Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 21:10

Nou even een update: Ik ben er toch maar zelf opgestapt, en het ging super! Echt zo braaf!! *\o/* Natuurlijk wel met goede hulp erbij.
Het was nog niet eens de bedoeling haha hij vond het nog wel spannend maar dat is normaal voor de eerste keer, trots op hem!

pradadaan

Berichten: 4659
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:27

net een week geleden zei je nog dat je er nog niet op ging omdat de pony nog niet op je stem hulpen reageert? :')
maar fijn dat hij braaf was

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:30

Leuk :)

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 22:08

pradadaan schreef:
net een week geleden zei je nog dat je er nog niet op ging omdat de pony nog niet op je stem hulpen reageert? :')
maar fijn dat hij braaf was


Kan veel gebeuren in een week, hij reageerde er wel op maar niet goed genoeg, gaat nu al beter :)

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:54

Fijn dat hij braaf was, maar pas op dat je niet te snel gaat en stappen over slaat...want dan ga je later geheid alsnog problemen krijgen...

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:00

Ik wil eigenlijk niet zeuren, wil niet eens reageren eigenlijk, maar het is het stukje

"het was eigenlijk niet eens de bedoeling" waar ik de kriebels van krijg... zeker ook in combinatie met "hij was nog wel gespannen, maar dat is normaal". Toch maar reageren dus...

Pony heeft nu dus niets gedaan, maar is mogelijk ook gewoon overvallen door het geheel. Spanning is eigenlijk níet normaal eerlijk gezegd. Als je het goed doet, goed stap voor stap voorbereid hoeft er helemaal geen spanning te zijn.

Vind het zo lastig als met name in de beleerfase zaken impulsief gedaan worden. Want was er een plan voor als ponylief het níet zo braaf had opgepakt? Wat had je dan gedaan? Hem weggezet?? Of was er een plan B dan??

Je laat op deze manier imo te veel aan het toeval over. Dit is niet met beleid beleren... dit is "gokken dat het goed gaat"

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:37

Ben het helemaal eens met "Punz"
Dit is niet een paard beleren maar enkel hopen dat het goed gaat.

Punz schreef:
Ik wil eigenlijk niet zeuren, wil niet eens reageren eigenlijk, maar het is het stukje

"het was eigenlijk niet eens de bedoeling" waar ik de kriebels van krijg... zeker ook in combinatie met "hij was nog wel gespannen, maar dat is normaal". Toch maar reageren dus...

Pony heeft nu dus niets gedaan, maar is mogelijk ook gewoon overvallen door het geheel. Spanning is eigenlijk níet normaal eerlijk gezegd. Als je het goed doet, goed stap voor stap voorbereid hoeft er helemaal geen spanning te zijn.

Vind het zo lastig als met name in de beleerfase zaken impulsief gedaan worden. Want was er een plan voor als ponylief het níet zo braaf had opgepakt? Wat had je dan gedaan? Hem weggezet?? Of was er een plan B dan??

Je laat op deze manier imo te veel aan het toeval over. Dit is niet met beleid beleren... dit is "gokken dat het goed gaat"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:59

Punz schreef:
Ik wil eigenlijk niet zeuren, wil niet eens reageren eigenlijk, maar het is het stukje

"het was eigenlijk niet eens de bedoeling" waar ik de kriebels van krijg... zeker ook in combinatie met "hij was nog wel gespannen, maar dat is normaal". Toch maar reageren dus...


Hier sluit ik mij helemaal bij aan! Ondertussen verschillende paarden en pony's zadelmak gemaakt en een klein stukje spanning hoort erbij maar 9/10 staan erbij alsof ze het al jaren doen. Als je evt een video wil zien hoe ik 7 weken geleden voor het eerst op een jonkie stapte mag je mij wel een pb sturen.
Pas goed op de volgende keer, hij weet ondertussen hoe het werkt en zal je (als hij gespannen is) onbewust kunnen verassen.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:38

Er staat dat ze goede begeiding had.
Dan ga ik er van uit dat dit ook zo is en dat het geen impulsieve actie was.

pradadaan

Berichten: 4659
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:45

Sizzle schreef:
Er staat dat ze goede begeiding had.
Dan ga ik er van uit dat dit ook zo is en dat het geen impulsieve actie was.


nameless schreef:
Het was nog niet eens de bedoeling haha


Uhm dit is dus echt wel impulsief.

Ik ben vooral blij voor de pony dat het goed ging en ik kan het alleen maar eens zijn met de reacties hierboven.
Hopelijk ga je niet te snel en blijf je aan de pony denken.
Succes

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 10:53

arm dier.... 3 jaar, nog niet volgroeid dus en binnen no-time moet hij het dus al leren. Ten eerste zou ik er nog láng niet opstappen. Wacht daar toch nog lekker een jaar mee en laat 'm eerst rustig aan allerlei (andere) dingen wennen, stemhulpen etc. goed leren. Ipv meteen in sneltreinvaart je paard ruitermak te maken.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 14:17

Het was wel de bedoeling om er ergens deze week op te gaan zitten, toevallig had ik gister mijn rijkeren aan en was de eigenaar van de stal waar de pony staat (ervaren met jonge paarden en zadeldak maken) er ook bij. Eerst maar is begonnen met hangen dit vond hij wel even spannend maar toen ik er eenmaal op zat was het hij hartstikke braaf. Natuurlijk weet ik dat het de volgende keer heel anders kan lopen, dat weet je alleen nooit. Zaterdag stap ik er weer op.
Laatst bijgewerkt door nameless op 09-07-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:21

Omdat je je eigen vraag at "Inrijden, zelf doen of toch laten doen" al beantwoord hebt ga ik ik verder niet reageren. Je gaat het overduidelijk zelf doen, dus daar hoeft het hier verder niet over te gaan..

Een vraag nog:

Citaat:
de eigenaar
??

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 14:23

Het is toch logisch dat een jong dier het spannend vind als er iemand over een zadel heen hangt? zolang hij zich daarna maar weer ontspant en dat deed hij.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 14:24

Punz schreef:
Omdat je je eigen vraag at "Inrijden, zelf doen of toch laten doen" al beantwoord hebt ga ik ik verder niet reageren. Je gaat het overduidelijk zelf doen, dus daar hoeft het hier verder niet over te gaan..

Een vraag nog:

Citaat:
de eigenaar
??


Hoo foutje, de eigenaar van de stal waar hij staat bedoel ik.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:24

Ik vind dat je echt veels te snel gaat. Geef dat beestje toch alsjeblieft de tijd! Lekker rustig aan doen, beestje hoeft niet morgen een Z proef te kunnen lopen lijkt me....

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 14:28

Maartje1990 schreef:
Ik vind dat je echt veels te snel gaat. Geef dat beestje toch alsjeblieft de tijd! Lekker rustig aan doen, beestje hoeft niet morgen een Z proef te kunnen lopen lijkt me....


Nee natuurlijk hoeft hij dat niet. Hoezo ga ik te snel volgens jou? 3 jaar is een prima leeftijd en daar ga ik verder ook niet over in discussie.

pradadaan

Berichten: 4659
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:35

nameless schreef:
3 jaar is een prima leeftijd en daar ga ik verder ook niet over in discussie.


Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Dat andere het doen betekend zeker niet dat het oke is. Alles wijst er op dat een paard op 3 jarige leeftijd zeker nog niet uit gegroeid is.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 14:36

Zoals Punz al zei: de vraag is al beantwoord, ben er toch zelf op gestapt en ga dit uiteraard met goede begleiding verder doen. Ik hoef verder ook niet te horen dat de pony te jong is of dat ik te snel wil. 2 a 3 keer per week er een kwartier opzitten lijkt mij zeker niet te "snel" of te veel.. Ik stap aan de hand veel met de pony buiten zodat hij mooi aan dingen kan wennen. :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:56

nameless schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik vind dat je echt veels te snel gaat. Geef dat beestje toch alsjeblieft de tijd! Lekker rustig aan doen, beestje hoeft niet morgen een Z proef te kunnen lopen lijkt me....


Nee natuurlijk hoeft hij dat niet. Hoezo ga ik te snel volgens jou? 3 jaar is een prima leeftijd en daar ga ik verder ook niet over in discussie.


Een 3 jarig dier is nog helemaal niet uitgegroeid. Ik vind het feit dat je er überhaupt al op gaat zitten al te veel! Laat staan meerdere keren in de week, ook al is het maar een kwartier. Er zijn nog tig andere dingen die je kunt doen. Wandelen/fietsen (goed voor rechte stukken lopen en verkeersmak maken), longeren, goed stemhulpen aan leren (hieraan kun je dan uiteindelijk je zit en beenhulpen koppelen). En als dat allemaal goed zit zou je er eens een keer een zadel op kunnen goeien en een keertje op kunnen hangen en als je dat meerdere keren hebt gedaan dan pas een keer er op zitten, mar nog steeds al dat andere ook blijven doen. Dit dan langzaam uitbouwen van 1 keer per week naar meerdere keren per week. Jij stapt er gewoon nu al 3 keer op. Nee echt veels te snel.

Maargoed, je moet het allemaal zelf weten, niet mijn paard dus ik wens je er veel plezier mee. :evaw:

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:22

Mijn pony was als 3 jarige een iele slungel met het concentratievermogen van een stuiterbal. Wel dat jaar als handpaard 3 dagen op pad geweest (+ training daarvoor natuurlijk) en daar is hij flink mentaal van gegroeid. Met hier en daar een oefening verder qua dingen als voorbereiding op mens op de rug ben ik er met 5 jaar zonder problemen op gestapt. 2 jaar eerder was dat echt niet zo makkelijk gegaan ook met die oefeningen vooraf. En ik ben niet de enige met de ervaring dat 4 of 5 jaar een stuk makkelijker gaat doordat concentratie makkelijker vol te houden is en paard fysiek en mentaal het werk makkelijker aan kan. Zo jong beginnen is een redelijk nieuwe "uitvinding", kijk wat verder terug in de boeken en je ziet termen als remonte (4 jarige en dus oud genoeg om mee te beginnen in de cavalerie), niet mee dekken of veulen uit fokken onder de 4 jaar, niet (zwaar) ploegen onder de 4 jaar.

Niks doen met een 2-3 jarige ben ik ook niet voor, gewoonte in handen zijn en wat doen (wandelen, naast rijpaard mee, enz.) als voorbereiding op en aan de hand dingen aanleren die je later onder het zadel/aangespannen ook wil doen is juist handig. Echter gewicht dragen/trekken niet, evenmin als met 4 jaar alles in 3 maanden persen.

Met de zomer net begonnen en de verleiding nu erg groot, zou ik echt dit dier de wei op doen om verder te groeien. Eerste keren zijn goed gegaan, die raak je niet zomaar kwijt. Als je basis goed is, pak je hem in het najaar (of zelfs volgend jaar) zo weer op waar je gebleven bent.

mabelbohms

Berichten: 728
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:34

Als je er echt ervaring mee hebt en je pony vertrouwd jou en jij je pony zou ik het lekker zelf doen.
Als je twijfelt zou ik er iemand bijhalen.
Ik zou als ik jou was nog wel even een jaartje wachten ;)
Gewoon nu vast lekker gaan wandelen en longeren enzo. en aan je stemhulp laten wennen.

__Elizabeth

Berichten: 2889
Geregistreerd: 04-10-07
Woonplaats: Nackawic, New Brunswick, Canada, World

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:50

Het verschilt per paard of een 3 jarige beleerd kan worden of niet. (ik beweer hier niet dat ze uitgegroeid zijn) Het verschilt ook per paard of je er binnen een week opzit of er 2 jaar over doet ;) Ik beleer jonge paarden en ik heb een 3 jarige staan waar ik binnen een week een van niets kennen een buitenrit mee reed. Ik heb er ook een staan waar ik al 2 jaar mee bezig ben en alleen nog maar met spanning een rondje aan de longeerlijn kan stappen. Dat een paard geen spanning hoort te hebben is onzin. andere profesionele ruiters hebben ook paarden die ontploffen zodra je erop zit ookal zit alles er goed in. Spanning af kunnen laten vloeien is wel een kunst een jong paard kan spanning opbouwen maar hoe reageer jij erop?

Nou denk ik niet dat jij er zelf op had moeten gaan zitten. Maar dat is nu gebeurd, ik hoop wel dat julie donders voorzichtig zijn en niet sneller gaan als het paard aangeeft.

Luister naar je paard, dat is de enige goede manier van beleren.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:53

Volgens mij zijn er al genoeg topics over de leeftijd van inrijden, daar maakt ieder zijn eigen keuzes is.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:53

3 jaar, arm beestje wij beginnen normaal gezien met 5-6 jaar pas. Dat is dan weer laat maar beter laat dan te vroeg.