Wedstrijdsport bij jullie ook zo duur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Wedstrijdsport bij jullie ook zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:34

Naar aanleiding van dit topic begon ik me te realiseren dat wedstrijdmennen in België ongelofelijk duur is, en ik vroeg me af of dat bij jullie ook zo is. :o

Ik wil graag in augustus mijn eerste wedstrijd starten en ik loop telkens weer tegen problemen aan. Zo wordt er in de laagste klasse al verwacht dat je dressuur en vaardigheid start met een spoorbreedte van 1m38, terwijl er in de marathon 1m25 gevraagd wordt. Ook voor pony's worden er daar geen versoepelingen toegestaan.
Er kan met spoorverbreders gereden worden, maar aangezien die nergens te vinden zijn wordt er dus al bijna verwacht dat je in de laagste klasse al een presentatiewagen én marathonwagen staan hebt.

Daarnaast zijn de registraties en licenties ook zo duur. De registratie van een pony kost eenmalig 100€, maar de competitieve licentie van de menner kost 100€ per jaar. Het afleggen van het verplichte brevet was ook 50€.
Goed, ik heb dus al 250€ uitgegeven het lijkt erop dat ik me nu zal kunnen inschrijven voor een wedstrijd.
Wil ik volgend jaar een klasse hoger starten, dan wordt de licentie nog eens 50€ duurder.

Maar dan volgt het startgeld zelf nog, 50€ per wedstrijd 8)7 Je leest het goed, startpassen zitten niet inbegrepen in de competitieve licentie.

Nu vraag ik me af, verdienen al die wedstrijdmenners dan zoveel? :o Is dat bij jullie in Nederland ook zo of zijn de wedstrijden bij jullie iets toegankelijker?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wedstrijdsport bij jullie ook zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:38

Ik woon niet in NL maar in zwitserland.
Hier betaal ik voor een dressuurproefje onder het zadel (geen aangespannen) ongeveer 40-45 euro...
Voor 2 proefjes dus 90 euro 8)7

Al zou ik routine willen krijgen, dat kan ik me echt veroorloven %)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Wedstrijdsport bij jullie ook zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:41

NL, proefje meestal 10 euro, maar op sommige plaatsen duurder denk dan aan 15 euro per proefje.
Startpas voor een jaar 88 nog wat voor onder het zadel
Startpas mennen ben even kwijt wat die kost.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:27

De tarievenlijst van de KNHS

In Nederland betaal je per jaar:
- lidmaatschap van je eigen (men)vereniging,
- Basisafdracht KNHS 18,00 euro
- abo Paard en Sport (verplicht KNHS-blad) 32,75 euro
- startpas mennen enkelspan 48,00 euro
- per dressuurproef ca 8,00 tot 10,00 euro (soms iets meer)
(- indien je een grote D-pony hebt, jaarlijks laten opmeten tot 8 jaar ca 25 euro)

en eenmalig:
- registratie paard (25,50 euro) of pony (18,20 euro)
- registratie persoon (3,80 euro)

Mis ik nog iets?

edit: Rhine_ hier op Bokt is ook Belgisch en rijdt in Nederland wedstrijden. Misschien is dit één van de redenen waarom ze hier rijdt en niet in België. Kun je eens vragen :) .

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Wedstrijdsport bij jullie ook zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:06

Jeetje wat is het daar duur :oo

Hier is het ook duur zat als je zoals ik met zowel enkelspan als tweespan wilt rijden.
Maar vind de eisen dat je in je dressuur vaardigheid al gelijk met zo'n brede wagen moet rijden echt onzin.

En inschrijfgeld is ook belachelijk. Dat is hier een stuk schappelijker...

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Wedstrijdsport bij jullie ook zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:15

Ik weet geen antwoord op al je vragen, maar ik weet wel dat de eigenaar van mijn VP klasse 3 marathons en Z dressuur en geloof M vaardigheid allemaal gewoon met dezelfde marathonwagen start. Hij heeft geen eens een dressuurkoets

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:05

Renee... iets verder lezen dan je neus lang is :Y)
Dit gaat over België.

Nordique

Berichten: 216
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: Wedstrijdsport bij jullie ook zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:17

Idd heel duur om CAN te rijden...
Ben je al eens gaan kijken naar zo'n wedstrijd? Ze hebben allemaal presentatiewagen én marathonwagen mee. Heb een beetje het gevoel dat ze het niet toegankelijk willen maken voor de beginnende wedstrijdmenners.. Maar ja je moet toch ooit beginnen

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:21

Klopt Nordique, dat gevoel heb ik ook >;) Ze willen jonge menners aantrekken, maar welke jonge menner heeft er nu 2 wedstrijdkoetsen en een vrachtwagen om alles te kunnen transporteren? |o