zo veel mogelijk berm en zandweggetjes nemen, en als je dan eens een aantal kilometers over asfalt moet dan inderdaad hoefschoenen. Dat heeft echt veel voordelen. Voor de weide, voor de hoeven, voor de grip.. En ook voor je beurs.
Wel is het een goed idee om zelf te leren vijlen tussen de hoefsmid-bezoeken door, zodat de hoefschoenen goed blijven passen en je de brokkels van de nagelgaten zelf bij kan houden.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 10:10

Helaas zijn bij ons de bermen vergeven van de molshopen en gaten door slecht onderhoud (laatst nog bijna voorover eraf gegaan, omdat ze in een gat stapte). Dus altijd behoorlijk veel km op asfalt, had dat niet zo geweest, dan hadden er nooit ijzers onder gehoeven.
De hoeven werden inderdaad erg kort, zo kort dat ze elk oneffenheidje onder haar hoef voelde en dan enkele passen onzuiver liep. Ja, dat was opgelost met het ijzer. Later nog eens geprobeerd om de ijzers eraf te laten, maar dat ging binnen een week weer mis, elk rit onzuiver lopen.
De pony loopt overdag in de wei en 's nachts op stal. De hele dag hobbelt ze dus door de wei.

Haar hoeven zijn echt op zich niet heel slecht van kwaliteit.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:12

Als ik in jou schoenen zou staan, zou ik niet twijfelen

Sowieso die ijzers er onder uit, vervelende dingen kosten alleen maar veel geld en hebben bijna alleen maar nadelen, op 1 voordeel misschien na nmlk 'symptoombestrijding'

Het lopen over verhard moet sowieso wel rustig opgebouwd worden zodat de hoef kan aanpassen, je moet geen hoefsmid hebben die verkeerd bekapt (en volgens mij bekapt 80% verkeerd voor blootvoets gebruik), en zelfs dan wil het nog niet zo zijn dat bij elk paard of pony de hoef altijd hard en sterk genoeg wordt om vele km's op verhard mogelijk is.

Ik heb zelf pas geleden hoefschoenen aangeschaft om soortgelijk dezelfde reden en ik moet zeggen, mijn eerste ervaringen zijn super!! Pony loopt er fantastisch mee, zo ruim en voorwaarts. Normaal was hij op verhard kort en terughoudend.
Schoenen zijn snel aan en uit getrokken, blijven goed zitten, en terug van buiten rit kunnen ze meteen uit en heeft ie er in zijn 'vrije tijd' geen last van. Geen gaatjes in de hoef, geen dure hoefsmid.


Waar geijzerde paarden ook vaak uitglijden etc heb je met hoefschoenen een vergelijkbare grip als blote hoef, dus hij liep er letterlijk zo mee weg, perfect!

Ik heb ze wel nog te kort om iets zinnigs te zeggen over slijtage, maar gezien de verhalen die ik her en der op internet heb gelezen denk ik dat dat wel goed komt.

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:10

Ik heb nog nooit een paard uitgegleden gehad met ijzers mits er verantwoordelijk gereden wordt. Verder is juist die stroefheid zwaarder dan zonder schoenen, iets paarden ook flinke problemen van kunnen krijgen. Ik denk dat de ijzerbrigade en de antiijzerbrigade het niet met elkaar eens gaan worden. Mijn merrie kan niet meer zonder ijzers, 3 maanden geprobeerd en bij een schepje in de paddock liep ze voorzichtig. Terwijl ik haar de eerste 2 jaar, en daarna nog een jaar ijzerloos gehad heb. Voor haar is het oprecht niet fijn, durft minder te lopen. Hoefschoenen mag ze niet ivm operatie aan haar been en de dierenarts heeft het mij duidelijk verboden. Dus zij mag op ijzers tot ze echt enkel het weiland in gaat, maar dat gaat niet gebeuren omdat ze door de operatie moet blijven lopen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:15

Schoenen of blote voeten zijn even stroef. Ik heb highspeed opnames van verschillende schoenen gemaakt en het maakt geen bal uit.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 16:24

Mijati schreef:
Helaas zijn bij ons de bermen vergeven van de molshopen en gaten door slecht onderhoud (laatst nog bijna voorover eraf gegaan, omdat ze in een gat stapte). Dus altijd behoorlijk veel km op asfalt, had dat niet zo geweest, dan hadden er nooit ijzers onder gehoeven.
De hoeven werden inderdaad erg kort, zo kort dat ze elk oneffenheidje onder haar hoef voelde en dan enkele passen onzuiver liep. Ja, dat was opgelost met het ijzer. Later nog eens geprobeerd om de ijzers eraf te laten, maar dat ging binnen een week weer mis, elk rit onzuiver lopen.
De pony loopt overdag in de wei en 's nachts op stal. De hele dag hobbelt ze dus door de wei.

Haar hoeven zijn echt op zich niet heel slecht van kwaliteit.


Ik rijd ook alleen maar op asfalt met de wagen en gebruik al jaren hoefschoenen.
Nu ik nog meer op asfalt rijd wil ik voor achter ook een setje.

Het is wel even goed zoeken maar in mijn begin tijd moeten we het doen met en foto van de schoenen en een meetlintje en was de keus erg beperkt (3 soorten) . Nu is er zoveel keus en zijn er genoeg passervices die thuis kunnen komen passen.
Floating boats zijn zelfs aan goed pasbaar te maken aan de hoef. Ontwikkeling staat dus niet stil en het moet echt heel gek zijn wil er voor jou paard niks tussen zitten.

Nadeel is wel dat jezelf wat hoefonderhoud zult moeten plegen om de voet op de juiste lengte te houden. Maar ook daar zijn weer genoeg cursussen voor te volgen.

Ik heb sinds kort de Marquis hoefschoenen en daarvan zijn alle onderdelen los verkrijgbaar. Nieuw setje zolen kost 7,50 . Daar heb ik geen nieuwe ijzers voor. :P

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:03

smurffie schreef:
Ik heb nog nooit een paard uitgegleden gehad met ijzers mits er verantwoordelijk gereden wordt.

Met binnenhalen van paarden glijden ze hier allemaal uit. Of als je plotseling stopt met die koets, drukt ie geijzerd paard zo naar voren. Paarden wennen er wel aan en worden er wel handiger in, maar optimaal, absoluut niet.


smurffie schreef:
Verder is juist die stroefheid zwaarder dan zonder schoenen, iets paarden ook flinke problemen van kunnen krijgen.

Die zin snap ik niet helemaal, of bedoel je dat schoenen stroever zijn? Dat is in mijn geval niet zo, in ieder geval.


smurffie schreef:
Hoefschoenen mag ze niet ivm operatie aan haar been en de dierenarts heeft het mij duidelijk verboden.

Ben wel benieuwd wat voor operatie dit dan omgaat?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:08

Ik ben erg tevreden met mijn hoefschoenen. Ik heb 2 paar Renegade Vipers voor mijn pony (voor de voor- en achterhoeven). Ik laat de hoefsmid elke 6 weken komen en dat gaan het goed. Als de hoefjes snel groeien rij ik het laatste weekje zonder hoefschoenen :) Mijn pony vindt ze heerlijk, ze loopt opeens met plezier over een kiezelpad en ben ze nog nooit verloren :D

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 17:12

dank jullie wel voor de fijne antwoorden met uitleg. Voor nu staat er wel een afspraak met de huidige smid. Kan even niet anders, gezien er inmiddels 3 ijzers los liggen. Die gaan er af. En dan gaan we eerst de hoeven laten herstellen en zien we verder.
Mochten anderen nog goede ideeën en onderbouwingen hebben, hoor ik die nog graag.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:38

Arabesk schreef:
[BEH] Kosten hoefschoenen versus ijzers

Nog even afgezien van de kosten die je jezelf bespaart aan veearts ellende door hoefijzers op lange termijn ;-) [BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800 en https://www.youtube.com/watch?v=DY21tn1aTxE

Maar eerlijk gezegd moet een paard gewoon zonder bescherming kunnen als het paard goed gehuisvest staat en goed bekapt wordt. Word je paard traditioneel bekapt? Daar schiet je geen moer mee op namelijk, die manier van bekappen is geschikt om ijzers onder te slaan, niet om vele kilometers op blote voeten te rijden. Met natuurlijk bekappen kan dat wel. Hier staan zeven paarden waarvan vijf lang op ijzers hebben gestaan, Rein reed zoveel dat de ijzers na vijf weken dunner dan een schilmesje waren. Nu rijden we die paarden op blote voeten vele kilometers en nóg moeten we de hoeven bijwerken met een vijl en de mesjes.


leg mij dan eens uit waarom mijn paard wel gewoon kilometers over asfalt heeft gelopen terwijl ze traditioneel wordt bekapt?
Dat ze een voorijzertje heeft, heeft niks te maken met snel afslijten. Ik vind dat je in wel meer topics helaas (voor)oordelen plaatst die simpelweg niet waar zijn. Bij 'traditioneel' bekappen wordt er niet bekapt om er een ijzer onder te slaan. Als een paard blootsvoets blijft wordt de hoef netjes afgerond etc. Een aanname die totaal niet klopt imo.

