Graag meedenken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 20:14

Hoihoi,

Ik rijd nu sinds een halfjaar een haflinger bij. dit heeft een ongelofelijke transformatie ondergaan. ik denk dat hij wel 200 kilo is afgevallen sinds die tijd. hierbij ook van lelijk eendje naar prachtpony gegaan. Maar nu vind ik dat hij een beetje achterblijft in bespiering, in beweging valt het niet zo. wanneer hij stil staat vind ik hem wat schriel en dan voornamelijk de kont. dit ondanks dat hij toch wel (minimaal) 4 x in de week gereden word. Daarnaast gehele dag beweging heeft in een paddock.

Vanwege het afvallen hebben we hem geen krachtvoer gegeven ( heeft dit er misschien mee te maken?)

Voeding:
- 3 x daags 1,5 tot 2 plak hooi
- Na het rijden een subliblok of beetje niks.


Ligt het aan de training die ik hem geef, de voeding die die krijgt, of heeft het misschien een andere reden?

Januari
Afbeelding

Juni
Afbeelding

en vandaag in stilstand
Afbeelding

Tips? Wees wel een beetje lief alstublieft :D


Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:20

Zoals ik het nu zie, is het met het afvallen inderdaad een beetje doorgeslagen. Het is een sober ras, maar zeker een paard in training heeft echt voedingsstoffen nodig. Wat vraag je zoal van 'm? Staat ie ook op de weide? En hoe is de kwaliteit van je hooi?

Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:22

Ik vind hem een beetje te schraal in het algemeen. Dus niet alleen de bespiering. :)

Mischien toch wat meer (kracht)voer geven en bewust op zijn bespiering gaan trainen. Hoe oud is hij trouwens?

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:23

Zo hé, is die ff een potje lekker opgeknapt! Te schraal vind ik hem nog niet, maar nog meer laten afvallen zou ik niet doen. Voor wat betreft de spieropbouw: die krijg je niet alleen door hem aan het werk te zetten, hij moet via zijn voeding ook "bouwstenen" binnen krijgen om die spiermassa mee aan te maken. Het is de combinatie van de juiste beweging plus geschikte voeding die het 'm doet. Er zijn voerproducenten die voedingsconsulenten in dienst hebben waarmee je contact kunt opnemen voor advies over welk type voer in welke dosering geschikt is voor jouw paard en wat je daar mee doet/wilt bereiken.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 20:26

@Sientje Ik rijd hem op dit moment L1 a L2 niveau dressuur. Maar doe ook buitenritjes en na een dag met zware training een dag met vrijheidsdressuur.

@palmera Hij is nu 13 jaar oud

Patt
Berichten: 1057
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:29

Hij is zeker super opgeknapt van zwaargewicht naar mooier paardje maar nu vindt ik hem inderdaad in zijn totaal wat te schraal geworden. Zou toch echt het aanbod wat gaan verhogen en zeker ook krachtvoer bij gaan voeren.

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:31

beetje muslie bij gaan geven , raad zelf de 18+ van pavo aan tot hij weer 'mooi' op gewicht is , en daarna een sportmusie .

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:33

Zeker voor een voormalig zwaargewicht, zet je hem met L klusjes wel aan het werk. ;) Heb je een idee wat voor grassoort hooi je voert? En wat daar in zit? Als je bijvoorbeeld gedorste veldbeemd geeft, zal daar door de bank genomen veel minder in zitten dan in voordroog Engelse raai

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 20:34

we starten eerst met een halve kilo basisbrok erbij. kijken hoe die hier op gaat reageren. Ik vraag even na van het hooi

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:35

Wat vindt de eigenaar ervan? Is dat niet de belangrijkste mening in dit geheel?

Natuurlijk was hij veel te zwaar maar deze billen/flanken vind ik toch te schraal/ingevallen.
Ik zou vooral meer ruwvoer aanbieden dat niet te arm is.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 20:35

Sientje schreef:
Zeker voor een voormalig zwaargewicht, zet je hem met L klusjes wel aan het werk. ;) Heb je een idee wat voor grassoort hooi je voert? En wat daar in zit? Als je bijvoorbeeld gedorste veldbeemd geeft, zal daar door de bank genomen veel minder in zitten dan in voordroog Engelse raai
Ja hij deed voordat hij in september bij de baas kwam eigenlijk vrij weinig. gehele dag lekker aan het gras.

Er is geen weiland waar hij op kan staan. Wanneer eigenaar gaat verhuizen binnenkort dan wel

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 20:35

xApple schreef:
Wat vindt de eigenaar ervan? Is dat niet de belangrijkste mening in dit geheel?

Natuurlijk was hij veel te zwaar maar deze billen/flanken vind ik toch te schraal/ingevallen.
Ik zou vooral meer ruwvoer aanbieden dat niet te arm is.


eigenaar is het mee eens dat hij te schraal word. ook zeker mee eens dat hij bijgevoerd moet worden:D

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 20:42

Sientje schreef:
Zeker voor een voormalig zwaargewicht, zet je hem met L klusjes wel aan het werk. ;) Heb je een idee wat voor grassoort hooi je voert? En wat daar in zit? Als je bijvoorbeeld gedorste veldbeemd geeft, zal daar door de bank genomen veel minder in zitten dan in voordroog Engelse raai

hooi van groen gras :s

Sari_Andor
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:56

Ik lees even mee. :-) Ja, ik ben het met Marieke eens dat hij te schraal wordt. Het is even zoeken nu naar een goede afstemming wbt voeding en beweging. Dus tips zijn zeker welkom!

Hiske van de Oergong (Maurus x Djurre) 2010 (Friese merrie)
Adoran van Zeijen (v Abel) 2001 (Haflinger)

hwn
Berichten: 4653
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:06

Vind hem idd iets te snel afvallen, zelfs van juni tot nu is er een duidelijk verschil, gaat iets te hard.

Is dat een plak hooi van een klein baaltje? Dan krijgt ie nog geen pakje per dag? Ik zou idd ook ruwvoer behoorlijk gaan opschroeven, en/of eventueel wat luzerne (goed verteerbare eiwitten voor spiervorming).


mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 21:07

Hij krijgt idd nog geen pak per dag. We willen natuurlijk wel voorkomen dat hij weer zo stevig word. maar iets meer dan dit mag wel :D

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:09

Hoi Sari_Andor, jij bent t baasje gok ik? ;) Ik vraag naar het hooi, omdat dat het enige is wat jullie voeren en ik er hier 2 heb die we wat schraal houden.. Die staan vooral op de paddock met hooi en bij laag fructaan op het gras. Maar met (onbeperkt) gedorste veldbeemd uit Denemarken worden ze zonder in het werk te staan echt te schraal, dus hebben we ze nu deels op voordroog weidehooi (Engels raaigras) van vorig jaar gezet en in een paar dagen zie je het verschil al, dus in die veldbeemd zat echt te weinig.
Het gaat dus niet om de pakjes, maar om het type gras en wanneer het onder welke omstandigheden is gemaaid. Misschien geef je wel dorshooi van 2 jaar geleden...?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:13

Prachtig dat hij zo is afgevallen! Ik denk dat het vooral ligt aan het weinige ruwvoer. Ook is een beetje krachtvoer wel nodig voor de bespiering etc.

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:13

Ik zou meer ruwvoer aan gaan bieden, geen krachtvoer. Ruwvoer dusdanig opschroeven dat hij onbeperkt kan eten, mocht dat teveel zijn, dan in slowfeedernetten.
Zou eerst het ruwvoer vermeerderen voordat je aan krachtvoer begint, stuk gezonder voor het paard.

Hij ziet er in ieder geval al wel een stuk chiquer uit dan met al die overtollige kilo's :)

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 21:18

dat is een goeie tip pacific. we gaan 's ochtends het net vullen met hooi!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70435
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:27

VSW -> VS

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:35

Denk ook aan de vitamine e, als daar tekorten van zijn is spieropbouw heel moeilijk. Om eea zeker te weten kan je even een bloedje laten trekken.

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:39

Ik heb alleen de OP gelezen.

Hij is inderdaad prachtig afgevallen, maar meer is niet nodig. Wel moet je zijn vitamines, etc. aanvullen met brokken. Niet veel, gewoon net dat beetje dat hij ook zijn spieren "kan" gaan aanmaken. Nu eet hij zijn verbrande vetten, etc. er weer aan uit zijn hooi alleen zal hij niet echt spieren krijgen omdat hij verder zijn vitamines, etc. aan kan vullen.
En als het kan inderdaad nog meer (onbeperkt) hooi geven.

Not your line.

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:47

Meer ruwvoer en vitamine supplement geven.
Het ruwvoer kun je dan makkelijk aanpassen, de vitamines wordt hij niet dik van.
Genoeg ruwvoer is wel erg belangrijk voor de gezondheid, voorkomt maag en darm problemen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Graag meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:59

Ehm... meer ruwvoer is een idee, maar als daar niets uit te halen valt, schiet je er per saldo, behalve met flankvulling, niets mee op... ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 7 bezoekers