Katoenen luiers

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:12

:wave:

Ik zat mij eens te verdiepen in katoenen luiers en de voordelen/nadelen ervan.
En nee, ik ben niet zwanger en er komt ook geen kindje voorlopig. Ik werk met baby's, vandaar mijn interesse.

Ik vind het zelf zo vanaf het lezen op internet een heel mooi systeem. Maar ik weet niet of het echt zo handig is in het echte leven.
Zo lijkt het verschonen mij een hele klus. Ik ben ook meer een doener, dus moet het eerst zelf ondervinden of het echt handig is.

Nu vroeg ik mij dus af, wie gebruikt dat en hoe vind je dat?

Selectief beschikbaar


xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:39

Ja wel ervaring mee. Er zijn erg veel verschillende systemen .Op Facebook is een groep 'wasbare luiers' waar je veel informatie kunt vinden

mamajolijn
Berichten: 401
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Julianadorp

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:41

Kijk eens op www.babybum.nl. Zij heeft heel veel info en je kunt altijd contact opnemen met Tamara.

Groetjes Jolijn, mama van 3 dochters en een zoon.

Neem je dromen eens mee de dag in.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:42

De internetsites gelezen en het klinkt ideaal.

Maar ik ken alleen niemand die dit gebruikt.
Dus ben zeer benieuwd naar mensen die dit gebruiken :j

Selectief beschikbaar

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:45

Jups, onze eerste heeft haar eerste half jr wasbare luiers gedragen, van TotsBots. Die waren van bamboevezel en er ging een overbroekje overheen. Heel tevreden over. Ik wil er best meer over vertellen :)
Ze ging met wasbaar aan naar de opvang, daar deden ze de luier in een afsluitbaar plastic bakje en kreeg ze de rest van de dag wegwerp aan.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Klijntje op 09-07-15 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."


mamajolijn
Berichten: 401
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:46

Hee, mijn reactie ineens weg!

Dan maar opnieuw: mijn kinderen hebben gelopen in Bumgenius, Tot Bots, Rumparooz en Flip overbroekjes met een lossen bamboeluier eronder. Laat je lekker voorlichten en kijk zelf welke manier van luier verschonen je aanspreekt. Het voordeel is ook dat je er 1 of 2 kunt aanschaffen en kunt kijken of het wat voor je is.
Laatst bijgewerkt door mamajolijn op 09-07-15 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Groetjes Jolijn, mama van 3 dochters en een zoon.

Neem je dromen eens mee de dag in.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:47

Ja dat vroeg ik mij ook af. Ik heb jaren in de kinderopvang gewerkt en dat nooit meegemaakt.
Alle kindjes hebben wegwerpluiers aan.

Hoe vond jij dat Klijntje dat ze dan een wegwerp aankreeg?
Want ik neem aan dat je een bewuste keuze hebt gemaakt om katoenen luiers te nemen.

Selectief beschikbaar

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:47

Ja onze eerste heeft ook wasbare luiers gedragen. Van Bamboevezels. En inderdaad ook het overbroekje, zoals hierboven.

Het wassen ging prima hoor, waren ook zo weer droog. Scheelde een hoop wegwerpluiers, want de wasmachine moest toch wel draaien. Ik deed de luiers (afgespoeld) gewoon bij hete was handdoeken in.

Enige minpunt vond ik dat sommige kleding niet meer paste, omdat de wasbare luiers wel een stuk dikker waren dan de wegwerp.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:49

Mijn zus gebruikte wasbare luiers al haar 3 kids hebben het eerste jaar wasbare luiers gedragen.
Na een paar keer verschonen etc wist ik 100% zeker dat ik voor wegwerp zou gaan.
Nee niets voor mij. Niet goedkoop, veel wasgoed, gesmeer bleg.

<3 <3 <3 <3

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:51

Uiteindelijk is het wel goedkoper Blokje :j
Alleen de aanschaf is duur. Maar goed als je weet dat je aan kinderen begint en die keuze maakt, zet ik daar gewoon geld voor apart.

Oh ja Chasey dat is dan weer lastig met kleding..

Selectief beschikbaar

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:52

Ik heb de wasbare luiers van mijn ouders gekregen zo'n pakket. (In overleg, niet zomaar).
Dus voor ons scheelde het inderdaad veel geld!

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:55


[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:58

Waarom zou je dit willen? Gewoon uit interesse hoor :)?

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:59

Ik heb een oppaskindje gehad die wasbaar droeg, van die 'echte' ouderwetse die je moet vouwen enzo. Als je eenmaal de handigheid van het vouwen onder de knie hebt is het vet handig :j
voor het kinderdagverblijf had ze prefolded alles-in-1 wasbare luiers, die hebben een waterdichte buitenkant al, en die maak je vast met drukkertjes, Dan deden ze de vieze gewoon in een nappy bin en Dan kregen we die mee als we haar gingen ophalen :j

ik wil t voor de mijne ook later, ik hoef die chemische troep niet rond mijn baby's billetjes. Minder luieruitslag, beter voor het milieu, VEEL goedkoper, en kinderen schijnen veel sneller zindelijk Te zijn ook :j
Laatst bijgewerkt door saddledancer op 09-07-15 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

A horse will cross
any bridge you build,
as long as the first one
is from him to you.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:59


Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 14:03

Poiuytrewq; Ik heb hier wel oren naar. Ik zelf heb een hele gevoelige huid en reageer op veel dingen heftig. Dus dat zet mij aan het denken.
Zo zijn katoenen luiers, als ik de informatie moet geloven van internet. Uiteindelijk goedkoper.
Het is beter voor het millieu.
Je kind is eerder zindelijk omdat het niet geheel comfortabel is.
En er zitten geen "giftige" stoffen wat dus wel in een wegwerpluier zit.

Wassen doe ik toch wel en daar moet je gewoon rekening mee houden als je eenmaal de keuze maakt om voor een kindje te gaan.

Plus ideaal als er eventueel een tweede komt, kun je de luiers weer gebruiken :j

Selectief beschikbaar

saddledancer

Berichten: 1418
Geregistreerd: 27-08-14
Woonplaats: London, uk

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:05

@nassie dat klinkt als precies de redenen die ik ook heb Om voor katoen Te kiezen wanneer er een kleine komt :j

uit ervaring kan ik zeggen dat het echt zo is, en vooral als je voor de vouwbare gaat ben je ZO veel goedkoper uit Dan met wegwerp, dat het gewoon grappig is :')

A horse will cross
any bridge you build,
as long as the first one
is from him to you.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:08

Nassie schreef:
Uiteindelijk is het wel goedkoper Blokje :j
Alleen de aanschaf is duur. Maar goed als je weet dat je aan kinderen begint en die keuze maakt, zet ik daar gewoon geld voor apart.

Oh ja Chasey dat is dan weer lastig met kleding..


Het kan volgens mij pas uit na een paar jaar en een paar kids.
Mijn oudste was voor zijn 2e uit de luiers bij hem had het sowieso niet uitgekund.

<3 <3 <3 <3

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:11

zoveel goedkoper?
Je wasmachine, de aanschaf van luiers.

Ik koop kruidvat en lidl luiers. Nooit uitslag fijne luiers.
En niet duur.

Maar voor mij is het ook het gemak ik vind die wasbare luiers vies :+


Mijn zus der wasbare luiers zijn na 3 jaar wel echt versleten.
Dus als ze nu weer een uk krijgt zou ze nieuwe moeten.
Na het eerste jaar was ze er zelf vaak zat van.

<3 <3 <3 <3

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:14

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de tweede de wasbare niet zo lang gebruikt hebt. Ik belandde wederom (na de 1e ook) in een postnatale depressie, maar bij de 2e duidelijk erger, en kon die extra was van de luiers er echt niet bij gebruiken. Dus over gestapt naar wegwerp bij de tweede.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:21

Nassie schreef:
Ja dat vroeg ik mij ook af. Ik heb jaren in de kinderopvang gewerkt en dat nooit meegemaakt.
Alle kindjes hebben wegwerpluiers aan.

Hoe vond jij dat Klijntje dat ze dan een wegwerp aankreeg?
Want ik neem aan dat je een bewuste keuze hebt gemaakt om katoenen luiers te nemen.


Dat vond ik geen probleem. Voor ons was het een bewuste keuze (vooral geld besparen maar ook milieu oogpunt) maar wilde er anderen ook niet mee 'opzadelen' zeg maar :) Dochtertje was altijd maar een halve dag per keer op de opvang, dus de rest van de dag kreeg ze weer een wasbare luier aan.
Ik had de mijne via kaatjekatoen.nl, een pakket met 2 maten luiers en overbroekjes en heb er zelf nog 5 van die alles-in-1 luiers bij gekocht. Alles van bio-bamboevezel, ideaal.
Had natuurlijk ook het plan om ze te gebruiken tot ze zindelijk was, maar na 6mnd kreeg ze andere dingen dan alleen borstvoeding te eten/drinken en de urine ging daar best sterk van ruiken. Ik spaarde de luiers op in een plastic bak met deksel (soort vuilnisbak eigenlijk) en deed dan een luierwas, maar dat ging dus wel wat ruiken.
(Overigens: wij legden een speciaal soort velletje papier in de luier, daar kon de urine doorheen maar ontlasting bleef erop liggen, kon je er zo uit pakken en door het toilet spoelen. Scheelde weer smeerboel :) )
Bovendien was ik toen alweer zwanger van nr 2, bekaf, bezig met andere woonruimte, enz. Omdat we de kindjes zo kort op elkaar hebben gekregen en ik sowieso al mijn handen vol had ;) heeft nr 2 nooit wasbaar gedragen. Helaas. Ik heb het hele pakket wel kunnen doorverkopen :) Waren nog zgan zonder vlekken enz. Dus het heeft ons qua aanschaf toch niet veel gekost in totaal :)

"Many people don't know this, but it's possible to read something you don't agree with on the internet and simply move on with your life."

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:22

Hadden jullie wasbare luiers ook van die papieren inleggers? Zo ja... wie heeft daar nog belang bij heb nog 3 rollen staan :P

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:15

Ik gebruik wasbare met veel plezier. Je moet er wat handigheid in krijgen maar dan is het niet meer werk dan wegwerp om aan te doen.

The Loved Ones
Jane


Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:43

Wij hebben het een tijdje bij ZL gebruikt en uiteindelijk toch weer overgestapt. Nu zwanger van nummer 2 en neig het toch weer te gaan gebruiken.

Het is goedkoper, milieu vriendelijker, stukken beter voor de billetjes en daarnaast zijn ze ook gewoon heel leuk :D Kindjes in wasbare luiers worden over het algemeen eerder zindelijk.

Nassie

Berichten: 4420
Geregistreerd: 11-11-03

Re: Katoenen luiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 12:46

Ik denk inderdaad dat ik het ook wil voor mijn baby later.
Ze hebben trouwens leuke prints :j

Selectief beschikbaar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _karin_, _N_, Charlotte446, Enphalu, Eva1975, Fabienne_Z, GoogleAdsense, Heez, Room_Soesje, Snuitje52, xAnthea, xMaritt en 118 bezoekers