Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myrthe92

Berichten: 912
Geregistreerd: 29-03-09

Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 14:55

Hoi allemaal,

Ik heb echt even jullie hulp nodig want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Aanstaande vrijdag ga ik met de auto op vakantie naar Italie, naar de oostkant van het gardameer om precies te zijn.

Maar nu de grote hamvraag, welke weg nemen we?
We willen sowieso door Oostenrijk via de Brenner en niet via Zwitserland, maar via Duitsland/Oostenrijk zijn er twee routes te rijden:
1. Via de Fernpass (Frankfurt, Stuttgart, Ulm, Fussen)
2. Via Munchen (Frankfurt, Nurnberg, Munchen)

Ik weet gewoon echt niet wat nou slim is om te doen. De Fernpass is volgens mij een tweebaansweg (1 rijstrook de ene richting, en 1 de andere?) en dat lijkt me nogal file gevoelig op de drukste dag van het jaar. Aan de andere kant kan de ring van Munchen ook stervens druk zijn.

We willen op vrijdagnacht (donderdag op vrijdag) rond 4.00 uur gaan rijden en willen een overnachting doen ergens onderweg en dan de volgende ochtend het laatste stuk.

Wie heeft ervaring met deze routes en heeft er tips over welke weg het beste is en waar het handig is om te overnachten zodat je de volgende dag zo min mogelijk file kans hebt?

Bedankt!

Live like spongebob, laugh out loud all day without any reason, and annoy the mean people with your happiness! *\%/*


Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:02

Poe, allebei lastig inderdaad. Wat ik deed was de radio aan en dan de verkeersberichten luisteren en aan de hand daarvan kiezen welke route. Geeft de ANWB geen forecast met betrekking tot de drukte?

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

Piepdruif
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-10
Woonplaats: Hart en ziel op stal, lichaam in een rijtjeshuis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:23

Uit ervaring gesproken :Via München rijdt snelst, alleen maar snelweg. Via de Fernpass is het een prachtige touristische route die totaal niet opschiet.
Dus wat wil je, snel ter plaatse zijn, of een prachtige trip maken?
Veel plezier op je vakantie!

Geluk is de glimlachende metgezel van tevredenheid.

Myrthe92

Berichten: 912
Geregistreerd: 29-03-09

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 15:33

@Dee_Es
Beide routes zijn populaire routes voor de vakantie, dus ANWB geeft bij allebei aan dat het er druk zal zijn haha.

@Piepdruif
En wat als we bijvoorbeeld vlak voor de Fernpass, daar waar de snelweg stopt bij Fussen, overnachten, en dan vroeg de volgende ochtend vertrekken en het stuk Fernpass rijden? Zou het daar vroeg in de ochtend nog rustig zijn?

Live like spongebob, laugh out loud all day without any reason, and annoy the mean people with your happiness! *\%/*

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:36

Wij rijden altijd via München als we op wintersport gaan, rijd altijd vlot door. Je moet er alleen niet zijn in de spits!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:38

Fernpas is leuk, heel dat gebied rond Füssen is prachtig om door te karren, al is het stapvoets <3
Je hebt vlak voor Füssen ook een hele leuke goed voorziene niet dure gigantische camping, camping Bannwaldsee, hebben bijna altijd nog wel een last minute gaatje.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Jane_
Berichten: 728
Geregistreerd: 31-10-06
Woonplaats: Almere

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:40

München is het beste te doen!

Ik heb het vorig jaar ook weer gereden. Fernpass is erg om, dus ligt eraan hoe snel je ergens wil zijn. Tip zag ik hierboven ook al, zorg niet dat je in de spits bij de drukke steden bent. Dat kan ophouden.

MarjanB

Berichten: 16406
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:52

Ik ben vorig jaar geweest en heb de route via Stuttgart gedaan. In de tunnels weinig oponthoud de Duitse snelwegen waren een ander verhaal :') veel wegwerkzaamheden. Zijn van Oost Nl in 1 keer naar Milaan gereden. Op de terugweg kwamen we via Lago di Orta en was de beginroute anders. Ik zou voor de tijd even kijken of er geplande wegwerkzaamheden zijn. Volgens mij staan die vaak ook wel op de ANWB website.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:08

Via München en dan door de Brennerpas. Hebben wij dit jaar ook gedaan en dat rijdt het snelst.

Houdt er in Duitsland rekening mee dat er heel veel wegwerkzaamheden zijn op de route.

Uno Fortunato B + 10. L1 +3 01-01-2001/29-09-2019*
Trippel 22-05-2018

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:12

Wij gaan al jaren naar het gardameer, en rijden meestal via munchen. Uit ervaring is deze weg fijner.

Romy18
Berichten: 1054
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: Mol belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:15

Waarom vertrek je niet vroeger? Is het langer rustig onderweg als je om 22u vertrekt ben je al een heel eind tegen de tijd dat het druk word onderweg vanaf 6u is het al te druk om goed door te kunnen rijden.

Internationaal wedstrijd groom

Ladyson

Berichten: 3221
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:28

Dat over die wegwerkzaamheden wilde ik ook plaatsen.. Wij rijden zo hard mogelijk door Duitsland dus dan vertragen wegwerkzaamheden flink! We deden er stuk langer over toen.

Myrthe92

Berichten: 912
Geregistreerd: 29-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 20:17

Romy18 schreef:
Waarom vertrek je niet vroeger? Is het langer rustig onderweg als je om 22u vertrekt ben je al een heel eind tegen de tijd dat het druk word onderweg vanaf 6u is het al te druk om goed door te kunnen rijden.


We moeten allebei die donderdag nog gewoon werken, en dan zie ik het niet zitten om een hele nacht door te rijden. Vroeg opstaan is prima, maar ik wil wel een paar uur slaap gehad hebben, voor ieders veiligheid haha.

Hmm de meesten gaan hier dus via Munchen. ANWB geeft twee wegwerkzaamheden op de A3, 1tje bij Dusseldorf, dat zou geen probleem moeten zijn want daar zijn we vroeg, en dan nog eentje tussen Keulen en Frankfurt (en verder geeft een Duitse website nog een heleboel kleintjes van een paar honderd meter, maar dat moet te overzien zijn).

Opzich redelijk overtuigd om toch via Munchen te rijden. Enige waar ik nu nog mee zit is dat als we om 3.00 uur weg gaan we precies rond de spits (8.00 uur) bij de ring van Frankfurt zouden zijn als alles mee zit. Daar ga je natuurlijk heel erg in de gewone ochtend file staan denk ik.

Live like spongebob, laugh out loud all day without any reason, and annoy the mean people with your happiness! *\%/*

Myrthe92

Berichten: 912
Geregistreerd: 29-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 20:19

Jane_ schreef:
München is het beste te doen!

Ik heb het vorig jaar ook weer gereden. Fernpass is erg om, dus ligt eraan hoe snel je ergens wil zijn. Tip zag ik hierboven ook al, zorg niet dat je in de spits bij de drukke steden bent. Dat kan ophouden.


Qua kilometers is Fernpass juist korter dan Munchen zeggen alle route planners?

Live like spongebob, laugh out loud all day without any reason, and annoy the mean people with your happiness! *\%/*

akishino
Berichten: 1870
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:28

Misschien korter, maar niet sneller hebben wij vaak ondervonden.

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:46

Op vrijdag is het echt niet zo stervensdruk al hoor, dat is meestal pas op zaterdag :j

Wij rijden altijd over de fernpass omdat dat gewoon een heel erg mooi stukje rijden is. Bovendien veel overnachting plaatsen dus mocht je vaststaan kun je gewoon daar even overnachten :) en als je in de file staat, sta je wel mooi ;)

Je komt op de hele route altijd wel een keer file tegen dus zou me niet zo druk maken daarom. Je bent toch op vakantie dus tijd zat :D

[o]

akishino
Berichten: 1870
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:01

Mijn vakantie begint pas op de plaats van bestemming :o . Dus zo snel mogelijk doorrijden :D

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT

MonaLieske

Berichten: 1519
Geregistreerd: 01-08-08

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:18

Wij zijn altijd via München gereden eigenlijk, volgens mij is dat wel de snelste route. Ik kan me niet voorstellen dat het op een vrijdag in begin juli al zo druk is met vakantieverkeer, maar je zult best ergens een keer een file tegenkomen. Misschien kun je dan nog beter later gaan rijden zodat je na de ochtendspits pas bij Frankfurt bent?

Jane_
Berichten: 728
Geregistreerd: 31-10-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:32

Myrthe92 schreef:
Jane_ schreef:
München is het beste te doen!

Ik heb het vorig jaar ook weer gereden. Fernpass is erg om, dus ligt eraan hoe snel je ergens wil zijn. Tip zag ik hierboven ook al, zorg niet dat je in de spits bij de drukke steden bent. Dat kan ophouden.


Qua kilometers is Fernpass juist korter dan Munchen zeggen alle route planners?


Ja korter, maar niet de snelste weg! Het is wel een mooi gebied om doorheen te gaan, ik vond het alleen echt lang duren door de weg. :j

edit: Maar als je de tijd hebt om onderweg te zijn, moet je gewoon lekker doen waar je zin in hebt! Ik wil het liefst altijd in één keer door. :D

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:35

akishino schreef:
Mijn vakantie begint pas op de plaats van bestemming :o . Dus zo snel mogelijk doorrijden :D


Leuk om te lezen hoe iedereen dat anders beleeft. Mijn vakantie begint op het moment dat ik in de auto stap. Dus een klein (!) filetje meer of minder maakt me dan ook niet uit, hoort erbij

.........

akishino
Berichten: 1870
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:54

Sleeper schreef:
akishino schreef:
Mijn vakantie begint pas op de plaats van bestemming :o . Dus zo snel mogelijk doorrijden :D


Leuk om te lezen hoe iedereen dat anders beleeft. Mijn vakantie begint op het moment dat ik in de auto stap. Dus een klein (!) filetje meer of minder maakt me dan ook niet uit, hoort erbij


Ik zou willen dat ik die "rust" ook heb. Komt misschien ooit nog !-)

HOOP is een klein lichtje in je hart, dat vandaag MOED geeft en morgen KRACHT


SdaphneS

Berichten: 11420
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:55

Wij hebben beide routes al eens gereden, via Munchen bevalt het beste.
Ja, het is er druk maar dat is het sowieso die kanten op in deze periode van het jaar.
Ik zou mij er niet zo druk om maken en lekker genieten van je aanstaande vakantie! De reis ernaar toe hoort daar ook bij. ;)

Myrthe92

Berichten: 912
Geregistreerd: 29-03-09

Re: Met de auto naar Italie, wat is wijsheid...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 20:29

We hebben besloten om toch via de Fernpass te gaan, daar in de buurt nemen we dan onze overnachting. We zien gewoon hoe ver we komen en zodra we echt in de file staan nemen we de eerste de beste afslag naar een hotelletje en gaan we de volgende ochtend vroeg verder de pass over.

Bedankt voor de tips! En inderdaad, ook de reis is vakantie en op de een of andere manier komen we er wel!

Live like spongebob, laugh out loud all day without any reason, and annoy the mean people with your happiness! *\%/*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers