problemen opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pelientje
Berichten: 62
Geregistreerd: 22-11-14
Woonplaats: Elst

problemen opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 15:56

Ik heb nu twee weken mijn eigen paard. Het gaat heel goed, met uitzondering van het opstappen en aanraken bij de buik/schouder, daan gaan de oren plat en begint ze zelfs een beetje te trappen naar me. Op stal hebben een paar mensen ernaar gekeken en zij denken dat het singelnijd is doordat ze bij de voroge eigenaar misschien te strak is aangesingeld. Ik moet haar nu elke dag bij de buik masseren en rustig naar de singelplek toewerken.

Het helpt wat betreft het aansingelen, dat gaat nu goed. Maar met opstappen is er niet veel veranderd. Bij mij laat ze het in principe wel toe, maar wanneer iemand anders wilt opstappen gaat ze lopen, gaan de oren weer in de nek en wilt ze trappen. Ik stap met krukje op en ze doet dit met en zonder zadel.

Heeft iemand tips? En wat zou het, naast singelnijd nog meer kunnen zijn?

it's not enough for a rider to know how to ride, you must know how to fall


YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: problemen opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:58

Past haar zadel goed? Misschien drukt het ergens als je opstapt? Ik zou eerst kijken of dat allemaal ok is, en daarna werken aan het gedrag.

joey2010

Berichten: 4346
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:00

Je ziet dit gedrag ook wel eens bij paarden met maagzweren.
Ze vinden het aansingelen dan niet fijn of aangeraakt worden aan de buik.
En inderdaad even kijken of het zadel wel past.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: problemen opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:02

Ik zou eerst maar eens naar het zadel laten kijken in dat geval.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:04

Ik zou idd medische oorzaken uitsluiten, maar je hebt je paard ook pas 2 weken, dus waarom zou je er andere mensen mee laten rijden? Het lijkt me best als jullie samen een vertrouwensband opbouwen. Later kan je haar nog altijd es laten rijden door iemand anders.

Verder zou ik, als ze flink is bij het opstijgen, bijv. een snoepje geven zodra je in het zadel zit. Maar het lijkt me niet zo abnormaal dat een paard nog wat wantrouwig reageert, in 2 weken zal je mss 10x opgestapt zijn, normaal dat het nog niet vanzelfsprekend is.

MonetteFoto

Berichten: 280
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:33

Ik zou zeker iemand naar je zadel laten kijken. Heb je het paard laten keuren voor je haar kocht? Anders zou ik ook een dierenarts of osteopaat naar de rug van je paard laten kijken, voor je de oorzaak puur in haar gedrag zoekt.

Heb je trouwens proefgereden voor je haar kocht of heeft de vorige eigenaar haar voor gereden? oe ging het opstappen daar? Kent de vorige eigenaar dit probleem? En heb je het zadel overgenomen of heb je er nu een ander zadel op liggen? Grote kans dat als e dit gedrag voorheen niet vertoonde en nu wel en je rijdt met een ander zadel het hierdoor komt.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 01-07-15 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: twee vlak na elkaar geposte berichten samengevoegd tot één

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:16

Als het geen medische oorzaken heeft, kan ik je verder helpen met behulp van training. In dat geval kan het op een rustige vriendelijke manier opgelost geraken. Maar dan zou ik het best wel langs komen, want bij dergelijke problemen heb ik gemerkt dat een klein detail een groot verschil kan maken. Laat maar iets weten via pb als je zeker bent dat er geen medisch probleem is.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com


Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:25

Maagzweer, drukplek van singel, velletje dubbel, niet passend zadel, rugpijn (spieren of gewrichten), pijn in de benen, last van het gebit (weet niet of je druk op de leidsels hebt met opstijgen), etc. etc. Het kan allerlei oorzaken hebben.
Mijn advies: haal er een deskundige (VA, TA, zadelpasser/maker) bij. Stalgenootjes denken vaak de kennis in pacht te hebben, maar roepen vaak ook maar wat. Niet door blijven gaan zoals je nu doet, want dat kan het probleem alleen maar erger maken. En geef je paard ook de kans om eerst aan jou alleen te wennen, voordat je Jan en Alleman erop laat rijden.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: problemen opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:31

Hoe was dat dan bij het uitproberen van je paard?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers