Oude paard, balans verbeteren?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Oude paard, balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 14:34

Hai mensen!
Ik rijd een fjordje, Olga. Ze is 21 jaar en sinds een tijdje (na een stop van een paar jaar) heb ik haar weer opgepakt. Vorig jaar ben ik met haar 2e geworden onder het zadel op de fjordenkeuring in Hardenberg. We rijden eigenlijk alleen buitenritten en dit doet ze super goed. We zijn nu nog vooral bezig met conditie opbouwen. Maaarr nu haar conditie weer redelijk goed is wil ik weer in een bak gaan rijden. Er is een kleine buitenbak waar ik gebruik van kan maken. Stap en draf wil goed en figuren rijden gaat ook al prima. Alleen de galop.. Deze bak gebruiken we nu nog maar een jaar of 2 en voordat ik haar echt oppakte heeft ze nooit in een bak gereden. Haar balans is dus niet zo goed. Een lange zijde galopperen wil prima maar de korte zijdes vindt ze heel lastig. Vaak valt ze dan terug. Het zadel past goed en ik rijd zonder zweep en sporen(wil dezen eigenlijk alleen gebruiken als het echt moet) Verder rijdt ik haar met een dubbel gebroken trens.
Heeft iemand tips om de galop te verbeteren?
Bedankt!

Daisy_Izzy
Berichten: 108
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:10

Gewoon als ze eruit valt, tik met de zweep. Hoeft niet hard te zijn maar gewoon een zachte corrigerende tik!

Anoniem

Re: Oude paard, balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:19

Vind dit hierboven een rare tip, ts geeft aan dat ze zo min mogelijk met sporen en/of zweep wil rijden en bovendien hoor je zoiets op te lossen met je houding en niet met een zweep.

Ts, heb je les of iemand die mee kan kijken die er verstand van heeft?
Diegene kan je het beste advies geven omdat diegene ziet hoe het er aan toe gaat op dat moment.
Probeer veel overgangen te rijden op je houding en zit, zorg dat je basis goed is en breid dan verder uit.
Val zelf ook niet automatisch terug aan de korte zijde's maar probeer met je zit je paard vooruit te duwen zeg maar, alsof je op een schommel zit.

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 15:26

Romy1234 schreef:
Vind dit hierboven een rare tip, ts geeft aan dat ze zo min mogelijk met sporen en/of zweep wil rijden en bovendien hoor je zoiets op te lossen met je houding en niet met een zweep.

Ts, heb je les of iemand die mee kan kijken die er verstand van heeft?
Diegene kan je het beste advies geven omdat diegene ziet hoe het er aan toe gaat op dat moment.
Probeer veel overgangen te rijden op je houding en zit, zorg dat je basis goed is en breid dan verder uit.
Val zelf ook niet automatisch terug aan de korte zijde's maar probeer met je zit je paard vooruit te duwen zeg maar, alsof je op een schommel zit.

Bedankt voor de tip!
Van de eigenaresse van de bak krijg ik soms 'les' (ze staat aan de kant aanwijzingen te geven)

Daisy_Izzy schreef:
Gewoon als ze eruit valt, tik met de zweep. Hoeft niet hard te zijn maar gewoon een zachte corrigerende tik!

Dit vind ik een beetje raar. De pony vindt het super moeilijk maar doet wel haar best dat ga ik niet afstraffen.

Weet iemand nog oefeningen om haar balans te verbeteren?

Daisy_Izzy
Berichten: 108
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:26

Romy1234 schreef:
Vind dit hierboven een rare tip, ts geeft aan dat ze zo min mogelijk met sporen en/of zweep wil rijden en bovendien hoor je zoiets op te lossen met je houding en niet met een zweep.

Ts, heb je les of iemand die mee kan kijken die er verstand van heeft?
Diegene kan je het beste advies geven omdat diegene ziet hoe het er aan toe gaat op dat moment.
Probeer veel overgangen te rijden op je houding en zit, zorg dat je basis goed is en breid dan verder uit.
Val zelf ook niet automatisch terug aan de korte zijde's maar probeer met je zit je paard vooruit te duwen zeg maar, alsof je op een schommel zit.



Ik heb meerdere paarden ingereden dus dit is helemaal geen "rare tip", en ik zeg ook een zachte corrigerende tik. En dit hoeft niet aan je houding te liggen (kan natuurlijk altijd), want een paard hoort dit gewoon te kunnen.

Buiten rij je toch ook bochten/hoeken door. Als je paard eenmaal door heeft dat hij gewoon moet/kan door galopperen heb je je zweep niet meer nodig.

Sorry als dit kapsones over komt, zo bedoel ik dit niet.

Daisy_Izzy
Berichten: 108
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:27

pien2010 schreef:
Romy1234 schreef:
Vind dit hierboven een rare tip, ts geeft aan dat ze zo min mogelijk met sporen en/of zweep wil rijden en bovendien hoor je zoiets op te lossen met je houding en niet met een zweep.

