Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 15:21

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com


Afbeelding

Zwitserland heeft allerlei innovaties bedacht op het gebied van paardenwelzijn. "Een beter begrip van paardenwelzijn leidde tot nieuw vragen en nieuwe problemen, waarvoor we antwoorden en oplossingen nodig hadden." aldus Anja Zollinger. "We moeten ervoor zorgen dat we voeren op een manier dat het de behoefte van het paard bevredigt, we moeten groepshuisvesting zo ontwerpen dat het voor alle paarden van de groep fijn is, we moeten de paarden stimuleren te lopen en zorgen dat individueel gestalde paarden genoeg sociaal contact hebben."

Als resultaat ontstaan er allerlei uitvindingen om het welzijn tegemoet te komen. Nieuwe voersystemen waarbij paarden gedoseerd eten krijgen en slowfeedersystemen zodat ze 12 tot 16 uur per dag kunnen eten. "De meeste van deze systemen zijn automatisch, waardoor de eigenaar nog maar een keer per dag hooi bij hoeft te vullen."

In de groepshuisvesting zijn er systemen ontworpen met muren, waardoor paarden die laag in de rangorde staan ook vredig kunnen eten en rusten, zonder dat zij weggestuurd worden door paarden hoger in de groep. Zollinger: "Wanneer er twee of drie muren worden neergezet in de groepsstal, kunnen de paarden die laag in de rangorde staan meer tot rust komen en zich verstoppen voor paarden hoger in rang. Deze muren moeten los staan, en dus niet de buitenmuren van de stal raken, zodat er geen hoeken kunnen ontstaan waar ze in gejaagd kunnen worden."

Om meer sociaal contact te stimuleren bij individueel gehuisde paarden, hebben ontwerpers verschillende stallen ontworpen waarbij paarden elkaar kunnen aanraken met een zo klein mogelijk risico op verwondingen. Open stallen, waarbij er geen tralies of dichte muur tussen de stallen zitten, worden steeds meer met succes gebruikt. Een "box-terras" ontwerp, waarbij iedere stal een eigen uitloop heeft en er geen stroom op de omheining staat waardoor sociaal contact tussen de paarden mogelijk is, wordt ook steeds populairder.

Daarnaast worden er steeds meer "bewegingsstallen" gebouwd, waarbij de paarden veel moeten bewegen. Dit soort systemen, waaronder het bekende Paddock Paradise, worden in Zwitserland steeds meer gebruikt. Zollinger: "In een bewegingsstal lopen de paarden tweemaal zoveel als ik een normale groepspaddock of weide."


Supervixen

Berichten: 12811
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:54

Goed bezig daar!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:27

Top! Die snappen het!!

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:29

Het viel mij in Zwitserland al op dat je amper paarden buiten zag. Maar dit doen ze in NL toch ook voor koeien?

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:06

Tja idd dan loopt de melkveehouderij erg voor op goed en gezond huisvesten van de dieren. En daar wordt op gezeurd en gemopperd, dat het niet goed is, en dat ze buiten horen (bij ons is het een mix) En dan ineens wordt het gepromoot bij de paarden. (erg leuk dat dan weer wel)

www.mijnnutrimetics-lisette.nl Natuurlijke huidverzorging

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:10

Nu nederland nog.....

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:30

wendyenbram schreef:
Tja idd dan loopt de melkveehouderij erg voor op goed en gezond huisvesten van de dieren. En daar wordt op gezeurd en gemopperd, dat het niet goed is, en dat ze buiten horen (bij ons is het een mix) En dan ineens wordt het gepromoot bij de paarden. (erg leuk dat dan weer wel)


Ik heb dat nooit begrepen; mensen maken het zich massaal zo comfortabel mogelijk binnenshuis maar koeien moeten in weer en wind buiten staan.

Citaat:
Be stubborn in goals but flexible in methods.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:38

Arabesk schreef:
Nu nederland nog.....



en Frankrijk...waar wel ruimte is maar op maneges/pensionpaarden maar twee uurtjes in een paddock mogen rondlopen.Dus 20 uur op stal voor de prive paarden,misschien nog een uurtje hekjes springen in de bloedhitte. :7

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 01:04

Stal Klinkt als de Vrijloopstal zoals manege de Burgt enkele jaren geleden gebouwd heeft. Ook met muurtjes, veel licht en lucht, uitloop er aan en geautomatiseerd voeren.

Noemen ze Paddock Paradise. Had dan eerder gedacht aan de geautomatiseerde bewegingsstallen van Hit-Actief en Schauer ( meer die regio).

Wel fijn dat ze er zo actief mee bezig zijn!

Charica

Berichten: 1263
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 10:11

Jeetje, zulke ideeën had ik ook! :D
Goed bezig zeg!

Facebook-pagina over mijn eigen Cremello Bugatti : https://www.facebook.com/Bugatti-Spirit-Walker-1674413049499430/?ref=hl
Facebook-groep over Cremello's en Perlino's : https://www.facebook.com/groups/1641852432748699/

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:21

Stal Mansour heeft het ook.

Paarden hebben opinies. Maar zover ik weet, niet over de kleur van je laarzen.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:26

sallandval schreef:
wendyenbram schreef:
Tja idd dan loopt de melkveehouderij erg voor op goed en gezond huisvesten van de dieren. En daar wordt op gezeurd en gemopperd, dat het niet goed is, en dat ze buiten horen (bij ons is het een mix) En dan ineens wordt het gepromoot bij de paarden. (erg leuk dat dan weer wel)


Ik heb dat nooit begrepen; mensen maken het zich massaal zo comfortabel mogelijk binnenshuis maar koeien moeten in weer en wind buiten staan.


Ja, niet wetend dat een koe warmte stress ervaart bij temperaturen hoger dan de 25 graden...
(daarom werkt de stal die ik ken, met warmere dagen, met tropenroosters. In de nacht een uitloopstal, kies maar waar je wil zijn. En overdag lekker in de schaduw binnen, met waterbedden en onbeperkt ruwvoer.)

Wat super goed!!
Tijd dat er meer landen, de ogen gaan openen!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:18

Top!!

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:38

Ik moet zeggen dat ik bepaalde reacties hier niet helemaal begrijp... Vinden jullie echt dat paarden/koeien/ andere dieren fulltime binnen moeten zitten?!
Dat ze binnen ook lekker kunnen bewegen is natuurlijk geweldig (en een must, i.m.o.), maar dit is absoluut geen volledige vervanging van buiten zijn!!! Verder stoort het me dat mensen altijd hun eigen gevoelens op dieren projecteren... wat wij fijn vinden (bijv. veel binnen zijn) wordt niet persé ook door onze dieren fijn gevonden. En zo ken ik nog wel meer voorbeelden.
Ten slotte wilde ik nog even zeggen dat ik helemaal niet zo lyrisch ben over de Nederlandse melkveehouderij. Veel koeien staan gewoon permanent binnen in stallen waar ze echt niet zoveel kunnen bewegen als in een weide, en kalfjes worden direct na de geboorte bij de moeders weggehaald. Als dit met veulens zou gebeuren, zou men hier moord en brand schreeuwen.

MAAR misschien vat ik jullie reacties gewoon verkeerd op, in dat geval verbeter me a.u.b.!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:44

Zizipicoleo schreef:
Ik moet zeggen dat ik bepaalde reacties hier niet helemaal begrijp... Vinden jullie echt dat paarden/koeien/ andere dieren fulltime binnen moeten zitten?!
Dat ze binnen ook lekker kunnen bewegen is natuurlijk geweldig (en een must, i.m.o.), maar dit is absoluut geen volledige vervanging van buiten zijn!!! Verder stoort het me dat mensen altijd hun eigen gevoelens op dieren projecteren... wat wij fijn vinden (bijv. veel binnen zijn) wordt niet persé ook door onze dieren fijn gevonden. En zo ken ik nog wel meer voorbeelden.
Ten slotte wilde ik nog even zeggen dat ik helemaal niet zo lyrisch ben over de Nederlandse melkveehouderij. Veel koeien staan gewoon permanent binnen in stallen waar ze echt niet zoveel kunnen bewegen als in een weide, en kalfjes worden direct na de geboorte bij de moeders weggehaald. Als dit met veulens zou gebeuren, zou men hier moord en brand schreeuwen.

MAAR misschien vat ik jullie reacties gewoon verkeerd op, in dat geval verbeter me a.u.b.!


Dat was ook mijn gedachte bij het doorlezen van dit nieuwsbericht. Als ik het goed begrijp gaat het hier dus om een huisvesting voor paarden bínnen en niet in de buitenlucht? Ik kan het echt toejuichen als dit op maneges/stallen etc. gebruikt gaat worden, maar wel i.c.m. de keuze dat paarden ook naar buiten kunnen gaan. Dus dit idee met een paddock paradise in de buitenlucht er omheen is i.m.o. het meest ideale.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:00

sallandval schreef:
Het viel mij in Zwitserland al op dat je amper paarden buiten zag. Maar dit doen ze in NL toch ook voor koeien?
de enige paarden die ik in zwitserland/oostenrijk heb gezien stonden met de achterbenen gekluisterd in stands...

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:38

Zizipicoleo schreef:
Ik moet zeggen dat ik bepaalde reacties hier niet helemaal begrijp... Vinden jullie echt dat paarden/koeien/ andere dieren fulltime binnen moeten zitten?!
Dat ze binnen ook lekker kunnen bewegen is natuurlijk geweldig (en een must, i.m.o.), maar dit is absoluut geen volledige vervanging van buiten zijn!!! Verder stoort het me dat mensen altijd hun eigen gevoelens op dieren projecteren... wat wij fijn vinden (bijv. veel binnen zijn) wordt niet persé ook door onze dieren fijn gevonden. En zo ken ik nog wel meer voorbeelden.
Ten slotte wilde ik nog even zeggen dat ik helemaal niet zo lyrisch ben over de Nederlandse melkveehouderij. Veel koeien staan gewoon permanent binnen in stallen waar ze echt niet zoveel kunnen bewegen als in een weide, en kalfjes worden direct na de geboorte bij de moeders weggehaald. Als dit met veulens zou gebeuren, zou men hier moord en brand schreeuwen.

MAAR misschien vat ik jullie reacties gewoon verkeerd op, in dat geval verbeter me a.u.b.!


Dan heb jij nog nooit gesproken met een boer die ze binnenhoud.
Misschien moet je dat maar eens gaan doen, voor je oppert, dat de dieren zielig zijn. ;)

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 12:40

farahdiba46 schreef:
sallandval schreef:
Het viel mij in Zwitserland al op dat je amper paarden buiten zag. Maar dit doen ze in NL toch ook voor koeien?
de enige paarden die ik in zwitserland/oostenrijk heb gezien stonden met de achterbenen gekluisterd in stands...


Boktmeeting dan maar? Kan ik je de stallen en weiden hier laten zien.

Even zonder gekheid, geen tijd voor. Maar klopt het is het wel meer de gewoonte paarden 's nachts op stal te hebben, dat klopt. Stands zijn zo ver ik weet ook verboden, net als dat het wettelijk verboden is om een paard alleen te hebben.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:06

Dan zou ik net zo goed met een boer kunnen spreken die bijv. een legbatterij heeft, die zal ook zeggen dat dat best wel kan... Hoop toch dat je het met me eens bent dat dat NIET kan. Boeren willen het beste voor hun dieren en denken te weten wat dat is, maar sommige weten het duidelijk niet.

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:58

Zizipicoleo schreef:
Dan zou ik net zo goed met een boer kunnen spreken die bijv. een legbatterij heeft, die zal ook zeggen dat dat best wel kan... Hoop toch dat je het met me eens bent dat dat NIET kan. Boeren willen het beste voor hun dieren en denken te weten wat dat is, maar sommige weten het duidelijk niet.



Tja de burger weet het allemaal precies! ze weten zo goed wat goed is voor welk soort vee, Dat ze beter zelf boer kunnen worden.. (hoezo plaat voor kop.) Weet je er zijn heel veel topics die gelukkig gezellig verlopen, waar veel geleert wordt over veehouderij, maar waar op een normale manier discussie gevoerd wordt. En tja ondanks dat wij onze koeien buiten en binnen hebben, Heb ik liever een koe 24 uur per dag binnen in een loopstal, waar het alle licht, lucht, ruimte en borstelbeurten en ligbedden heeft, dan een dressuurpaard wat 23 uur per dag op stal staat.

www.mijnnutrimetics-lisette.nl Natuurlijke huidverzorging

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:59

Zizipicoleo schreef:
Dan zou ik net zo goed met een boer kunnen spreken die bijv. een legbatterij heeft, die zal ook zeggen dat dat best wel kan... Hoop toch dat je het met me eens bent dat dat NIET kan. Boeren willen het beste voor hun dieren en denken te weten wat dat is, maar sommige weten het duidelijk niet.


Je moet niet alle boeren over 1 kam scheren.
Er zijn duidelijke redenen waarom boeren de koe binnen houden.

Nee, ik ben het dus niet met je eens!

Legbatterijen is een heel anders slag als met melkkoeien.

Vind het erg jammer, dat mensen altijd zo makkelijk boeren over 1 kam scheren, en het daadwerkelijke verhaal niet kennen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:21

Ik scheer ze alleen over 1 kam wat betreft het denken dat het goed is wat ze doen, ik bedoelde niet te zeggen dat legbatterijen vergelijkbaar zijn met melkkoehouderijen. Is niet hetzelfde, heb je gelijk in. Ook is het niet mijn bedoeling alle melkveehouders over 1 kam te scheren.

Maar misschien kun jij me wat redenen geven waarom boeren hun koeien permanent binnen houden? Heb hier geen boer in de buurt om het te vragen en kan zelf echt geen goede reden bedenken.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:32

Zizipicoleo schreef:
Ik scheer ze alleen over 1 kam wat betreft het denken dat het goed is wat ze doen, ik bedoelde niet te zeggen dat legbatterijen vergelijkbaar zijn met melkkoehouderijen. Is niet hetzelfde, heb je gelijk in. Ook is het niet mijn bedoeling alle melkveehouders over 1 kam te scheren.

Maar misschien kun jij me wat redenen geven waarom boeren hun koeien permanent binnen houden? Heb hier geen boer in de buurt om het te vragen en kan zelf echt geen goede reden bedenken.


1 van de belangrijkste redenen is, dat het klimaat constant is, en te regelen is dat het constant blijft.
Onderzoekers zijn er achter gekomen, dat een koe stress ervaart bij hoog uiteenlopende klimaat en temperatuurveranderingen.
Nu lijkt het niet zo gek, maar 7 graden, is voor een koe al heel erg veel.

Boven de 20/25 graden ervaart een koe warmte stress.
Mocht een koe onder de bomen in de schaduw gaan liggen, zal zij daar ook haar behoefte doen.
De koe gaat in haar eigen mest liggen, waardoor er dus bacteriën ontstaan rond om de uier.

Koeien in de schaduw, in een grote stal (nu pak ik even voorbeelden eruit van stallen die ik persoonlijk ken) hebben een regelmatige temperatuur tussen de 15 en 20 graden zomer (tenzij er een hitte golf heerst, dan kan het oplopen naar 25 graden, maar er wordt qua ventilatie er zo veel mogelijk aan gedaan om de temperaturen laag te houden). En in de winter, zonder gure wind en regen (ervaren koeien ook veel stress van en dat valt enorm te merken met handmatig aanzetten van de melkstellen. Met mooi weer worden die er niet af getrapt, met k.. weer, ben je gemiddeld 3 x bezig per koe, per melkbeurt om die er weer op te zetten. De koe wordt humeurig van slecht weer.) houdt de boer, de stallen op een mooie +0 en +15 graden. Beetje er aan liggend, hoe warm het buiten is.
De overgang, dag nacht, is ook niet zo groot met de temperaturen.

De boxen worden voorzien van bedden, met daarin rubber, zaagsel (35 cm laag) of waterbedden.
Op stal hangen er op verschillende plekken borstels, zodat de koeien ook lekker geborsteld kunnen worden.
De roosters op een 24/7 binnen stal is kleiner, de gleuven zijn kleiner, en sommigen zelfs begaasd (met gaas er over) zodat koeien daar geen hinder in kunnen ondervinden.

Wat daarnaast ook erg belangrijk en prettig is voor de koeien, wat hen ook veel stress scheelt, is dat ze een vast rantsoen aangeboden krijgen, op aanbod van behoefte.
Structuurrijk, niet te veel sappen, want dan kunnen ze last van diarree krijgen.

Dat laatste staat vrij wiebelig in de kinderschoenen en ze zijn onwijs hard bezig, om het voeding zo stabiel mogelijk te krijgen.

Uiteraard allen, zonder extra toegediende medicatie, zoals wel eens wordt gedacht.

Uit eindelijk speelt de staat (helaas) ook een belangrijke rol.
Je mag maar zoveel procent zwavelzuur in je grond hebben, wat in mest zit.
Dus ook de staat, gooit veel roet in het eten, hoe graag sommige boeren de koeien ook naar buiten willen!

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:57

@wendyenbram: ik heb helemaal geen plaat voor mijn kop, jullie wel? En verder is dit volgens mij een normale discussie, waarbij iedereen gewoon een zeer uitgesproken mening heeft. Ik, maralyn en jullie dus (en vast nog wel anderen). Bedankt voor de bijdrage.

@maralyn: bedankt, hier heb ik wat aan! Ik ben nog steeds niet van mening veranderd dat dieren ook gewoon buiten moeten kunnen zijn, maar dit klinkt als een prima binnenverblijf voor koeien. Om terug te komen op wat wendyenbram zeiden (of zei, weet niet of ze met z'n tweetjes achter het scherm zitten): dressuurpaarden zouden inderdaad niet 23 uur per dag in een box moeten staan (überhaupt geen 23 uur binnen), maar beter in zoiets, als ze dan toch binnen moeten.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zwitserland loopt voorop met 'paardvriendelijke stalling'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:43

Geen dank...

Ik houd ook van dieren die buiten komen hoor! Daar niet om!
Maar ik vind het altijd zo akelig als mensen een vertekend beeld hebben.

Een paard in een stal, staat natuurlijk individueel.
Als een paard dan binnen moet staan, zou ik toch liever in een groep hebben. Gewoon sociaal contact.

Het allerliefst gewoon buiten en binnen, dat ze zelf mogen kiezen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: geertje3, lukka63, Majolen, Mizsz_Kitty, SemrushBot, sterregoud, Telpeva, Temeraire, TessaxQuincy, Ubermetrics, Wescha, xPabloBokt en 81 bezoekers