Verbrande kootholtes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Verbrande kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:01

Waar ik in de veronderstelling was dat mijn paard mok had, wees iemand mij er op dat het puur verbrande kooltholtes waren. Oeps, dat smeren met mokzalf zal dan juist averechts hebben gewerkt. Arm paard...
Nu zijn we dus twee weken druk aan het smeren met zonnebrand factor 50. Echter gaat er nu zo'n flesje per week doorheen omdat hij het vierkant heeft. Wordt zo een beetje duur.

Nou las ik al ergens op bokt iets over springschoenen, maar ik denk dat deze net te laag zijn omdat hij het echt het hele gedeelte heeft tot de vetlok. Daarom vroeg ik mij af of er niet nog meer andere dingen op de markt zijn om deze verbranding te voorkomen.


RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Verbrande kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:07


"Een draver, is gaver" :D

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:07

Ik haal de korsten er af met big-O-san, smeerde er inotiol op en wreef het overige in met zonnecrème. Helaas had mijn pony het zo erg vorig jaar dat het tot half winter geduurd heeft eer de wondjes waren genezen.. En ik wil je niet ongerust maken, maar hier is de zonnebrand een symptoom van een heeele slechte lever.

Wat dacht je van een zwarte kous en dan met tape omhoog houden? Niet op de huid tapen, maar boven de kogel, de kogel is dus de stop. Zwart houdt de UV-stralen tegen die zonnebrand veroorzaken ;)

Nothing is less in our power than the heart, and far from commanding we are forced to obey it. ♥

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:16

Mijn pony heeft het ook gehad. Drie zomers, met jaren ertussen waarin hij geen last had. We zijn er nooit achter gekomen wat het nu precies triggerde. Ik hoor verhalen van overgevoeligheid voor klaver, maar daar is toch te weinig over bekend. Het was ook altijd alleen aan zijn drie witte voetjes, nooit aan het ene zwarte voetje. En er kan wel degelijk mok uit voortvloeien, aangezien de mokbacterie zich heerlijk thuisvoelt op aangetaste huid (door vocht en/of zonnebrand). De benen van mijn pony zaten iig onder de korsten, precies op de witte stukken. Enorme kloven in de kootholtes ook, heel naar. Het ergste moment van de dag was de ochtend, met nat gras van de dauw (dus natte benen) en een opkomend fel zonnetje erop. Dan wil het wel broeien.

Smeren met factor 50 helpt. Wat ook goed helpt is Sudocrem. Dat verzacht de huid en de zinkoxide die erin zit beschermt ook tegen zonnebrand. De laatste zomer dat mijn pony dit had ging er hier ook veel Sudocrem doorheen, maar dat is altijd nog voordeliger dan grote hoeveelheden SPF50. Smeer iig geen uierzalf of vaseline, en zeker niet als je paard in de zon staat, want dat brandt alleen maar meer.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:29

Dit?


Afbeelding

Afgeknipte sportsokken.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Verbrande kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:36

Wat ik bedoel, maar dan zwarte! :j :D

Nothing is less in our power than the heart, and far from commanding we are forced to obey it. ♥

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:47

Sudocreme smeren idd ! Helpt super goed. Sudocreme blijft ook wit na het smeren en beschermt daardoor tegen de zon ( zonnebrandspul wordt doorzichtig).

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Verbrande kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:49

Groene leem!!!

Mijn Shire verbrand zijn neus, ALTIJD. Dit is het eerste jaar waarin hij niet verbrand. Ik smeer iedere ochtend groene leem en de korst die dit vormt zorgt ervoor dat hij niet meer verbrand. Ik ben zo blij! Was een tip van Koper hier op Bokt.

Groene leem kun je ook in de kootholtes gebruiken, spoelt niet zo maar weg en is onschadelijk. Sokken lijkt mij niet echt lekker met warm weer.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:51

Selka schreef:
Groene leem!!!

Mijn Shire verbrand zijn neus, ALTIJD. Dit is het eerste jaar waarin hij niet verbrand. Ik smeer iedere ochtend groene leem en de korst die dit vormt zorgt ervoor dat hij niet meer verbrand. Ik ben zo blij! Was een tip van Koper hier op Bokt.

Groene leem kun je ook in de kootholtes gebruiken, spoelt niet zo maar weg en is onschadelijk. Sokken lijkt mij niet echt lekker met warm weer.


Is hetzelfde idee als de sudocreme in feite. Je legt er een laagje mee op de huid zodat de zon niet op de huid komt. Alleen sudocreme blijft zacht, groene leem wordt hard.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:59

Haha moet wel lachen om de foto met sportsokken. Zat er ook al aan te denken maar lijkt me inderdaad zo warm. Al neig ik eerder naar zo iets als de fly boots om de wondjes volledig de kans te geven om te helen.

Wat betreft de oorzaak, klaver hebben wij heel veel in het weiland. Dus dit zou wel heel goed kunnen ondanks dat het niet volledig bewezen is. Lever problemen zouden uit bloedonderzoek naar voren moeten komen toch? Dit hebben we niet zo lang geleden nog gehad namelijk.. Neig eerder naar het feit dat hij in zijn leven weinig zon heeft gezien oid, aangezien ons verteld is dat hij voor hij bij ons kwam (nu iets meer dan een half jaar geleden) weinig buiten stond. En nu 24/7. Rare vind ik dat zijn witte neus niet verbrand. Die smeren we nu preventief wel in maar in de periode dat zijn koten zo verbrand zijn is er niks met z'n neus gebeurd..

Bedankt iig voor de reacties! Als deze fles op is ga ik eerst beginnen met sudocreme en ondertussen even neuzen naar andere sok-ideeën. Misschien een kortere sok die echt alleen om de Koot zit en dan vast maken met klittenband..

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:37


Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Verbrande kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:42

Heb je foto's? Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet. Hier laatst ook wondjes in kootholte. Geen mok maar wat wel..

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:27

Maris schreef:
Selka schreef:
Groene leem!!!

Mijn Shire verbrand zijn neus, ALTIJD. Dit is het eerste jaar waarin hij niet verbrand. Ik smeer iedere ochtend groene leem en de korst die dit vormt zorgt ervoor dat hij niet meer verbrand. Ik ben zo blij! Was een tip van Koper hier op Bokt.

Groene leem kun je ook in de kootholtes gebruiken, spoelt niet zo maar weg en is onschadelijk. Sokken lijkt mij niet echt lekker met warm weer.


Is hetzelfde idee als de sudocreme in feite. Je legt er een laagje mee op de huid zodat de zon niet op de huid komt. Alleen sudocreme blijft zacht, groene leem wordt hard.


Ja precies. Daarom gebruik ik liever groene leem. Anders plakt er een kg hooi aan zijn snoet iedere dag. Sudocreme blijft plakken. En in het geval van de kootholtes blijft er zand aan plakken :)

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: Verbrande kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:30


Kyrseltje

Berichten: 8731
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Wenum-Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 15:11

Oh die laatste klinken wel goed! Gewoon de goedkopere versie van de fly boots. Ga die denk ik maar eens proberen..

Veulen84, nee haha. Maar heb wel het idee dat zijn vacht steeds dunner wordt daar, de roze huid komt steeds meer zichtbaar.. Waarvan zijn die uit jouw link? Zie nu alleen een foto.

Raamzicht, zal vanavond foto's maken. Zijn beentjes zijn nu zwart van de stof aan de zonnebrand ;)
Laatst bijgewerkt door Kyrseltje op 10-07-15 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Verbrande kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:13

Grote maat springschoen met dikke bontrand, zodat het tot de vetlok komt, vind ik nog het prettigst. Vind die sokken (zeker met dit weer) erg warm worden.


Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:14

Kyrseltje schreef:
Veulen84, nee haha. Maar heb wel het idee dat zijn vacht steeds dunner wordt daar, de roze huid komt steeds meer zichtbaar.. Waarvan zijn die uit jouw link? Zie nu alleen een foto.


Scheelt ;) ik heb me echt nog weken schuldig gevoeld.
Die uit de link zijn pastern wraps. Ze zijn eigenlijk bedoeld om wondjes van springschoenen te voorkomen, of voor paarden die zich aantikken in de kootholte. Deze zijn wat breder dan gemiddeld. Maar misschien is het een goedkope oplossing. Je hebt ze ook met springschoen er aan vast.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:30

Ik heb het vorig jaar geprobeerd met de beschermers van Rambo (tegen vliegen en zon), maar die trok mijn paard na een paar uur uit... :+

Ik smeer nu elke dag dik met sudocreme en dat gaat goed gelukkig!

boyca
Berichten: 1072
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Verbrande kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:17

Groene leem helpt ook de wondjes te genezen is dus en een bescherming en genezing.
Je kan het kant en klaar krijgen maar ook in poeder vorm zodat je zelf kan mengen.
Doet er heel lang mee

Verwijderd00
Berichten: 117
Geregistreerd: 07-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:59

Misschien afgeknipte sokken gebruiken? Verder zou het een oplossing kunnen zijn om ze met zonnebrandcréme in te smeren.

ff_stud
Berichten: 218
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 17:55

mijn merrie is 4 weken bij iemand anders in het land geweest ivm vakantie, kwam ook terug met de neus kapot en haar ene witte achterbeen,net of ze mok had,nu weer enkele weken thuis neus is over maar op het witte been komen nu overal kosten en is dik, lijkt in eerste instantie op verbranding maar kan dus ook toxicologisch zijn (rode klaver/wikke/kunstmest of samen met dunne mest leverbot) dat laatste zal het niet zijn want mest is prima, vd week maar even de leverwaardes laten meten..maar het wordt dus snel voor verbranding aangezien maar dat kan het haast niet zijn , onze paarden lopen thuis ook de hele zomer in het land


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers