Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 16:45

www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz


Britse onderzoekers hebben de effectiviteit van laserbehandeling bij sarcoïden getoetst.

Claire Wylie en haar collega's wilde onderzoeken hoe effectief laserbehandeling is tegen sarcoïdes, en hoe groot de kans is dat de sarcoïd weer terug komt na behandeling. Negenennegentig paarden met in totaal 235 sarcöiden werden onderzocht. De paarden hadden laserchirurgie ondergaan tussen 1 september 2012 en 1 juli 2015.

Uit de resultaten bleek dat bij 83% van de paarden, de behandelde sarcoïd niet meer terug kwam, en dat bij 72% van de paarden er geen nieuwe sarcoïden bij kreeg na de behandeling. Paarden met sarcoïden op het hoofd en hals, en die lijden aan verrucose sarcoïden, hadden de grootste kans op een terugval na de behandeling.

De conclusie van het onderzoek was dat het verwijderen van sarcoïden door middel van een laser een effectieve methode is met een positieve postoperatieve prognose.

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:59

Mijn baas in Duitsland heeft zelf een laserapparaat en daarmee de sarcoide bij een van haar paarden behandeld en 3 weken verder is het al bijna helemaal weg! Werkt erg goed en heel snel en is veel pijnlozer dan sommige cremes of weg laten snijden waarbij het bijna altijd weer terug komt. Wij zijn er hier erg tevreden over

Shettepret

Berichten: 2218
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:00

Gaat dit puur om sarcoïden of ook om melanomen?
Mijn pony heeft twee melanomen, hij heeft er verder geen last van maar als zoiets ook werkt bij melanomen en het pijnloos weg gehaald kan worden waarom dan niet?

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:04

Super! Mijn paard heeft de BCG behandeling gehad toen hij twee sarcoiden op zijn hoofd had, dit klinkt veel prettiger!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:19

Deze laser verkoop ik. Toch is het erg lastig om dierenartsen te overtuigen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:22

Stom he! Ik ben nog steeds bang dat de sarcoiden een keer terugkomen, dan lijkt me dit de ideale optie.

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:56

Ben wel benieuwd naar wat voor soort laserapparaat hier dan bedoeld wordt. Iemand enig idee?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:14

Een snijdende diode laser.

Anoniem

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:24

Nadeel vind ik dat de paarden onder narcose moeten gaan voor de ingreep. Maar wel een hoog slagingspercentage!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:35

brigitte2 schreef:
Nadeel vind ik dat de paarden onder narcose moeten gaan voor de ingreep. Maar wel een hoog slagingspercentage!

Hier in een linkje op een kat.
http://youtu.be/sTVuhkMmii4

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:50

Ben bezig met de creme Aldara. Na 2 keren zijn er 4 al bijna helemaal weg. En een grote bijna plat. Waren wel niet bloedende. Momenteel tevreden, zien of ze terugkomen nu.

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:41

Interessant hoor!

Ik blijf volgen.
Vriendin van mij heeft het nog met injecties gedaan bij haar ruin. Helaas komen ze nu weer terug.

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:15

Bij mijn paard zijn ze ook via een laser weggehaald helaas heeft hij er nu weer 2 nieuwe plekjes.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:21

Interessant!! ! Overweeg nu de cytotoxic (liverpool) crème en wij vroegen ons als af waarom er geen bestraling mogelijk was. Is dit vergelijkbaar aan bestraling en weet iemand waar je meer info kan vinden????

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:39

Een van onze paarden is echt al wat van 8 of meer jaar geleden gelaserd, is ook niet meer terug gekomen. Geloof dat hij het rond z'n elleboog had. Is al zo lang geleden dat ik het niet eens meer weet :')

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:12

janderegelaa schreef:
brigitte2 schreef:
Nadeel vind ik dat de paarden onder narcose moeten gaan voor de ingreep. Maar wel een hoog slagingspercentage!

Hier in een linkje op een kat.
http://youtu.be/sTVuhkMmii4

Wat is dan het verschil met "gewoon"snijden. Hersteld dit beter ?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:17

Het verschil is dat een laser, anders dan met een scalpel of thermisch mes, niet dóór cellen heen kan snijden. Omdat hij dat niet kan krijg je geen litteken vorming als je de wond sluit. Daarnaast voorkomt het bloeden. Omdat deze laser 810nm is heb photobiostimulatie waardoor de wond ook nog eens heel snel heelt en tegelijkertijd ook gedesinfecteerd.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:19

Bij mijn paard is er eentje op zijn koker weggesneden maar helaas terug gekomen + wildvleesvorming omdat de hechtingen open gingen. Ziet er niet mooi uit maar hij heeft er geen last van. Omdat het een delicate plek is durven ze er voor de rest niets meer aan doen omdat zwelling op een koker gevaarlijk is voor het kunnen uitschachten. Hij heeft ook een kleintje juist voor de singelplek en in zijn oor. Ze hebben me afgeraden om er iets aan te doen. Maar ik hou dit wel in gedachten.

Tamara81
Berichten: 186
Geregistreerd: 25-11-08
Woonplaats: Vlakbij Rotterdam

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 09:29

Ook hier wordt overwogen om aan de Liverpool creme te beginnen. Ben dus ook erg benieuwd naar meer informatie hierover. Heeft iemand enig idee welke dierenartsen met deze methode werken?

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:14

En zijn er al dierenartsen die dat doen in Nederland?

Anoniem

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:50

De liverpoolmethode staat bij Bokhorst in Kootwijkerbroek op de website. (Anders moet je het zelf regelen via je eigen veearts) Ik ga binnenkort beginnen met de Efudix zalf, dat is minder agressief. (Maar hopelijk toch effectief)

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 21:18

brigitte2 schreef:
De liverpoolmethode staat bij Bokhorst in Kootwijkerbroek op de website. (Anders moet je het zelf regelen via je eigen veearts) Ik ga binnenkort beginnen met de Efudix zalf, dat is minder agressief. (Maar hopelijk toch effectief)


Brigitte: wil je me op de hoogte houden van de vorderingen, ben heel benieuwd of deze zalf aanslaat. Heb zelf 2 paarden met sarcoiden, de ene reageert goed op zovirax creme, de andere voorlopig niet, zoek dus een alternatief, ik vind knottenbel zalf nog even te heftig.

Anoniem

Re: Lasertherapie blijkt effectief bij sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:22

Wil best nog voortgang posten. Ik begin pas eind augustus, wil de oppas niet opzadelen met een mogelijke wondverzorging.

Marit1997
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:46

ik heb mijn pony vorige week dinsdag laten behandelen met en laser. ze had er extreem veel op haar oren,hals,nek en net onder haar oog en op haar wang. moet wel zeggen dat ze er nu heel zielig bij staat maar het is zeker effectief. ben benieuwd naar het eindresultaat. bij interesse kan ik wel foto's plaatsen van voor en na de behandeling en van het herstel.

Marit1997
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:49

brigitte2 schreef:
Nadeel vind ik dat de paarden onder narcose moeten gaan voor de ingreep. Maar wel een hoog slagingspercentage!


Bij mijn pony is het weg gehaald onder plaatselijke verdovingen.