Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:56

Is er niet een mogelijkheid om veel oefentoetsen te maken?
Daar lijkt het probleem vooral te zitten.
Als je oefentoetsen maakt leer je de vraagstelling herkennen en kan je beter zien waar het mis gaat.

This is my design


chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 13:07

Ik ben met jullie tips aan de slag gegaan, heb een aantal leraren en de decaan gemaild. Hopelijk komt het nu goed, ik ga er in ieder geval voor!

Echt heel erg bedankt voor jullie reacties, zat even in een mega dip maar jullie zijn een goede steun! _/-\o_

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:09

Uit onderzoek is gebleken dat het doorlezen en markeren van stof geen effectieve manier van leren is. Misschien kan je het niveau wel makkelijk aan maar moet je een andere manier van leren proberen.
Voor mijn opleiding kan ik online vragen maken, dit helpt mij altijd enorm. Verder zou ik eens met je decaan gaan zitten omdat ik geen specifieke tips heb voor journalistiek.

Ik vind altijd actieve leermethoden fijn, filmpjes kijken, vragen maken, schema's tekenen, mind en conceptmaps maken. Zo ben je op een andere manier met de stof bezig en leer je deze direct uit de context toe te passen. Ga eens uitzoeken welke leerstijl bij jou past, hier zijn ook online testjes voor.

Heb je niemand van de opleiding die je hier mee kan helpen?

Ik heb zelf ook een jaar extra over de middelbare school gedaan en vervolgens een half jaar diergeneeskunde gedaan waar ik echt vast liep. Inmiddels ben ik 22 en zit in mijn tweede jaar van een HBO opleiding. Komt allemaal wel goed dus ;)

Anomien

Berichten: 7297
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:15

Allereerst jij bent geen prutser!!!

Met je motivatie is niets mis lees ik zo. Misschien studeer je niet op de juiste manier, probeer daar eens wat hulp bij de krijgen. En dat mag je gerust vragen! Het is niet voor niets een onderwijsinstelling.

En mocht het idd te hoog gegrepen zijn, met mbo is ook niets mis! Dat is echt geen falen hoor! Beter geprobeerd dan vooraf voor de makkelijkste weg te hebben gekozen.

En stap bij stap. Probeer wel aan te pakken, waar je ook voor kiest. Sta niet stil!


Succes enne jij bent echt niet de enige die in dit schuitje zit...nogmaals je bent geen prutser!

Mama van mijn lieve meisjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:58

chantalboes schreef:
Ik ben met jullie tips aan de slag gegaan, heb een aantal leraren en de decaan gemaild. Hopelijk komt het nu goed, ik ga er in ieder geval voor!

Echt heel erg bedankt voor jullie reacties, zat even in een mega dip maar jullie zijn een goede steun! _/-\o_


Goed bezig TS *\o/*

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:20

chantalboes schreef:
Docenten en decaan kijken alleen naar de cijfers, en omdat ik zelf ook niet precies aan kan geven waar het mis gaat kunnen ze er weinig aan doen. Formulering is het ook niet, want alle theorietoetsen zijn meerkeuze.
Ik denk dat je gelijk heb en dat het gewoon teveel is, lat te hoog, te zwaar niveau. Ik baal zo onwijs, als ik dus geen opgeschort advies krijg van de examencommissie wordt dit al mijn 2e onafgeronde opleiding. Voel me een faler zonder toekomst.


Heb je geen aardige docent die de toets even met jou kan nalopen? Toen ik dat een keer deed nadat ik in de herkansing weer faalde bleek dat ik de stof juist hartstikke goed beheerste, maar dat ik door een combinatie van faalangst en slecht zijn in meerkeuzevragen gewoon de vraag vaak verkeerd las. :') Ook brachten de meerdere opties me vaak in de war terwijl ik bij een open vraag gewoon bij mijn eerste ingeving blijf.

Ongeacht het niveau en of je geschikt bent voor deze opleiding zou ik goed onderzoeken waar het knelpunt zit bij jou. Daar heb je heel veel aan!

Anomien

Berichten: 7297
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:59

Vind die laatste opmerking wel een hele goede.
Wil je daar een goed over nadenken ts?

Mama van mijn lieve meisjes

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-15 16:42

Morgen ga ik de toets die ik moet herkansen inkijken en met de vakdocent bespreken wat ik nu moet gaan doen. Hoe ik bijvoorbeeld anders voor kan bereiden en oefentoetsen maken.

Zelf ben ik natuurlijk ook benieuwd wat ju precies het knelpunt is. Misschien toch de multiplechoice toetsen. Maar dat zou opgelost kunnen worden.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

jibberjabber

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:18

chantalboes schreef:
Morgen ga ik de toets die ik moet herkansen inkijken en met de vakdocent bespreken wat ik nu moet gaan doen. Hoe ik bijvoorbeeld anders voor kan bereiden en oefentoetsen maken.

Zelf ben ik natuurlijk ook benieuwd wat ju precies het knelpunt is. Misschien toch de multiplechoice toetsen. Maar dat zou opgelost kunnen worden.



Kijk, dat bedoel ik ! *\o/*
Je bent wel slim 8-) +:)+

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !
Be like a duck. Remain calm on the surface and paddle like crazy underneath.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 12:01

Decaan en slb'er steunen mij trouwens voor de pleitsessie, zij geven beide een positief advies.
Decaan mailde ook terug dat als de examencomissie geen opgeschort advies geeft ik hier bezwaar tegen moet geven, of zelfs in hoger beroep moet gaan.
Dit klinkt wel positief, omdat zei ervanuit gaat dat het waarschijnlijk een positief advies is.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Jamiie
Berichten: 461
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:20

Misschien word je heel erg onzeker van de meerkeuze vragen en ga je daardoor twijfelen?
Is het niet mogelijk dat ze een keer een toets voor jou maken met open vragen? Als je die wel goed maakt, weet je dat het aan de multiple choice vragen ligt..
Wij hadden ook vaak toetsen met multiple choice. Dan wist ik het antwoord, maar door de andere 2 antwoorden ging ik twijfelen en koos ik ook wel eens de verkeerde. En ik ging er een logica achter zoeken. :') Als de vorige vraag B als antwoord had, dan kon dit antwoord voor de volgende vraag niet.

Enne, je bent echt geen prutser hoor! Vind juist dat je het erg goed oppakt allemaal.
Mijn vriend heeft ook 3 studies gedaan en niet afgerond omdat hij nog niet wist wat hij toen wou. Is fulltime gaan werken en nu, 29 jaar oud, bezig met afstuderen van zijn huidige opleiding. :D

superlise
Berichten: 3252
Geregistreerd: 10-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:37

Ik was mijn eerste jaar ook heel erg slecht gestart, meteen de eerste 2 blokken al 2 vakken in de herkansing niet gehaald en heel blok 3 moeten herkansen in blok 4. Maar ik heb toen alles in blok 4 opeens recht getrokken en gehaald waardoor ik alsnog op 50EC uit kwam, bij mij was het een kwestie van snappen wat ze willen horen op de tentamens (maar ik studeer rechten aan de HU).
Ik heb toen ook bij mijn begeleider gezeten maar ik had daar echt heel weinig aan en onze examencommissie is écht niet relaxed, ik ken maar 1 meisje dat zonder 45 EC door mocht naar jaar 2, de rest is allemaal afgewezen. En voor dat meisje geldt dat zij in het 2e jaar dan verplicht haar P moet halen (oftewel je begint opnieuw want 2e jaars vakken erbij doen redt ze niet).
Ik zou deze zomer nog echt hard bikkelen en daarna goed met jouw examencommissie om de tafel zitten of vragen of je het jaar niet gewoon helemaal opnieuw mag doen? Succes in ieder geval!


chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 19:45

Toets ging voor me gevoel weer goed, heb er nu een stuk langer over gedaan om over rustig de tijd voor te nemen. Uitslag komt in de loop van de week (voor woensdag als het goed is)./

Een vak uit blokE wat ik zou herkansen wordt gechrapt door te weinig inschrijvingen. Heel vervelend want nu wordt het maximaal aantal punten wat ik zou kunnen halen nog lager..
Gelukkig kan ik hier niets aan doen, en hoop ik dat de examencommissie daar begrip voor heeft.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

jibberjabber

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:19

Goed bezig Chantalboes. Fijn dat je gevoel nu beter is over het maken van de toets. Jammer dat de herkansing niet mogelijk is. Vraag altijd nog even naar een alternatief of zoek de mede herkansers, samen sta je misschien sterker, je weet maar nooit.

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !
Be like a duck. Remain calm on the surface and paddle like crazy underneath.

Lianne86
Berichten: 3730
Geregistreerd: 21-12-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:38

Ik deed een totaal andere studie, maar bij ons zijn echt mensen die het op die uni niet aankonden, doorgestuurd naar een andere uni waar ze het opeens wel allemaal haalden. (Ander niveau? Ander soort toetsen? Andere lessen?) Heb wel eens een toets gezien, maar die waren gewoon een stuk makkelijker... en ook qua scriptie heb ik zelf willen overstappen, want het moest per se met statistiek en in het Engels terwijl ik een Nederlandse studie doe en ik wilde een literatuuronderzoek doen :') Helaas kon dat dan weer niet.

Bij ons was het niveau van de tentamens wel hoog, maar met oude tentamens oefenen had je bij veel leraren kans dat je alleen wat andere getalletjes hoefde in te vullen :S Zelfde soort vragen, zolang je maar genoeg oefenmateriaal had. Eentje kreeg het zelfs voor elkaar om zijn meerkeuze vragen aan te passen door "niet" in de stelling te zetten of eruit te halen :') en zelfs letterlijk een oude toets te gebruiken. Dus probeer eens na te gaan of je ouder oefenmateriaal aan kan :)

(Het enige nadeel daarvan, is dat ik nog steeds het idee heb dat ik dat diploma in de winkel met een pakje boter heb gekregen :'))

Meeleesmodus - Mijn mening ja ;)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:48

Hartstikke goed hoe je het nu oppakt! +:)+

Ik ben 31 en nu bezig met mijn 3e P aan het HBO (deeltijd). De vorige 2 opleidingen heb ik niet afgemaakt, hoewel ik wel een heel eind was met mijn scriptie voor Hippische bedrijfskunde maar het financieel voordeliger was om deze niet in te leveren. Ook ik voelde me even flink mislukt! Maar inmiddels kijk ik er anders naar. Ik had goede redenen waarom de scriptie niet wilde vlotten, een goede reden om hem niet in te leveren en heb ondertussen wel werkervaring opgedaan, belangrijke contacten gemaakt en veel geleerd. Die kennis en ervaring gebruik ik ook weer met mijn huidige opleiding :)

Overigens heb ik afgelopen jaar ook medische tegenslag gehad en daardoor het hele 2e jaar (en mijn P) gemist, maar doordat ik alles op tijd heb aangegeven bij mijn SLB en bewijsmateriaal heb geleverd, heb ik ook uitstel gekregen van de examencommissie.

Kop op, als je gemotiveerd bent voor deze opleiding gaat het je vast lukken! :)

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-15 18:44

EEN 6,6!!!

IK BEN ER ONGELOOFLIJK BLIJ MEE!

Super bedankt voor jullie tips en op peppertjes! Nu de vakken die ik aan het herkansen ben even halen en het komt helemaal goed!

Voel me weer helemaal positief en nog gemotiveerder!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

jibberjabber

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:01

Oh, WAUW. WAT goed van je !!! haha, zie je wel.......... We told you so.
Gefeliciteerd. Doet een mens goed ! en jou nog veel meer. Heel fijn :j

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !
Be like a duck. Remain calm on the surface and paddle like crazy underneath.

Anoniem

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:31

Super zeg!! Zet m op met de rest van je herkansingen!

mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:00

Super! Gefeliciteerd! Je kunt het echt wel! Ik hoop dat dit een voorteken is voor de rest van je toetsen ;)

Reusje0504

Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-10-12
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:25

Gamova schreef:
Uit onderzoek is gebleken dat het doorlezen en markeren van stof geen effectieve manier van leren is. Misschien kan je het niveau wel makkelijk aan maar moet je een andere manier van leren proberen.
Voor mijn opleiding kan ik online vragen maken, dit helpt mij altijd enorm. Verder zou ik eens met je decaan gaan zitten omdat ik geen specifieke tips heb voor journalistiek.

Ik vind altijd actieve leermethoden fijn, filmpjes kijken, vragen maken, schema's tekenen, mind en conceptmaps maken. Zo ben je op een andere manier met de stof bezig en leer je deze direct uit de context toe te passen. Ga eens uitzoeken welke leerstijl bij jou past, hier zijn ook online testjes voor.

Heb je niemand van de opleiding die je hier mee kan helpen?

Ik heb zelf ook een jaar extra over de middelbare school gedaan en vervolgens een half jaar diergeneeskunde gedaan waar ik echt vast liep. Inmiddels ben ik 22 en zit in mijn tweede jaar van een HBO opleiding. Komt allemaal wel goed dus ;)


Ts ik weet niet of je hier al wat mee doet maar dit zijn goede tips! Alles uit je hoofd kennen is echt niet meer genoeg, je moet de stof kunnen toepassen:)
Fijn dat je een 6.6 hebt gehaald, lekker door blijven gaan!

Ik zeg heel bewust paardenhoofd, ik wil de paardenliefhebbers onder ons niet voor de kop stoten.. - Herman Finkers

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 09:16

Ik heb inderdaad zo'n test gedaan. Daar kwam uit dat ik eerst wil 'zien'en dan zelf uitvoeren. Maar hoe pas je dat toe op theorie?

Decaan schakel ik meteen bij het begin van volgend jaar in, ook een studiebegeleider zodat ik volgend jaar mijn P kan halen.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:47

Ik ben al 22 (23 over 5 maanden) en heb alleen een mavo diploma. Heb een jaar mbo gedaan (niveau 3 en uiteindelijk 2), daarna een jaar niets en in september vorig jaar aan een hbo opleiding begonnen, doordat ik een 21 plus toets heb gedaan en gehaald. Ging goed in het begin, maar kreeg steeds meer last van een depressie (kwam doordat ik mensen ben verloren in mijn leven, als dat niet was gebeurd, had ik waarschijnlijk wel dit jaar gehaald...) en is uiteindelijk niet gelukt. Nu voel ik mij veel beter en ga ik weer met een nieuwe studie beginnen en weet nu beter wat ik wil in mijn leven. Wees er in ieder geval trots op dat je een havo diploma hebt!

Is een AD studie anders niet iets voor je?

En er waren heel veel mensen die die 21 plus toets (die hebben dus ook geen havo of mbo diploma zoals mij) deden, je bent echt niet de enige. Zo moet je niet denken dat je nog niets hebt bereikt, je bent nog jong :) Ik was vorig jaar ook nog een van de jongsten zelfs in de studentengroep.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Wanhoop nabij. Wat moet ik nu doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 20:51

Wat is een AD studie?

Als ik over mag, ga ik natuurlijk wel door met deze studie.

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 20:53

2 jarige hbo opleiding, die kun je bij sommige studies wel doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, J30d, Wopkebrok en 56 bezoekers