Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 09:01

Ik vraag me sinds gisteren serieus af of een trailer zoals ze nu zijn,echt zo ideaal is om paarden te vervoeren.

Om een lang verhaal kort te maken,een van mijn paardjes was verkocht,kregen we niet op een camionette,niet op een camion(van de mensen die ze gekocht hadden),en uiteindelijk heb ik ze op mijn trailer gezet,samen met mijn oude merrie om ze zelf naar die mensen te brengen,ze stond heel rustig,maar na een half uur rijden,plots een grote schok door de trailer,zag ik haar nies tegen het voorruitje,dus ik dacht van 'foute boel,aan de kant gaan',zat op een grote weg,dus enkele 10-tallen meters moeten verderrijden,en de trailer bleef schokken,en tegen dat ik een klein zijstraatje tegenkwam om te checken,was ze blijkbaar helemaal achterovergeslagen en lag blokvast door de stang in het midden,met haar hoofd aan de achterklep.(ze stond vast,zelfs rond de stang,net omdat ze niet in de lucht zou kunnen gaan,maar haar halster was kapotgetrokken)

Nu,uiteindelijk de hele trailer gedemonteerd op de koer van een boerderij vlakbij,en paard heelhuids en zonder verwondingen eruit gekregen(en gelukkig was er ook een voorleef,waardoor ik mijn oude merrie er zo af kon halen,die is constant doodkalm gebleven.)

Nu,daar sta je dan op een half uur van thuis,en we hebben op 2 dagen tijd zo'n 7 uur geprobeerd om ze terug op de trailer te krijgen,maar ik zelfs nog geen beetje gelukt,paard was doodsbang en wou niet meer.
(dit samen met oa 2 DA'en,met en zonder sedatie,....)

Eerst stelde DA voor om met een koeiencamion te komen en ze daar proberen op te krijgen,is een open bak,maar ik had hier ook geen goed oog op,op die paardencamion van die mensen wou ze nog niet in de buurt van die oploopklep komen.

De zoon van de boer waar we gestrand waren,kwam met de oplossing.

Zijn koeienkar vr achter de traktor,laten aansluiten op hun koeienbox waar ze zaten,en daar hooi op leggen(die kar ligt ook vol stro,net als een dubbele stal vol stro,maakt dus alleen wat meer geluid als ze stappen),en hij zag het zitten,als het lukte,om ze zo terug naar huis te brengen(want de mensen die ze eigenlijk gekocht hadden,wilden ze dan niet meer,wat ik totaal niet erg vond,wou ze alleen heelhuids thuiskrijgen),dus die avond,na weer x-aantal uren geprobeerd te hebben ze te laden,die kar op die box laten aansluiten,eten erop en nr huis.
De volgende morgen kwam ik aan,zaten er alletwee rustig op,nog wat hooi gegeven,kar toe en dan wachten tot 's middags omdat die zoon dan makkelijkst kon.

Voor de zekerheid ze nog een lichte sedatie gegeven,want het laatste wat ik wou was nu weer herrie,maar zo een rustige,en best lange rit naar huis gehad met gewoon rustige paarden.

En net daarom vraag ik me nu serieus af of een trailer nu echt zo ideaal is?
Zoveel paarden gaan er niet graag op,hangen over een bar,laten zich vallen,staan nat van het zweet eens eruit,.....

Op die koeienkar stonden ze los,de grote van ongeveer 2 paardenboxen achter elkaar en kon je in het midden nog toedoen om de ruimte kleiner te maken of om bv dieren naast elkaar te vervoeren die elkaar niet kennen.
Onderaan metaal die toe is,bovenaan een soort raster waar ze door kunnen kijken,maar die door kunnen springen,en ook bovenaan wat ijzeren stangen.

Ik vreesde dat ze op de grote baan zouden schrikken van vrachtwagens die toch vlakbij recht naar hun toe rijden,en voorbij razen,maar niets was minder waar,in het begin was haar hoofd altijd laag,maar na een goed half uur rijden,zag je dat de sedatie ten einde raakte en ook zij begon rond te kijken,eens links,eens rechts,ff naar achter lopen enzo,eens thuis,stonden ze ook rustig,ze zagen hun vriendjes,riepen wat,maar stonden gewoon op hun gemak.

Waarom moeten wij perse paarden droppen in ruimtes waar ze vast staan,zich niet kunnen draaien,laat staan eens vooruit of achteruit springen als ze er nood aan hebben omdat ze bv ergens van schrikken?

Is dat echt de ideale oplossing?
Waarom geen soort rijdende boxen waar paarde niet uit kunnen,maar wel vrij in staan,en zich ook niet kunnen verwonden als ze zich bv laten vallen,uitglijden,.....
Want als een paard zoiets doet in een trailer heb je meestal al een serieus probleem.

Ook het feit dat ze hemel boven hun hoofd hebben en geen gesloten dak,zie ik als een enorm voordeel,ze voelen zich niet opgesloten(en er kan bv altijd iets te vinden zijn die bovenaan bevestigd kan worden bij bv regen,of die vanvoor gemonteerd wordt om de ergste wind tegen te gaan bij bv autosnelweg)

Wat vinden jullie?
Is een trailer nu gewoon wel de beste manier van vervoeren?
Of zijn er nog mensen die zich echt afvragen of dit nu echt ideaal is?

Bestaat er eigenlijk iets als een soort open stal op wielen?

Want nu staat ze thuis,maar eerlijk,ik denk dat het ofwel dagen en maanden zal kosten om haar nog op een trailer te krijgen,en na de rit in de koeienkar weet ik zelfs niet of ik haar dat nog wil aandoen,wetende dat het zoveel makkelijker en minder stressvol kan op een andere manier.....

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:44

Ik denk toch dat een dichte trailer het veiligste is voor op de snelweg.Op de binnenwegen is zo'n open koeienkar wel handig,maar echt niet op de snelweg.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:47

in Amerika hebben ze ook open trailers en daar staan ze los in,ze zien alles lekker windje

ik heb ook problemen met paard en trailer,hij gaat er na tijdje wel in maar komt er bezweet af....

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:52

Ik kan de mijne alleen laden en lossen. Loopt er zo op. Eerste paar keren wat hulp er bij gehad. Nu zit er een benieuwd bodem in en gaat hij er zo op. Zal een paard ook wel voelen als die rot is. En het Scheelt ook hoe je er mee rijd. Rustig door de bochten etc.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:56

Je hebt ook te maken met wettelijke regels.
Er moet nu eenmaal een gesloten iets zijn.

Alleen boeren mogen kort stukken rijden met een open koeienkar.
Paarden mogen er niet in vervoert worden.
En je mag met zo'n kar niet de snelweg mee op.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 10:01

@gohya,waarom zou dat op snelwegen onveilig zijn?ze kunnen er niet uit,je ziet op alles hoe ze reageren en ook zij zijn alles.

Idd,in Amerika heb je trailers waar ze los op staan,daar lukt het ook,waarom zou het hier dan een probleem zijn?

Eerlijk,ik snap best waarom er zoveel traktementen zijn,we dwingen paarden in een kleine,dondere,opgesloten ruimte,geen plaats om te schrikken,warm,zweterig,.....

Een paard die het gewoon is,is allemaal goed en wel,maar wat met paarden die jong zijn,of zelden tot nooit op de trailer gaan?gewoonangstige paarden,paarden met claustrofobie,traumatische paarden(waar ik de mijne nu ook zal mogen bijrekenen vrees ik),.....

@Belle_boef,was een zo goed als nieuwe Iforwilliams,dus veiliger,nieuwer,ruimer,....kan je ze niet hebben,het gebeurde op een grote,rechte weg,waar ik 60 reed terwijl je 90 mocht,dit heeft helemaal niet te maken met te vlug of eender wat.
Ook niet over 'mijne lopen er zo op'
Ik vraag me gewoon oprecht af of een trailer,zoals die nu is,echt het ideale vervoersmiddel is.
Waarom zou dat zoveel beter zijn dan iets(wat volgens mij hier niet bestaat),waar ze los op kunnen,alles kunnen zien en met hun neus in de lucht staan?,waar ze niet vast,over,onder,....stangen of wanden kunnen raken,....

@brainless,welke wet zegt die dingen?want je hebt toch ook trailers met een soort zeil op het dak,dat kan er ook af,alleen blijf het ook een trailer met stangen e.d.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:33

tengeltje11 schreef:
Waarom zou dat zoveel beter zijn dan iets(wat volgens mij hier niet bestaat),waar ze los op kunnen,alles kunnen zien en met hun neus in de lucht staan?,waar ze niet vast,over,onder,....stangen of wanden kunnen raken,....


Dat wat jij wilt bestaat niet omdat er voorgeschreven regels zijn. Die er zijn voor onze veiligheid en de veiligheid van andere weggebruikers.
Een paard op een aanhanger die van boven open is, KAN eruit springen. Mag jij vinden van niet maar als een paard echt in paniek gaat kunnen ze echt veel meer dan je denkt. Dus dan heb je een paard los op de weg lopen.
Een paard zo los op een aanhanger laten staan is onveilig omdat dat paard als deze in paniek gaat veel meer beweging kan maken waardoor de aanhanger kan gaan slingeren. Meer aanloop kan nemen om een poging te doen eruit te komen enz enz.
Ik heb zelf 1 paard die het rechtuit op een trailer staan niet fijn vindt. Zij is een vrachtauto en zijdelings op de rijrichting vervoeren gewend. Ik heb het al een aantal keer meegemaakt dat zij op een recht stuk weg elke keer tegen het buitenschot ging staan bumpen met haar kont. En ik kan je vertellen zelfs dat voel je als bestuurder toch echt wel. En bij mijn vorige auto (en dat was echt geen kleintje, Volvo V70) ging het hele spul aan de slinger. Wat denk je nog in te brengen te hebben als een paard hier veel meer ruimte zou hebben?? Mijn paard heeft met allemaal kleine en korte ritjes geleerd dat ze gewoon kan blijven staan, maar dat vraagt dus oefening.


tengeltje11 schreef:
Een paard die het gewoon is,is allemaal goed en wel,maar wat met paarden die jong zijn,of zelden tot nooit op de trailer gaan?gewoonangstige paarden,paarden met claustrofobie,traumatische paarden(waar ik de mijne nu ook zal mogen bijrekenen vrees ik),.....


Dus heel simpel is het een kwestie dat WIJ de eigenaren die paarden die het niet kennen goed leren dat een trailer niet eng is en dat er niks aan de hand is.
Paarden die zelden of nooit op een trailer staan kan je niet van verwachten dat zij weten wat ze overkomt. Het is net als met rijden je zult ze het moeten leren. En trailerrijden is iets wat velen vergeten hun paard te leren. Nee het paard wordt als het dan nodig is op dat ding gepleurd en dan verwacht men dat het goed gaat.

Je kan een heel traject van oefeningen maken om het paard te leren dat een kleine/smalle ruimte niet eng is. En als je dat hele traject van training doorloopt zal het paard geleerd hebben dat die smalle/ kleine ruimte in de trailer helemaal zo eng niet is, en dat hij op jou kan vertrouwen. Wat jij nu wilt is een shortcut. Je bent zelf nalatig geweest om je paard te trainen wat een trailer is, dat deze niet eng is en dat er niks gebeurd.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:39

Vergeet ook niet het stukje veiligheid. Een paard wat heen en weer loopt heeft effect op de wegligging van het trekkende voertuig. Toch rot als je paard ineens naar links of rechts springt en je met auto en trailer omligt.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:42

Het zal voor de paarden ook te maken hebben met dat er gewoon te laat begonnen wordt met zulke dingen. Zet ze er gewoon als veulen op met hun moeder.

Een koeienkar is ook gewoon te zwaar voor het gemiddelde koekblik waarmee men tegenwoordig een trailer wil kunnen trekken, er staat niet voor niets een tractor voor ;) (of een vrachtwagen)

Los staande paarden heeft voordelen, maar ook zeker nadelen. Zo heb je echt geen controle over waar de paarden staan. Voor de verdeling van het gewicht is dit wel zo prettig. Al het gewicht op je trekhaak bijvoorbeeld, dan is je auto onbestuurbaar omdat je voorwielen omhoog komen, of je trekhaak breekt af, je achteras breekt of verzin maar iets.
Al het gewicht naar achter omdat ze lekker naar buiten staan te kijken heeft het tegenovergestelde effect, dus de achterkant komt omhoog.
Teveel links, teveel recht....

Een vrachtwagen heeft daar niet zo veel last van maar een auto is daar niet voor gemaakt want die is veel te licht.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:49

TS het is onveilig op de snelweg omdat áls er een ongeluk gebeurt,de paarden veel kwetsbaarder zijn in een open kar als in een gesloten kar.Daarbij worden ook mede weggebruikers afgeleid als ze een open kar zien met paarden erop.Iets wat echt apart is op de weg word altijd bij weggebruikers afgeleid.En ze zien idd. alles,dus ook dingen die ze eng vinden en daardoor in paniek raken.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:51

Ik heb een trailer met klep/deur systeem. Mijn 2 twenters (gaan tot nu toe 2x per jaar op de trailer, in het voorjaar naar het land, in het najaar terug naar huis.. nu dus in totaal 3x op de trailer gestaan, vorig jaar 2x, en dit voorjaar naar het land) lopen daar zo in. Ik heb niets aparts gedaan, behalve de rust nemen en de klep als deur open gedaan (dan hoeven ze niet de schuine klep op, maar stappen zo in de trailer). Verder heb ik een camera in de trailer, zodat ik in de auto kan zien wat er tijdens het rijden in de trailer gebeurt!

Ik moet er niet aan denken om ze los in een kar te hebben en al helemaal niet 1 waar ze uit kunnen springen (want dat kunnen ze echt als ze willen!)

*edit*
dit is een trailer met klep/deur systeem:
Afbeelding

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:15

maar waarom gaat het in Amerika dan wel goed?
zijn toch ook gewoon paarden?

toen een vriend nog in Amerika woonde vervoerde ze daar allemaal hun paarden los in grote open trailers
er stond natuurlijk wel een flinke bak voor, en de afstanden die daar gereden worden zijn wel wat langer dan hier van stal naar wedstrijd of strand
de paarden stonden gewoon stil op die trailers,hij heeft in al die jaren nooit iets meegemaakt ...dat het fout ging onderling
ze lopen er ook makkelijker op ,ze kunnen alles zien
misschien dat dat een probleem is hier omdat NED veel kleiner is en drukker, in de steden zie je geen paarden daar.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:28

mirgino schreef:
maar waarom gaat het in Amerika dan wel goed?
zijn toch ook gewoon paarden?

toen een vriend nog in Amerika woonde vervoerde ze daar allemaal hun paarden los in grote open trailers
er stond natuurlijk wel een flinke bak voor, en de afstanden die daar gereden worden zijn wel wat langer dan hier van stal naar wedstrijd of strand
de paarden stonden gewoon stil op die trailers,hij heeft in al die jaren nooit iets meegemaakt ...dat het fout ging onderling
ze lopen er ook makkelijker op ,ze kunnen alles zien
misschien dat dat een probleem is hier omdat NED veel kleiner is en drukker, in de steden zie je geen paarden daar.

Precies, groot verschil of je 3-3,5 ton er voor zet of net 1800kg.
Komt bij dat op zo'n trailer ze makkelijk dwars tot 45 graden op de rijrichting kunnen staan. Dan staan ze stabiel, ontspannen en blijven ze dus ook graag zo staan.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 13:35

Voilà,dat bedoel ik.

Tuurlijk moet je dan tralie hebben waar ze niet door kunnen,maar ik ben 300% zeker dat elk paard die groen is op vlak van vervoer,een open trailer,met neus in de wind,veeeel aangenamer vindt dan de donkere mini hokjes waar we ze hier in droppen.

En oefenen,ja,kan goed zijn,maar mensen zat die veeeel paarden hebben,bv paardenmelkerij.

Kan je moeilijk verwachten dat ze ff alle veulens op de trailer leren gaan.

Dus mensen die in aanraking kopen met groene,jonge paarden,krijgen er altijd wel voorgeschoteld die niet vol enthousiasme de trailer opgaan.

Qua auto,ik vind zowiezo dat je niet moet beginnen met een trailer en paard trekken met een auto die een goeie 1000 kg meg trekken,kan allemaal wel,maar als er iets gebeurd,gaat heel de boel zo aan de slinger.

Een stevige trailer,waarbij de assen goed geplaatst zijn,zal dusdanig ook zijn eigen relatief stabiel houden,ook als een paard ff enkele stappen verzet,en tuurlijk heb je daar ook een auto voor nodig die meer kan trekken dan de standaard licht auto's waar een doorsnee trailer mee getrokken word.
(maar dan rij je natuurlijk ook geen 100/u,wat je door veeeel auto's met trailer wel ziet.)

Paard hier is over de stang gaan hangen,en helemaal achterovergeslaan,auto is gewoon stabiel gebleven,maar mag wel 3500 kg trekken.

Dan vraag ik me vooral af of die trailers niet zo gemaakt worden dat iedereen ermee op de weg kan,ook lichtere auto's?dan is het terug het gemak van mensen ipv paarden,want idd,ik snap niet waarom een paard zou gaan rondstappen op die trailer,eens aan het rijden moeten ze ook vooral hun evenwicht houden,en tuurlijk gaat het dan niet over 10-trailer paarden ofzo,gewoon,zoals ik reeds zei,een grote paardenbox op wielen,dito spijlen bovenkanten en dak,kan geen paard door,is veilig.licht en luchtig.

En afleiding vr andere chauffeurs,tja,aan andere chauffeurs om hun aandacht bij de weg te houden.

Uitzonderlijk vervoer van vb treinstellen rijden ook op autosnelwegen,ook dat trekt aandacht,zou niet weten wat een paardenhoofd in een trailer meer zou bieden?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:46

mirgino schreef:
maar waarom gaat het in Amerika dan wel goed?
zijn toch ook gewoon paarden?

toen een vriend nog in Amerika woonde vervoerde ze daar allemaal hun paarden los in grote open trailers
er stond natuurlijk wel een flinke bak voor, en de afstanden die daar gereden worden zijn wel wat langer dan hier van stal naar wedstrijd of strand
de paarden stonden gewoon stil op die trailers,hij heeft in al die jaren nooit iets meegemaakt ...dat het fout ging onderling
ze lopen er ook makkelijker op ,ze kunnen alles zien
misschien dat dat een probleem is hier omdat NED veel kleiner is en drukker, in de steden zie je geen paarden daar.


Maar daar rijden ze niet over drukke snelwegen zoals hier.Waar je ook rijd op de snelweg in Nederland,overal is het kei druk.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 13:57

En waarom zou dat voor problemen zorgen?

Gisteren hebben we echt kilometers gereden over een drukke weg en zelfs een expressweg waar vrachtwagens op enkele meters voorbijrazen aan 100/u,maakten ze beiden totaal geen probleem van,en dat was dan het enige waarbij ik dacht van 'o jee'.
(en het paard die niet op de trailer wou,is echt geen paard waar al veel mee gedaan is of al verkeersmak is ofzo,is als veulen,samen met enkele andere jonkies van lokatie verhuisd en heeft voor de rest altijd op de weide gelopen)

Op een autosnelweg rijdt iedereen nog in dezelfde richting,daar komt geen voertuig naar je toegereden aan 100/u,ze rijden je hoogstens voorbij aan enkele 10-tallen meer per uur.
Ik denk dat ze in Amerika nog grotere trucks hebben die ook op gewone wegen voorbijrazen aan dolle snelheden,is veel imponerender dan druk verkeer die dezelfde richting uitrijdt hoor.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:29

Ik snap niet wat voor Amerikaanse trailer je bedoeld..? Daarin staan ze overigens bij mijn weten ook altijd in vast, althans, de trailers die ik gezien heb in shows zoals 'animal rescue' etc. Vaak ook nog met een tussenschot.

Miz is trailerladen een onderdeel van de opvoeding van een paard. Daarnaast zijn de trailers tegenwoordig lang niet zo donker, een witte binnenkant helpt daarbij heel erg.
Het schijnt dat paarden wel een stuk prettiger reizen als ze schuin kunnen staan en ook prettiger te laden zijn zonder laadklep.
Een paard los in de trailer zou ik nooit doen. En al helemaal niet meerder paarden. Begrijpelijk dat je daarvoor gekozen hebt in dit geval. Waarom was de vrachtwagen geen optie? Vanwege de laadklep?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:34

Jonge paarden die nog niet verprutst zijn door mensen maken over het algemeen juist geen probleem van een trailer. :)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 14:42

http://www.octrailers.com/CM_Livestock_Trailers.htm

ff vlug gezocht en de eerste op bovenstaande link kunnen ook aan een auto,als zou ik dan wel spijlen willen die horizontaal lopen,waar geen hoeven tussen kunnen en ook bovenaan dichtere spijlen waar geen paard uit raakt.

tuurlijk is een trailer niet donker,maar het blijft een klein hok,paard kan amper nog bewegen(stang voor,stang achter,buitenzijde en tussenschot),dus zo evident is zoiets voor een paard heus niet,als het zijn evenwicht verliest heeft het amper de ruimte om het goed te maken,schuiner te gaan staan,.....

terwijl los,kan het zelf kiezen hoe of wat en als er helemaal niets in de trailer is aan de binnenkant,kan het zich ook helemaal niet bezeren.

nadeel is natuurlijk dat je geen paarden samen zet die elkaar niet kennen,of het gek zou helemaal van de dam zijn,maar als ik kijk naar mijn eigen paarden,lopen 24/7 in kudde,kennen elkaar door en door,al jaren,dan ben ik heel zeker dat geen een ervoor zou kiezen om in een trailer zoals wij ze kennen te gaan staan als ze ook in een open,waar ze wel wat kunnen bewegen zouden kunnen.

tuurlijk is trailerladen een deel van de opvoeding.
maar hier zijn de meeste paarden gewoon fokmerrie's,wordt niets mee gedaan,na wat rustig oefenen gaan ze ook gewoon op de trailer(puur op vertrouwen),en ook het paardje waar nu zo'n probleem mee is,ging uiteindelijk rustig de trailer op na een half uurtje,wat ervoor gezorgd heeft dat ze plots haar halster kapot trok,over de bar zat en achterover viel,geen idee,maar als je zoiets tegenkomt en je ziet dan daarna hoe vervoeren ook kan,en hoe zoveel makkelijker ze het hebben met zo'n open trailer,zonder dwangematige positie,dan vraag je je gewoon af waarom met zo'n trailers als de onze als standaard ingevoerd heeft,want ik denk dat veel paardjes een stuk blijer zouden zijn met een ander type van vervoeren...

(en hier op bokt ook al enorm veel topic's over moeilijk te laden paarden,paarden die zich laten vallen,de trailer afbreken,.....en vaak zijn dat paarden die wel al van jongs af aan op de trailer gaan,dus is het ook niet altijd allemaal opvoeding en hoe je rijdt en .....)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:56

Bij die open trailers zou ik stik benauwd zijn dat ze eens een stap opzij zetten en met hun been ertussen komen. De luikjes op hoofdhoogte vind ik nog wel wat. Een open dak lijkt heel leuk, maar als het regent heb je niet alleen een nat paard, maar ook een natte en daardoor snel gladde bodem. Om maar niet te spreken over het ongemak van regen in je gezicht bij 100km/u. Zelfde probleem hebben die open luikjes dan. En als het niet regent en de zon lekker schijnt staan ze te bakken in het zonnetje, ondanks dat het wel lekker door waait.

Het balans probleem vang je miz niet op door paarden los te laten lopen. Het probleem is nog groter wanneer ze net in beweging zijn of verkeerd staan en je moet remmen, dan wanneer ze 'vast' staan en gedwongen worden in een stabiele houding. Ben het met je eens dat recht in de trailer vaak minder stabiel is dan schuin en dat lees je ook in veel berichten terug dat paarden dat prettiger lijken te vinden. Het opsluiten heeft weer als voordeel dat ze direct steun aan de wanden hebben.

Ik heb een paard die niet van smalle ruimtes houdt, gaat altijd net wat snelle door de deur heen. Maar heeft een dusdanig goede opleiding gehad dat ze perfect te trailer laden is. Alleen al daardoor ben ik van mening dat het een stuk opvoeding is en dat de tijd die daarin wordt gestoken zwaar een heel groot voordeel brengt later.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:04

Tja, ook als paardnmelkerij oid vind ik dat als je weet dat je op pad moet met je paarden, dat je gewoon je tijd moet nemen om je paarden daarop voor te bereiden.

Die trailers uit de link zijn wel mooi ja, maar het gros van de auto's hier zijn daar niet voor gemaakt, en de wegen al helemaal niet :)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:07

@ rianne,daarmee dat ik zeg dat ik zo'n trailer,als ze hier zouden bestaan,zou willen met spijlen zoals we ze kennen bij stallen.
onderstaan gewoon gesloten metaal,tot begin halshoogte,en daarna spijlen zoals de stallen,idem voor het dak.
er bestaan er ook met een dicht dak,maar wel open zijkanten.of een soort afneembare dakplaat of bedekking.
die erop als het regent,te warm is,.... en gewoon open als het weer wel ok is.

qua gladheid,in die koeienkar lag een dikke laag stro,ideaal,glijdt niet,geeft goeie grip en mocht ze toch bv vallen,vallen ze nog lekker zacht ook.
dus ook bij regen lijkt gladheid dan geen probleem.
en qua evenwicht.
tja,je kan altijd een noodstop moeten maken,maar zoiets gebeurd toch niet vaak,als je defensief rijdt met een trailer,rem je voorzichtig,draai je voorzichtig en trek je ook voorzichtig op,dan hebben ze ook de tijd om zich goed te zetten om die dingen op te vangen(en volgens mij zien ze het ook veel beter aankomen dat je bv gaat draaien.

nuja,uiteindelijk bestaat zoiets hier niet,dus kan je enkel met een standaard trailer zoals we ze kennen op pad gaan.

maar ik geloof,nu meer dan ooit,dat het niet de beste optie is.

(die trailers uit de link,bedoel ik vooral de eerste 2,die zijn niet zoveel groter dan bv een goeie IforWilliams,die laatste zijn natuurlijk geen trailers die hier ook maar ooit mogelijk de weg op mogen,daar ze wettelijk gezien qua gewicht niet eens getrokken mogen worden)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:15

Ze mogen wel getrokken worden, maar dan komt er ook een grote Amerikaan voor die daarvoor gemaakt is.
Je moet dan alleen een ander rijbewijs hebben ;)

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:19

ja,dat bedoel ik,je mag maar 3500 kg trekken met een b-rijbewijs,en die grotere wegen zowiezo meer.

weet iemand of die kleinere ergens in europa te vinden zijn? of is het echt een amerika-ding?

want die lijken wel te doen als je 3500 kg mag trekken?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom een trailer zoals ze nu is vr vervoer van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:20

Tja je kan ook voor je CE gaan.