wegrennen tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 15:32

Hoi,
Meestal maak ik niet zo snel een topic, maar ik weet nu toch niet meer wat ik moet doen...
Het probleem:
Ik heb een haflinger ruin van 4 jaar, die ik sinds een jaar en 2 maanden heb. We zijn lang in de bak bezig geweest met gewoon lekker vertrouwen opbouwen en rustig de dressuur oppakken. Vorig jaar in Septemer zijn we toen voor het eerst naar het bos geweest, het ging allemaal prima. Éen keer rende hij weg, maar dat was omdat hij bang was voor de koeien.

Nu, een paar maanden later is hij veel zelfverzekerder, dus hij gaat wat trucjes uithalen...
Vaak als hij geirriteerd raakt omdat hij zijn zin niet krijgt ( lees: willen galloperen, omdraaien etc) gaat hij dan, zonder dat ik een signaal kan oppikken, heel hard bokken en dan ervandoor. Meestal lukt het me na 50 -100 m hem weer in stap te krijgen, of in het weiland te sturen.
Het punt is niet dat ik er af val, zo extreem kan hij (nog) niet bokken :D , maar ik ben bang dat het een keer flink mis kan gaan, met oog op kruisingen, sloten prikkeldraad etc...
Dat wil ik natuurlijk voorkomen, dus ik ben benieuwd of iemand dit probleem herkent, en wat hij/zij dan doet om dit te voorkomen. Hij is dus niet bang, dan gaat hij namelijk stilstaan.
Ik wil ook niet vast aan de bak zitten, want dan durf ik helemaal niet meer naar buiten over een tijdje.

Mignonne

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:41

je gaat waarschijnlijk heel veel reacties kijken of hij geen pijn heeft
of dat je hem niet overvraagt :')

mijn reactie zal zijn gewoon even doorgaan dat klieren is uittesten (denk ik ) en negeer al zn acties zet m terug op zijn plek en opnieuw *\%/*

ik rij op een fries die ook erg goed in klieren is maar die weigert dan een stap voorwaarts te zetten 8)7
die blijft mij gewoon testen wat hij aan mij heeft en daar is de oplossing gewoon negeren dan staan we toch 3 uur op dezelfde plaats wat kan mij dan nou schelen :)

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 15:43

Bedankt! Ja, dat dacht ik inderdaad ook al haha, als ik soms topic op bokt zie :)

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:54

Gaat ie eerst bokken en dan rennen? Zou proberen tijdens het bokken zijn hoofd omhoog te krijgen zodat ie moeilijker kan bokken. Als ie gaat rennen probeer hem te stoppen voordat hij op snelheid is, als de snelheid er eenmaal inzit is het vaak moeilijker om ze te stoppen. kun je hem op een volte zetten of is daar geen ruimte voor?

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 15:57

Dat probeer ik inderdaad altijd! helaas boeit het hem niets en trekt hij dan nog harder, volte gaat niet passen helaas...

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:00

Ik hoorde laatst iets over een one-rein-stop als laatste redmiddel. Geen idee wat het is. Misschien kun je daar even op googlen?

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:02

Wel jammer dat je daar geen ruimte voor hebt. Bij mij werkt zwaar zitten en echt flink terugnemen meestal wel heel goed gelukkig maar die van mij gaat er meestal niet zomaar vandoor. En als het écht niet lukt pak ik gewoon met 2 handen 1 teugel vast en trek hem om. Misschien niet de netste en beste manier maar werkt wel bij die van mij. Vind ik nog altijd beter dan in het wilde weg wegrennen (bij ons veel asfalt, geen bos oid) Doet ie het ook tijdens stappen?

ladymypony
Berichten: 54
Geregistreerd: 14-10-14

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:08

ik ga ff volgen zelfde probleem met mijn paard

wat ik zelf doe: iemand loopt mee om vast te houden en eerst lekker moe maken in de bak wei enzo.

Xhorse_love
Berichten: 1
Geregistreerd: 08-07-15

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:12

ik zou veel op buiten rit gaan (zoveel mogelijk langs rustige wegen) als hij/zij niet luistert zet je hem gelijk op de rem (als hij/zijn niet luistert probeer dan een keer een scherper bit) wat denk je ervan?

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:14

Vraag je eens af of hij werkelijk niet "bang" is, want absoluut niet bang zijn, maar wel willen omdraaien om naar huis te rennen is niet geheel en al logisch.

Bang is misschien een groot woord ervoor, herdbound is misschien een beter woord. Gebeurd het bv vrijwel altijd op een bepaalde afstand van huis af? Dan kan het best zijn dat daar zijn zekerheid even ophoud.
Je zegt zonder signaal, maar willen omdraaien en galopperen zijn signalen, hele duidelijke signalen, je zou het schreeuwen kunnen noemen al. Je kan beter kijken wat er voor die signalen zit. Voel je al spanning, gaat dat hoofd omhoog, hoe gaat zijn ademhaling en ga zo maar door? Werk daar en dan eens aan ontspanning om als die bereikt is weer terug naar huis te gaan. En het zo steeds verder uit te bouwen.
Wat je nu doet is na overduidelijke signalen nog even doorgaan, ja dan blaast hij op, zo raar is dat niet.

Werk dus zodra je de eerste signalen krijgt (voor het omdraaien e.d.) aan ontspanning en gehoorzaamheid, daar en dan. Niet doorgaan tot de emmer in het hoofd van je paard overloopt.
Of het nu dominantie is of angst, dit stukje blijft hetzelfde. Je hoeft buiten helemaal niet te vermijden, het is zelfs beter dat niet te doen, maar denk nu even niet aan je rondje afmaken, maar aan je paard ontspannen en gehoorzaam krijgen. Is hij dat, zorg dan dat hij zich een superster voelt, lekker naar huis en een hapje eten ofzo. Volgende dag weer een stapje verder. Binnen no time loop jij lekker je rondje.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:16

Xhorse_love schreef:
ik zou veel op buiten rit gaan (zoveel mogelijk langs rustige wegen) als hij/zij niet luistert zet je hem gelijk op de rem (als hij/zijn niet luistert probeer dan een keer een scherper bit) wat denk je ervan?


Niet veel goeds om eerlijk te zijn, een scherper bit is niet de oplossing.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:17

Veel grondwerk doen? Bij mijn merrie heeft het ook erg te maken met de positie die je inneemt in de relatie tussen haar en mij. Ben je de baas doet ze braaf, ben je dat niet dan kan ze weg rennen en je enige redmiddel is dan twee handen aan een teugel.
Ik rij nu ook met een scherper bit buiten, want ondanks het wegrennen zal ze toch aan haar beweging moeten komen. En we moeten het wel veilig houden.

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:22

Wat je ook nog kan proberen is eerst heel veel grondwerk en daarna verder onder het zadel. Hij probeert je erg uit, eerst zou hij respect voor jou moeten hebben voor je verder kan, veel paarden hebben hier last van. Een pony die ik bijrijd deed het ook bij mij, na paar keer flink te longeren en grondwerk doet hij nou alles voor me en is hij niet meer er vandoor gegaan.

ladymypony
Berichten: 54
Geregistreerd: 14-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:23

wij(ik en het paard) gaan ook vaak rond de stallen en rond de bak rijden op vertrouwd gebied doe hij dan ook stom?

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:23

Die van mij is onderhand al ontzettend doorgewinterd qua buitenrijden dus daar lukt het wel mee op mijn manier omdat ie dan echt ondeugend is. Maar ben natuurlijk wel anders begonnen. Met kleine stukjes opbouwen, eerst aan de hand daarna erop. Als ie braaf was terug en dit uitgebouwd. Veel kilometers maken doet een hoop en iedere keer als het goed is gegaan krijgen jullie beiden meer vertrouwen in elkaar.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:25

Ik zou een one rein stop proberen aan te leren.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:28

xMGrompy schreef:
Wat je ook nog kan proberen is eerst heel veel grondwerk en daarna verder onder het zadel. Hij probeert je erg uit, eerst zou hij respect voor jou moeten hebben voor je verder kan, veel paarden hebben hier last van. Een pony die ik bijrijd deed het ook bij mij, na paar keer flink te longeren en grondwerk doet hij nou alles voor me en is hij niet meer er vandoor gegaan.


Vind het een beetje mwaw dat veel mensen dit als uitproberen zien, alsof het paard je een loer probeert te draaien. Maar meestal gaat het gewoon om vertrouwen. Door het grondwerk krijgt het dier meer vertrouwen in jou als leider en kan hij op je leunen daar buiten waar het paard zich minder zeker voelt.

Voor paarden is naar buiten zo op die manier vaak best wel een ding, het zijn kuddedieren en prooidieren. Weg van de veilige plaats, iemand op je rug waardoor je daarvoor een beetje alleen bent met je hoofd. Het is meer gevraagd dan wij mensen vaak denken. Wij mensen denken, leuk, lekker afwisseling, lekker een "vreemde" plaats, maar het paard denkt, waar zijn de vluchtroute's, waar zijn de veilige spots. Zelfs de dominante jongens kunnen zich op dat soort momenten vaak helemaal niet zo zeker voelen.
Heb jij een goed leiderschap dan kan het paard op jou vertrouwen, jij regelt het allemaal wel, jij zorgt voor die veiligheid. Dan kan het paard ook gaan genieten.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:41

Je hebt hem sinds april vorig jaar maar in jouw andere topic staat dat je in mei al in het bos hebt gereden in plaats van september. Ook staat daar dat hij in juli mee ging naar het grote bos.

Persoonlijk denk ik dat je hem misschien in het begin hebt overvraagd. Een 3-jarige die meteen vanalles te zien en te doen krijgt kan hier goed op reageren en sommige slaan na een tijdje dicht. Sowieso zou ik niemand aan willen raden een tweejarige te beleren...

Ik zou opnieuw rustig aan en met begeleiding! gaan buiten rijden. Desnoods de instructeur/instructrice er een keer op. Iedere rit waar hij de kans krijgt om om te draaien geeft hem bevestiging dat hij dit kan en dat kan uiteindelijk tot gevaarlijke situaties leiden.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 17:07

Hij is echt niet bang. Hij is best cool en niet snel onder de indruk, ik merk dat hij 'boos' wordt, en vaak gaat hij dan rennen.
Met grondwerk ben ik al best vaak bezig geweest en dat doet hij best braaf, maar ook hier zie je dat hij geen respect voor mij toont, aan de hand rent hij ook weleens weg...
Op stal is niet echt ruimte om rond te rijden, maar als ik opstap om weg te gaan, is hij wel braaf, totdat hij een merrie ziet.. Dan moet ik echt wel mijn best doen om hem bij me te houden.
Hij doet het elke keer op andere plekken. Laatst was ik ook op buitenrit geweest en toen was hij dus zo braaf als een lammetje, niets geks doen etc, dus nu zat ik vol vertrouwen op hem, tot hij begon te rennen.
Selka, ik denk dat ik dat dan verkeerd bedoel ; ik was in mei op 'staprondje' geweest, dit is het rondje wat de stal waar ik sta, gebruikt voor jonge en onervaren paarden om buiten de bak ervaring te krijgen. Dit is ongeveer 5 minuutjes lang.
Juli naar het grote bos, dat klopt, maar toen was hij nog erg braaf, bomproof etc.

Wij kregen juist te horen dat je hem het best zo veel mogelijk kon laten zien zodat hij braaf zou worden/blijven. Als het mijn keuze was geweest had ik hem nooit met 2 jaar en 9 maanden beleerd, maar toen we hem kochten was dat dus al gebeurt. In het begin reed ik alleen stap en draf een beetje, en dat ongeveer een kwartiertje in de bak, 2 keer per week. Hij vond het heel vervelend als je hem een keer een weekje stil zet, wordt hij erg chagrijnig van.

Ik ga nooit helemaal alleen naar buiten, er is altijd dezelfde persoon mee op de fiets. Mijn instructrice rijdt zelf geen paard meer. Als hij omdraait draai ik hem altijd terug en zorg ik dat we weer voorwaarts gaan in de kant dat ik wil.

LinekeP

Berichten: 342
Geregistreerd: 03-06-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:11

Misschien gewoon eens buiten (aan de hand) wandelen, en dat steeds opbouwen.

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 17:16

LinekeP schreef:
Misschien gewoon eens buiten (aan de hand) wandelen, en dat steeds opbouwen.


Dit is dus geen goed idee... Dit heb ik eerst geprobeerd, maar daar gaat hij ook opeens rennen, en dan valt er dus niets meer aan te houden, dus dan rent hij los over straat... Heb in het begin dus een keer een uur achter hem aan gevangen....

LinekeP

Berichten: 342
Geregistreerd: 03-06-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:30

Mmm, ja dan wordt het wel lastig..

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:30

Als het met bokken begint, zou ik hem gelijk rond zijn as laten draaien.
Flink doordrijven en echt om zijn as, hierdoor kan hij niet bokken en er niet vandoor gaan.
Dit doe je, tot dat hij stopt met vervelend doen. Dan stop je met draaien en rij je door, zonder slaan, stem verheffen etc.

Doet hij het vervolgens weer, begin je weer met draaien.
Zo leert hij dat zijn gedrag niks uithaalt en dat hij dan vervelend rondjes moet draaien.

Dit is een hele effectieve manier om dit af te leren. Ik heb het geleerd op een ranch waar ik heb gewerkt in Canada.
Het is het uitproberen waard!

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 17:32

Bedankt! dat klinkt wel prima inderdaad!
Ik wou kijken of ik vrijdag weer naar buiten kan, desnoods dat ik de hele weg vastgehouden wordt.

pien_2010

Berichten: 43241
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: wegrennen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:29

BRT → RT-V