Een ideale stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
koza
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-07-15

Een ideale stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 17:26

beste mensen,

wij zitten erover te denken een stal over te nemen.

wat is voor jullie de ideale stal?
hieronder een vragenlijstje, er mag aangevuld worden. dit dan wel even duidelijk vermelden.

Stal:
1 moet minstens 3.5 x 3.5 zijn
2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat

Wei:
1 paard moet de hele dag naar buiten kunnen
2 paard moet aantal uur naar buiten kunnen
3 paard moet samen kunnen staan
4 paard moet alleen staan. wel meerdere paarden binnen zicht

Stapmolen:
1 moet aanwezig zijn
2 als hij er is is dit handig
3 niet nodig, word geen gebruik van gemaakt

prijs:
1 0-100
2 100-200
3 200-300
4 300-400
5 400-500

Strooisel:
1 stro
2 houtvezel
3 strobrok

bak:
1 binnen bak
2 buitenbak
3 binnen en buitenbak

bak 2:
1 20*40
2 20*60
3 minstens 1 20*60

Paddocks:
1 moet aanwezig zijn
2 als het er is is het handig
3 niet belangrijk, word geen gebruik van gemaakt

longeercirkel:
1 moet aanwezig zijn
2 als het er is is het handig
3 niet belangrijk, word geen gerbuik van gemaakt

longeercirkel 2:
1 moet overdekt zijn
2 mag gewoon buiten zijn, mits er met slecht weer binnen gelongeerd mag worden

Kennis:
1 medische kennis is belangrijk (opleiding wel/niet)
2 eigenaar moet redelijk niveau in de sport hebben

Ik hoop dat jullie dit lijstje even in willen vullen.
onder de kopjes mag aangevuld worden, ook mag er een verhaaltje ondergeschreven worden
Laatst bijgewerkt door koza op 10-07-15 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt


Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Een ideale stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:39

Stal:
2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat

Wei:
1 paard moet de hele dag naar buiten kunnen
3 paard moet samen kunnen staan

Wanneer gewenst wel korter kunnen of alleen kunnen staan.


Stapmolen:

2 als hij er is is dit handig


prijs:
1 0-100
2 100-200
3 200-300

Strooisel:
1 stro
2 houtvezel
Het liefste stro, en daar waar nodig mogelijkheid om houtvezel te kunnen gebruiken

bak:
2 buitenbak
3 binnen en buitenbak

Minstens goede buitenbak, waar mogelijk ook een binnenbak, maar voor mij geen eis

bak 2:

3 minstens 1 20*60

Paddocks:

2 als het er is is het handig


longeercirkel:
2 als het er is is het handig
Wanneer niet aanwezig moet er in de bak gelongeerd kunnen worden

longeercirkel 2:
2 mag gewoon buiten zijn, mits er met slecht weer binnen gelongeerd mag worden

Kennis:
1 medische kennis is belangrijk (opleiding wel/niet)
er moet op zijn minst kennis van zaken zijn en vooral kennis van ziekte zodat als ik er neit ben en het paard heeft bv koliek dat dit wel opgemerkt word. maar waar mogelijk ook diepere kennis. doe zelf de opleiding dierenartsassistente paravetrinair en vind dat toch wel handig.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:46

Stal:
2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat
- dus breedte en lengte beide minimaal 2x de schofthoogte

Wei:
3 paard moet samen kunnen staan
- paard moet dag en nacht buiten kunnen, op z'n minst in de zomermaanden
- bij voorkeur aanwezigheid van een schuilgelegenheid

Stapmolen:
2 als hij er is is dit handig

prijs:
2 100-200
- 200-300 (stapje bewust overgeslagen???)

Strooisel:
1 stro

bak:
2 buitenbak
- binnenbak is natuurlijk altijd een mooie extra maar wmb niet het hoogst op mijn prioriteitenlijst.


bak 2:
Als de bezetting zo groot is dat een tweede bak nodig is dan 20*40 als dat afdoende is, anders groter.


Paddocks:
1 moet aanwezig zijn
- Paarden moeten de gehele dag in de paddock kunnen en mogen staan indien ze niet op de wei mogen. Bij voorkeur dag en nacht, op z'n minst in de zomermaanden.


longeercirkel:
- hangt geheel af van de bezetting tov het aantal bakken. Is er genoeg ruimte om in een bak te longeren dan is dat wmb prima. Zoniet dan vind ik een longeercirkel wel belangrijk.

longeercirkel 2:
- overdekt is een luxe, maar geen noodzaak. Wmb hoeft de eis dat er binnen gelongeerd mag worden er niet bij.


Kennis:
- medische kennis en ervaring vind ik wel een pré. Het is toch prettig dat degene die toezicht houdt op mijn paard kan inschatten of er een DA gebeld moet worden of niet. En dat diegene weet wat hij/zij bij spoed voor het paard kan doen in afwachting van de DA.

koeien op de weg...

Lightmare
Berichten: 351
Geregistreerd: 25-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:47

Stal:

2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat

Wei:
1 paard moet de hele dag naar buiten kunnen

3 paard moet samen kunnen staan


Stapmolen:

2 als hij er is is dit handig


prijs:
1 0-100
2 100-200
200-300

Strooisel:
1 stro
2 houtvezel


bak:

2 buitenbak
BINNENBAK ER BIJ IS HANDIG, MAAR NIET NOODZAKELIJK

bak 2:

2 20*60


Paddocks:
1 moet aanwezig zijn

longeercirkel:
1 moet aanwezig zijn
OF IN BAK MOGEN LONGEREN

longeercirkel 2:
2 mag gewoon buiten zijn, mits er met slecht weer binnen gelongeerd mag worden

Kennis:
1 medische kennis is belangrijk (opleiding wel/niet)
Opleiding niet perse maar wel voldoende kennis

Ik hoop dat jullie dit lijstje even in willen vullen.
onder de kopjes mag aangevuld worden, ook mag er een verhaaltje ondergeschreven worden

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:50

Zamba schreef:
Paddocks:

2 als het er is is het handig

Meen je dat nou echt? Dus als de paarden een bepaalde periode (zes maanden in het jaar bijvoorbeeld) niet op de wei mogen dan vind jij het prima als er zijn geen paddocks zijn en je paard dus 24/7 op stal staat?

koeien op de weg...

koza
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 17:52

Stapje niet bewust overgeslagen, zal het even veranderen!
Nifallor, wanneer het paard het hele jaar op de weide kan vind je een paddock dan nog belangrijk?


dankjullie alvast voor het invullen :) hopen er natuurlijk nog meer te krijgen.

koza
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 17:54

NiFallor schreef:
Zamba schreef:
Paddocks:

2 als het er is is het handig

Meen je dat nou echt? Dus als de paarden een bepaalde periode (zes maanden in het jaar bijvoorbeeld) niet op de wei mogen dan vind jij het prima als er zijn geen paddocks zijn en je paard dus 24/7 op stal staat?


Nifallor, het is zowiso niet de bedoeling paarden langer als 1 dag, bv met erg slecht weer, op stal te houden.
In de winter word dit nog even zien, als er paddocks zijn is dat natuurlijk opgelost, maar als deze er niet zijn word er een andere oplossing gezocht

lora22

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:55

Stal:
1 moet minstens 3.5 x 3.5 zijn
2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat

Wei:
1 paard moet de hele dag naar buiten kunnen
2 paard moet aantal uur naar buiten kunnen
3 paard moet samen kunnen staan
4 paard moet alleen staan. wel meerdere paarden binnen zicht

Stapmolen:
1 moet aanwezig zijn
2 als hij er is is dit handig
3 niet nodig, word geen gebruik van gemaakt

prijs:
1 0-100
2 100-200
200-300
3 300-400
4 400-500

Strooisel:
1 stro
2 houtvezel
3 strobrok

bak:
1 binnen bak
2 buitenbak (binnenbak, handig als hij er is hoeft niet persé)
3 binnenbak en buitenbak

bak 2:
1 20*40
2 20*60
3 minstens 1 20*60

Paddocks:
1 moet aanwezig zijn
2 als het er is is het handig
3 niet belangrijk, word geen gebruik van gemaakt

longeercirkel:
1 moet aanwezig zijn
2 als het er is is het handig
3 niet belangrijk, word geen gerbuik van gemaakt

longeercirkel 2:
1 moet overdekt zijn
2 mag gewoon buiten zijn, mits er met slecht weer binnen gelongeerd mag worden

Kennis:
1 medische kennis is belangrijk (opleiding wel/niet)
2 eigenaar moet redelijk niveau in de sport hebben

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:57

nifallor,
ik neem aan dat er geen enkele stal is die de paarden lange tijd binnenhoud.
heb zelf nooit op een stal gestaan waar ze paddocks hadden, en ze kwamen er altijd uit.
sta nu bij mensen thuis en regel daar alles zelf, dus nu staan ze altijd op de wei overdag en wanneer het echt niet gaat soms in de bak. maar als de grond bikkel hard is bv al het bevroren is is een bak/paddock ook geen doen...

en zo te lezen denkt koza hier ook zo over

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:58

koza schreef:
beste mensen,

wij zitten erover te denken een stal over te nemen.

wat is voor jullie de ideale stal?
hieronder een vragenlijstje, er mag aangevuld worden. dit dan wel even duidelijk vermelden.

Stal:
1 moet minstens 3.5 x 3.5 zijn
2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat

Wei:
1 paard moet de hele dag naar buiten kunnen (mijn paard kan echter niet op de wei en zou dus op de paddock moeten)
2 paard moet aantal uur naar buiten kunnen
3 paard moet samen kunnen staan
4 paard moet alleen staan. wel meerdere paarden binnen zicht

Stapmolen:
1 moet aanwezig zijn
2 als hij er is is dit handig
3 niet nodig, word geen gebruik van gemaakt
prijs:
1 0-100
2 100-200
3 200-300
4 300-400
5 400-500

Strooisel:
1 stro
2 houtvezel
3 strobrok

bak:
1 binnen bak
2 buitenbak
3 binnen en buitenbak

bak 2:
1 20*40
2 20*60
3 minstens 1 20*60

Paddocks:
1 moet aanwezig zijn (aangezien ze dus de wei niet op kan)
2 als het er is is het handig
3 niet belangrijk, word geen gebruik van gemaakt

longeercirkel:
1 moet aanwezig zijn
2 als het er is is het handig
3 niet belangrijk, word geen gerbuik van gemaakt

longeercirkel 2:
1 moet overdekt zijn
2 mag gewoon buiten zijn, mits er met slecht weer binnen gelongeerd mag worden

Kennis:
1 medische kennis is belangrijk (opleiding hoeft niet)
2 eigenaar moet redelijk niveau in de sport hebben

Ik hoop dat jullie dit lijstje even in willen vullen.
onder de kopjes mag aangevuld worden, ook mag er een verhaaltje ondergeschreven worden

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:00

koza schreef:
Stapje niet bewust overgeslagen, zal het even veranderen!
Nifallor, wanneer het paard het hele jaar op de weide kan vind je een paddock dan nog belangrijk?

Nifallor, op je 2e bericht, het is zowiso niet de bedoeling paarden langer als 1 dag bv met erg slecht weer op stal te houden.


dankjullie alvast voor het invullen :) hopen er natuurlijk nog meer te krijgen.

Als de weide het hele jaar door gebruikt kan worden dan hoeven er niet genoeg paddocks te zijn om alle paarden daar de hele dag in te kunnen zetten. Maar ten eerste vind ik de aanwezigheid van een paddock alsnog belangrijk omdat het weleens voor kan komen dat je paard niet op het gras mag. Ten tweede komt het in Nederland toch wel héél zelden voor dat paarden het hele jaar op de wei mogen/kunnen zonder dat ze alleen maar in de blubber staan.

Ik ben dus wel benieuwd naar hoeveel paarden je per hectare wil gaan houden. Kijk, gaan ze maar een paar uur per dag dan wordt het al makkelijker, maar dan ben ik sowieso niet geïnteresseerd. Ik wil dat ze op z'n minst in de zomermaanden 24/7 buiten kunnen/mogen staan. Dat dat in de winter gereduceerd wordt naar overdag kan ik mee leven.

Denk jij op die manier (of desnoods op de 12/7 manier) de paarden het hele jaar op het land te kunnen zetten?

koeien op de weg...

koza
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 18:00

mingming, dankje voor het invullen :)
waarom mag je paardje niet op de wei als ik vragen mag?

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:06

koza schreef:
mingming, dankje voor het invullen :)
waarom mag je paardje niet op de wei als ik vragen mag?


Vanwege haar Cushing mag ze zo min mogelijk suikers, nu zou ik haar nog wel op de wei laten mits ze niet hoefbevangen zou zijn... Helaas blijft ze daardoor ontzettend gevoelig ervoor en is de kans groot dat ze de weide nooit meer op mag.

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:07

Stal:
2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat
Maar hoe groter, hoe beter

Wei:
1 paard moet de hele dag naar buiten kunnen

3 paard moet samen kunnen staan


Stapmolen:

2 als hij er is is dit handig, als hij er is zou ik er zeker gebruik van maken, maar zeker niet noodzakelijk


prijs:

3 200-300


Strooisel:
1 stro


bak:
3 binnen en buitenbak, binnenbak niet noodzakelijk maar zal voor mij zeker wel doorslaggevend zijn als ik zou twijfelen. Mijn ervaring is dat er altijd veel gebruik van word gemaakt.

bak 2:

2 20*60
3 minstens 1 20*60

Paddocks:
1 moet aanwezig zijn


longeercirkel:
1 moet aanwezig zijn


longeercirkel 2:
2 mag gewoon buiten zijn, mits er met slecht weer binnen gelongeerd mag worden

Kennis:
1 medische kennis is belangrijk (opleiding wel/niet). Eigenaar moet genoeg kennis hebben om te weten wanneer de DA moet spoed moet worden gebeld en wanneer niet. Sportervaring is IMO niet nodig maar moet overal wel genoeg verstand van hebben

Warm en koud water zijn noodzakelijk, solarium geeft ook voorkeur :j

Edit; typo
Laatst bijgewerkt door Regendans op 10-07-15 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

koza
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 18:08

NiFallor schreef:
koza schreef:
Stapje niet bewust overgeslagen, zal het even veranderen!
Nifallor, wanneer het paard het hele jaar op de weide kan vind je een paddock dan nog belangrijk?

Nifallor, op je 2e bericht, het is zowiso niet de bedoeling paarden langer als 1 dag bv met erg slecht weer op stal te houden.


dankjullie alvast voor het invullen :) hopen er natuurlijk nog meer te krijgen.

Als de weide het hele jaar door gebruikt kan worden dan hoeven er niet genoeg paddocks te zijn om alle paarden daar de hele dag in te kunnen zetten. Maar ten eerste vind ik de aanwezigheid van een paddock alsnog belangrijk omdat het weleens voor kan komen dat je paard niet op het gras mag. Ten tweede komt het in Nederland toch wel héél zelden voor dat paarden het hele jaar op de wei mogen/kunnen zonder dat ze alleen maar in de blubber staan.

Ik ben dus wel benieuwd naar hoeveel paarden je per hectare wil gaan houden. Kijk, gaan ze maar een paar uur per dag dan wordt het al makkelijker, maar dan ben ik sowieso niet geïnteresseerd. Ik wil dat ze op z'n minst in de zomermaanden 24/7 buiten kunnen/mogen staan. Dat dat in de winter gereduceerd wordt naar overdag kan ik mee leven.

Denk jij op die manier (of desnoods op de 12/7 manier) de paarden het hele jaar op het land te kunnen zetten?


een paddock is altijd handig dat ben ik met je eens, maar heb je die optie niet heb je altijd de longeercirkel nog. ook bij mij staan de paarden het hele jaar op de weide momenteel. en dit gaat erg goed! maar dat word op dat moment zien.
de hoeveelheid paarden per hectare word nog even zien. er zullen altijd mensen zijn die ze liever bv 1.5 op de wei en 30 min in de molen willen hebben en er zullen mensen zijn zoals jij die ze liever van bv 8-19.00 op de wei willen hebben. die optie's zullen er beide komen. de molen voorlopig nog niet haha. maar die willen we ooit wel. wat de zomermaanden 24/7 betreft, daar moet ik nog even over denken. daar ben ik zelf geen fan van. dan zou ik eerder zeggen doe ze in de zomer om 7u naar buiten en haal ze om 21.00 weer binnen oid.

wat is de 12/7 manier?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:09

Zamba schreef:
nifallor,
ik neem aan dat er geen enkele stal is die de paarden lange tijd binnenhoud.
heb zelf nooit op een stal gestaan waar ze paddocks hadden, en ze kwamen er altijd uit.

