Bokkers met duiven ?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 13:24

Hallo,

Misschien dat ik in de toekomst een koppel duiven wil aanschaffen, die los op het erf en rond huis kunnen vliegen.
Welke rassen kun je na een paar weken/maanden loslaten dat ze thuis blijven ?
Of moet ik een koppel kopen en daar een nest mee kweken en de ouders weer verkopen zodat de jongen wel los kunnen. (zodat ze niet naar de vorige eigenaar terugvliegen)

tips en ervaringen zijn welkom !

Kerstmuts


Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:32

Wij hebben altijd een koppeltje pauwstaart duifjes gehad. Maar helaas vonden ze het geweldig om op de vensterbanken van het huis te zitten (terwijl er zoveel plek was) ook het zeil op het zwemband... leuk zo'n waterbed onder je pootjes. We hadden er helaas teveel rommel van en hebben ze na jaren toch weggedaan.
Pauwstaartjes kan je wel makkelijk loslaten, zijn geen reisduiven dus zullen niet terugvliegen.

Nayomie
Berichten: 32780
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:42

Zelf hebben we postduiven. Deze worden ook daadwerkelijk voor de duivensport gebruikt. Zelf hebben we ze in een hok zitten en worden ze twee a drie keer per dag losgelaten en gaan ze zelf het hok weer in. Zorgt uiteindelijk voor minder overlast.
Het beste is inderdaad om een paar jonge duiven aan te schaffen. Het kan voorkomen dat de ouderen weer terug vliegen. Zeker als de fokker in de buurt woont.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:53

Beter is het inderdaad om een koppeltje jonge duiven aan te schaffen. Je kan een sierduiven ras aanschaffen. Iets als Oud-Hollandse Capucijnen of iets dergelijks. Die vliegen enkel rond het huis. Je kan kijken voor een ringslaanras of een rollersras. Die vliegen niet echt uit zeg maar. Je hebt ze in verschillende kleuren en al.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 18:38

de (zeeuwse ? ) meeuwtjes lokken mij ook wel ! (wit gekleurd met zwart of bruin op het bovenlichaam.)
de buren hebben er 6, zonet met de buurman gepraat en hij heeft wel een adres eventueel waar hij ze vandaan had.

Kerstmuts

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:12

Zeeuwse Meeuwen? Ik ken Antwerpse Meeuwen en nog een paar anderen waar ik nu niet direct op kom van naam maar van Zeeuwse Meeuwen heb ik nog niet gehoord.

Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:21

Hier zijn ze begonnen met 1 koppel witte duiven (geen idee welk ras). Die zijn áltijd gebleven en nu zitten er over de 50 :')

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 09:11

petraaken schreef:
Zeeuwse Meeuwen? Ik ken Antwerpse Meeuwen en nog een paar anderen waar ik nu niet direct op kom van naam maar van Zeeuwse Meeuwen heb ik nog niet gehoord.


Hmm vreemd.. meende dat ze toch echt zeeuwse meeuwen zeiden..
kan best iets anders zijn hoor !

witte duiven met een zwart of bruin bovenlichaam.

Kerstmuts

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:34

http://meeuwenclub.sierduif.nl/rassen.htm

Misschien zit het duivenras hiertussen? dit zijn de voor sierduivenfokkers gekende Meeuwduifrassen. Blijkbaar wordt de Antwerpse Smierel en Vlaanderse Smierel ook onder de Meeuwduiven gerekend. Iets wat ik niet wist. (Laat mijn vader het niet horen of lezen die schaamt zich dood voor me. :o Ik zit nl al van kindsbeen af tussen de sierhoenders en sierduiven of postduiven)

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 16:20

@petraaken, ik zit te twijfelen tussen de Akener Lakschildmeeuw, Duitse schildmeeuw en de Turbit.. moeilijk.

Kerstmuts

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:17

Ik zou eens zoeken welke duiven bij je in de buurt te koop zijn. Er zijn volgens mij niet meer zoveel sierduiven fokkers over in Nederland... tenminste... ik zie vooral Kingduiven op tentoonstellingen.

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:26

Is dat ook niet wat streekgebonden Laptopmuis?

Mijn vader heeft Kleindiermagazine en daar staan vaak foto's van tentoonstellingen in uit Nederland en daar zie ik toch vaak verschillende duivenrassen in staan.


Freedom30
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-10-13

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:31

Even off topic, maar ik gruwel echt van duiven. brrr. Ik heb wel eens gelezen dat ze vliegende ratten worden genoemd. Zo zie ja maar ieder zijn hobby.

Wicca (Redford x D-Day) ZZ licht (pr 65,57%) (verkocht)
Vedette (Goodtimes x Corleone) Z1 (loopt nu weer Z1 met nieuwe amazone)
Caliber (Blue hors Cavan x Prince Thatch) L2 (verkocht) Sienie (KrackC x Glendale) (IBOP)
Rousseau (KrackC x Corleone) L2 (verkocht) Mudith (Corleone x Columbus) Z1 ( R.I.P)

Freedom30
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-10-13

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:25

Trouwens niet om te beledigen hoor, maar ik ben een beetje bang voor duiven.

Wicca (Redford x D-Day) ZZ licht (pr 65,57%) (verkocht)
Vedette (Goodtimes x Corleone) Z1 (loopt nu weer Z1 met nieuwe amazone)
Caliber (Blue hors Cavan x Prince Thatch) L2 (verkocht) Sienie (KrackC x Glendale) (IBOP)
Rousseau (KrackC x Corleone) L2 (verkocht) Mudith (Corleone x Columbus) Z1 ( R.I.P)

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 11:35

Freedom30 schreef:
Trouwens niet om te beledigen hoor, maar ik ben een beetje bang voor duiven.


tsja, dat is niet mijn probleem. zou niet weten waarom ik er bang voor moet zijn. heb wel erger gevogelte meegemaakt. (aanvallende haan, struisvogels)

Kerstmuts

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:48

petraaken schreef:
Is dat ook niet wat streekgebonden Laptopmuis?

Mijn vader heeft Kleindiermagazine en daar staan vaak foto's van tentoonstellingen in uit Nederland en daar zie ik toch vaak verschillende duivenrassen in staan.


Ik denk het wel. Weet niet of veel fokkers zitten bij de TS. Vandaar.

Freedom30
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-10-13

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:34

Klopt Hielkebro, ieder zijn gebrek en ik heb een duiven gebrek. Veel succes in ieder geval!

Wicca (Redford x D-Day) ZZ licht (pr 65,57%) (verkocht)
Vedette (Goodtimes x Corleone) Z1 (loopt nu weer Z1 met nieuwe amazone)
Caliber (Blue hors Cavan x Prince Thatch) L2 (verkocht) Sienie (KrackC x Glendale) (IBOP)
Rousseau (KrackC x Corleone) L2 (verkocht) Mudith (Corleone x Columbus) Z1 ( R.I.P)

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-15 16:03

Weet iemand ook hoe de inrichting van het hok is ?
Is dit ongeveer gelijk aan een kipoenhok of..?

Kerstmuts

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:40

Wij hadden gewoon een stok. Voer en water bakje en dan een nestschaal erin staan.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:51

zelf geen duiven.. alleen een bezoekje op dit moment..
woon drie hoog op een 'penthouse', strijkt er vanavond ineens een duif neer op de dakgoot (kleine meter van het raam), voor de duivel niet bang, ook niet als we heen en weer wandelen.

Inmiddels is hij verhuisd naar het randje van de glasplaat buiten onze openslaande ramen (deuren meer).
tweemaal geringd. een witte met cijfers (waaronder 2015, de rest helaas niet naar ons toegedraaid) en de ander lijkt egaal zwart..

gok is dat het een rustende wedstrijdduif is.. heb even gekeken en zag dat er gisterenochtend duiven zijn losgelaten in Frankrijk..

gelijk nog even een check gedaan.. hij is ook niet bang voor het openen van het raam (gaat naar binnen open en raam zit op enkele cm van de stang waar hij nu op zit). tevens maakte het sluiten (dus naar hem toe) weinig indruk.. inmiddels lijkt hij in slaap aan het vallen te zijn lol..

wel gezellig.. katten hebben m nog niet opgemerkt, ze missen deze aflevering van de poezentv.

murness
Berichten: 526
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Aan de bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:32

elenaMM77 schreef:
zelf geen duiven.. alleen een bezoekje op dit moment..
woon drie hoog op een 'penthouse', strijkt er vanavond ineens een duif neer op de dakgoot (kleine meter van het raam), voor de duivel niet bang, ook niet als we heen en weer wandelen.

Inmiddels is hij verhuisd naar het randje van de glasplaat buiten onze openslaande ramen (deuren meer).
tweemaal geringd. een witte met cijfers (waaronder 2015, de rest helaas niet naar ons toegedraaid) en de ander lijkt egaal zwart..

gok is dat het een rustende wedstrijdduif is.. heb even gekeken en zag dat er gisterenochtend duiven zijn losgelaten in Frankrijk..

gelijk nog even een check gedaan.. hij is ook niet bang voor het openen van het raam (gaat naar binnen open en raam zit op enkele cm van de stang waar hij nu op zit). tevens maakte het sluiten (dus naar hem toe) weinig indruk.. inmiddels lijkt hij in slaap aan het vallen te zijn lol..

wel gezellig.. katten hebben m nog niet opgemerkt, ze missen deze aflevering van de poezentv.


Dat is toevallig. Vanmiddag vloog hier een duif tegen het raam. Omdat hij daarna door de tuin strompelde en de kat het wel heel gezellig vond, heb ik hem in een kooitje gezet. Dit is ook een duif uit 2015. Ik heb contact gehad met de eigenaar. De duif komt uit de buurt van Zwolle en is een oververmoeide wedstrijdduif. Ik heb met de eigenaar afgesproken dat de duif een nachtje hier blijft slapen en morgen laat ik hem weer los. Bij een vriendin nog wat duivenvoer gehaald vanmiddag en hij had flinke honger.

Waar woon jij? Misschien zitten we op "dezelfde lijn" richting het noorden?

Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:46

Hoi! Ik kom even binnenvallen.

Afgelopen jaar heeft mijn moeder tot 3 keer toe een postduif logee gehad die aan kwam vliegen. Ze verzorgde ze dan, en vaak vlogen ze dan door of werden opgehaald door de eigenaar. Ze gaf te kennen dat ze vaak hoopte dat ze maa bleven, en vond het altijd jammer als ze weer naar huis waren gevlogen.

Ze heeft aangegeven sierduifjes wel erg leuk en "gezellig" te vinden.

Nu is mijn idee om voor haar verjaardag een duiventil/hok voor haar te kopen, dan kan ze zelf de duiven uitzoeken.

Hebben jullie tips voor zo'n hok? Waar moet ik op letten? Zijn er hokken die echt zielig zijn?
Er loopt wel eens een hond los in de tuin, dus het zou wel hoog aan een muur of op een andere manier hoog bevestigd moeten worden.

Gerrits Fabrio RW (Krack C x Gribaldi) : B+10 |PR: 197| L1+11 |PR: 210| L2+10 |PR:197| M1+13 |PR:206,5| M2+10 |PR:197,5| Z1+12 |PR:233.5| Z2+10 |PR:220| ZZL+1 |PR:213,5|
SGW: B+17 Springen: B*

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-15 20:36

@Elise, ik was ook wel eens benieuwd naar de huisvesting.

Zijn zeker niet veel mensen op bokt met duiven :o

Kerstmuts

petraaken

Berichten: 44188
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Bokkers met duiven ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:42

De dieren moeten droog kunnen zitten en tochtvrij. Daarbij moet je rekening houden dat je zelf goed in en uit het hok moet kunnen en dat het handig schoon te maken is. Muisvrij houden zoveel mogelijk. Misschien handig als je ze indien nodig ook kunt apart opsluiten in het hok.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers