Een eerbetoon: Four Seasons

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
micramadam
Berichten: 105
Geregistreerd: 14-03-10

Een eerbetoon: Four Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 22:45

"It's been a long day, without you my friend and I'll tell you all about it when I see you again. We've come a long way from where we began, oh I'll tell you all about when I see you again"

Four Seasons werd op 2 Mei 2010 om half 6 's ochtends geboren. Ik heb het geluk gehad dat ik hem geboren zag worden, zijn eerste hinnikje horde en als allereerste hem een kusje mocht geven. Daar was hij dan... precies wat ik gehoopt had, een bruin hengstenveulen met een kol en een sneb. En zo begon ons verhaal..
Afbeelding

Four werd vanaf dat moment, mijn wereld. Hij was mijn toekomst, mijn allerbeste vriend, mijn kind, mijn clown, mijn knuffel... Ik deed werkelijk vanalles samen met hem. En oh wat ben ik blij dat ik alles op film en foto heb. Hier was Four anderhalf jaar oud en deed hij (in zijn mening) het allerleukste spelletje op aarde.... Paraplu/parasol vernielen.
Afbeelding

Toen Four ein-de-lijk 3 werd, kon ik niet wachten om hem te mogen rijden! Drie jaar lang naar het moment toegeleefd om als eerste op MIJN paard te mogen zitten. Wat heb ik toen genoten...
Afbeelding

In Maart 2013, overleed Four's moeder, Ruby, plotseling. Ze stond al 8 weken in Utrecht, had meerdere koliekaanvallen overleefd, zelfs een operatie. Op een zonnige dag, terwijl zij aan het grazen was, sprong de wond open van haar darm, waar ze geopereerd hadden. Ik was ontzettend verdrietig door haar verlies, zij was mijn moeder's vriendinnetje en moeder van Four. Doordat ik Four had, dacht ik steeds "Ik heb nog een stukje Ruby".

Four had in de lente/zomer van 2013 een lange vakantie. Hij was nog maar 3 en volop aan het groeien, het groeiproces wilde ik absoluut niet verstoren. In de tussentijd wel veel plezier gehad samen, vooral lekker wandelingen gemaakt en in Mei een fotoshoot op het strand gehad.
Afbeelding

2014 was een erg rustig jaar voor Four, wederom veel tijd gehad om te groeien en uit te zwaren. In Juni werd hij gecastreerd. Dit heb ik altijd betreurd, vooral omdat ik wist hoeveel talent hij in zich had, maar anderen vonden mijn mening maar "amateuristisch" en "ongegrond". Gelukkig had hij zich nog uiteindelijk bewezen..

Eind 2014, pakte ik Four op, met oog op wedstrijden. We pakten een oefenwedstrijd mee, aangezien hij van mening was dat die witte hekjes toch echt bruine paardjes opeten. :+ Hij deed ontzettend zijn best.
Afbeelding

Begin 2015 verhuisde ik naar Westerhoven en Four naar Valkenswaard. Ik ging mijn dromen waarmaken en in de paardenwereld werken. Ik werkte als groom/stalruiter voor Boyd Exell, regerend wereldkampioen vierspannen. Dit was een mega stap en ik moest en zou mijn allerbeste vriend meenemen voor deze avontuur.

De verhuizing deed Four goed. Ik stond op een stal met goede voorzieningen, dus trainen konden wij genoeg. Hij werd sterk, prachtig, werkelijk adembenemend. Ik was zo trots, eindelijk liet mijn Fourtje iedereen zien dat hij toch echt een dressuurkrack is.
Afbeelding

Hij had ontzettend veel aanleg voor een fantastische draf!


2 weken voor onze eerste L2 wedstrijd en hij werd alleen maar beter en beter! Oh, wat had ik toch een gaaf paard! Zelfgefokt, zelf opgeleid, mijn knapperd.
Afbeelding

Four tijdens zijn eerste L2 wedstrijd! Ik was zo trots! Niet wetend dat hij een week later er niet meer zou zijn...
Afbeelding

Zaterdag 27 Juni verhuisde ik van stal. Waar ik stond, was het perfect, maar het was verkocht en de eigenaren moeten in Augustus eruit. Na een lange zoektocht, vond ik dé perfecte stal. Het was ook het ideale moment om mijn andere paard, Breitlingh, richting Valkenswaard te verhuizen. Na 9 maanden als grasmaaier, vond ik het wel tijd dat ze weer eens dressuurpaard mag spelen.

Zondag 28 Juni kom ik op stal, beide paarden hinnikten vrolijk naar mij, maar natuurlijk ging ik als eerste naar Four. Ik poetste hem, wat geknuffeld en hop, zadel erop. Na 10 minuten, ging ik draven, maar hij voelde anders. Iets was niet goed, hij was niet kreupel, maar zwakjes. Afgestapt en zadel eraf getrokken en de ontdekking gedaan dat hij zijn buik had opgetrokken. Niks alarmerend, "hij zal wel koliekerig zijn" dacht ik. Hij had voor het eerst dag en nacht op de wei gestaan, dus ik ging er vanuit dat hij een vreetzat was geweest. Stappen, stappen en nog meer stappen en daarna op stal gezet. Ik beloofde hem dat ik over een paar uurtje weer terug zou zijn.

Om half 5 werd ik door een stalgenoot gebeld, Four had gerold en zag er niet helemaal lekker uit. Gauw naar stal, halster om en wandelen maar. Hij trok mij naar een waterbak toe, hij begon te "spelen"met het water. Iets wat hij nog nooit had gedaan, toen zag ik dat hij wilde slikken, maar dat maar met moeite kon. Gelijk dierenarts gebeld, want ik dacht aan slokdarmverstopping.

Dierenarts kwam aan, geen slokdarmverstopping. Darm activiteit iets verminderd, maar niks van ernst. Geen temperatuur... de dierenarts dacht aan iets tussen zijn tanden, maar had geen spullen bij om in zijn mond te kijken (De flutste dierenarts ooit). Zij gaf hem pijnstillers en zei "gooi hem maar in de wei en bel morgen maar een tandarts". "Ok" dacht ik, "dierenarts heeft vast wel gelijk". Na 2 uur thuis te zijn geweest, voelde ik me niet lekker om hem zo te laten staan, dus weer naar stal.

Four hinnikte naar mij en wilde naar mij lopen, maar lukte niet helemaal. Hij liep drunken... vanaf dat moment, wist ik dat er iets echt niet goed was. Van iets tussen zijn tanden gaat hij niet dronken lopen?! Weer dierenarts gebeld, deze keer had zij wel tandartsspullen bij (moeilijk he? Alles bijhebben). Zij kon niks vinden in zijn mond. Zij haalde zijn tong opzij, deze trok hij niet (gelijk) terug. Toen verwees zij mij door naar de kliniek in Someren, de dichtbijzijnde kliniek. Ik had een beetje op internet rondgekeken en vroeg aan haar "Is het misschien Botulisme?". Nee, was geen Botulisme, omdat meerdere paarden dan zo moeten zijn.

's Nachts in de kliniek in Someren, vanalles onderzocht, ook zij konden niks vinden. Zij wilden hem 's nachts onder toezicht houden.
Volgende ochtend (29 Juni) zou ik gebeld worden of ze wat gevonden hadden. Uiteindelijk werd ik 's middags gebeld, ze hadden wat gevonden. Het klepje wat zorgt dat er geen eten of drinken in de luchtpijp komt, was van zijn plek af. Daardoor durfde hij niet of nauwelijks te slikken. Dat verklaarde dat problem, maar het dronken lopen dan? Zij dachten dat hij, omdat hij zo jong is, gewoon snel was afgezwakt vanwege weinig eten/drinken.

GELUKKIG!! Dacht ik! Hier was een relatieve simple operatie voor nodig en hij zou weer helemaal zichzelf kunnen zijn.

's Avonds werd ik gebeld door de vorige staleigenaar:"Ben jij al naar jouw paard geweest vandaag..?" "Hij staat sinds gisteravond in de kliniek, hoezo?" "Welk kliniek?" "Someren" "Daar heb ik vandaag 6 paarden naartoe gebracht, allemaal Botulisme..."

Mijn hart brak..

Gelijk naar de kliniek gebeld en zowat in de telefoon geschreeuwd dat mijn paard op dezelfde stal stond! Hij ging gelijk aan het infuus. Zelfde avond naar hem wezen kijken.. hij lag, futloos. Hij zag mij en wilde opstaan en dat ging, met moeite. Hij wilde mij volgen, maar dat ging zo moeilijk. De andere 6 paarden waren verschillend. Het paard naast Four, was in dezelfde staat, veel liggen, maar ook veel opstaan. De andere 5 zagen er nog redelijk goed uit, maar ook veel liggen en spelen met water. Ik wilde zo graag blijven slapen, maar ik mocht niet..

De laatste foto van mij en Four samen
Afbeelding

Voor Botulisme is geen medicijn aanwezig, alleen een anti-serum, wat de toxines die nog vrij zijn opvangt. Zelfs dit moet special gemaakt worden in Lelystad en zou pas de volgende ochtend klaar zijn.

Geen nieuws was goed nieuws zeiden de dierenartsen.

30 Juni 2015
6 uur 's ochtends werd ik wakker, na een onstuimige nacht vol onzekerheden. Er was niet gebeld! Ik was zo blij! Hij heeft de nacht overleefd en hij krijgt over een paar uur het anti-serum en dan kan hij gaan vechten!

Half 7 word ik gebeld door de kliniek... Four stond sinds 3 uur 's nachts niet meer op en begon nu heel zwaar te ademen.. ik moest zo snel mogelijk naar de kliniek.

Ik kom aan, al volledig in tranen van gedachten onderweg. Ik prober nog vrolijk zijn naam te reopen, in hoop dat hij naar mij zou hinniken. Ik loop de hoek om en zie 2 dierenartsen snel naar zijn stal lopen, ik begin ontzettend hard te lopen en zie ineens dat het paard wat naast Four stond, al overleden was. Ik kijk in Four zijn stal en de dierenarts drukt op Four zijn oog, geen reflex. Four was nét overleden. De toxines hadden zijn longen bezet en hij was gestikt. Ik heb nog nooit zo hard, zo vreselijk gegild, geschreeuwd, gehuild in heel mijn leven. Ik schreeuwde dat hij wakker moest worden, hij was nog zo warm.

Ik heb 3 uur lang naast zijn lichaam gelegen. Ik weigerde van hem weg te gaan. Fourtje zou toch wel weer wakker worden? Zondag liep hij nog vrolijk in de wei! Het kon toch niet zo snel? Hij was nog maar 5! Uiteindelijk heeft mijn moeder mij van zijn zij getrokken.

3 uur later werd de volgende slachtoffer ingeslapen, een Tinker. De eigenaar had hem nog maar 6 weken..

Om 12 uur kwam het anti-serum eindelijk aan en de overgebleven paarden kregen het gelijk. Four werd opgehaald door de crematorium en ik ging naar huis, met een halster en zijn staart.

Woensdagavond berichtte ik een oud-stalgenoot hoe het met de overgebleven paarden ging, die waren stabiel. Donderdagavond haalde ik Four op van de crematorium, naja, zijn as... op de terugweg berichtte ik weer die stalgenootje, in volle hoop dat de paarden nog steeds stabiel waren. Niet dus... er leefden nog 2 paarden en zelfs die moesten ingeslapen worden. 8 paarden dood, in 2 dagen tijd. Het voelt nog steeds onwerkelijk. Ik wil het nog steeds niet geloven. Het doet zo'n pijn.... Mijn hele wereld in één klap weg. Mijn toekomst, mijn beste vriend, mijn kind, écht mijn alles. En hij heeft zo geleden en een vreselijke dood gehad... ik heb niet eens afscheid kunnen nemen.

Ik zal nooit meer zo'n band hebben met een paard, wat ik met hem had. Hij is onvervangbaar.

Rust zacht Four. Ik hoop dat je weet dat ik ontzettend veel van jou hou en altijd zal blijven doen. Dat je maar herenigd bent met jouw moeder in de eeuwige groene weides.
Afbeelding

....en zo eindigd ons verhaal. |(

Ik mag eigenlijk niks plaatsen op Bokt, maar ik moest dit verhaal van mij afschrijven. Ik krijg het bijna niet verwerkt...

He knows when you're happy
He knows when you're comfortable
He knows when you're confident
And he always knows when you have carrots :D


Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27962
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Een eerbetoon: Four Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:52

Een bijzonder dier, een bijzondere band en een bijzonder verdrietig einde. Sterkte.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:52

Och jee wat een vreselijk verhaal..... Heel erg veel sterkte met dit vreselijke verlies. :(:)

Ben een paar jaar geleden ook mijn eigen gefokte paardje verloren aan zoiets onverwachts. Dat doet zo vreselijk zeer.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:52

He meis... Gatverdamme. Kippenvel.
Ik kan niets meer doen dan je sterkte wensen en met je mee rouwen...

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:53

Ik heb nu echt een enorme brok in mijn keel. Heel erg veel sterkte met het verlies van je kanjer.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:53

wat een ontzettend verdrietig en oneerlijk veel te snel einde, ik kan me voorstellen dat je er kapot van bent...

heel veel sterkte...

weten ze op je vorige stal waar de botulisme door is ontstaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:54

Jeetje.. Wat vreselijk..
Ontzettend veel sterkte! Y;(

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:55

Wow, woorden schieten tekort... De tranen rolden hier over m'n wangen wanneer ik dit las :(:)
Het is kort gezegd gewoon k*t. Voor jou, maar uiteraard ook voor de eigenaars van de andere paarden...

Veel sterkte voor jullie allen Y;(

Regreso AS ♥
Volg ons op Bokt of Instagram!

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:57

Neeeeee :(
Ik was altijd stille fan van Four...

Heel erg veel sterkte de komende tijd, woorden schieten tekort.

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

lisaislisa

Berichten: 4748
Geregistreerd: 23-08-10
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:58

heel veel sterkte :(:) :(:)

Zorella (Scandic x Caritas) Elite + Z2 & L :+:
Mister Houston

xLoki

Berichten: 3487
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:59

Ik heb je topic met tranen in mijn ogen gelezen, wat moet dit verschrikkelijk zijn voor jullie.
Het klinkt en zag eruit alsof jullie een fantastisch team waren.
Heel erg veel sterkte de komende tijd! :(:)

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7


Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:01

Wat een verhaal..... Heel veel sterkte.
Four was een prachtig paard zeg.

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:04

Wat verschrikkelijk, sterkte! :(:)

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:05

Wat vreselijk... wat een nachtmerrie. :\
Heel veel sterkte gewenst!

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:05

Een bijzonder dier. Pip ik kan het nog steeds niet geloven vol ongeloof en met tranen in mijn ogen heb ik het weer zitten lezen. Jullie hadden toekomst samen. Nogmaals sterkte Y;(

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:07

Vreselijk dit Y;( veel sterkte TS.

_Lorette_

Berichten: 12070
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:07

Het is niet te bevatten... Wat verschrikkelijk. Heb eem brok in mijn keel.
Ik heb Four wel een beetje gevolgd en ik heb hem altijd verschrikkelijk knap gevonden, maar bovenal vond ik jullie een ontzettend sympathieke combinatie.
Ik wil je alle sterkte wensen, maar ik weet dat het je verdriet draaglijker maakt. :(:)

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

xoranlover

Berichten: 6574
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:08

Jeetje wat een verschrikkelijk nieuws. Ik heb toen gevolgd van de dracht van Ruby en alle topics erna.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in de komende tijd.

kally
Berichten: 5243
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:12

Wat een ontzettend naar verhaal en wat kun je zeggen .....alleen maar ontzettend veel sterkte met het verlies van je knappe Four....

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:12

Wauw wat een vreselijk verhaal, mijn god..... Wat een prachtig paard heb je gefokt, en wat waren jullie een mooie talentvolle combinatie. 8 paarden in twee dagen tijd.... Pffff....
Onwijs veel sterkte met het verlies van je toppper.. :(:) :*

Heaven has my hero - Valentino.

Volg de knapste minipony Bright op Instagram!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:12

Jeetje, wat een verhaal.. Verschrikkelijk.
Heel veel sterkte!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

mala26

Berichten: 4986
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:13

pffff wat een verhaal, wat een verdriet en wat cru dat het zo moest eindigen.
De tranen rollen hier over mijn wangen heen, wat ontzettend verdrietig. Ontzettend veel sterkte.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

Amaranth7

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:14

Verschrikkelijk, ik weet ook even niet wat ik moet zeggen. Ik had tranen in mijn ogen bij het lezen van je verhaal.

Heel veel sterkte met je verlies.

danamuts

Berichten: 1477
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:16

Dit was echt niet te bevatten. De dierenarts heeft smiddags echt staan slapen.... Gelukkig dat iemand haar 's avonds nog even aangeslingerd heeft. Four was niet te redden, maar wellicht had het wat sneller in gang gezet kunnen worden. Ik heb die ene dag dat ie bij ons stond in ieder geval van hem genoten! Hou je taai, en bedenk je dat ie je van boven altijd in de gaten zal houden!

*pum*

Lindee

Berichten: 2928
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:16

Jeetje wat verschrikkelijk, ik heb je topic met tranen in mijn ogen gelezen..
Heel veel sterke, jullie waren een hele mooie combinatie en Four een prachtig paard! :(:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, midori en 95 bezoekers