Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 11:57

Mijn hond is een enorme schijterd bij de dierenarts. Gisteren moest ze voor de derde keer de inentingen krijgen waar onder de kennelhoest druppels.
Is natuurlijk niet fijn, maar madam maakt er echt een steeds groter probleem van, ze raakt echt in paniek.
Thuis laat ze gewoon toe dat ik de neus aanraak, hoofd omhoog til enzo.. Maar ik zou dit druppelen eigenlijk graag willen oefenen thuis. Heeft iemand daar ervaring mee? Kun je bijvoorbeeld gewoon water in de neus druppelen zonder dat het kwaad kan?
Ik hoop eigenlijk dat ik op zo'n manier kan laten zien dat er niks engs gebeurt en haar belonen erna, zodat het volgende keer bij de da niet meer zo'n drama hoeft te zijn.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:00

Ik zou dan oefenen met een zoutoplossing, niet met gewoon water. En eerst met een leeg pipetje, maar je leest het bij kortneuzigen wel eens dat ze het gebruiken bij een snotneus.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 12:04

Goede tip :) weet je toevallig ook welke verhouding zout/water?

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:07

Je kunt bij het Kruidvat pipetjes met zoutoplossing halen.
Die zijn al van plastic en daar zit de juiste dosering al in.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 12:08

Handig, dat wist ik niet! Dan ga ik binnenkort eens langs de kruidvat, bedankt!

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:16

je kan je hond ook gewoon laten enten tegen kennelhoest. 1 van onze honden was ook panisch voor de neusdruppels dus ga ik hem dat niet aandoen als er ook geënt kan worden.

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:17

Nadeel van die gewone enting is dat deze in bepaalde pensions maar 3 naanden geldig zijn.

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 12:31

Dat is inderdaad ook een optie, al zei de dierenarts wel dat een gewone enting lang niet zo goed werkt omdat de neusdruppels er voor zorgen dat de slijmvliezen in de neus en luchtwegen weerstand opbouwen tegen de ziekte.

Maar ik lees nu ook op internet dat een enting tegen kennelhoest niet verplicht is, en dat kennelhoest niet gevaarlijk is, dus als ze volgend jaar niet meer op show gaat en haar nestje pups heeft gehad dan kan ik er ook nog voor kiezen om niet meer te enten..

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:37

Nadeel van geen enting is dat ze het op straat ook kunnen oplopen. Hier in de buurt is een hoge kennelhoest druk. Zo hoog dat de honden met enting zelfs nog wat hangerig worden maar niet meer doodziek gelukkig.

Maar ook hier extreem panische honden. De laatste jaren hebben we steeds heropvoeders. Stuk voor stuk erg bange honden die bang zijn voor alles en iedereen. Twee zelfs heel erge angstagressie. Maar toch zij krijgen gewoon de neusdruppels bij de dierenarts. Paniek of niet. Muilkorfje om, hond in de houdgreep, een snelle dierenarts een koekje en ze kunnen er weer een jaar tegenaan. Wij hebben juist bewust niet geoefend, laat de dierenarts de enge dingen maar doen. Dan blijven ze ons vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-07-15 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:40

Hoe vaak doe je de neusdruppels bij dierenarts, als t maar 1 x in t jaar is ging ik t niet oefenen...

De mijne kan dr ook niet goed tegen, want is gewoon super snel..

Dierenarts zelf proberen, bij 1e keer, terwijl ik al gezegd had ik wil dr wel vasthouden....

Poging 1 mislukte. Toen riep ze een assistent....die mocht haar vasthouden...poging 2 mislukte ook...

Toen zei ik, ik hou mn hond zelf vast, want wat jullie doen slaat nergens op. Je moet hoofd even goed vastpakken, zodat ze geen mogelijkheid heeft tot snelle beweging...en ze is sterk en snel en daar waren de dierenarts en assistent niet van op hoogte, terwijl t wel bij t ras hoort!



Dus ik pak hond zelf goed vast, en dierenarts kan zo neusdruppels geven...

En ik zei nog, ik betaal voor 1 x neusdruppels....want ik bood aan om je bij de 1e x al te helpen, 2e x roep je assistent, en 3e keer lukt t omdat ikzelf ingrijp!

Ik zou t ook niet fijn vinden als ik constant neusdruppels in mn neus kreeg, zou ik geirriteerd van worden, dus doe t bij mn hond ook niet om te oefenen....als t 1 x in t jaar is, gewoon, goed vastpakken, en zorgen dat ze niet met hoofd kan bewegen. Zodat t in 1 x snel lukt! En na de tijd een lekker koekje!


mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:41

Ik denk dat je prima kunt oefenen met de pipetjes. Trouwens: wat doet je hond eigenlijk als ze gaan enten? Onze dierenarts zet de hond gewoon vast in de hoek, grijpt de kop en 1,2,3, klaar! Moet wel toegeven dat ik er nog nooit bijgeweest ben, maar volgens mij is er bij haar geen enkele hond waarbij het haar niet lukt...

Nog even of je wel of niet ent: wij doen het altijd wel. Nu moet ik toegeven dat onze thuissituatie al niet zo gunstig is, maar we enten altijd, zodat de hond zo nodig naar een kennel kan. Mocht er iets zijn, stel mijn ma breekt haar been (mijn pa is niet in staat de hond uit te laten) en ik ben niet thuis, dan kan de hond iig naar de kennel als noodoplossing. Niet uitlaten is natuurlijk geen optie.

Maar dat wij het zo doen, zegt natuurlijk niet dat jij dat ook moet. Ik wil je dit alleen ff meegeven om erover na te denken. Een hond enten op het moment dat er iets mis is werkt niet, omdat de enting eerst 2/3 weken moet inwerken voor hij geldig is..

edit: met "ik ben niet thuis" bedoel ik natuurlijk niet een uurtje, maar ik ben student en kan voor stage een paar maanden uit huis zijn, en strakjes wil ik natuurlijk ook mijn eigen plekje :)

ThioroJarig

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:46

Vele honden hebben een gloeiende grafhekel aan die neusdruppels. Uitvinder van dat vaccin heeft mss niet verder nagedacht over toedieningsvorm.

Ik zou er niet perse mee gaan oefenen, hondenneus is toch gevoelig.
Voor die ene keer per jaar volstaat idd snelle dierenarts en hond in houdgreep.

Wel of niet vaccineren is idd eigen keuze en risico inschatting.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:48

Ik ben bang dat je kunt oefenen tot je een ons weegt (en het bij jou gewoon perfect gaat), maar dat als ze bij de dierenarts is, ze hetzelfde reageert :P
Kun je die druppels niet meevragen dat je het gewoon zelf thuis doet bij haar?

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:52

Nou ik denk niet dat een dierenarts dat doet....die wil zelf zien of t er wel goed in komt....tis een officiele "enting". Die aangetekend is in paspoort..

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 12:59

Eerste keer als pup ging het vrij makkelijk, toen had ze nog niks door..
Tweede jaar, gewoon op de tafel in de houdgreep, ook nog te doen.. Dit jaar hebben we haar op de grond in een hoekje gezet, tussen mijn benen, ik heb dr hoofd vast gehouden, en toen behon ze zelfs te grommen en liet dr tanden zien, wat ze normaal nóóit doet := Dus ik ben een beetje bang dat het volgende keer nog verder gaat, en ze zelfs gaat bijten. Dat wil ik natuurlijk voorkomen.
Druppels meenemen zal een da niet snel doen denk ik inderdaad, maar ik kan natuurlijk wel vragen of ik het daar bij de da zelf mag proberen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:10

En evt wat er gezegd word een muilkofje? Is even vervelend voor je hond, klopt. Ik doe dat ook liever niet. Maar ja, voor die 5 minuten misschien wel een fijne oplossing.

xSCWx
Berichten: 7041
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:16

Persoonlijk zou ik hier niet voor gaan 'oefenen'.
Hier valt ook haast niet op te oefenen, want vloeistof in je neus IS gewoon vervelend en raar.
Als het niet nodig is voor shows ed. zou ik niet eens meer enten.
Mijn honden zijn beide geënt en kregen het alsnog.

La Vie en Rose 

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:20

Ze heeft een keer een muilkorf om gehad om bloed te prikken, maar daar raakte ze juist meer van in paniek.
Ik zoek meer een oplossing om haar gerust te stellen, ik zou haar graag laten inzien dat het allemaal niet zo eng is.
Gelukkig duurt het nog een jaar voordat ze weer moet :)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:23

hmm... misschien ben je dan juist effectiever met leren wennen aan een muilkorf. Lijkt mij dat dat niet zo'n enorm probleem is. Zeker als je zo'n vriendelijke muilkorf hebt, waarmee ze nog wel kunnen eten en drinken, maar gewoon niet bijten.

Ik was in eerste instantie ook voor oefenen, maar bedenk me nu idd ook dat oefenen voor een keer per jaar wel erg lastig is..

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hond bang voor neusdruppels (tegen kennelhoest), oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:26

Muilkorf is thuis sowieso geen probleem, dat was meer de manier waarop die dierenarts hem toen omdeed.
Voor de inentingen heb ik een heel vriendelijke, vrouwelijke da, dus daar ligt het ook niet aan.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:26

xSCWx schreef:
Persoonlijk zou ik hier niet voor gaan 'oefenen'.
Hier valt ook haast niet op te oefenen, want vloeistof in je neus IS gewoon vervelend en raar.
Als het niet nodig is voor shows ed. zou ik niet eens meer enten.
Mijn honden zijn beide geënt en kregen het alsnog.

Dat kan idd, maar ze krijgen dan een veel mildere vorm en knappen sneller op hoor!
Ts ik denk dat geen enkele hond dit leuk vind en oefenen vrij zinloos is. Bij de da zijn de omstandigheden heel anders en de hond zal dat niet koppelen aan het oefenen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gee, Polarize en 16 bezoekers