Transportvergunning paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Transportvergunning paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:04

Pff, ik geraak er niet echt aan uit...
Ik wil graag een vergunning aanvragen voor het transport van paarden (lang transport).(in belgië)
Ik heb al veel op internet gezocht, maar kom alleen duidelijke nederlandse sites tegen.
ik heb al eens gemaild voor informatie naar de instantie waar je die vergunning moet aanvragen (kan even niet meer op de naam komen), maar ik kreeg eigenlijk geen antwoord op mijn vraag.

Ik wil freelance transporten gaan doen, dus waarschijnlijk niet met eigen vervoer, maar met vervoer van de klant.

Ik weet dat je een voertuig moet hebben en dat laten goedkeuren, maar dat is hier niet het geval aangezien ik zelf niet over een vervoersmiddel beschik.

Kan iemand mij verder helpen?

Weet iemand hoe die procedure juist verloopt, of je een vergunning gewoon kan aanvragen (aan welke criteria moet je voldoen) en hoeveel het ongeveer kost om een vergunning aan te vragen...

Alle tips en info welkom!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Transportvergunning paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:51

Voor zover ik weet, wordt er in Nederland alleen een export voor lang transport goedgekeurd wanneer de vervoerder dit doet met een eigen geregistreerd goedgekeurd vervoermiddel voor lang transport. Een geleende vrachtwagen van een andere vervoerder wordt niet geaccepteerd, ook al is het genoemde vervoermiddel wel goedgekeurd voor lang transport.

Dit is bepaald in de VO (EG) 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten en is rechtstreeks van toepassing in alle lidstaten, dus ik ook in België, lijkt mij.

Om dus een vergunning als vervoerder voor lang transport te kunnen aanvragen, zul je moeten voldoen aan de gestelde eisen in artikel 10+11 uit genoemde verordening en een daarvan is dat je vervoermiddel(en) moeten zijn geregistreerd en goedgekeurd voor lang transport.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:03

Volgens mij kun je een cursus volgen. Grooms vervoeren immers ook paarden voor hun eigenaar. Ook internationaal. En veel chauffeurs zijn gewoon in dienst. Je moet dus de juiste papieren hebben maar niet perse eigen combinatie of vrachtwagen.

hieronder welke papieren een internationaal transportbedrijf voor paarden in bezit heeft:

Citaat:
Chauffeurs hebben ruime ervaring met paarden en zijn NVWA-CCV gecertificeerd voor paardenvervoer
NIWO Eurovergunning nationaal en internationaal wegtransport Europa
NVWA vergunning paardenvervoer (cat I en II: long distance 24 hrs.)


voor Nederland hier uitleg en schema's:
http://www.paarden-blaadjes.nl/vervoer/ ... -transport

Belgie:
http://www.dgz.be/getuigschrift-vakbekwaamheid

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 13:15

Ja, het getuigschrift van vakbekwaamheid heb ik al.

Dat bedoel ik juist: ik wil (als groom/chauffeur) vrachtwagens rijden met paarden van eigenaars.
Maar niet echt in dienst van die ruiter, ik wil het vooral freelance doen.
Bv als een ruiter een extra chauffeur nodig heeft, of als hij een chauffeur nodig heeft om zijn vrachtwagen met paarden naar een concours te rijden (zowel nationaal als internationaal).

Weet iemand hoe ik dit kan doen dan? Welke papieren/vergunningen ik nodig heb? Het gaat hier dus om commercieel transport denk ik, dus is een vergunning nodig...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Transportvergunning paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:09

vraag het gewoon na bij die handhavende instantie. Zij kunnen het je vertellen en dan heb je in elk geval info vanaf de bron.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:26

Marije_jiplover schreef:
Voor zover ik weet, wordt er in Nederland alleen een export voor lang transport goedgekeurd wanneer de vervoerder dit doet met een eigen geregistreerd goedgekeurd vervoermiddel voor lang transport. Een geleende vrachtwagen van een andere vervoerder wordt niet geaccepteerd, ook al is het genoemde vervoermiddel wel goedgekeurd voor lang transport.

Dit is bepaald in de VO (EG) 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten en is rechtstreeks van toepassing in alle lidstaten, dus ik ook in België, lijkt mij.

Om dus een vergunning als vervoerder voor lang transport te kunnen aanvragen, zul je moeten voldoen aan de gestelde eisen in artikel 10+11 uit genoemde verordening en een daarvan is dat je vervoermiddel(en) moeten zijn geregistreerd en goedgekeurd voor lang transport.


Je hebt je getuigschirft veevervoerder (met aantekening paard) lees ik, kan je niet het zo spelen dat je eigenlijk soort van in dienst bent van diegene waarvoor je rijdt? Dan moet diegene de benodigde vergunningen hebben, jij heb je getuigschrift en dan samen rijden?
Dus dat je in dienst treedt van hun als het ware?
Anders krijg je vrees ik geen vergunning, want je hebt geen goedgekeurd transportmiddel.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 07:35

Sjolvir schreef:
Marije_jiplover schreef:
Voor zover ik weet, wordt er in Nederland alleen een export voor lang transport goedgekeurd wanneer de vervoerder dit doet met een eigen geregistreerd goedgekeurd vervoermiddel voor lang transport. Een geleende vrachtwagen van een andere vervoerder wordt niet geaccepteerd, ook al is het genoemde vervoermiddel wel goedgekeurd voor lang transport.

Dit is bepaald in de VO (EG) 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten en is rechtstreeks van toepassing in alle lidstaten, dus ik ook in België, lijkt mij.

Om dus een vergunning als vervoerder voor lang transport te kunnen aanvragen, zul je moeten voldoen aan de gestelde eisen in artikel 10+11 uit genoemde verordening en een daarvan is dat je vervoermiddel(en) moeten zijn geregistreerd en goedgekeurd voor lang transport.


Je hebt je getuigschirft veevervoerder (met aantekening paard) lees ik, kan je niet het zo spelen dat je eigenlijk soort van in dienst bent van diegene waarvoor je rijdt? Dan moet diegene de benodigde vergunningen hebben, jij heb je getuigschrift en dan samen rijden?
Dus dat je in dienst treedt van hun als het ware?
Anders krijg je vrees ik geen vergunning, want je hebt geen goedgekeurd transportmiddel.

Staat er dan in de verordening dat de (goedgekeurde) auto bij de chauffeur moet horen??

Voor zover ik weet niet en dan zou de chauffeur de papieren voor de chauffeur moeten hebben en de eigenaar van de auto de goedkeuringspapieren van de auto. Dat setje moet dan een legale transportcombi vormen, conform EG1/2005. De eigenaar van de paarden is tot slot verantwoordelijk voor de juiste papieren bij de paarden.
Zorg dus als chauffeur dat je WEET welke papieren waarbij horen en hoe je die op correctheid en echtheid kunt ontroleren. De chauffeur is immers eindverandwoordelijk voor het kloppende geheel!

Als je je vervolgens laat inhuren door de eigenaar van die combi, dan HEB je een arbeidsovereenkomst.