Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 09:45

Hallo bokkers

Ik zit een beetje in een dilemma. Ik heb jammer genoeg op 1 april mijn eigen merrie na 7 jaar moeten laten inslapen. Ik was (en ben nog steeds) studente terwijl ik mijn eigen paard had, dus ik moest hard gaan werken om alles te kunnen betalen.

Nu rijd ik sinds een paar weken terug op een manege, maar dit bevalt me niet zo. Ofwel zijn het beginnerslessen waarin je in een rijtje achter elkaar aan rijdt, ofwel gevorderden lessen die qua niveau niet haalbaar zijn met de manegepaarden. In deze les rijden allemaal mensen met eigen paarden die op hoog niveau wedstrijden rijden, waardoor ik het niet zo leuk vind. Ik zit dus eigenlijk tussen deze 2 niveaus in. Ik wil heel graag veel bijleren, maar ik heb het gevoel dat het niet lukt met de manegepaarden. Deze worden constant op een andere manier gereden en hechten zich niet aan 1 persoon. Aangezien ik dit nu 7 jaar zo gewoon ben voelt dit niet juist aan.

Ik heb erover nagedacht om terug een eigen paard te kopen, maar ik heb ouders die hier absoluut niet achter staan. Ik zou een paard op zich wel kunnen betalen en onderhouden, maar dan sta ik op een stalling waar enkel weides en bossen ter beschikking zijn. Aangezien wij geen trailer hebben is het dan ook weer niet mogelijk om met mijn eigen paard lessen te volgen.

Ik heb er dan ook over nagedacht om een paard te leasen, een verzorgpaard te zoeken of halve stal te doen. De personen hier in de buurt vragen jammer genoeg allemaal heel veel geld om hun paard te verzorgen. Ik snap dat de onkosten een beetje vergoed moeten worden, maar op deze manier komt het bijna duurder uit dan een eigen paard te onderhouden.

Ik weet dus echt niet wat ik moet doen.. Even als achtergrond: mijn ouders hebben niets met paarden, en zien geen probleem in gewoon wat rondhobbelen op de manege. In principe heb ik daar ook geen probleem mee, maar dan moet het wel een manege zijn waar ik echt iets bij kan leren. Jammer genoeg hanteren alle maneges hier in de buurt hetzelfde principe: gewoon een beetje achter elkaar aan rijden, waar je dus absoluut niets van leert.

Zijn er bokkers die de gouden tip voor mij hebben? Of die mij iets kunnen aanraden? Ik zit namelijk met mijn handen in het haar, heb geen idee wat de beste oplossing is voor mij..

Groetjes
Jasmine


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:48

Ik zou zo lang je studeert een paard gaan bijrijden. Je kan dan een paard met voldoende nivo rijden en niet de kosten.

Als je klaar bent met studeren kan je dan een paard kopen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:49

kan je bij de manege geen paard leasen? voor een paar dagen in de week bv?

You gotta roll with it
You gotta take your time
You gotta say what you say
Don't let anybody get in your way

Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2207
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:53

Ik denk haast dat een eigen paard de beste optie voor je is.
Manege kan je niet bieden wat je wil, verzorg paard oid kost haast meer dan eigen paard en je hebt ervaring in het hebben van een eigen paard en kan dat betalen.

Ik zie ook niet zo goed waarom je geen lessen zou kunnen volgen met een eigen paard. Zijn genoeg instucteurs die aan huis komen. Je kan naar een bosrijke omgeving... Prima toch?
Ik zou me niet laten tegen houden een eigen paard te nemen enkel omdat je geen lessen zou kunnen volgen...
Als je al niemand kan vinden die aan huis les geeft dan kan dat in de toekomst toch veranderen?
In de vorm van een trailer die ter beschikking komt of iemand die wel aan huis komt.

Kortom, dat zou mij toch niet tegenhouden hoor...

Stapper

Our actions are what set things in motion

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:06

Shettepret schreef:
Ik denk haast dat een eigen paard de beste optie voor je is.
Manege kan je niet bieden wat je wil, verzorg paard oid kost haast meer dan eigen paard en je hebt ervaring in het hebben van een eigen paard en kan dat betalen.



Een bijriijdpaard is gratis tot een tegemoedkoming in de kosten. Bedragen kunnen uiteenlopen maar zijn uiteraard nooit zo hoog of gelijk aan de kosten van een eigen paard.

Een bijrijdpaard kost nooit 300 tot 600 euro in de maand.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:09

Ik zou ook kijken voor een bijrijdpaard/leasepaard. Dat lijkt me gezien je situatie de beste optie en je kan daar dan mee gaan lessen op jou/jullie niveau. Dat hoeft niet altijd veel te kosten. Ik betaal bijv. niks. Af en toen deel ik kosten in bepaalde dingen maar gewoon uit eigen initiatief.

Als je klaar bent met studeren is een eigen paard misschien wel weer een optie :j
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 10-07-15 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie

Fortitude

Berichten: 3085
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:09

Als ik jou was zou ik goed opzoek gaan naar een leuk en betaalbaar paard wat je kunt gaan bijrijden. Is in de kosten ook veiliger en gemakkelijker (als je een normale eigenaar vindt). Je kunt dan wel een band op gaan bouwen en lessen.

Later kun je altijd weer kiezen om wel een paard aan te schaffen.

[o]

Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:23

Als er in die les al meerdere prive paarden gereden worden, dan zou ik in ieder geval bij die eigenaren gaan informeren of ze nog een bijrijder zoeken, of iemand kennen die dat zoekt. Via via is vaak de beste manier. Zet het op Facebook, plaats een advertentie op Boktmarkt, hang briefjes op op pensionstallen. Het zal wellicht niet in een dag voor elkaar zijn, maar door vol te houden en door te zoeken ga je echt wel iets vinden.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

mvdbijl

Berichten: 3672
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:27

ik zou indd kijken voor een leuk bijrijdpaard, gewoon even goed zoeken.
als je ouders er niet achter staan en je nog niet volledig werkt is dat anders toch lastig.
wat doe je dan als je paard bv ernstig ziek wordt?

Gewoon even geduld hebben en goed zoeken.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 11:57

Jammer genoeg zoekt niemand bij ons op de manege een bijrijder, en leasen is daar ook geen optie. Zijn allemaal paarden die echt op hoog niveau op wedstrijd uitgebracht worden, ik kan de paarden dus ook nog niet trainen op dat niveau.

Instructeurs die aan huis komen hier in de buurt zijn heel duur. Ze vragen gemiddeld 25 euro/half uur. 1 keer per week les aan huis zou me dus €100 extra kosten. En er komt ook geen mogelijkheid om trailer te hebben, aangezien mijn ouders dan een andere auto etc. zouden moeten kopen, dus dat kan ik vergeten :(:).

Ik ben zelf jammer genoeg van België, dus hier op Boktmarkt ga ik niet zoveel succes hebben vrees ik!

Maar ik moet misschien inderdaad eens verder zoeken en rondhoren hier in de buurt.


Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:05

Ligt er aan wat je kwijt bent aan de stalling.
Een bijrijdpaard kost inderdaad geen 300 tot 600 euro zoals hier boven wordt gezegd, maar een eigen paard wel dan? Mijn paard niet hoor... :+
Denk inderdaad dat een eigen nog de beste oplossing is. Dan maar genieten van de bossen etc, en over een paar jaar lekker trainen. Als je er een koopt die nog niet zo oud is kan je het trainen ook oppakken als het paard een jaar of 10 is. :)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:13

Privéles op jouw niveau, op een manegepaard?

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2207
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:17

NatasjavE schreef:
Een bijriijdpaard is gratis tot een tegemoedkoming in de kosten. Bedragen kunnen uiteenlopen maar zijn uiteraard nooit zo hoog of gelijk aan de kosten van een eigen paard.

Een bijrijdpaard kost nooit 300 tot 600 euro in de maand.


Dat begrijp ik uiteraard ook wel maar ik reageerde op de OP... Blijkbaar is het bij Ts in de buurt anders.
Waarom dan gaan voor een bijrijdpaard als je hetzelfde betaald voor een eigen paard....

Jasmine_ schreef:
Hallo bokkers

Ik zit een beetje in een dilemma. Ik heb jammer genoeg op 1 april mijn eigen merrie na 7 jaar moeten laten inslapen. Ik was (en ben nog steeds) studente terwijl ik mijn eigen paard had, dus ik moest hard gaan werken om alles te kunnen betalen.

Nu rijd ik sinds een paar weken terug op een manege, maar dit bevalt me niet zo. Ofwel zijn het beginnerslessen waarin je in een rijtje achter elkaar aan rijdt, ofwel gevorderden lessen die qua niveau niet haalbaar zijn met de manegepaarden. In deze les rijden allemaal mensen met eigen paarden die op hoog niveau wedstrijden rijden, waardoor ik het niet zo leuk vind. Ik zit dus eigenlijk tussen deze 2 niveaus in. Ik wil heel graag veel bijleren, maar ik heb het gevoel dat het niet lukt met de manegepaarden. Deze worden constant op een andere manier gereden en hechten zich niet aan 1 persoon. Aangezien ik dit nu 7 jaar zo gewoon ben voelt dit niet juist aan.

Ik heb erover nagedacht om terug een eigen paard te kopen, maar ik heb ouders die hier absoluut niet achter staan. Ik zou een paard op zich wel kunnen betalen en onderhouden, maar dan sta ik op een stalling waar enkel weides en bossen ter beschikking zijn. Aangezien wij geen trailer hebben is het dan ook weer niet mogelijk om met mijn eigen paard lessen te volgen.

Ik heb er dan ook over nagedacht om een paard te leasen, een verzorgpaard te zoeken of halve stal te doen. De personen hier in de buurt vragen jammer genoeg allemaal heel veel geld om hun paard te verzorgen. Ik snap dat de onkosten een beetje vergoed moeten worden, maar op deze manier komt het bijna duurder uit dan een eigen paard te onderhouden.

Ik weet dus echt niet wat ik moet doen.. Even als achtergrond: mijn ouders hebben niets met paarden, en zien geen probleem in gewoon wat rondhobbelen op de manege. In principe heb ik daar ook geen probleem mee, maar dan moet het wel een manege zijn waar ik echt iets bij kan leren. Jammer genoeg hanteren alle maneges hier in de buurt hetzelfde principe: gewoon een beetje achter elkaar aan rijden, waar je dus absoluut niets van leert.

Zijn er bokkers die de gouden tip voor mij hebben? Of die mij iets kunnen aanraden? Ik zit namelijk met mijn handen in het haar, heb geen idee wat de beste oplossing is voor mij..

Groetjes
Jasmine

Stapper

Our actions are what set things in motion

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:19

Ik zou sowieso één keer in de twee weken les nemen als ik jou was. Dit doe ik ook om geld te besparen maar vind het eigenlijk ook wel prima zo. Zoek een instructeur die je 'huiswerk' meegeeft en dan heb je mooi de tijd om daaraan te werken tot de volgende les begint. Een tipje voor als je toch kiest voor een eigen. ;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:54

Esaqar schreef:
Ligt er aan wat je kwijt bent aan de stalling.
Een bijrijdpaard kost inderdaad geen 300 tot 600 euro zoals hier boven wordt gezegd, maar een eigen paard wel dan? Mijn paard niet hoor... :+
Denk inderdaad dat een eigen nog de beste oplossing is. Dan maar genieten van de bossen etc, en over een paar jaar lekker trainen. Als je er een koopt die nog niet zo oud is kan je het trainen ook oppakken als het paard een jaar of 10 is. :)


Ik ben per paard ongeveer 300 euro aan stalling kwijt.(285 volpension) uiteraard zijn er ook goedkopere adressen maar dan heb je altijd nog de hoefsmid, de dierenarts, verzorgingsproducten etc, etc...

Ik denk dat als je, uitgaande van een paard, gemiddeld genomen in Nederland echt wel aan 300 euro per maand komt. Ook als je het goedkoop doet.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Selina

Berichten: 14255
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:58

Ik ken maneges waar je voor 300 euro per maand een paard kan leasen waar je zelf de hoefsmid moet betalen en lessen en er zijn nog mensen die het doen ook :+

Kan je geen privélessen nemen op een manege?

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:28

NatasjavE schreef:
Esaqar schreef:
Ligt er aan wat je kwijt bent aan de stalling.
Een bijrijdpaard kost inderdaad geen 300 tot 600 euro zoals hier boven wordt gezegd, maar een eigen paard wel dan? Mijn paard niet hoor... :+
Denk inderdaad dat een eigen nog de beste oplossing is. Dan maar genieten van de bossen etc, en over een paar jaar lekker trainen. Als je er een koopt die nog niet zo oud is kan je het trainen ook oppakken als het paard een jaar of 10 is. :)


Ik ben per paard ongeveer 300 euro aan stalling kwijt.(285 volpension) uiteraard zijn er ook goedkopere adressen maar dan heb je altijd nog de hoefsmid, de dierenarts, verzorgingsproducten etc, etc...

Ik denk dat als je, uitgaande van een paard, gemiddeld genomen in Nederland echt wel aan 300 euro per maand komt. Ook als je het goedkoop doet.


Mijn paard staat gratis in het land van de buurman, samen met mijn verzorgpaard.
Het gras is ongeveer een meter lang en mijn eigen paard krijgt naar het rijden nog een bodempje brok.
Mijn kosten gaan vooral uit naar onderhoud van de spullen. En dan standaard hoefsmid, entingen, tandarts etc. Binnenkort m'n zadel op laten vullen.
Ik denk dat het gemiddelde bij mij aan twee paarden 50 euro per maand is. :+
Wat een luxe eigenlijk hahahaha...

Maar nee, ik heb dus eigenlijk geen idee wat de TS kwijt is aan stalling.

Renskexb

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-10-14

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:35

Het klinkt misschien heel saai en stom, maar bij de ponyhof doen ze paarden op winterstalling die je daarna eventueel kan overkopen misschien is dat wat voor jou?

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:39

Hoe deed je het dan met je eigen paard? Wat is het verschil met toen je haar nog had en met de situatie nu?

.........

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 17:49

Ohja, sorry, ben ik er vergeten bij te zetten!

Mijn eigen paard betaalde ik ook volledig zelf. Dit was echter op een stal waar ik alleen bossen had en een kleine weide om in te rijden. Geen echte buiten- of binnenpiste en geen manege in de buurt waar ik kon lessen.
Ik heb aan haar jammer genoeg door Cushing en hierdoor hoefbevangenheid de laatste 2 maanden €2000 uitgegeven aan medicatie en dierenartskosten. Mijn bankrekening is dus flink geplunderd.

Ook zou ik als ik opnieuw een paard koop het liefst op een echte manege stallen, omdat hier echt alles ter beschikking is. Ik betaalde nu €175, wat dus helemaal niet veel is, maar op de maneges hier in de buurt ben ik makkelijk €300 kwijt aan stalling.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:57

Ik zie dat je uit antwoorden komt heb je een auto? Mijn vriendinnetje staat in essen en zoekt een verzorgster.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:13

Esaqar schreef:
Mijn paard staat gratis in het land van de buurman, samen met mijn verzorgpaard.



Ik had het over gemiddeld he....

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 20:10

Essen is ver weg van waar ik woon, zorry o0eefje0o!

En paarden die gratis gestald staan zijn inderdaad uitzonderingen, zoals reeds gezegd kost het hier gemiddeld €250 - €300.

amandananana

Berichten: 4110
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Verzorgpaard/halve stal, eigen paard of manege?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:13

Hoe lang duurt je studie nog? Kun je niet tot je klaar bent een paard bijrijden en daarna een kopen? Of idd een paard kopen en op die stalling gaan staan en de eerstkomende tijd gewoon lekker buitenrijden tot je klaar bent met school en een stalling kan betalen waar je ook kan lessen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Axel_Valerie, Facebook, kascar en 104 bezoekers