Indeling van weide 6000m2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:48

Eindelijk is het officieel!!! Mijn man en ik hebben een huis gekocht buitenaf, daar waar James ook kan staan!

Maaarrrrr alles is dus nieuw voor ons. En uiteraard gaan we eerst nog heel wat aan het huis doen en kan James die tijd gewoon bij mijn schoonouders blijven staan. Dus haast heeft het niet, maar voorjaar 2016 willen we de weide voor James (En zijn toekomstige weidemaatje(s)) klaar hebben.

Jullie kunnen ons vast helpen met tips, do's en don't voor de indeling van de weide.
James is een koudbloed en wordt van de wind dik, dus daar moeten we rekening mee houden.
Wat echt een must is is een crossweide!
En een bak om te rijden. Verder heb ik geen idee nog.
De stallen komen op het perceel daar waar het huis ook staat. Lekker dichtbij, zodat ik ze kan zien vanuit de keuken.
En vanuit de woonkamer kunnen we ze zien staan in de weide.

Hoe zouden jullie dit (speels) indelen? Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën. Want ik blijf een beetje bij hetzelfde hangen.

- Crossweide
- Rijbak
- De rest maakt niet uit.

Dit is een plattegrondje. De maten kloppen niet exact. Ik heb ze afgerond. Zo is de weide iets groter dan 6000m2 en het huis iets van 694m2 oid.
Bomen staan er gelukkig genoeg rondom de weide, dus voldoende schaduw. Wel weer een nadeel met de vliegen, maar daar vinden we vast een oplossing voor.

De weg tussen de weide en het huis is heel rustig. Er staat nog 1 huis verderop. Verder hoeft er niemand te komen. Is een doodlopende weg! :D

Afbeelding
Afbeelding


miezelke

Berichten: 1315
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:53


Angela

Berichten: 25691
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:54

Hoe breed en lang is het stuk van 6000m2?

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 10:56

Miezelke, Ja daar heb ik aan zitten denken. Maar dan ben ik bang dat ik straks door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar dat ik een eigen topic heb geopend. Zodat het voor mij wat overzichtelijker blijft.

Angela, Géén idee. Zodra we de sleutel hebben wil Daan (mijn man). Alles gaan meten, zodat we de exacte maten hebben :)

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:59

miezelke schreef:
Ik zou je vragen hier eens stellen, zitten alleen maar mensen in met paarden (en weides) aan huis: [VSW] Het Paarden-aan-huis-tips-topic


Denk dat je aan het ontwerp van Tinky12 haar weiland uit dit topic wel wat kan hebben. Zij heeft ook niet zo'n groot stuk met een track waar haar paarden lekker over kunnen galopperen. Weiland in het midden, en paddock/piste aan de stal vast.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:59

In het paarden aan huis tips topic is genoeg info te vinden.

Persoonlijk zou ik een mooie, ruime inloopstal maken, grenzend aan een stuk bestrating. Daar kun je dan je bak weer aan laten grenzen, en als je slim bent dan zorg je dat je paard vanuit de bak toegang tot alle weides heeft.

Waarom?
Inloopstal: Als je op je werk zit en het gaat plots regenen, kan je paard zichzelf binnen zetten. Minder zorgen, en het is echt gezonder en leuker voor je paard.
Bestrating: Als het vriest kunnen ze altijd op een stuk dat niet hard en ongelijk opgevroren is. Je kunt natuurlijk je paddock/bak harken/slepen als je weet dat het gaat vriezen, maar soms overvalt het je. Op deze manier kunnen je paarden altijd naar buiten zonder blessureleed. Zorg dat de bestrating schuin afloopt, dan kan er geen water op blijven staan dat dan weer bevriezen kan. Ook staan ze zo altijd droog. 6000 m2 is namelijk niet genoeg om ze altijd in de wei te zetten, tot de knieën in de bagger is niet leuk en zonde van je gras.
Als je bak aan de bestrating grenst, kun je zo daar ook laten lopen. Regelmatig slepen is dan wel slim. Ze kunnen dan lekker liggen in het zand, of een sprintje trekken en hun overtollige energie kwijt.
Als ze van elk weiland via de bak naar de inloopstal kunnen, hoef je maar één goede waterbak aan te leggen. Handig is om een verwarmde met warmte lint om de leiding te nemen, dan hoef je in de winter niet met emmers te zeulen als het vriest.

Oja, schaf een kleine trekker aan, superhandig voor heel, heel veel dingen. Bv. hooibalen op een pallet naar de hooizolder tillen, de bak slepen, en nog veel meer klussen die echt veel stommer en zwaarder zijn met de hand.

Zou echt 't topic eens doorlezen, leer je heel veel van. :j Van mollen bestrijden mest afvoeren en nog veel meer dingen waar je niet aan gedacht had. Die laatste is trouwens een goede, zorg dat er verharding is tussen het punt waar je de drollen raapt en de mesthoop. Anders ga je echt kapot in de winter. :=

RiannaB

Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-09-11
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:03

Wat gaaf!! Gefeliciteerd met de koop!

Ik zou er een paddock paradise van maken. Bijv. rijbak (of weide) in het midden en een track/pad er omheen met verschillende voer/drinkplekken. Zo worden ze gestimuleerd om meer te lopen en niet alleen op bepaalde plekken te blijven hangen, zoals ze op een vierkant stuk land zouden doen.
Als je stallen zou willen, maak er dan in ieder geval schuil-/uitloopstallen van.

Ik ben alleen niet erg goed met het berekenen van de ruimte, wat er dan nog overblijft etc.
Wel fijn natuurlijk als je nog een paar stukjes weide hebt die je door middel van strookbegrazing in de zomer (en evt. winter) open kunt zetten.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 11:10

Bedankt voor de tips zover, ik zal vanavond ff op mijn gemakje het topic doorspitten!!! :D

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:17

Wat is de ondergrond van de weide? Klei, veen of zand? En wat is een crossweide?

Wij hebben een vrij klein land (klei) en kunnen ze na oktober niet meer buiten in de weide houden. Ze staan dan in de bak en 's nachts op stal. We hebben geen inloopstal, maar dat zou zeker mijn voorkeur hebben. Houdt je ook rekening met verlichting? Want winterdag is het vroeg donker helaas..

"Een draver, is gaver" :D

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:36

In tweeën, van voor naar achter, twee smalle graaskavels maken. Eventueel bak/paddock aan de weg.
Langwerpige graaskavels geven het dier de ruimte om echt even de benen te strekken en het is voor het baasje ook prettiger want je kunt de watergift makkelijk vooraan houden. Scheelt je allicht veel tuinslang maar zeker ook veel emmers water sjouwen!

Ik heb hier een vergelijkbare situatie (okee, geen weg tussen de percelen door). Ik heb het zo gemaakt dat de paarden vanuit de paddock naar kavel 1 en naar kavel 2 kunnen, al naar gelang welke poort ik open zet. Water is beschikbaar in de paddock, daar kunnen ze continue bij komen. Wanneer het land te nat is, gaan de poorten dicht en staan ze in de paddock.
Bij begin graasseizoen staat er veel gras en pas ik strookbegrazing toe (iedere dag een metertje of 2 erbij) totdat het land kaal is. Dan gaan ze naar perceel 2 en begin ik opnieuw met strookbegrazing. Als perceel 2 op is, dan kunnen ze weer op perceel 1, dat is dan mooi bijgetrokken.
Ik kan zo drie grote paarden prima houden. Staan wel 'snachts op stal met hooi.

Blijft je paard solo? Dan heb je wel heel veel gras. Dan zou je van de achterste helft ook nog kunnen hooien, mocht je dat willen. Denk je ook aan de hooiopslag? 200 pakjes bergen doe je niet in een fietsenhokje :D
Zou er zelf een vriendje bij regelen, liefst eentje die wel veel eten kan verwerken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:47

Gypsy schreef:
In het paarden aan huis tips topic is genoeg info te vinden.

Persoonlijk zou ik een mooie, ruime inloopstal maken, grenzend aan een stuk bestrating. Daar kun je dan je bak weer aan laten grenzen, en als je slim bent dan zorg je dat je paard vanuit de bak toegang tot alle weides heeft.

Waarom?
Inloopstal: Als je op je werk zit en het gaat plots regenen, kan je paard zichzelf binnen zetten. Minder zorgen, en het is echt gezonder en leuker voor je paard.
Bestrating: Als het vriest kunnen ze altijd op een stuk dat niet hard en ongelijk opgevroren is. Je kunt natuurlijk je paddock/bak harken/slepen als je weet dat het gaat vriezen, maar soms overvalt het je. Op deze manier kunnen je paarden altijd naar buiten zonder blessureleed. Zorg dat de bestrating schuin afloopt, dan kan er geen water op blijven staan dat dan weer bevriezen kan. Ook staan ze zo altijd droog. 6000 m2 is namelijk niet genoeg om ze altijd in de wei te zetten, tot de knieën in de bagger is niet leuk en zonde van je gras.
Als je bak aan de bestrating grenst, kun je zo daar ook laten lopen. Regelmatig slepen is dan wel slim. Ze kunnen dan lekker liggen in het zand, of een sprintje trekken en hun overtollige energie kwijt.
Als ze van elk weiland via de bak naar de inloopstal kunnen, hoef je maar één goede waterbak aan te leggen. Handig is om een verwarmde met warmte lint om de leiding te nemen, dan hoef je in de winter niet met emmers te zeulen als het vriest.

Oja, schaf een kleine trekker aan, superhandig voor heel, heel veel dingen. Bv. hooibalen op een pallet naar de hooizolder tillen, de bak slepen, en nog veel meer klussen die echt veel stommer en zwaarder zijn met de hand.

Zou echt 't topic eens doorlezen, leer je heel veel van. :j Van mollen bestrijden mest afvoeren en nog veel meer dingen waar je niet aan gedacht had. Die laatste is trouwens een goede, zorg dat er verharding is tussen het punt waar je de drollen raapt en de mesthoop. Anders ga je echt kapot in de winter. :=


Ik zou ook dit doen :j soort paddock Paradise achtig principe ofzo :j

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:48

Reken er maar niet op dat je aan de overkant van de weg een gebouw mag plaatsen...
Eerst bij de gemeente checken alvorens je gaat dromen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:50

Als het mogelijk is, dan zou ik idd kiezen voor een schuilstal bij de wei :j

Rennie89
Berichten: 37242
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:53

Zou een container als schuil stal mogelijk zijn? Hoef je niet te bouwen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:28

Wat een leuk vooruitzicht, gefeliciteerd! Ik heb even een tekeningetje geknutseld voor je.

Vooraan zou ik een verharding maken, dan heb je ongeacht het weertype altijd een goede toegang tot je wei en een plek waar je paarden altijd kunnen staan. Mocht je niet mogen verharden dan kun je kiezen voor paddockroosters.

Daarna de bak. Ik weet de afmetingen van je land niet, maar als de breedte van je land op die plek bijv. 50m is kun je daar dus een 20x40 bak maken. Op die manier hou je aan beide kanten een looppad voor de paarden over van 5m.
Daarachter in de lengte een crossweide en een 'gewone' weide. De breedte van deze weides kun je natuurlijk naar smaak aanpassen.
De toegang tot de weides kun je via de bak én via het pad laten lopen.

Langs de bak en om de weides heen loopt een pad (met aan de achterkant van je perceel meer ruimte). Zo hebben je paarden ruimte om sprintjes te trekken en wat afstanden te lopen.
Je kunt ook nog een oversteekpad maken tussen de bak en de weides in als je dan nog genoeg lengte overhoudt voor je crossweide.

Afbeelding

koeien op de weg...

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:37

Die van mij is in bovenstaande situatie bijna hetzelfde alleen heb ik mijn bak twintig meter breed en dan nog een stuk van ongeveer twintig er naast voor de winter. Ik heb hem dus in vieren

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 22:33

Nee we mogen niet bouwen aan de overkant. VAndaar dat ik de stallen ook aan huis doe.
De bodem is zand.

Bedankt voor de tips en ideeën tot zo ver! :D

NiFallor, is het looppad voor de paardjes?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:42

Chasey schreef:
NiFallor, is het looppad voor de paardjes?

Ja, daar kunnen ze in principe altijd lopen. Dat lopen/eten ze kaal waardoor ze wel loopruimte hebben terwijl je toch zelf de hand kunt houden in hun voeropname.
Als het erg drassig is kun je het pad eventueel afsluiten, dan hebben ze de verharding en de bak.

Mijn idee is gebaseerd op het 'paddock paradise' systeem.

koeien op de weg...

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 22:43

Ja mij lijkt Paddock Paradise een goed plan.

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:44

Wij hebben een paddock paradijs gemaakt die vanuit de paddock (lees bak, maar dat mocht niet van de gemeente, dus wij hebben een paddock van 20x40 ;)) begint. De 'bak' ligt dus bij de schuilstal/inloopstallen, dan hebben we 3 weilanden gemaakt die gescheiden / verbonden worden door het paddock paradijs een wandelpad om de hele wei heen waar ze elkaar kunnen passeren. Elk weiland heeft 2 of meer ingangen. Daardoor kunnen we makkelijk de weilanden in kleinere stukjes laten begrazen door middel van een tussendraad.

Wij hebben ook een 'cross' gedeelte met een waterbak, springbult en een paar bomen. Deze hebben we deels verwerkt in/rondom de weides/pad. Ook hebben we een mestbak en een parkeerplaats(je) gemaakt.

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 22:48

Storm, ik ben heel benieuwd naar foto's!

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:56

Ik moet even kijken of ik die ergens heb ;) wel genoeg van mn paard maar ook van de stalling, uhmmm
Zal even kijken en dan PB ik je.

En anders mag je ook rustig een keer komen spieken, is in de buurt van Hengelo (OV) dus valt wel mee voor jou ;)

Officieel gestart met startkaart op 1 mei 2016. Huidige punten: B+13 L1+5

Anoniem

Re: Indeling van weide 6000m2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:14

Oeh ik ga even meespieken. Wij krijgen ongeveer dezelfde hoeveelheid grond aan huis met ongeveer dezelfde indeling.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geertema, Googlebot, Letje01, OmgiliBot en 116 bezoekers