Helaas, ze zijn er. Het ligt misschien ook aan je regio hoor, maar ik heb het helaas vaker meegemaakt. Op de meeste stallen mochten ze in de 'wintermaanden' (en dan spreek je al snel over zo'n zes maanden) niet op de wei (te nat, gras moet bijkomen). De bak mocht dan weer niet zonder toezicht. Dus dan moet je het echt van paddocks hebben. Genoeg stallen die ik bekeken heb waar je paard niet eens zonder toezicht in de paddock mocht (dan moest je er dus bij gaan zitten). In de bak mochten ze al helemaal niet, ook niet als je erbij bleef.


Zamba schreef:
ik neem aan dat er geen enkele stal is die de paarden lange tijd binnenhoud.
heb zelf nooit op een stal gestaan waar ze paddocks hadden, en ze kwamen er altijd uit.
sta nu bij mensen thuis en regel daar alles zelf, dus nu staan ze altijd op de wei overdag en wanneer het echt niet gaat soms in de bak. maar als de grond bikkel hard is bv al het bevroren is is een bak/paddock ook geen doen...

Maar hoe rijm je het eerste met het tweede dikgedrukte stuk dan? Ik heb zat winters meegemaakt dat het weken aan een stuk flink vroor. Als je vindt dat bak/paddock dan geen doen is staan ze toch alsnog lange tijd binnen?

koeien op de weg...


Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:15

Zamba schreef:
ik neem aan dat er geen enkele stal is die de paarden lange tijd binnenhoud.
heb zelf nooit op een stal gestaan waar ze paddocks hadden, en ze kwamen er altijd uit.
sta nu bij mensen thuis en regel daar alles zelf, dus nu staan ze altijd op de wei overdag en wanneer het echt niet gaat soms in de bak. maar als de grond bikkel hard is bv al het bevroren is is een bak/paddock ook geen doen...

Maar hoe rijm je het eerste met het tweede dikgedrukte stuk dan? Ik heb zat winters meegemaakt dat het weken aan een stuk flink vroor. Als je vindt dat bak/paddock dan geen doen is staan ze toch alsnog lange tijd binnen?[/quote]

ik heb het gelukkig nog neit meegemaakt. ik sta er nu 2 jaar (2 winters) ze zijn al die tijd nooit langer als 1 dag binnen gebleven. ik heb 1 week meegemaakt dat de grond zo hard was dat het vooral voor de hoeven geen doen was. die tijd kwamen ze maar een uurtje buiten, en hadden we 4 ruwvoerbeurten op een dag. ik ben er geen voorstander van ze lang op stal te houden, maar ze hoe dan ook naar buiten willen hebben is op z'n moment ook geen doen. je krijgt ze dan gewoon slechter terug, en dan vooral de hoeven. en als het dan 'maar' een weekje is dat ze weinig buiten komen, dan zei het zo. zolang het maar geen weken worden

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:17

koza schreef:
een paddock is altijd handig dat ben ik met je eens, maar heb je die optie niet heb je altijd de longeercirkel nog.

Okee, ja dat is dan natuurlijk ook prima. Maar ik ging er even vanuit dat de longeercirkel toch wel een belangrijke toevoeging is om te kunnen gebruiken voor het longeren, anders is het de investering wellicht niet echt waard. Maar als jij het prima vindt als een paard een paar dagen de hele dag de cirkel bezet houdt en daar zijn/haar mest en hooi door de bodem heen loopt en mogelijk kuilen graaft dan hoeft er van mij geen paddock te komen inderdaad. Maar mijn ervaring is dat de meeste stallen hun longeercirkel niet op die manier gebruikt willen zien.


koza schreef:
ook bij mij staan de paarden het hele jaar op de weide momenteel. en dit gaat erg goed! maar dat word op dat moment zien.
de hoeveelheid paarden per hectare word nog even zien. er zullen altijd mensen zijn die ze liever bv 1.5 op de wei en 30 min in de molen willen hebben en er zullen mensen zijn zoals jij die ze liever van bv 8-19.00 op de wei willen hebben. die optie's zullen er beide komen. de molen voorlopig nog niet haha. maar die willen we ooit wel. wat de zomermaanden 24/7 betreft, daar moet ik nog even over denken. daar ben ik zelf geen fan van. dan zou ik eerder zeggen doe ze in de zomer om 7u naar buiten en haal ze om 21.00 weer binnen oid.

Wat zijn voor jou de overwegingen om ze liever niet buiten te hebben 's nachts?


koza schreef:
wat is de 12/7 manier?

Dat ze grofweg 12u per dag buiten en 12u per dag binnen staan (ipv tot 24/7 ;) ).

koeien op de weg...

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:18

Wat is de hele dag buiten en wat is een aantal uur? Je bent niet concreet genoeg.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

marlo09
Berichten: 201
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:20

Stal:
1 moet minstens 3.5 x 3.5 zijn
2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat

Wei:
1 paard moet de hele dag naar buiten kunnen
2 paard moet aantal uur naar buiten kunnen
3 paard moet samen kunnen staan
4 paard moet alleen staan. wel meerdere paarden binnen zicht

Stapmolen:
1 moet aanwezig zijn
2 als hij er is is dit handig
3 niet nodig, word geen gebruik van gemaakt

prijs:
1 0-100
2 100-200
3 200-300

4 300-400
5 400-500

Strooisel:
1 stro
2 houtvezel
3 strobrok

bak:
1 binnen bak
2 buitenbak
3 binnen en buitenbak

bak 2:
1 20*40
2 20*60
3 minstens 1 20*60

Paddocks:
1 moet aanwezig zijn
2 als het er is is het handig
3 niet belangrijk, word geen gebruik van gemaakt

longeercirkel:
1 moet aanwezig zijn
2 als het er is is het handig, ander moet er wel in de bak kunnen gelongeerd worden.
3 niet belangrijk, word geen gerbuik van gemaakt

longeercirkel 2:
1 moet overdekt zijn
2 mag gewoon buiten zijn, mits er met slecht weer binnen gelongeerd mag worden

Kennis:
1 medische kennis is belangrijk (opleiding wel/niet)
2 eigenaar moet redelijk niveau in de sport hebben

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:21

koza schreef:
beste mensen,

wij zitten erover te denken een stal over te nemen.

wat is voor jullie de ideale stal?
hieronder een vragenlijstje, er mag aangevuld worden. dit dan wel even duidelijk vermelden.

Stal:
1 moet minstens 3.5 x 3.5 zijn
2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat

Wei:
1 paard moet de hele dag naar buiten kunnen In de zomer 24/7)
2 paard moet aantal uur naar buiten kunnen In de winter paar uurtjes genoeg
3 paard moet samen kunnen staan
4 paard moet alleen staan. wel meerdere paarden binnen zicht

Stapmolen:
1 moet aanwezig zijn
2 als hij er is is dit handig
3 niet nodig, word geen gebruik van gemaakt

prijs:
1 0-100
2 100-200
Ligt eraan wat er bij de prijs in zit en wat je nog zelf moet doen en aanschaffen.
3 200-300
4 300-400
5 400-500

Strooisel: Liefst rubbermatten met vlas
1 stro
2 houtvezel
3 strobrok


bak:
1 binnen bak
2 buitenbak
3 binnen en buitenbak

bak 2:
1 20*40
2 20*60
3 minstens 1 20*60

Paddocks:
1 moet aanwezig zijn
2 als het er is is het handig Vooral in de winter als de wei niet begaanbaar is.
3 niet belangrijk, word geen gebruik van gemaakt

longeercirkel:
1 moet aanwezig zijn
2 als het er is is het handig
3 niet belangrijk, word geen gerbuik van gemaakt

longeercirkel 2:
1 moet overdekt zijn
2 mag gewoon buiten zijn, mits er met slecht weer binnen gelongeerd mag worden

Kennis:
1 medische kennis is belangrijk (opleiding wel/niet)
2 eigenaar moet redelijk niveau in de sport hebben

