trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:03

Beste bokkers,
Mijn 4 jr. Merrie heeft last van patella luxatie (losse knie) en nu moet ik haar aangepast trainen om spieren op te bouwen.
Nu ben ik benieuwd of er meerdere bokkers zijn die een paard hebben of hebben gehad met dit probleem en via dit topic ervaringen, vorderingen en terugvallen met elkaar te willen delen.
Ik vind de trainingsopbouw erg moeilijk! Iedere keer als ik haar weer aantref met haar knie op slot krijg ik meteen een schuldgevoel dat we de dag ervoor teveel hebben gedaan. Alleen stapwerk is lastig omdat ze veel te veel energie heeft, dus zodra ze weer eens flink gesprint heeft staat ze de dag erna vast. Durf dus eigenlijk niet meer te doen dan stappen, terwijl ik van de DA juist veel galopwerk moet doen Ik doe 2 x per week balkjes stappen en heb van de week een klein drafje geprobeerd, waarna ze de dag erna dus alweer vast stond, dus die dag alleen maar weer gestapt, de dag daarna weer nergens last van, maar vind het dan een moeilijke keuze om toch weer een stukje draf te proberen of maar veilig te blijven stappen zodat ze niet vast komt te staan.
Als er meerdere bokkers zijn die hiermee te maken hebben hoor ik graag hoe jullie er mee omgaan?


Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:53

Er zijn volens mij veel topics hierover.
Het gaat er vooral om dat je de achterhand sterker maak. Veel rechtuit werken in het begin. Veel overgangen rijden, balkjes ed. Liefst ook veel heuvel op en af stappen. Het beste niet te veel korte bochten in een bak draaien. Indien ze al verkeersmak is; gewoon lekker buiten km's maken.
Verder binnendoor laten zetten. Ik voerde mijn paard met een losse knie ook altijd msm bij ter ondersteuning

Vooral mulle ondergrond vermijden

pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 14:12

Bedankt voor je reaktie! Ik vraag dan nu ook niet om tips hoe je dit moet trainen, maar om ervaringen uit te wisselen hoe het in de praktijk gaat, daar kan ik namelijk nog niks over vinden.

pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 14:17

Als jou paard vast stond Zandro, hoe trainde je dan die dag en de dag erna, deed je dan een stapje terug in de training door even alleen maar rechtuit op vlakke bodem te stappen of ging je gewoon door met de oefeningen? Msm voer ik ook bij!

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:18

Ik heb ooit een pony gereden die er last van had. Wel een jaar of 14 geleden denk ik. Wat mij vooral nog bijstaat is dat die echt enorm verbeterde in het werk. Ik deed er eigenlijk niet echt iets aparts mee, heb wel wat langer/meer longeerwerk gedaan voor we erop gingen (met zadelmak maken) zodat ze al wat sterker was. Verder viel ze duidelijk terug als ze langer dan een paar dagen stilstond, dus regelmaat en aan de gang houden was wel belangrijk. Hoe meer ze in het werk stond, hoe minder last ze ervan had.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:19

Hoi!

Wij hebben een paard op stal staan, heeft het aan beide achterbenen.
Dierenarts heeft ons gezegd dat het de eerste week/weken belangrijk was om lang rechtuit te stappen.
Dit heb ik een week gedaan over het harde, variërend van 5 minuten tot een half uur.

De keren dat ze op slot stond, heb ik haar enkele passen achteruit geduwd, dan gaat het 10x makkelijker los namelijk en daarna direct een heel stuk wezen stappen.

En na een week stappen stond ze niet meer op slot.
Toen ben ik rustig gaan longeren en ben nu een maand verder.
Merrie heeft helemaal nergens meer last van.
Heb alles aan de hand gedaan, aangezien ze nog niet zadelmak is.
Ondertussen loopt ze met hoofdstel en zadel haar rondje alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Wel ga ik 1x in de week nog een eind met haar stappen over het harde, +- 10-15 minuten.

Veel succes

pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 14:31

Bedankt voor de reakties!
Mijn paard heeft het ook aan beide achterbenen. Ik stap nu ruim een week, daarin verbeterde ze, dus ik ging een stapje verder naar draf overgangen, maar dag erna stond ze gelijk weer vast, dus waarschijnlijk te vroeg gaan draven of moet ik het juist blijven doen tot ze daarin ook verbeterd?

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:35

Ze kan alleen maar sterker worden door te trainen. Het is de bedoeling dat haar banden sterker worden zodat alles op zijn plaats blijft.
Mijn paard heeft echt baat gehad aan rechtuit rijden in het bos. Als ik in de bak had gereden en dus meer wendingen had hij er weer last van. Trainen rechtuit kan nooit geen kwaad. Met (korte) wendingen moet je opletten.

pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 14:57

Okè, dank je! Ze was van de week helaas te energiek om alleen rechtuit te gaan, moest echt eerst longeren voordat ik erop kon en daarmee vanwege het uit haar dak gaan op die volte dus weer last gehad. Echt lastig, ik wil haar rustig houden om zo gecontroleerd rechtuit te trainen, maar daar is ze vaak te energiek voor.
Het voer mag ik niet minderen omdat ze anders te schraal wordt om spieren op te bouwen.

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 15:12

pepelien schreef:
Bedankt voor de reakties!
Mijn paard heeft het ook aan beide achterbenen. Ik stap nu ruim een week, daarin verbeterde ze, dus ik ging een stapje verder naar draf overgangen, maar dag erna stond ze gelijk weer vast, dus waarschijnlijk te vroeg gaan draven of moet ik het juist blijven doen tot ze daarin ook verbeterd?


Afwisselen zou ik zeggen.
Stappen en draven, wel aan het werk houden en ook rustig opbouwen.
Ze moet in het werk sterker gaan worden.

Als je niet gaat opbouwen, zul je op een gegven moment ook geen spieren meer opbouwen.

Stil laten staan is achteruitgang.

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:33

Nee, niet te voorzichtig zijn, anders krijgen ze nooit de spieren die nodig zijn om de knieband te ondersteunen. Ik deed om en om. Dag overgangen, heuvels trainen, daarna goed uitstappen op het harde, dag erna stappen op het harde, dag erna weer trainen...

Mijn ervaring was, dat hoe voorzichtiger je wordt, hoe slechter het vaak juist gaat. Toen ik mijn paard meer ging trainen (ondanks het vastslaan) ging het steeds beter.

Verder zou ik hem/haar 24 uur buiten zetten. Mijn ervaring is dat ze vooral vastslaan als ze te langstil staan (en de spieren hierdoor stijver worden)

Zandro
Berichten: 608
Geregistreerd: 06-04-08
Woonplaats: maastricht

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:34

osteopaat erbij wil ook wel eens helpen. Als ze vastzitten in de lendenpartij slaan ze vaker ook makkelijker op slot

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:18

Wat bedoel jij met "de volgende dag stond ze weer vast" Bedoel je dan dat je haar in de stal op slot aantreft? Als dat zo is komt dat niet door je training maar door het omdraaien in de stal. De wei als verblijf is bij deze problemen veel beter omdat ze dan geen korte draai hoeft te maken

Bejaarde bokkers weten meer


pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 19:25

Onwijs bedankt voor de reakties!! Toch afgewisseld door blijven trainen dus.
Ik wordt snel te voorzichting omdat ik wil voorkomen dat ze vast komt te staan, vind dat zo erg om te zien namelijk dat ik elke dag weer bang ben hoe ze er de volgende dag bij staat.
Het helpt mij enorm om te horen hoe de ervaringen zijn en dat ik dus gewoon afgewisseld door moet trainen. Ga ik zeker doen!
Ze staat alleen snachts binnen en overdag van 8:00 tot 20:00 buiten, maar ik haal ze soms zelfs op slot uit de wei aan het eind van de dag.
Volgende wk komt de osteopaat!

pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 19:29

ik tref haar dus afwisselend in de stal of in de wei vast aan.
dan sleept ze vanuit stilstand eerst met de toon over de grond het achterbeen mee, tijdens het stappen wordt het dan beter, maar zodra ze weer stil staat en weer weg wil stappen gebeurt het opnieuw.

chuzzle
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-02-09

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:36

mijn schimmel heeft dit ook. Ik pas de training wel aan; ben begonnen met rechte lijnen, ruime wendingen, rustige overgangen en in het begin zelden of nooit achterwaarts. Toen hij sterker werd, kon hij ook meer verzameling aan en het achterwaarts ging steeds beter. Zijwaarts blijft bij hem een probleem. Als hij meer last heeft, pas terug in de training; geen overgangen draf-halt, geen achterwaarts, ruime wendingen. Maar wel in beweging houden. Hij staat eigenlijk nooit op stal; deur is altijd open. maar ook met uitloop heeft hij een tijd meer last gehad.

pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 20:09

bedankt voor je reactie chuzzle! Begrijp ik goed dat ondanks dat je paard inmiddels voldoende spieren heeft opgebouwd moeite blijft houden met de zijgangen? Ik had eigenlijk wel verwacht dat als ze sterk genoeg is dat ze dan ook in de toekomst wel zijgangen aan zou kunnen, volgens mijn DA was het een kwestie van sterk maken en dan zou ze alles aan moeten kunnen. Maar dat kan dus toch blijkbaar wel een probleem blijven.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:19

Bij mij bleef het zorgen voor problemen. Heb het geprobeerd maar na de eerste paar keer al direct gestopt met zijgangen. Hij stond een uur na het rijden alweer op slot.
Je geeft aan dat je paardje energie heeft. Maar heb jij geen mogelijkheid om lange stukken rechtuit te rijden? Ook daar kunnen ze energie kwijt ;-)

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:23

Het advies van je DA is inderdaad helemaal juist :j Veel galopwerk dus. En het liefst licht bergop.
Galop is minder belastend voor de knie dan draf.
Ik begon vroeger met mijn merrie met hetzelfde probleem altijd met de galop, na 15min warm te stappen. Waren dagen bij dat ik geen enkele pas draf reed...Vooral als je in een piste rijd en dus veel moet draaien en keren is draf nefast.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:30

Mijn fries heeft dit ook vanaf dat ze zadelmak gemaakt werd ongeveer. Haar knie schiet wel vanzelf weer los, maar ze knakt er dan wel doorheen. Voelt en ziet er niet echt fijn uit.
Toch is ze veel verbeterd door de jaren heen. Ik rij haar wel regelmatig zo'n 3 a 4 keer per week en dan afwisselend in de bak en buiten.
We hebben in het begin door haar knie veel problemen gehad met de galop.
Wat ons veel geholpen heeft is veel overgangen rijden haar achterhand sterker te maken. Dus veel schakelen in alle gangen. Verder buiten lange stukken rechtuit galloperen.

Maar het belangrijkste is denk ik wel de hoefsmid! Ik laat haar elke 8 weken aan de binnenkant van haar achterhoeven iets binnendoor bekappen. Dus aan de binnenkant wat korter. Door deze iets andere beenstand loopt ze stukken beter.

Ze is nu 8 en ze heeft soms haar slechtere periodes, maar over het algemeen gaat goed.

Ze staat overigens 24/7 buiten. De beweging diet haar goed. Bij teveel stal rust gaat ze ook weer knakken met haar knie.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 11:19

Galop is inderdaad moeilijk en zwaar voor een paard met deze aandoening, ook omdat ze in galop met 1 achterbeen moeten afzetten, dus even 600 kilo op 1 been. Daarom moet dat ook veel getraind worden!
Binnendoor staat ze al. Mijn paard staat ook gestald naast het bos, alleen durf ik nog niet alleen met haar naar het bos, en met iemand anders mee ben je zo 45 op paden dat is nu nog veel te lang. Als we wat verder zijn misschien. En als het dazen seizoen voorbij is, het is nu echt geen pretje in het bos met al die dazen.
De galop ga ik pas meepakken als ze niet meer vast komt te staan van het aandraven.

chuzzle
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-02-09

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:32

Mijn paard blijft inderdaad problemen houden met zijgangen. In stap wilt nog wel lukken. In draf alleen naar links. Recht heeft hij de problemen met zijn knie en daar blijft hij problemen houden, ook al gymnastiseer ik daar wel op. Ook aan de hand zie je verschil bij het zijwarts. Achterwaarts gaat nu heel netjes en ontspannen.

pepelien
Berichten: 257
Geregistreerd: 09-09-07

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-15 08:31

Okè Chuzzle, dat is wel balen zeg dat dat toch nog altijd problemen blijft geven!
Gisteren kwam bij mijn paard de ostheopaat en nu moet ik 8 weken schouderbuitenwaarts stappen en mijn paard heeft ook met rechtsachter de meeste moeite om het been onder de massa te zetten. Ben benieuwd of dit nu gaat verbeteren. Als mijn paard na die 8 weken nog steeds blijft vasthaken adviseerde hij om de bandjes door te laten knippen. Ik hoop van harte dat het niet nodig is.

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Re: trainingsopbouw patella luxatie (losse knie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:48

Een "bekende" van mij had zo'n pony.
Daarvan schoot in her linkervoorbeen altijd de knie op slot.
Dit kon je gewoon zien gebeuren tijdens het rijden en dit vooral boven de sprong!!
Om ongelukken te voorkomen hebben ze ook het bandje door laten knippen.

Toen begon de pony aan het andere been hetzelfde te vertonen.
Hiervan ook het bandje laten doorknippen.

Hierna sprong de pony als nooit tevoren, en had gelukkig nergens last meer van.

Maar het is niet niks natuurlijk.

wilmatj

Berichten: 2414
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:51

Ik had het een jaar geleden toen mijn merrie 2 was.
Die moest ik toen gewoon trainen aan de longe. En dan ook balkjes lopen aan de longe.

Maar zij had het gelukkig niet heel erg. En met spier training knapte ze heel erg op.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geertema, GrapeshotBot en 20 bezoekers