Ts, heb je les of iemand die mee kan kijken die er verstand van heeft?
Diegene kan je het beste advies geven omdat diegene ziet hoe het er aan toe gaat op dat moment.
Probeer veel overgangen te rijden op je houding en zit, zorg dat je basis goed is en breid dan verder uit.
Val zelf ook niet automatisch terug aan de korte zijde's maar probeer met je zit je paard vooruit te duwen zeg maar, alsof je op een schommel zit.

Bedankt voor de tip!
Van de eigenaresse van de bak krijg ik soms 'les' (ze staat aan de kant aanwijzingen te geven)

Daisy_Izzy schreef:
Gewoon als ze eruit valt, tik met de zweep. Hoeft niet hard te zijn maar gewoon een zachte corrigerende tik!

Dit vind ik een beetje raar. De pony vindt het super moeilijk maar doet wel haar best dat ga ik niet afstraffen.

Weet iemand nog oefeningen om haar balans te verbeteren?


Hoe longeer je haar?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:29

Veel balkjes draven?
De haf die ik rij (ook 21) heeft ook moeite met galop en zijn balans is ook niet goed.
Mijn vriendin raadde me aan veel overgangen te rijden en balkjes te draven. Hiermee maak je de achterhand ook sterker.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Oude paard, balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:32

Hoe klein is de bak?

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 15:33

@Daisy_Izzy ik longeer haar niet maar wil hier wel aan beginnen als de galop een lastig punt blijft.

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 15:33

0000 schreef:
Hoe klein is de bak?


ongeveer 15 bij 20

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Oude paard, balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:37

Dan buiten de bak gaan galopperen....Een volte 15 meter in galop zit pas in het L2, dat is niet voor niets want het is een zware oefening. Dat vraagt al heel veel balans en minimaal horizontaal evenwicht van je paard. Pas als je paard een stuk sterker is in galop, je makkelijk wat naar voren en terug kunt schakelen en hij ook echt op het achterbeen terugkomt en makkelijk voldoende buiging neemt, zou je in deze bak kunnen galopperen. En zelfs dan vind ik het eigenlijk niet echt eerlijk tegenover je paard om meerdere voltes achter elkaar in deze bak te galopperen, normaal rijd je ook geen tig kleine voltes achter elkaar maar één of twee waarin je je paard sluit en ga je daarna weer naar een grote volte of een rechte lijn waarbij je minder aanspanning vraagt.

Daisy_Izzy
Berichten: 108
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:43

pien2010 schreef:
@Daisy_Izzy ik longeer haar niet maar wil hier wel aan beginnen als de galop een lastig punt blijft.


Als je daar mee start kan je haar het best in een ronde longeerbak longeren :j

Daisy_Izzy
Berichten: 108
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:44

pien2010 schreef:
0000 schreef:
Hoe klein is de bak?


ongeveer 15 bij 20


Sorry voor mn tip, wist niet dat de bak zo klein was :+

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Oude paard, balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 15:57

Ik heb net even nagevraagt, blijkt 20 bij 40 te zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:31

Daisy_Izzy schreef:
Romy1234 schreef:
Vind dit hierboven een rare tip, ts geeft aan dat ze zo min mogelijk met sporen en/of zweep wil rijden en bovendien hoor je zoiets op te lossen met je houding en niet met een zweep.

Ts, heb je les of iemand die mee kan kijken die er verstand van heeft?
Diegene kan je het beste advies geven omdat diegene ziet hoe het er aan toe gaat op dat moment.
Probeer veel overgangen te rijden op je houding en zit, zorg dat je basis goed is en breid dan verder uit.
Val zelf ook niet automatisch terug aan de korte zijde's maar probeer met je zit je paard vooruit te duwen zeg maar, alsof je op een schommel zit.



Ik heb meerdere paarden ingereden dus dit is helemaal geen "rare tip", en ik zeg ook een zachte corrigerende tik. En dit hoeft niet aan je houding te liggen (kan natuurlijk altijd), want een paard hoort dit gewoon te kunnen.

Buiten rij je toch ook bochten/hoeken door. Als je paard eenmaal door heeft dat hij gewoon moet/kan door galopperen heb je je zweep niet meer nodig.

Sorry als dit kapsones over komt, zo bedoel ik dit niet.


Ieder zijn eigen manier, maar ts geeft aan dat ze niet met zweep of sporen wil rijden.
Heb ook niet gezegd dat het aan haar houding ligt maar wel dat je met je houding en zit dit kunt oplossen, misschien raakt het paard wel uit balans door de houding van ts, misschien ook niet, daarom raad ik ts ook aan om iemand bij haar te hebben die dat kan beoordelen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:34

Euhm je rijd er toch zelf in? Dan weet je toch ongeveer of het 15x20 of 20x40 is?
Mijn piste heb ik nu vergroot naar 35x40. Maar zou nog iets groter mogen. In ieder geval de haf valt nu minder vaak terug in draf omdat de zijdes nu langer zij .

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 16:36

zelf goed opletten dat je los bent in je handen/armen. Niet sturen in de hoeken oid (we hebben natuurlijk allemaal braaf geleerd de hoek als wending te zien maar het is funest bij een paard met weinig balans om ook maar iets met je handen te doen in de toch al lastige bocht) en ondersteunen met je stem.