Ik heb meningen nodig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Ik heb meningen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 13:59

Ten eerste weet ik niet of het hier goed staat, ik had geen flauw idee waar ik het neer moest zetten.

Ik zit momenteel met een lastig iets en ik zou graag willen weten hoe mensen van buitenaf er op kijken.
Ik rijd al sinds mijn 7e paard, hartstikke leuk allemaal. Toen ik 11 was kreeg ik mijn eerste pony, toen ik net 14 was mijn huidige paard. Op mijn 15e mijn pony verkocht, wegens meerdere redenen (geen klik, te druk etc.). Met mijn paard ging het op het begin nog niet zo goed, het was vooral uitproberen. Laten we zeggen dat het ronduit slecht ging.
Na meerdere keren van stalling te veranderen, staan we nu op een stalling waar ze het niet beter kan hebben. Zomers dag en nacht buiten, als ze op stal staat altijd hooi hebben, aandacht krijgen. Daarvanuit is ze/zijn wij enorm opgebloeid. Ze werd zowaar rustig, kon alleen met haar naar buiten, springen, allemaal dingen wat eerst niet kon. Vanaf dat moment (nu ongeveer een jaar), heb ik alle plezier in het rijden terug gekregen. We gingen lekker het bos in, laatst nog een wedstrijdje meegepakt, alles heerlijk relaxt.

Nu gebeurd(e) het volgende;
Mijn vader betaalde haar voor mij, maar gaat dit op mijn 18e stopzetten (over 1 maand). Vanaf dan zal ik zelf voor de kosten op moeten gaan draaien. Met vader inmiddels geen contact meer, dus daar valt niks mee af te sluiten.
Ik heb mijn hele leven bij mijn moeder gewoond met mijn 2 broers. Alle kosten heeft ze alleen voor op gedraaid, geen alimentatie of iets. Oudste broer woont nu op zichzelf maar kan niet aan het werk komen, broer erna werkt bij defensie en is alleen in het weekend thuis.
Financieel gaat het niet makkelijk, vader betaalt dus niks, geen huurtoeslag of iets aangezien broer ook werkt. Maar aangezien hij ook voor zijn kamer, eten etc. moet betalen, en hij ook niet zo veel verdient, heeft hij dat zelf hard nodig.

Nu word ik dus bijna 18, en moet ik mijn paard zelf gaan betalen. In principe zou dit kunnen, dat is dan wel meteen bijna al mijn loon, maar dat heb ik er voor over. Máár, ons geluk kennende, kan het heel erg goed gebeuren dat er een dierenarts aan te pas moet komen een keer. En ik ben bang dat wij niet voor die kosten op kunnen gaan draaien. En zou ik dan bij een koliekaanval moeten zeggen: maak haar maar af want het geld is op? Dit vind ik gewoon niet eerlijk.
Daarbij komt ook nog eens dat ik geen aanvullende beurs bij mijn studiefinanciering krijg als ik 18 ben. Hier zijn we natuurlijk nog wel hard voor aan het vechten, maar dat maakt het ook weer dat ik erg uit moet kijken met mijn geld.

Daarnaast ga ik 3 lange dagen per week naar school (meestal 8:30/16.00 of 17.00), werk ik gemiddeld 15 uur per week, heb 2 stagedagen van 8/5, en daarbij natuurlijk ook nog andere hobby's. En ik heb gemerkt dat dit afgelopen jaar erg zwaar is gevallen, en dat ik dat eigenlijk gewoon allemaal niet aankan. Destijds heb ik geprobeerd een verzorgster (nog niet eens betaald) voor haar te zoeken, wat uiteindelijk in niets resulteerde.

Nu is dus mijn vraag: Is het dit nog waard om haar te houden? Om altijd in die onzekerheid te zitten? Maar ik heb er ook zo veel plezier aan.

Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie er over denken...

Respect als je dit allemaal gelezen hebt, en ik hoop dat alles duidelijk is. Vragen mag natuurlijk altijd! :)

Love is our resistance


edwardway
Berichten: 314
Geregistreerd: 18-05-12

Re: Ik heb meningen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:03

Ik weet niet of er een manege in de buurt is? Of iets van een privé stal? Is er een optie om haar als lespaard aan te bieden?


KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:03

Ik heb ook een aantal jaar alleen maar gewerkt voor de paarden en kwam maandelijks nét uit, ik kon op dat moment ook niet sparen voor een dierenarts. Gelukkig kan ik bij die van mij op rekening laten doen en in termijnen betalen als ik aangeef dat het niet mogelijk is in een keer te betalen, geen probleem.

Ik heb voor mezelf grenzen gesteld, kliniek doen we (in principe) niet. Ik heb voor mezelf een bedrag gesteld dat ik maximaal wil uitgeven aan de paarden, gaat dit erover, dan worden ze geslacht. De keuze is vrij zwart-wit maar op het moment zelf maak ik een keuze met dit in mijn achterhoofd.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Re: Ik heb meningen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:07

KimD Wat bedoel je met kliniek doen we niet?

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:14

KimD schreef:
De keuze is vrij zwart-wit maar op het moment zelf maak ik een keuze met dit in mijn achterhoofd.

Niks mis met zwart-wit in dit geval imo, hier beginnen we ook princieel niet aan operaties en/of lange behandelingen met onduidelijke slaagkansen. Ook niet als de financiële kant geen enkele rol zou spelen trouwens.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Ik heb meningen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 14:18

Het lijkt mij echt verschrikkelijk om te zeggen, nee laat maar, dat geld heb ik niet.
Als dit gaat om 1000en euro's oke, maar een bedrag van 300 euro kunnen wij al gewoon niet neerleggen.

Love is our resistance

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:19

En wat zijn lange dagen? Nu studeer je nog, als je werkt ben je zo nog veel langer van huis (hier om 6u45 de deur uit en om 18u45 terug thuis).

Je kan een advertentie plaatsen voor verzorger of leaser, misschien heb je nu meer geluk dan vroeger.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Goof

Berichten: 28751
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:20

SophieFT schreef:
Als dit gaat om 1000en euro's oke, maar een bedrag van 300 euro kunnen wij al gewoon niet neerleggen.


Als je al geen 300 euro kunt betalen dan zou ik er voor kiezen het dier te verkopen.
Met een beetje mazzel heb je de komende jaren geen extra kosten aan je paard, maar het zou je gebeuren dat je over een half jaar naar de kliniek moet en je kunt niet betalen. Vreselijk.

Het klinkt alsof jullie het erg krap hebben thuis, jouw paard is niet prioriteit, het blijft een luxe om het te kunnen hebben, helaas lukt dat op het moment niet. Wees realistisch en zoek een lief baasje.

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:21

Vervelend dat je nu eens goed moet gaan kijken of alles financieel lukt! Goed dat je er mee bezig bent in ieder geval :). Kun je geen bijrijder zoeken die bijv 50€ in de maand meebetaald?

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

ManonGrr

Berichten: 1448
Geregistreerd: 20-07-10
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:21

Ik zou het paard verkopen, omdat ik me schuldig zou voelen tegenover mijn moeder dat al het geld naar je paard gaat. Kan je van dat geld je moeder helpen.

And i cannot hide, even if i try... You mean everything to me. Any fool can see, what you've done to me; you mean everything to me! Najego <3

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 14:22

advertenties heb ik er al veel van geplaatst, dus hopen dat dat eventueel een oplossing bied, maar dan ben ik nog bang voor de onverwachtse kosten.
Laten we zeggen dat ik 2 dagen per week van 8/5 maak. Dwz, 7 uur de deur uit, 6 uur terug. Daarbij als ik school heb, om 8 uur de deur uit en om half 5/half 6 terug. Ik werk nog 2 dagen per week, van 5 of 6 tot half 10, en de weekenden werk ik wisselend.

Love is our resistance

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:22

Ik zou het paard ook verkopen... eerlijker voor jezelf, het paard en je moeder.
edit: je moet wel realistische blijven...

Jindai

Berichten: 1877
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:23

Zet eens voor jezelf op een rijtje wat je inkomsten zijn en wat je uitgaven zijn (reken wat ruimer). :) Blijft er dan nog wat over om te sparen? Zou je misschien nog iets meer kunnen en willen werken? Bij de meeste dierenartsen kan je idd in termijnen betalen, zoals KimD het aanpakt bv zou voor nu even een oplossing kunnen zijn. Maar kijk ook naar de lange termijn, is het over een jaar ook nog te doen? Succes met je keuze! :)

Edit: Net je andere berichten nog even gelezen, maar als 300,- al niet haalbaar is, dan ben ik het met Goof eens, je moet idd wel realistisch blijven. Hou je qua inkomen, buiten je paard om, ook nog iets over voor jezelf? Om bv kleding van te kopen? Want ook dat heb je natuurlijk regelmatig nodig.
Laatst bijgewerkt door Jindai op 10-07-15 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 14:24

Goof, dat is precies waar ik tegen aan loop. Al die jaren heeft ze nooit wat gehad, maar wacht maar tot ik het zelf betalen moet. En daarom, het is en blijft een luxe. Het is gewoon voor een 18 jarige ontzettend veel geld, en net als wat ManonGrr zegt, daar kan ik ook mijn moeder mee helpen, en ik zou op een een of andere manier toch zelf mijn studie moeten financieren. En natuurlijk kan dit met een lening, maar dan krijg je daarna weer het probleem van het nooit terug kunnen betalen...

Love is our resistance

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:24

De enige die kan beslissen of het het nog waard is om haar te houden, ben jij zelf.
Hoeveel plezier heb je nog in je paard, kun je je voorstellen dat je paard weg is, en je nog steeds even gelukkig bent?
Je paard verkopen, om wat voor reden dan ook, is geen schande.
Maar als jij daar doodongelukkig van wordt, dan is het zonde, want je weet niet OF je er medische kosten aan zult krijgen. Ik heb al jaren geen medische kosten aan m'n paarden gehad. Maar ook jaren gekend van duizenden euro's...

Je zou er over kunnen denken om je paard te verkopen, en als je zelf toch wilt blijven rijden, om bv zelf bijrijder te worden.
Of je zou met je paard naar de manege kunnen gaan en met de manegehouder in gesprek kunnen gaan over een reductie op stalgeld voor het mee laten lopen in de lessen.

Of, als jij je paard niet kwijt wilt, toch proberen om vaker/meer te werken, en daarvan dan een spaarpotje voor noodgevallen aan te leggen...

Ik wens je sterkte en wijsheid. Rotbeslissingen om te nemen dit....

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:25

AmoorM schreef:
KimD Wat bedoel je met kliniek doen we niet?


Letterlijk zoals het er staat. Kliniek, dus operaties, doe ik niet aan, dan worden ze geslacht. Die gaan meestal op het bedrag wat ik voor mezelf gesteld heb.

€300,- kun je ook in termijnen betalen. Een van mijn paarden heeft weken gips gehad, totaal bijna €500,-. Toen ook een auto ongeluk gehad en een nieuwe auto, geld was er dus momenteel niet. Was bij de DA geen probleem. Eerst drie termijnen à €75,- betaald en toen in één keer de rest, toen was het geld er.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 14:26

Jindai schreef:
Zet eens voor jezelf op een rijtje wat je inkomsten zijn en wat je uitgaven zijn (reken wat ruimer). :) Blijft er dan nog wat over om te sparen? Zou je misschien nog iets meer kunnen en willen werken? Bij de meeste dierenartsen kan je idd in termijnen betalen, zoals KimD het aanpakt bv zou voor nu even een oplossing kunnen zijn. Maar kijk ook naar de lange termijn, is het over een jaar ook nog te doen? Succes met je keuze! :)

Bedankt! Ruim gerekend zou ik naast mijn paard nog 100 euro per maand over houden. en dan heb ik geen rekening gehouden met dingen aanschaffen, hoefsmid, dierenarts en tandarts. Het zou natuurlijk een oplossing zijn, maar ik weet niet of het op lange termijn eerlijk is.

Love is our resistance

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:26

Is een meebetalende bijrijdster voor enkele dagen in de week dan geen oplossing?
Zolang je het geld niet nodig hebt, zet je het op een aparte rekening. Zijn er wel kosten, dan heb je in ieder geval een potje.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:28

KimD schreef:
AmoorM schreef:
KimD Wat bedoel je met kliniek doen we niet?


Letterlijk zoals het er staat. Kliniek, dus operaties, doe ik niet aan, dan worden ze geslacht. Die gaan meestal op het bedrag wat ik voor mezelf gesteld heb.

€300,- kun je ook in termijnen betalen. Een van mijn paarden heeft weken gips gehad, totaal bijna €500,-. Toen ook een auto ongeluk gehad en een nieuwe auto, geld was er dus momenteel niet. Was bij de DA geen probleem. Eerst drie termijnen à €75,- betaald en toen in één keer de rest, toen was het geld er.


Zien we in de praktijk vaker voorbijkomen.
Ook een koliek van 250 euro, wordt in meerdere malen betaald.
Of een darm operatie van 3000/5000 euro.

Zolang artsen hun geld maar krijgen, ook al is het op langere termijn, doen ze daar niet moeilijk over.
Sommigen stellen dan wel een contract op. Maar dat is lang zo eng nog niet.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 14:30

Sonja schreef:
De enige die kan beslissen of het het nog waard is om haar te houden, ben jij zelf.
Hoeveel plezier heb je nog in je paard, kun je je voorstellen dat je paard weg is, en je nog steeds even gelukkig bent?
Je paard verkopen, om wat voor reden dan ook, is geen schande.
Maar als jij daar doodongelukkig van wordt, dan is het zonde, want je weet niet OF je er medische kosten aan zult krijgen. Ik heb al jaren geen medische kosten aan m'n paarden gehad. Maar ook jaren gekend van duizenden euro's...

Je zou er over kunnen denken om je paard te verkopen, en als je zelf toch wilt blijven rijden, om bv zelf bijrijder te worden.
Of je zou met je paard naar de manege kunnen gaan en met de manegehouder in gesprek kunnen gaan over een reductie op stalgeld voor het mee laten lopen in de lessen.

Of, als jij je paard niet kwijt wilt, toch proberen om vaker/meer te werken, en daarvan dan een spaarpotje voor noodgevallen aan te leggen...

Ik wens je sterkte en wijsheid. Rotbeslissingen om te nemen dit....

Bedankt! Tuurlijk zou het rot zijn om haar te verkopen, en tuurlijk zou ik er veel verdriet van hebben. Maar als ik weet dat ze op een goede plek terecht komt, dan zou ik het ook kunnen accepteren.

Meer werken kan helaas gewoon niet. Ik werk al zoveel als ik kan, eventueel zou ik in het weekend meer uren kunnen maken, maar ik werk al op zaterdag en zondag, en die worden verdeeld in verschillende ploegen dus daarbij is meer uur ook niet mogelijk...

Love is our resistance

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:30

TS, ik zit even te kijken wat voor paard je hebt, maar zag daar niets over.
Wel zie ik je een oproep doen wie er met je naar Sziget zou willen.

Budgettaire kwesties blijven altijd een kwestie van inkomsten en uitgaven. Uitgeven kun je je geld maar 1 keer.
Een keuze KAN dus ook zijn om bepaalde uitgaves (zoals bv vakantie) niet te doen, zodat je van het geld dat je dan bespaart, de basis van het spaarpotje voor je paard aan kunt leggen...


Is jouw paard geschikt voor manegewerk? Zo ja, dan mag je mij wel PB'en met wat gegevens over 'm, dan wil ik wel even kijken of ik wat voor je kan betekenen.

Cavalia

Berichten: 1424
Geregistreerd: 12-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:31

Pff wat een dilemma zeg.. Als ik jou was zal ik op fb eens een advertentie plaatsen of iemand nog een lease paard zoekt? Dat levert eigenlijk altijd wel reacties op? Niet geschoten is altijd mis.

Wie weet kun je eventueel nog wat meer gaan werken? Of ander werk wat iets meer betaald word en je meerdere uren kan maken? (T is lastig, ik weet het haha).

En als het puur de onverwachte kosten zijn, probeer zoveel mogelijk te sparen en anders kun je eigenlijk altijd wel een betalingsregeling treffen.

Persoonlijk zal ik het zonde vinden om je maatje te verkopen, helemaal nu het allemaal goed loopt. Denk er heel goed overna. Vind maar weer eens een nieuw paard op den duur waarmee je zo'n klik hebt. Je kan m snel genoeg te koop zetten?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:33

maralyn schreef:
KimD schreef:

Letterlijk zoals het er staat. Kliniek, dus operaties, doe ik niet aan, dan worden ze geslacht. Die gaan meestal op het bedrag wat ik voor mezelf gesteld heb.

€300,- kun je ook in termijnen betalen. Een van mijn paarden heeft weken gips gehad, totaal bijna €500,-. Toen ook een auto ongeluk gehad en een nieuwe auto, geld was er dus momenteel niet. Was bij de DA geen probleem. Eerst drie termijnen à €75,- betaald en toen in één keer de rest, toen was het geld er.


Zien we in de praktijk vaker voorbijkomen.
Ook een koliek van 250 euro, wordt in meerdere malen betaald.
Of een darm operatie van 3000/5000 euro.

Zolang artsen hun geld maar krijgen, ook al is het op langere termijn, doen ze daar niet moeilijk over.
Sommigen stellen dan wel een contract op. Maar dat is lang zo eng nog niet.


Die liet ik dus sowieso niet doen.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:34

Misschien gaan kijken naar half pension voor haar. Dat je in de avond zelf moet voeren en dat je zelf de stal moet onderhouden. Het is wel extra werk maar het bespaard je wel geld. Wat je dan weer opzij kunt zetten voor eventuele dierenarts kosten.

En inderdaad gaan uitrekenen hoeveel je verdiend en hoeveel er uit gaat als er dan nog wat overblijft dat ook apart zetten.

Ik heb zelf kwa studie een maximale bij lening om alles te kunnen bekostigen buiten mijn paard om. Maar je hebt wel 10 tot 15 jaar de tijd om af te betalen. Teminste in het systeem waar ik in zit.

Rust zacht lieve Pebbles [o]

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:34

Is je vader niet verplicht om tot je 21ste alimentatie te betalen?

Tsja, heb je alle mogelijkheden bekeken? Goedkopere stalling, betalende bijrijder etc? Heb je goede vooruitzichten qua banen etc als je afgestudeerd ben?
Ik zeg niet dat je het moet doen: maar je zou bijvoorbeeld een bedrag kunnen lenen bij duo per maand en dat op een spaarrekening kunnen zetten. Als je het niet nodig hebt laat je het staan en maak je er zelfs winst op (het terugbetaal rente percentage dat je betaald is namelijk lager dan dat je krijgt op een spaarrekening) is er iets aan de hand heb je geld om het te betalen.

Denk er echter goed over na want als je het gebruikt zul je het terug moeten betalen. Als je van te voren al weet dat je geen ruim salaris gaat hebben later is het niet slim om te doen.

Ikzelf studeer ook en werk hard om m'n paardjes te kunnen betalen. Ze zijn het echter wel waard want zonder mijn eerste paard had ik er niet meer geweest denk ik. Het is echt mijn maatje en ik eet liever zelf droog brood dan dat ik hem verlies. Het moet echter niet zo zijn dat ik hem bij een simpele kreupelheid al zou moeten laten slachten, dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeten. Zolang ik ze kan betalen en een potje heb voor de dierenarts blijven ze, ookal moet ik er sober voor leven.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 10-07-15 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

First love never dies ღ
P & K ღ


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amber15, carin0903, GrapeshotBot, sterregoud, Vagabondo, xSimonee en 122 bezoekers