Ik hoop dat jullie dit lijstje even in willen vullen.
onder de kopjes mag aangevuld worden, ook mag er een verhaaltje ondergeschreven worden

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

koza
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 18:23

koza schreef:
ook bij mij staan de paarden het hele jaar op de weide momenteel. en dit gaat erg goed! maar dat word op dat moment zien.
de hoeveelheid paarden per hectare word nog even zien. er zullen altijd mensen zijn die ze liever bv 1.5 op de wei en 30 min in de molen willen hebben en er zullen mensen zijn zoals jij die ze liever van bv 8-19.00 op de wei willen hebben. die optie's zullen er beide komen. de molen voorlopig nog niet haha. maar die willen we ooit wel. wat de zomermaanden 24/7 betreft, daar moet ik nog even over denken. daar ben ik zelf geen fan van. dan zou ik eerder zeggen doe ze in de zomer om 7u naar buiten en haal ze om 21.00 weer binnen oid.

Wat zijn voor jou de overwegingen om ze liever niet buiten te hebben 's nachts?

het geen goed zicht hebben op de paarden. als je ze snachts buiten hebt heb je minder kans te horen of ze bv uitbreken oid dan dat ze binnen staan en je in de buurt vd stallen slaapt. plus dat daar waar wij willen vestigen er een relatief rusitge weg om de weide heen loopt dus ontsnappingen of zelf niemand hoopt het natuurlijk maar die paardenbeulen bende gebeuren bezig gaat.


koza schreef:
wat is de 12/7 manier?

Dat ze grofweg 12u per dag buiten en 12u per dag binnen staan (ipv tot 24/7 ;) ).[/quote]

ja dat ben ik idd. van 8-daar waar mogelijk naar buiten. bij mijn huidige situatie is dat nu 8-21

koza
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 18:24

Iris82 schreef:
Wat is de hele dag buiten en wat is een aantal uur? Je bent niet concreet genoeg.


hele dag is +/- 8-19.00
aantal uur is 1-4 uur

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:26

Ik ga er voor het gemak even van uit dat ik de stal zelf zou kopen.

Stal:
2 moet ruim genoeg zijn voor het paard wat er in staat

Wei:
1 paard moet de hele dag naar buiten kunnen
3 paard moet samen kunnen staan
én
4 paard moet alleen staan. wel meerdere paarden binnen zicht
Voor als er één ziek is.

Stapmolen:
2 als hij er is is dit handig want kan zonder het middenste gedeelte mooi dienen als round pen dienen.


prijs:
1 0-100
2 100-200

Strooisel:
1 stro
2 houtvezel
3 strobrok
maakt me niets uit ik heb nu vlas.

bak:
1 binnen bak
2 buitenbak
3 binnen en buitenbak
mag allebei

bak 2:
1 20*40
mag ook best iets kleiner.

Paddocks:
1 moet aanwezig zijn


longeercirkel:
1 moet aanwezig zijn
maak/plaats ik anders zelf wel

Kennis:
liever niet teveel kennis want zoveel mensen zoveel meningen en mensen met kennis weten et vaak beter.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:27

Zamba schreef:
ik heb het gelukkig nog neit meegemaakt. ik sta er nu 2 jaar (2 winters) ze zijn al die tijd nooit langer als 1 dag binnen gebleven. ik heb 1 week meegemaakt dat de grond zo hard was dat het vooral voor de hoeven geen doen was. die tijd kwamen ze maar een uurtje buiten, en hadden we 4 ruwvoerbeurten op een dag. ik ben er geen voorstander van ze lang op stal te houden, maar ze hoe dan ook naar buiten willen hebben is op z'n moment ook geen doen.

Ah ja, dan snap ik dat jij zegt dat ze nooit binnen hebben hoeven blijven. Dat ene uurtje naar buiten valt voor mij niet onder 'niet binnen blijven'. Dat uurtje is een schamele troostprijs wat mij betreft.

Ik snap ook niet waarom het voor de hoeven geen doen is als de grond enkel hard bevroren is. Als je ze in de natte periodes in de paddock (of een apart stuk weide) hebt dan is je (andere) weide egaal opgevroren en kunnen ze daar gewoon pijn- en probleemloos lopen. Dus ik zie in vorst geen enkele reden om een paard binnen te houden.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers