Urn begraven hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Urn begraven hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 20:51

Binnenkort wordt de urn van mijn vader bijgezet in het familie graf.
Ik heb niet veel ervaring hiermee en kan er eigenlijk helemaal niets over op internet vinden.

Hoe doe je dat, wie zijn erbij, is er bij een gelovige overledene ook een dominee of pastoor aanwezig?
Bloemen, ballonnen of iets anders?

Heel graag krijg ik reacties van bokkers die bij het plaatsen van de urn van een familielid zijn geweest en mij willen vertellen hoe zij dit deden.

Happiness91

Berichten: 468
Geregistreerd: 10-04-11

Re: Urn begraven hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:02

Wij hebben de urn van mijn stiefvader met een klein groepje naaste familie begraven. Hierbij werden 2 uitgekozen liedjes gedraaid en was er een man bij die alles leidde. Geen idee in welke functie hij dat deed.
Urn werd in een uitgegraven stukje geplaatst en dicht gegooid.
vervolgens allemaal bloemstukken en dergelijke op het graf gelegd.
En een paar weken later kwam de grafsteen er bij.

Sterkte gewenst.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Urn begraven hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:03

Is het 'hoe en wie' niet gewoon aan jullie om te bepalen?
Het is jullie vader, lijkt me dat het bijzetten ook gewoon gaat zoals jullie dat willen en met de mensen die jullie er zelf bij willen hebben.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Urn begraven hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:10

Dat bepaal je helemaal zelf. Mijn moeder, ik en vriend en zussen met mannen waren aanwezig toen de urn van mijn vader werd begraven. We hebben niets extra's gedaan, wel geprobeerd zoveel mogelijk het grafje meteen op orde te maken in afwachting van de steen.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:19

Als het goed is, bepaalt de familie, en met name de rechthebbende op het familiegraf, hoe uitgebreid de plechtigheid wordt uitgevoerd. Bij ons (ik werk voor een begraafplaats) wordt bijzetten van een asbus volledig in overleg tussen de familie en onze beheerder uitgevoerd. Als de familie daar graag een dominee of pastor bij wil hebben, dan neemt de familie meestal zelf contact op met de geestelijke, die dan in overleg met onze beheerder verdere afspraken maakt.

Soms kiest een familie ervoor om bij zo'n plechtigheid een uitvaartondernemer in te schakelen, die alles voor hen regelt, maar dit is geen verplichting (bovendien zijn dat extra, vaak onnodige, kosten).

Onze beheerder is altijd nauw betrokken bij zo'n bijzetting. Hij regelt dat het graf goed bereikbaar is, dat het graf voorbereid is op het plaatsen van de asbus (afhankelijk van of en wat voor gedenkteken er op het graf ligt) en hij is zelf bij iedere plechtigheid aanwezig om e.e.a. in goede banen te leiden, en draagt daarbij altijd zijn nette pak met lange jas en hoed. De plechtigheid zelf kan zo eenvoudig of uitgebreid als de familie zelf wenst.

Ook kan het voorkomen dat de asbus in het graf wordt bijgezet zonder dat de familie er op dat moment bij is, maar dat is uitzondering.

Of je er bloemen, ballonnen, of wat dan ook bij wilt doen, ligt helemaal aan jezelf en de familie. Hou er wel rekening mee dat na enkele dagen tot weken alles wat je op/bij het graf hebt neergelegd, verwelkt, lelijk wordt, of wegwaait. Bij voorkeur zorgt de familie er zelf voor dat het graf netjes blijft, en verwijdert tijdig verwelkte bloemen en verweerde/verwaaide zaken op het graf. Mocht de beheerder dat weghalen, dan bewaard hij meestal toch de linten zodat die aan de familie meegegeven kunnen worden.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:44

NM -> LZP

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Urn begraven hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 23:12

Dank voor jullie reacties hier heb ik veel aan, vooral Marchak heel veel dank voor de uitgebreide reactie.
Wij hebben verder helemaal geen contact meer gehad met de beheerder van het kerkhof.
Bij ons wordt na het plaatsen van de urn het graf dichtgemaakt en de steen terug geplaatst, wij gaan dan ergens koffie drinken, ik zal de beheerder eens vragen of dit ook in de kerk kan.
Nadat het graf dicht is en de steen er weer op ligt gaan we nog even kijken en afscheidt nemen.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Urn begraven hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:29

Als er al een datum is bepaald voor bijzetten van de asbus dan is de beheerder van de begraafplaats daarvan vast op de hoogte, anders loopt er ergens iets niet helemaal zuiver... ;) of het moet om een begraafplaats gaan die bij een kerk hoort, dan loopt dat contact al via de pastoor/dominee.
Met diegene kun je ook afspreken over koffie/thee naderhand in een ruimte van de kerk.
Sterkte in ieder geval, het is toch weer een stap verder in de verwerking van het verlies van je vader.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Urn begraven hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 00:18

Dank je wel, ik heb idd contact gehad met de beheerder van het kerkhof van de kerk.
Heb geen contact gehad met de pastoor omdat mijn ouders in een andere plaats woonden dan waar het familiegraf is.
Ik zal de beheerder even bellen om te vragen wat er mogelijk is.