Longeer Probleempjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Longeer Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:21

Haii haii iedereen ik heb een verzorgpoown Lotje. Ze is heel lief, Maar een echte shetlander. Met een echt ondeugend shetlander karakter. ze is een beetje obese en wat kreupel omdat ze een tijd heeft stilgestaan. Dus ik rijd er nog niet op.. Maar ze is ook erg sterk en ze is best groot. En bij longeren gaat ze soms stilstaan en wil ze niet lopen en ze reageerd dan ook niet op de zweep. Ookal raak ik haar niet aan. En ik zwiep ook niet wild met de zweep heen en weer. Wat moet ik doen ? Wand ze mag niet te veel rennen. En hoe kan ik het oplossen dat ze niet steeds naar mij toe komt ?? En wie weet hoe ze kan afvallen zonder dat ze nog kreupeler word?? Alvast bedankt Xx

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:25

Mijn paard wil ook wel eens stilstaan en staken tijdens het longeren.
Zorg er dan voor dat je altijd achter haar schouder staat zeg maar dus niet dat je voor het paard staat
Dan rustig de zweep erachter houden, bij mij gaat ze dan weer vooruit

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:28

LisaFalco schreef:
Mijn paard wil ook wel eens stilstaan en staken tijdens het longeren.
Zorg er dan voor dat je altijd achter haar schouder staat zeg maar dus niet dat je voor het paard staat
Dan rustig de zweep erachter houden, bij mij gaat ze dan weer vooruit


Dankje ! ik zal het proberen (;

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Longeer Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:30

Paard is kreupel? Waarom dan überhaupt longeren? Stappen ermee en als t niet overgaat, dierenarts :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:32

Ponys worden niet kreupel omdat ze lang stil staan, die zijn kreupel omdat ze ergens pijn hebben. Vergeet niet dat een paard een prooidier is, dus als ze wat laten merken moet het al flink zeer doen.
Ik zou eerst de da laten kijken voor je haar verder gaat belasten zodat je weet dat je niet iets erger en dus pijnlijker maakt.

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:58

Celiien schreef:
Paard is kreupel? Waarom dan überhaupt longeren? Stappen ermee en als t niet overgaat, dierenarts :)

Ik longeer haar omdat ze op dit moment niet op de wei komt en wel een beetje beweging bij het jongeren laat ik haar op alle bij de kanten 4/5 rondjes stappen ik laat haar eerst ook echt niet draven en galloperen (: ik zal proberen volgende keer video te maken van hoe ze loopt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:02

Waarom komt ze niet op de wei? Staat ze 24u per dag in een stalletje en komt ze er alleen uit alsook haar even snel longeert?

En als ze kreupel is, betekent dat rust en wandelen :) belasting in stap op de volte is belasting, erger dan rustig wandelen. En als t niet overgaat, dierenarts bellen en laten onderzoeken.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:03

Waarom stap je haar niet rechtuit op een verharde weg?

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:05

Mmm goed dat je met haar aan het werk wilt TS. Echter zijn pony's nooit kreupel door lang stil staan, helaas.
Omdat ze ook dik is, wat jij zegt, zal ik eerder aan hoefbevangenheid denken.
Dat is erg vervelend voor je Shetlander, vooral als je haar aan het werk wilt zetten. hoefbevangenheid kan goed herstellen als je er optijd bij bent :)
Het beste wat je voor haar kan doen is de eigenaar inlichten en vragen of die de dierenarts wil laten komen :)

Succes!
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 08-07-15 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Re: Longeer Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:09

Een kreupele pony zou ik nooit gaan longeren!!

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 17:25

SindyKaya schreef:
Mmm goed dat je met haar aan het werk wilt TS. Echter zijn pony's nooit kreupel door lang stil staan, helaas.
Omdat ze ook dik is, wat jij zegt, zal ik eerder aan hoefbevangenheid denken.
Dat is erg vervelend voor je Shetlander, vooral als je haar aan het werk wilt zetten. hoefbevangenheid kan goed herstellen als je er optijd bij bent :)
Het beste wat je voor haar kan doen is de eigenaar inlichten en vragen of die de dierenarts wil laten komen :)

Succes!

Het is geen hoefbevangenheid, Maar tot mijn verbazing liep ze vandaag goed dus ik pak het rustig aan op (:

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Longeer Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:26

Hoe weet je dat zo zeker ? :)

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 17:27

Celiien schreef:
Waarom komt ze niet op de wei? Staat ze 24u per dag in een stalletje en komt ze er alleen uit alsook haar even snel longeert?

En als ze kreupel is, betekent dat rust en wandelen :) belasting in stap op de volte is belasting, erger dan rustig wandelen. En als t niet overgaat, dierenarts bellen en laten onderzoeken.
ik wandel ook met haar op het betonpad. De wei is momenteel bezet door een kudde paarden. En lotje kan er niet bij omdat ze er niet tegen kunt

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 17:29

SindyKaya schreef:
Hoe weet je dat zo zeker ? :)

Omdat ik heb gelet op de kentonen van hoefbevangenheid maar dat was het niet, en ik heb ervaring met hoefbevangen heid en dat heeft deze niet (:

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 17:30

Sientje schreef:
Waarom stap je haar niet rechtuit op een verharde weg?
doe ik ook

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:30

Ineens niet meer kreupel.. Dik, niet op wei.. Ik denk eerder dat het hoefbevangenheid is..

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 17:32

future_vet schreef:
Ineens niet meer kreupel.. Dik, niet op wei.. Ik denk eerder dat het hoefbevangenheid is..

Juist als een shet te veel gras eet word die bevangen en als ie op te veel vocht staat deze pony stond een weekje op hooi nu staat ze vaak op matten ze is niet ineens kreupel ik heb dr groten deels rust gegeven en ze liep steeds EeEeneetje beter

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:45

Janniekjee schreef:
SindyKaya schreef:
Hoe weet je dat zo zeker ? :)

Omdat ik heb gelet op de kentonen van hoefbevangenheid maar dat was het niet, en ik heb ervaring met hoefbevangen heid en dat heeft deze niet (:

Kentonen ??

mabelbohms

Berichten: 728
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Longeer Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 17:59

Als je zeker weet dat je pony kreupel is zou ik er eerst even een dierenarts bij halen om het na te laten kijken. Een pony wordt niet kreupel van een tijd stilstaan. Wel zou het kunnen dat haar conditie gewoon erg achteruit is gegaan en dat ze alles weer rustig moet oppakken en het dan steeds weer wat makkelijker gaat.

Er zijn genoeg andere manieren om haar beweging te geven als longeren niet lukt.
Je zou bijvoorbeeld lekker met haar gaan kunnen wandelen of haar een stukje naast de fiets meenemen.
Je zou ook aan de hand kunnen gaan springen of lekker met lange lijnen aan de slag.
Genoeg manieren dus.
Let er dan dus wel op dat als ze een tijd heeft stilgestaan je alles rustig weer oppakt.

Bij het longeren is het wel heel belangrijk dat jij de baas bent en vooral erg duidelijk bent en rustig blijft naar je pony toe. Probeer goed te letten op je lichaamstaal. Ik had precies hetzelfde probleem met mijn shetlander maar na veel proberen en oefenen gaat het nu al stuk beter. Als ze het een keer echt goed doet zou ik meteen stoppen en belonen want dan ziet zij ook dat het best leuk kan zijn en merkt ze ook echt dat ze het goed heeft gedaan.

Veel succes met je pony!

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 18:31

mabelbohms schreef:
Als je zeker weet dat je pony kreupel is zou ik er eerst even een dierenarts bij halen om het na te laten kijken. Een pony wordt niet kreupel van een tijd stilstaan. Wel zou het kunnen dat haar conditie gewoon erg achteruit is gegaan en dat ze alles weer rustig moet oppakken en het dan steeds weer wat makkelijker gaat.

Er zijn genoeg andere manieren om haar beweging te geven als longeren niet lukt.
Je zou bijvoorbeeld lekker met haar gaan kunnen wandelen of haar een stukje naast de fiets meenemen.
Je zou ook aan de hand kunnen gaan springen of lekker met lange lijnen aan de slag.
Genoeg manieren dus.
Let er dan dus wel op dat als ze een tijd heeft stilgestaan je alles rustig weer oppakt.

Bij het longeren is het wel heel belangrijk dat jij de baas bent en vooral erg duidelijk bent en rustig blijft naar je pony toe. Probeer goed te letten op je lichaamstaal. Ik had precies hetzelfde probleem met mijn shetlander maar na veel proberen en oefenen gaat het nu al stuk beter. Als ze het een keer echt goed doet zou ik meteen stoppen en belonen want dan ziet zij ook dat het best leuk kan zijn en merkt ze ook echt dat ze het goed heeft gedaan.

Veel succes met je pony!

Dankjewel

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Longeer Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:01

Filmpje...? En heb je al aan je stalbaas gevraagd of ze misschien drachtig zou kunnen zijn?

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Longeer Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:10

OPG → TVG

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Longeer Probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 18:23

En hoe gaat het nu?

Janniekjee
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 13:42

BeSen schreef:
En hoe gaat het nu?
al beter alleen ben nu op vakantie