Heb ik recht op een uitkering/bijstand? (angststoornis)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
emilyxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Heb ik recht op een uitkering/bijstand? (angststoornis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 07:35

Hallo bokkers,

Ik zal proberen mijn situatie zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Ik zit sinds een jaar thuis met angstklachten/agorafobie (Vastgesteld door psychiater) Hiervoor volgde ik een HBO opleiding. Helaas is dat op dit moment niet mogelijk.
Nu wil ik weten of ik in aanmerking kan komen voor een uitkering/bijstand?
Ik woon nog thuis bij mijn ouders en zou hen graag willen ontlasten met bepaalde kosten.

Ik heb absoluut geen verstand van uitkeringen en dergelijke vandaar dat ik jullie hulp inroep.
Ik heb geen vaste baan maar werk een paar keer in de week als Freelance PGB'er bij de buurman. (incl. contract)

Mijn vraag: Denken jullie dat ik hiervoor in aanmerking kan komen?

Alvast heel erg bedankt!


Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Heb ik recht op een uitkering/bijstand? (angststoornis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:36

Ik denk dat je dan in aanmerking kunt komen voor de wajong.

purny

Berichten: 27387
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:38

Nee je komt niet in aanmerking. Zoals je aangeeft werk je als freelancer. Dus heb je een baan en kan je werken. UWV zou vast ook zeggen dat je dan maar meer uren zou moeten werken

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

purny

Berichten: 27387
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:40

Rachel_x schreef:
Ik denk dat je dan in aanmerking kunt komen voor de wajong.

Ts werkt dus waarom een Wajong. Wajong is voor mensen met een arbeidsbeperking/handicap wat voor de 18e levensjaar is vastgesteld. Bovendien is het aanvragen van een Wajong niet meer zo makkelijk en dat is heel goed

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Heb ik recht op een uitkering/bijstand? (angststoornis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:43

Ts., is je angststoornis vastgesteld door je psychiater voor je 18de jaar?

Trakehners ☆

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:44

Een uitkering op grond van de participatiewet kan ook als aanvulling dienen op een (laag) inkomen. Het feit dat TS een baan heeft sluit dus niet het kunnen krijgen van een uitkering uit. Echter zijn er zoveel persoonlijke omstandigheden die worden meegewogen bij een uitkeringsaanvraag, dat je daarvoor gewoon het beste de sociale dienst van je gemeente kan benaderen. Succes TS!

Valse hoop is ook hoop!

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:45

Ik denk dat ze ook zullen zeggen van ja je werkt nu en daarmee bewijs je ook dat je het aan kan om een baantje te behouden

De meeste mensen vragen wajong aan als ze met zowel school en werk in de soep lopen en ze steeds worden ontslagen of door omstandigheden de opleidingen niet kunnen afronden

Natuurlijk ben je vrij om het te proberen wie niet waagt wie niet wint

Froukje
Forever young

Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:45

purny schreef:
Nee je komt niet in aanmerking. Zoals je aangeeft werk je als freelancer. Dus heb je een baan en kan je werken. UWV zou vast ook zeggen dat je dan maar meer uren zou moeten werken

Als wajonger niet meer idd. Maar voor de gewone bijstand komt ts prima in aanmerking ;)

Die paar uurtjes gaat namelijk niet voorzien in de levensonderhoud, en dat wordt dus aangevuld met de bijstand.

Ts, hoe oud ben je? Tot je 27ste zit er een wachttijd van 4 weken op, vraag hem dus zo snel mogelijk aan. Voor je alles geregeld hebt duurt het wel even.

Google anders even op de participatiewet, daar staat alles goed uitgelegd.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:48

Froukje schreef:
Als wajonger niet meer idd. Maar voor de gewone bijstand komt ts prima in aanmerking ;)

Die paar uurtjes gaat namelijk niet voorzien in de levensonderhoud, en dat wordt dus aangevuld met de bijstand.

Ts, hoe oud ben je? Tot je 27ste zit er een wachttijd van 4 weken op, vraag hem dus zo snel mogelijk aan. Voor je alles geregeld hebt duurt het wel even.

Google anders even op de participatiewet, daar staat alles goed uitgelegd.

Bijstand als je nog bij je ouders woont? Dat dacht ik niet...

