Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 08:23

Vraagje,een familielid heeft een angstig bazig shetje.Je moet rustig met haar omgaan.Nu komt daar iemand die haar op een natuurlijke manier behandelt.Deze persoon vindt dat je een pony nooit moet dwingen dus ook niet opsluiten in een kleine ruimte of vastzetten.Nou ik zie het gebeuren,eerst port ze het shetje met een stok onder de schuilstal vandaan en loopt achter haar aan om haar in het verbijgaan te behandelen.Net een wildwest.Ik zeg nog zet haar dan vast.Nee dat mag niet zegt ze.Dat is dwingen en ze kent de paardentaal goed.Maar ik zie de oortjes al plat naar achter gaan en het shetje slaat haar vol op de knie.Gelukkig viel het mee,alleen een manke behandelaar.Nu mijn vraag.Wat als ze iets gebroken had.Is het dan de verantwoordelijkheid van de eigenaar of van de behandelaar door haar gedrag.Ik heb haar nog gewaarschuwd.Sorry voor het lange verhaal.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:30


Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

igor001
Berichten: 1478
Geregistreerd: 08-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:42

Iris82 schreef:
[TAO] FAQ TAO

Hier staat alles in wat je moet weten.



Krijg de melding 'het opgevraagde onderwerp bestaat niet'.

Ik ben namelijk ook erg nieuwsgierig hoe dat zit.

Life holds special magic, for those who dare to dream

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:45

Eigenaar is altijd verantwoordelijk.

Zelfs als kinderen in een wei inbreken en een paard verwond die kinderen, dan nog is de eigenaar verantwoordelijk.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:46

Even paar reacties naar beneden scrollen, kom je het vanzelf tegen.

Waarschijnlijk maakt het nog verschil of de behandelaar dit beroepsmatig doet of dat het een particulier is die "wel even naar de pony wil kijken".

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:49

Ik durf niet te zeggen wie er aansprakelijk is. Maar serieus weet ze echt wat ze doet het lijkt mij namelijk niet juist een pony/paard onder een schuilstal uit te jagen Door hem met een stok te prikken. dat maakt juist angstiger. ik zou vooral aan raden op zoek te gaan naar een anderen terapeut voor dat dit arme beestje nog meer trauma's heeft

Love the schoentje, who loves you.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:57

Amaris schreef:
Eigenaar is altijd verantwoordelijk.

Zelfs als kinderen in een wei inbreken en een paard verwond die kinderen, dan nog is de eigenaar verantwoordelijk.

Ja, verantwoordelijk wel, aansprakelijk niet!

Er vanuit gaand dat de beschreven persoon dit beroepsmatig doet, is de aansprakelijkheid van de eigenaar beperkt, niet in de laatste plaats omdat waarschuwingen van de eigenaar genegeerd zijn!!!

Ik heb in een totaal andere situatie ook eens meegemaakt dat iemand 1,5 uur achter een pony aangelopen heeft en het heeft opgegeven met als commentaar: die pony is niet eens halstermak _O- _O- Nou, die pony was gewoon door iedereen op stal te benaderen en een halster aan te doen.......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:57

Het artikel dat iris wilde plaatsen (link werkt inderdaad niet?):

Aansprakelijkheid, paarden en verzekeren!

De afgelopen 15 jaar is het aantal actieve paardensporters in Nederland verdubbeld. Het aantal ongevallen waarbij paarden betrokken zijn, is daardoor ook sterk toegenomen. Omdat veel paardensporters zich altijd maar weer afvragen hoe het zit met de aansprakelijkheid en de verzekering, zal ik hierbij trachten een leesbaar en begrijpbaar verhaal te schrijven dat ook zonder juridische voorkennis te volgen is. Ik wil er wel even op wijzen dat een aantal zaken vereenvoudigd zijn weergegeven, omdat eigenlijk iedere aansprakelijkheidskwestie uniek is met zijn eigen specifieke omstandigheden.

Basisprincipe
Ik begin maar bij het basisprincipe waar vanuit gegaan wordt: 'ieder draagt zijn eigen schade'. Dit is een principe dat door veel mensen onmiddellijk wordt overgeslagen als er sprake is van schade. Men kijkt al vlot om zich heen om te bezien wie er voor de geleden schade kan gaan opdraaien. Onterecht, want soms is er gewoon niemand aansprakelijk en dan is dit wel de realiteit.

Voordat ik in ga op de verschillende wetsartikelen die een rol kunnen spelen bij de aansprakelijkheid, wil ik even de aandacht erop vestigen dat deze artikelen ook gelijktijdig van toepassing kunnen zijn. Op welk artikel een benadeelde zijn vordering zal baseren zal afhangen van de eenvoud waarmee hij daarop een beroep kan doen. Hoe minder hij hoeft aan te tonen hoe eenvoudiger het zal zijn namelijk.

Aansprakelijkheid
In eerste instantie speelt het algemene aansprakelijkheidsartikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is een vrij algemeen artikel en is gebaseerd op 'schuld' aansprakelijkheid. Wil je dus als benadeelde je vordering hierop baseren, dan zal je aan moeten tonen dat er sprake is van een onrechtmatige daad (schuld in de volksmond) van de veroorzaker van de schade. Als benadeelde zal je alles wat je stelt ook door middel van bewijs hard moeten maken. Dat kan natuurlijk soms een lastige opgave zijn.

Maar het artikel waar we in de paardensport natuurlijk het meest mee te maken hebben is art.6:179 van het Burgerlijk Wetboek. Dit artikel gaat eigenlijk niet over paarden specifiek, maar gaat over dieren in zijn algemeenheid (dus ook cavia's, katten, honden, kanaries enz). Dit artikel zegt:

'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.
Onthoud hiervan alleen maar het eerste deel, alles achter de komma mag je gewoon vergeten. Dit laatste deel is erg lastig te begrijpen en is eigenlijk nooit van toepassing. Goed, de bezitter is dus aansprakelijk voor schade die zijn dier aanricht. Wie is de bezitter? In de regel is dit de eigenaar. In uitzonderlijke gevallen waarbij het paard zich buiten de invloedsfeer van de eigenaar bevindt en iemand anders het paard ten eigen nutte gebruikt kan het bezitterschap zijn overgegaan naar de ander. Iedere situatie zal hiervoor apart bekeken moeten worden als er twijfel over het bezitterschap is. Verder is voor dit artikel noodzakelijk dat de schade is ontstaan door een eigen gedraging van het dier. Van belang hiervoor is dat het een gedraging is die voortkomt uit de eigen energie van het dier.

En waarom is het nu eenvoudiger om een claim te baseren op artikel 6:179 BW? Dit artikel vestigt namelijk een risico aansprakelijkheid op de bezitter en geen schuld aansprakelijkheid. Baseer je je vordering dus hierop dan hoef je geen schuld van de bezitter aan te tonen! De bezitter is gewoon direkt aansprakelijk als er schade ontstaat door een eigen gedraging van zijn dier.

Maar waarom wordt dan vaak toch niet de hele schade vergoed als de bezitter wél aansprakelijk is? Dat komt omdat nog een ander artikel een rol speelt, namelijk artikel 6: 101 BW, het 'eigen schuld' artikel. Hiermee in de hand wordt bekeken of de schadelijdende partij wellicht zelf ook schuld treft aan het ongeval. Hoe groot het percentage 'eigen schuld' zal worden, hangt zo af van de feitelijke omstandigheden van het geval dat hiervan vooraf weinig te zeggen is. Wat wel te zeggen is, is dat het vastgestelde percentage eigen schuld in mindering wordt gebracht op de schadevergoedingsverplichting van de aansprakelijke. Het eigen schuld percentage kan varieren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit.

Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

Verzekeringen
Hoe zit het dan met de verzekering? Eigenlijk vrij eenvoudig. Hoewel het in Nederland nog geen verplichte verzekering is, heeft eigenlijk iedere Nederlander zo'n beetje wel een AVP verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Deze verzekering dekt schade als gevolg van Wettelijke Aansprakelijkheid, dus ook schade door de dieren van de verzekerde. Daarvoor is wel noodzakelijk dat er géén sprake is van bedrijfsmatig paarden houden. Dit is in principe afhankelijk van hoeveel paarden de verzekerde heeft en wat hij ermee zoal doet. Per maatschappij wordt hier nog wel eens verschillend over gedacht. Twijfel je, vraag het gewoon even na bij jouw verzekeraar. Wanneer er sprake is van bedrijfsmatig paarden houden dan zal een AVB verzekering (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) gesloten moeten worden. Denk er wel aan dat bedrijfsresultaten bijvoorbeeld hierbij geen rol spelen, ook met negatief resultaat kan je als bedrijf worden aangemerkt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:22

Linkje heb ik inmiddels werkend gemaakt in de FAQ. :)

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:32

ikke schreef:
Amaris schreef:
Eigenaar is altijd verantwoordelijk.

Zelfs als kinderen in een wei inbreken en een paard verwond die kinderen, dan nog is de eigenaar verantwoordelijk.

Ja, verantwoordelijk wel, aansprakelijk niet!

Er vanuit gaand dat de beschreven persoon dit beroepsmatig doet, is de aansprakelijkheid van de eigenaar beperkt, niet in de laatste plaats omdat waarschuwingen van de eigenaar genegeerd zijn!!!

Ik heb in een totaal andere situatie ook eens meegemaakt dat iemand 1,5 uur achter een pony aangelopen heeft en het heeft opgegeven met als commentaar: die pony is niet eens halstermak _O- _O- Nou, die pony was gewoon door iedereen op stal te benaderen en een halster aan te doen.......


TS vraagt wie verantwoordelijk is. Ik zeg wie verantwoordelijk is.

Wie heeft het over aansprakelijk?

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:48

Amaris schreef:
ikke schreef:
Ja, verantwoordelijk wel, aansprakelijk niet!

Er vanuit gaand dat de beschreven persoon dit beroepsmatig doet, is de aansprakelijkheid van de eigenaar beperkt, niet in de laatste plaats omdat waarschuwingen van de eigenaar genegeerd zijn!!!

Ik heb in een totaal andere situatie ook eens meegemaakt dat iemand 1,5 uur achter een pony aangelopen heeft en het heeft opgegeven met als commentaar: die pony is niet eens halstermak _O- _O- Nou, die pony was gewoon door iedereen op stal te benaderen en een halster aan te doen.......


TS vraagt wie verantwoordelijk is. Ik zeg wie verantwoordelijk is.

Wie heeft het over aansprakelijk?

Als het op vergoeden van kosten aankomt, is het van belang wie er aansprakelijk is.

Mijn paard heeft weleens de teen van dierenarts gebroken. Daar had niemand iets fout gedaan, was gewoon een onhandige samenloop van omstandigheden. Dit viel gewoon onder het beroepsrisico van de dierenarts; heb ik nooit iets mee van doen gehad.

Ik kan me voorstellen dat de verzekeraar in het voorbeeld van TS gaat zeggen dat degene een bewust risico heeft genomen door de adviezen van de eigenaar te negeren.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

melanietje14
Berichten: 411
Geregistreerd: 17-07-13

Re: Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:54

Ik zou me eerst bedenken of ik zo iemand op de hof wil. Is ze gediplomeerd? Wat zoals ik het nu hoor doet ze maar wat ?

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 10:16

Ze is wel gediplomeerd.Maar het shetje is niet van mij.De eigenaar geloofd heilig in de behandelmethode en medicijnen op natuurbasis.Ik dus niet,ze leest ook het aura van de pony of straling, zoiets is het.Ben al een keer weggestuurd omdat ik het aura van de pony verstoorde.En nu kreeg ik de schuld omdat mijn aanwezigheid een negatieve invloed had op het gedrag van de pony.En het is echt een lief shetje.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:21

Britta31 schreef:
Ze is wel gediplomeerd.Maar het shetje is niet van mij.De eigenaar geloofd heilig in de behandelmethode en medicijnen op natuurbasis.Ik dus niet,ze leest ook het aura van de pony of straling, zoiets is het.Ben al een keer weggestuurd omdat ik het aura van de pony verstoorde.En nu kreeg ik de schuld omdat mijn aanwezigheid een negatieve invloed had op het gedrag van de pony.En het is echt een lief shetje.


Een winnaar heeft een plan.
De verliezer een excuus.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:26

Als de pony niet van jou is... en de eigenaar deze dame er graag bij wil zou ik gewoon uit de buurt blijven en je mond houden. Het is niet aan jou maar aan de eigenaar.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 10:28

Ze zag mij al aankomen en haar gezicht stond al op onweer.Niet van het shetje dan.En nu helemaal natuurlijk omdat mijn reactie niet al te vriendelijk was.-:(- Ik weet dat ze niet van mij is.Maar ik vond het ook oneerlijk voor de shet,net alsof het een vals kreng was.Ach ja.ik ga wel zeggen dat de eigenaar verantwoordelijk is.Ik denk dat ze het diploma gratis met spaarpunten gekregen heeft.Ze wist niet eens wat Cushing was.Nou,bedankt voor de bokkers die mijn(gezeur) aan wilde horen.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 09-07-15 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:30

Maar ja. Jij hebt je er eigenlijk ook niet mee te bemoeien hé? Je kunt het bespreekbaar maken met de eigenaar. Alleen als dit is wat de eigenaar wil.. Tja. Dan zul je erbij neer moeten leggen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:34

Britta31 schreef:
Ze zag mij al aankomen en haar gezicht stond al op onweer.Niet van het shetje dan.En nu helemaal natuurlijk omdat mijn reactie niet al te vriendelijk was -:(-

Hun pony, hun manier, hun keuze( zolang het geen diermishandeling is).

Als je het echt niet aan kan zien heb je 2 keuzes, probeer de shet over te kopen of blijf uit hun buurt.

[o]

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 10:38

Het plan is ook dat als mijn oude dame er niet meer is ze met haar vriendje bij ons komt wonen.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:39

Iris82 schreef:
Maar ja. Jij hebt je er eigenlijk ook niet mee te bemoeien hé?

Zoals mijn overgrootmoeder al wist: "een mens heeft 2 jaar nodig om te leren praten. En 80 om te leren de mond te houden" ;)

hanny_jelke

Berichten: 5577
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: grave

Re: Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:04

Meschien is het niet aan TS zich er mee te bemoeien maar ik vind het vooral een slecht excuus dat de behandelaar zegt dat TS de aura van de pony verstoord. en daar bij had ik me mond open getrokken als iemand een pony met een stok port om hem uit de schuil stal te jagen. in mijn ogen, kun je hem ook zijn vrijheid gevoel laten behouden Door te zorgen dat je de uitgang niet blokeerd. maar ja wie ben ik blijkbaar

Love the schoentje, who loves you.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:20

hanny_jelke schreef:
Meschien is het niet aan TS zich er mee te bemoeien maar ik vind het vooral een slecht excuus dat de behandelaar zegt dat TS de aura van de pony verstoord. en daar bij had ik me mond open getrokken als iemand een pony met een stok port om hem uit de schuil stal te jagen. in mijn ogen, kun je hem ook zijn vrijheid gevoel laten behouden Door te zorgen dat je de uitgang niet blokeerd. maar ja wie ben ik blijkbaar

Aura verstoren vind ik ook een zwak excuus, maar omstanders kunnen zeker het gedrag van een pony beïnvloeden (denk maar aan zeer drukke of angstige mensen, dat heeft zeker invloed op sommige paarden).

[o]


ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:26

cobiie schreef:
hanny_jelke schreef:
Meschien is het niet aan TS zich er mee te bemoeien maar ik vind het vooral een slecht excuus dat de behandelaar zegt dat TS de aura van de pony verstoord. en daar bij had ik me mond open getrokken als iemand een pony met een stok port om hem uit de schuil stal te jagen. in mijn ogen, kun je hem ook zijn vrijheid gevoel laten behouden Door te zorgen dat je de uitgang niet blokeerd. maar ja wie ben ik blijkbaar

Aura verstoren vind ik ook een zwak excuus, maar omstanders kunnen zeker het gedrag van een pony beïnvloeden (denk maar aan zeer drukke of angstige mensen, dat heeft zeker invloed op sommige paarden).

En dat noem je dan "aura". Klinkt een stuk interssanter dan zeggen: zout een eind op met je drukke gedoe.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Lucky_23
Berichten: 60
Geregistreerd: 09-12-14

Re: Wie verantwoordelijk bij letsel aan behandelaar pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:59

Eigenaar is altijd verantwoordelijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iersas en 23 bezoekers