Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 11:45

Ik zoek voor het wat rondvijlen van de hoeven van mijn paard een goede vijl. Liever niet te zwaar,goed handvat, wel goede kwaliteit en goede scherp.
Gaat puur om het een beetje netjes houden tussen de bekapbeurten van de smid door.

Ik weet dat ze vijlen verkopen bij Paardnatuurlijk, maar ik heb zelfs nog weleens wat moeiet met sommige standputen van PN dus koop daar liever niet. Er zijn vast meer opties :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


mylittlejoy

Berichten: 3289
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:46

Vraag het anders even aan je smid. Misschien heeft hij er wel een voor je of in ieder geval een goed adres.

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:49

Bij de boerenbond een hoefvijl gekocht en die bevalt mij prima, het handvat ging er alleen vrij snel af maar de vijl is nog prima te gebruiken en na een paar jaar gebruik nog steeds scherp.
Ik maak wel altijd eerst de hoeven schoon met een sopje

Sabbientje

Berichten: 4680
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:53

Agradi heeft hoefvijlen en Kramer ook

Ik gebruik zelf al jaren een hoefvijl die ik van onze hoefsmid heb gehad om de boel netjes bij te houden.
Voor hem was hij niet scherp genoeg meer, maar voor het werk wat wij ermee doen is hij prima. (zo nu en dan een stukje wat los zit glad vijlen)


bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:54

Ik heb toevallig gisteren een via mijn smid gekocht, 15 euro. Geen idee wat voor merk het is.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:03

Ik heb gewoon een grove vijl/rasp bij de Gamma gekocht :+
Zet er paard- voor en je betaalt het dubbele :=

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 12:09

8nnemiek schreef:
Ik heb gewoon een grove vijl/rasp bij de Gamma gekocht :+
Zet er paard- voor en je betaalt het dubbele :=


Je hebt voor hout en metaal in principe al verschillende vijlen nodig, zou dat voor hoeven niet ook zo zijn?

Oude vijl van mijn hoefsmid heb ik al maar die vind ik zelf ook niet scherp genoeg en handvat ontbreekt. Goed scherp gereedschap is toch het halve werk :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:15

Bij de Gamma worden ze verkocht als blokvijl, en dan kun je het beste eentje nemen die aan de ene kant grof is en aan de andere kant fijn.
Zo lang je geen echte ruwe houtrasp neemt (je weet wel, die dingen die hol zijn) komt het altijd goed :)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:44


aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:01

Hoefraspen zijn idd een type rasp die toch net anders gevormde tanden heeft.
met een grove vijl van bij de gamma zal het zeker ook wel lukken een beetje af te ronden maar is toch een heel ander gevoel hoor, dat is gewoon geen vergelijk.
Die raspen die echt voor de paardenhoeven gemaakt zijn heb je ook in verschillende grofheden en er zijn zelfs soorten die bekleed zijn met een soort antikleeflaag, er zijn er die prima werken op vrij droge hoeven, en er zijn er die speciaal geschikt zijn om tijdens het natte seizoen dus zachtere hoeven mee te werken.
Als het om enkel de randjes wat bij te werken en af te ronden is zou ik adviseren "Top Finish" van het merk Bellotta.
Maar er zijn nog heel wat andere ook goede merken hoor
Heller
Mercury
Maar het huismerk van Kerckhaert is zeker ook niet slecht.
Maar die "Top finish" is voor dit doel zeer zeker de allerbeste keuze.
Het makkelijkste is om dit soort gereedschap dat inderdaad niet goedkoop is te kopen via je hoefsmid, ofwel heeft die een reserve bij of je kan het bij hem bestellen en hij zal het dan de volgende keer wel meebrengen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 17:33

aeolusnr1 schreef:
Hoefraspen zijn idd een type rasp die toch net anders gevormde tanden heeft.
met een grove vijl van bij de gamma zal het zeker ook wel lukken een beetje af te ronden maar is toch een heel ander gevoel hoor, dat is gewoon geen vergelijk.
Die raspen die echt voor de paardenhoeven gemaakt zijn heb je ook in verschillende grofheden en er zijn zelfs soorten die bekleed zijn met een soort antikleeflaag, er zijn er die prima werken op vrij droge hoeven, en er zijn er die speciaal geschikt zijn om tijdens het natte seizoen dus zachtere hoeven mee te werken.


Ik had al zoiets verwacht. Hoorde in gedachten al mijn vroegere leraar gereedschapsleer mopperen dat je gereedschap alleen moet gebruiken voor datgene waarvoor het bedoeld is. :D

En goed gereedschap is toch het halve werk :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:23

Van der Kroon in Westwoud vroeger wel vijlen, heb de laatste keer eigenlijk niet gekeken of ze ze nog hadden. Epplejeck in Heemskerk heeft soms vijlen.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:17

Ik ben fan van de Save Edge 14 inch vijlen, deze worden o.a. bij Mustad, Hoofwear en ander smederijgroothandels verkocht.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:40


' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:23

Ik heb daar, als particulier, weleens een tang gekocht. Het is al wel tien jaar geleden, maar ik denk dat het nog steeds kan.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:05

Ik heb 1 van kramer,onding. Ook 1 van pn. Fijn ding. Zitten 4 soorten raspen op en gebruik alleen de fijnste om te egaliseren.

Anoniem

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:53

Ik zoek er ook eentje, puur voor randjes tussen bekappen door.
Zelf bekappen gaat niets worden ivm rugklachten.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:25

Boerenbond/welkoop

Bejaarde bokkers weten meer

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:27

Ik wil ook heel graag een goede vijl!

The best and most beautifull things in the world, cannot be touched or even be seen...That's why we close our eyes, when we cry, kiss or dream..

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:28

Nou dan weet je waar je moet zijn

Bejaarde bokkers weten meer

darkadia

Berichten: 5233
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 19:30

Ik heb sinds kort de Rider's Rasp, tot nu toe zeer tevreden over. Makkelijk in gebruik, ligt fijn in de hand ook.

Anoniem

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 08:50

Die spreekt mij ook erg aan!

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-15 14:44

Arabesk schreef:
Van der Kroon in Westwoud vroeger wel vijlen, heb de laatste keer eigenlijk niet gekeken of ze ze nog hadden. Epplejeck in Heemskerk heeft soms vijlen.


Die vijlen van vd Kroon waren toch zo bot, vertelde je ergens anders, niet echt een aanrader toch? :+

Heb vandaag bij EJ een Dicks vijl gekocht met de 21% korting! Er lag ook een goedkopere merkloze vijl maar het verschil in kwaliteit kon ik als leek zo zien en voelen. Dan maar wat dieper in de buidel tasten.
Eerst maar eens kijken hoe vaak ik de vijl nodig heb en wat er wel en niet aan deze vijl bevalt.

Heb ook maar een paar goede werkhandschoenen gekocht :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:09

Succes met je aankoop, je hebt zeer zeker een kwaliteits produkt gekocht.
Dick is een zeer goed merk , maar wel één van de duurste.
Toch denk ik dat specifiek voor jouw plan van gebruik je beter de top-finish had genomen, die is iets fijner van vertanding , en heeft aan beide zijden een vijl kant de één iets grover dan de ander, dus daar was dan geen rasp kant aan, en die heb je voor jouw gebruik ook niet nodig natuurlijk.
Maar jouw Dick rasp/vijl zal echt jaren en jaren meegaan.
Wel goed dat je ineens ook handschoenen erbij hebt, is wel echt nodig, je handen liggen open voor je het weet zonder die handschoenen.
succes ermee, opletten geen kracht zetten tijdens het vijlen, laat het gereedschap zijn werk doen, tracht ook de ganse lengte te benutten, dus niet korte krachtige bewegingen, maar zachte en vloeiende lange bewegingen.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Anoniem

Re: Wat is een goede vijl en waar koop ik die?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:20

Heb zelf ook erge goede ervaring met de dick rasp die ik via hoef natuurlijk gekocht. Dat ding is nog steeds scherp na 5 jaar en heeft ook juiste gewicht om goed lekker te kunnen raspen.

De BR rasp die argradi verkoopt lijkt er op en schijnt volgens anderen ook erge fijne rasp te zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 7 bezoekers