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:50

Je zou in aanmerking kunnen komen voor de bijstand maar dan is het erg afhankelijk van het inkomen van je ouders of je het ook daadwerkelijk krijgt omdat ze dan kijken naar het gezinsinkomen.

purny

Berichten: 27387
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:50

Ik kan daar gewoon boos over worden. Alsof iedereen maar voor z'n lol een Wajong uitkering heeft. Ik ben blij dat iedereen nu opnieuw gekeurd word. Zo halen ze de profiteurs en rotte appels eruit

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:50

Ja hoor, ook bij medebewoning door meerderjarige kinderen kan een (aanvullend) recht op een uitkering bestaan.

Valse hoop is ook hoop!

Froukje
Forever young

Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:52

Wendy schreef:
Froukje schreef:
Als wajonger niet meer idd. Maar voor de gewone bijstand komt ts prima in aanmerking ;)

Die paar uurtjes gaat namelijk niet voorzien in de levensonderhoud, en dat wordt dus aangevuld met de bijstand.

Ts, hoe oud ben je? Tot je 27ste zit er een wachttijd van 4 weken op, vraag hem dus zo snel mogelijk aan. Voor je alles geregeld hebt duurt het wel even.

Google anders even op de participatiewet, daar staat alles goed uitgelegd.

Bijstand als je nog bij je ouders woont? Dat dacht ik niet...

Dacht ik wel! Maak er zelf ook gebruik van namelijk.
Alleen wordt er dan geld afgetrokken omdat je dan met meerdere mensen boven de 21 in huis woont.

Nogmaals, alles is veranderd en heet tegenwoordig de participatiewet. Maar omdat dat zo'n lekkere tongbreker is noemen ze het nog gewoon de bijstand.
Tegelijk met de bijstand zijn er heel veel regeltjes veranderd, waardoor TS best wel in aanmerkibg komt.
Die diagnose van de psyg doet ook een hoop.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

purny

Berichten: 27387
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:52

M_i_R schreef:
Ja hoor, ook bij medebewoning door meerderjarige kinderen kan een (aanvullend) recht op een uitkering bestaan.

Maar ik denk dat ze eerst naar de ouders gaan kijken. Kunnen die voldoende bijbetalen. Ik zou bij de gemeente een aanvraag doen of bij de UWV

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Froukje
Forever young

Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Heb ik recht op een uitkering/bijstand? (angststoornis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:54

Er wordt voor bijstand helemaal niet naar de ouders gekeken. Je moet je eigen rekeningen ed blootleggen om re kijken wat je hebt, maar wat je ouders verdienen zal ze een zorg zijn.
Immers worden die gezien als medebewoners en niet als ouders. In een studentenhuis betalen medebewoners toch ook je rekening niet?

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.


purny

Berichten: 27387
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Heb ik recht op een uitkering/bijstand? (angststoornis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:58

Dan is dat dus veranderd

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Niobe

Berichten: 7961
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:58

Moet je dit willen? Eigenlijk zou je een motivatie moeten hebben om weer op straat te gaan/onder de mensen te komen/te werken. Een soort vriendelijke schop onder je reet, dus geen uitkering.
Mensen hebben niet voor niets een uitkering/Wajong.

Werk zoeken, vinden en houden zou een onderdeel van je therapie moeten/kunnen zijn. Dat was bij mij echt een groot deel van "genezing", naast therapie natuurlijk. Ik leef er nu meer dan 10 jaar mee, met ups en downs. Een uitkering aanvragen zou voor mij een ontzettende enabler zijn voor mijn angst.
Maar ik weet dat je dit eigenlijk niet wil horen waarschijnlijk. Wilde ik in het begin ook niet.. Gelukkig wist mijn moeder het goed aan te pakken :') En nu werk ik inmiddels 36 uur met een vast contract.

Ik zou dit echt eerst uitvoerig bespreken met je psychiater.

Froukje
Forever young

Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:02

Niobe schreef:
Moet je dit willen? Eigenlijk zou je een motivatie moeten hebben om weer op straat te gaan/onder de mensen te komen/te werken. Een soort vriendelijke schop onder je reet, dus geen uitkering.
Mensen hebben niet voor niets een uitkering/Wajong.

Werk zoeken, vinden en houden zou een onderdeel van je therapie moeten/kunnen zijn. Dat was bij mij echt een groot deel van "genezing", naast therapie natuurlijk. Ik leef er nu meer dan 10 jaar mee, met ups en downs. Een uitkering aanvragen zou voor mij een ontzettende enabler zijn voor mijn angst.
Maar ik weet dat je dit eigenlijk niet wil horen waarschijnlijk. Wilde ik in het begin ook niet.. Gelukkig wist mijn moeder het goed aan te pakken :') En nu werk ik inmiddels 36 uur met een vast contract.

Ik zou dit echt eerst uitvoerig bespreken met je psychiater.

Tjdens dat je uitkering loopt ben je verplicht werk te vinden of, in geval van TS, weer een opleiding te gaan doen.
Het is niet zo dat als je een uitkering hebt je uit je neus kunt gaan zitten eten, je moet wel opzoek, en daar krijg je begeleiding van hun kant mee.

In feite is het een win win situatie. Geld voor je levensonderhoud en hulp om weer opzoek te gaan naar passend werk of opleiding.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

linnnh

Berichten: 4180
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:05

Froukje schreef:
Er wordt voor bijstand helemaal niet naar de ouders gekeken. Je moet je eigen rekeningen ed blootleggen om re kijken wat je hebt, maar wat je ouders verdienen zal ze een zorg zijn.
Immers worden die gezien als medebewoners en niet als ouders. In een studentenhuis betalen medebewoners toch ook je rekening niet?

Ik heb destijds bij mijn schoonvader gewoond met mijn partner, echt niet dat ik ook maar iets aan bijstandsuitkering kreeg, mijn schoonvader werd geacht ons te onderhouden.

Hee nieuwsgierig aagje!

purny

Berichten: 27387
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:07

Ik denk dat het UWV zegt ga maar meer solliciteren of werken. Een uitkering hebben en dan nog voor een klein deel erbij werken? Zou mooi zijn zeg.
Mensen werken soms bij hun uitkering. Maar dat is omdat ze eerst een Full time baan hadden en nu iets hebben voor minder uur

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:08

de nieuwe wet- en regelgeving is er pas sinds dit jaar en sommige regels gelden pas sinds 1 juli van dit jaar. Niet onaardig bedoeld: maar verhalen over hoe het vroeger was zijn waarschijnlijk niet meer relevant voor TS. :)

Valse hoop is ook hoop!

Niobe

Berichten: 7961
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:12

Froukje schreef:
Tjdens dat je uitkering loopt ben je verplicht werk te vinden of, in geval van TS, weer een opleiding te gaan doen.
Het is niet zo dat als je een uitkering hebt je uit je neus kunt gaan zitten eten, je moet wel opzoek, en daar krijg je begeleiding van hun kant mee.

In feite is het een win win situatie. Geld voor je levensonderhoud en hulp om weer opzoek te gaan naar passend werk of opleiding.


Het was bedoeld om TS een ander perspectief te bieden, niet om te zeggen dat ze het niet moet doen. Daarom zeg ik ook: moet je dit willen?
Helemaal geen uitkering hebben is nog meer motivatie om weer wat te gaan doen. Als je toch je levensonderhoud hebt, waarom dan je best doen?

Iedere dag minder "thuis" is beter, echt.
Ik bedoel het goed..

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:13

linnnh schreef:
Froukje schreef:
Er wordt voor bijstand helemaal niet naar de ouders gekeken. Je moet je eigen rekeningen ed blootleggen om re kijken wat je hebt, maar wat je ouders verdienen zal ze een zorg zijn.
Immers worden die gezien als medebewoners en niet als ouders. In een studentenhuis betalen medebewoners toch ook je rekening niet?

Ik heb destijds bij mijn schoonvader gewoond met mijn partner, echt niet dat ik ook maar iets aan bijstandsuitkering kreeg, mijn schoonvader werd geacht ons te onderhouden.

Dat dus :j
En hoe banketstaaf het ook klinkt: waarom zou je een bijstandsuitkering krijgen als je leeft op kosten van je ouders? Je maakt dan immers ook nauwelijks kosten.

Froukje
Forever young

Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:17

Wendy schreef:
linnnh schreef:
ik heb destijds bij mijn schoonvader gewoond met mijn partner, echt niet dat ik ook maar iets aan bijstandsuitkering kreeg, mijn schoonvader werd geacht ons te onderhouden.

Dat dus :j
En hoe banketstaaf het ook klinkt: waarom zou je een bijstandsuitkering krijgen als je leeft op kosten van je ouders? Je maakt dan immers ook nauwelijks kosten.

Ja vroeger! Zie:
M_i_R schreef:
de nieuwe wet- en regelgeving is er pas sinds dit jaar en sommige regels gelden pas sinds 1 juli van dit jaar. Niet onaardig bedoeld: maar verhalen over hoe het vroeger was zijn waarschijnlijk niet meer relevant voor TS. :)

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:19

Fijn al die meningen die als waarheid worden gepresenteerd. Ga eens rustig even kijken op de website van het UWV TS. Ook ik weet er het fijne niet van, maar wel dat veel van wat hier wordt gezegd niet klopt