Ontopic.
Ik zou eerst eens een andere smid zoeken. 6 weken met ijzers is kort. Vooral als je paard er altijd langer mee deed.
Je zou ook in overleg kunnen gaan met je smid of er een reden voor is. Als er geen duidelijke reden is zou ik alsnog op zoek gaan naar een andere :)

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:42

Binnenhalen paarden uitglijden? Jagen jullie ze naar binnen? Op de stallen waar ze niet zelf binnen kunnen horen paarden netjes aan een halster mee genomen te worden. Hier zetten de paarden zichzelf binnen en buiten, ook over grote betonplaten, soms wel met een drafje maar de enige die hier af en toe onderuit gaat is de veel te drukke shet die vergeet dat hij benen heeft; zonder ijzers.

Pony heeft jaren voor de kar gelopen, nooit uitgegleden. Maar ik draaf op straat zeer rustig en dan kan zij makkelijk stil (dus ook rekening houden dat de kar niet te zwaar is om te remmen).
Dat soort problemen zie ik dus niet.

Stroef door hoefschoenen zie je door paarden op een lopende band te zetten en te meten, dat millimeterwerk zul je inderdaad op filmpjes niet zien.

Operatie is een ingewikkelde, heeft temaken met de diepebuigpees en tarsaalschede in het achterbeen. Daarom moet de beweging en het afrollen van de benen optimaal zijn, anders is ze kreupel. Daarom hebbenwij haar op extra ronde ijzers staan om haar goed te houden. Blootvoets was ook mogelijk; echter moest ik haar dan inderdaad zelf bijhouden en ik wil niet zelf aan hoeven kloten zonder opleiding ( dus ook niet met een dagcursusje).

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:35

Helemaal in het begintijdperk van de huidige hoefschoenen zijn ze van relatief zacht rubber gemaakt, deze beten zich inderdaad vast (en dus stroever dan blote voeten), net als het eerste kunststof beslag trouwens. Daar waren inderdaad problemen mee. Ik wil mijn paard vanuit iedere gang, dus ook een stevige draf, per direct stil kunnen zetten, ook op asfalt. Dat kan zonder problemen met hoefschoenen. Hij is ook wel eens plotseling opzij gesprongen, ik was erg blij dat hij hoefschoenen aan had, want nu kraste hij maar een 20cm glibber, in plaats van dat hij op zijn plaat ging. Met ijzers was het niet goedgekomen.

Medisch beslag vind ik een ander verhaal, hoewel ik wel zelf de hoeven bijhoudt tussentijds. De hoefsmid komt alsnog ieder 8-9 weken en juist doordat ik tussentijds corrigeer (is bij mijn paard millimeterwerk want er moet iedere week tot 2 weken 1-3mm van de hielen af, meer kan niet i.v.m. op eieren lopen) loopt mijn paard nu beter dan ooit en is zijn hoefscheur uitgegroeid. Maar dat je denkt: daar begin ik niet aan, kan ik me levendig voorstellen als het paard zo kwetsbaar is geworden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

smurffie

Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:11

Ik doe op asfalt nooit meer dan een klein drafje, ook blootvoets (heb 3 paarden lopen, slechts 1op ijzers) niet. Ook dan kunnen ze goed slippen en beschadigingen op lopen. Al heb je gelijk; pas na de operatie ben ik een muts geworden met mijn beesten. Voor de kar altijd geweest omdat ik dat altijd spannend vond tussen het verkeer. Onder de man is het wel eens anders geweest zo heb ik haar op en zonder ijzers gehad, maar reed sowieso alleen in bermen harder dan draf dan :=.

Ik denk ook dat mijn voornaamste tegenargument op schoenen is dat heel veel slecht passen omdat er zelf bijgehouden moet worden, ik en vele met mij durven en vooral kunnen dat niet. Maar ook bij goed passende schoenen heb ik door mijn dierenarts twijfels gekregen; iets jullie bij ijzers hebben. Voor mijn paard zou ik als ik het echt wil haar zonder ijzers kunnen hebben. Echter is het mij te veel risico voor te weinig resultaat.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 23:00

Er kan ook eventueel gedacht worden aan kunststoffen hoefijzers. Deze laten de schokdempende werking van de hoef behoorlijk goed toe. Zo zijn er minder snel problemen die eigen zijn aan ijzers. Hoe het echter zit met glijden en kunststof hoefijzers, dat weet ik niet. Maar ik denk dat daar wel informatie over te vinden valt.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:21

nadeel van kunstof hoefbeslag is dat het geplakt moet , en dus ook los kan laten.
en door de lijm beschadig je uiteindelijk de hoef. zelf 2 jaar ervaring mee en nu gewoon hoefschoenen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ALiuvv, Amazonbot en 6 bezoekers