Met shirt zwemmen > onhygiënisch?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Met shirt zwemmen > onhygiënisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 18:35

Na aanleiding van dit nieuwsbericht kwamen er wat vraagtekens bij mij naar boven...

Er wordt altijd gezegd dat men in een zwembad niet met T-shirt mag zwemmen vanwege hygiënische redenen, maar wat zijn deze redenen dan? Wat gebeurt er met het water wanneer men een shirt aanhoudt?
Ik snap dat een gedragen shirt niet mag, maar hoe zit het met een schoon shirt? Boxers worden door de mannen ook aangehouden onder de zwemshort en geloof me, die worden pas gewisseld voor een schone na het zwemmen. Wat is er dan mis met een shirt? :')

Ik hoop heel erg dat iemand mij hét antwoord kan geven :D


Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Re: Met shirt zwemmen > onhygiënisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:43

Van kleding die niet van zwemkleding materiaal is gemaakt komen pluisjes en dingetjes af, die zorgen dat het reinigingssysteem van het zwembad minder goed werkt.
Boxers onder de zwembroek mogen officieel daarom ook niet, maar niemand trekt zich daar wat van aan.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:45

euh? En hoe zit 't dan met al die kids die moeten leren zwemmen met kleren aan?

edit: wbt het artikel lees ik dat de jongen de rest van de tijd ook zijn shirt niet aan had? Dat is dus zijn eigen verantwoordelijkheid geweest en niet die van het zwembad.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Met shirt zwemmen > onhygiënisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 18:50

Oké, dat is een beetje vreemd. Stel nou dat er 1000 mensen zich in een zwembad bevinden, waaronder een groot aantal mannen/jongens met boxers, dan zullen er misschien hooguit 10 mensen een shirt tijdens het zwemmen aan willen. Wat maken die 10 mensen met shirt dan uit wanneer het overgrote deel toch al met (katoenen) boxers zwemt, waar ook pluisjes e.d. vanaf komen? Waarom zouden de reinigingsfilters er dan minder goed door gaan werken? Dan zullen ze door de boxers al minder goed moeten gaan werken, toch?

Ik weet dat er een zwembad is waar ze iedere zwemles al met kleren zwemmen (ma - vr, gemiddeld 3 uur per dag). En dan shirt én broek. Dus als het onhygiënisch zou zijn en slecht voor de filters, waarom dat dan doen?

W.b. het artikel, jongen heeft inderdaad zijn shirt op het droge ook niet aan gehad, verantwoording ligt bij hem/zijn ouders, niet bij de badmeester/het zwembad. Ze zijn geen oppassers maar moeten de veiligheid waarborgen. De verantwoording voor het niet verbranden ligt toch echt bij de ouders :)

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:51

Maartje1990 schreef:
euh? En hoe zit 't dan met al die kids die moeten leren zwemmen met kleren aan?

edit: wbt het artikel lees ik dat de jongen de rest van de tijd ook zijn shirt niet aan had? Dat is dus zijn eigen verantwoordelijkheid geweest en niet die van het zwembad.



Ja, wou net zeggen dat het niet de fout en verantwoordelijkheid is van de badmeester maar dat van de moeder, want ze wist dat hij geestelijke beperking (autisme) heeft en had dus zelf moeten opletten bij haar kind of vriendjes ervan vragen hem in de gaten te gaan houden.

Zo makkelijk om een ander de schuld te geven.

Want hij mocht het wel direct weer aandoen als ie uitgezwommen was.

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Met shirt zwemmen > onhygiënisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 18:53

Oh en hoe zit het dan met al dat zonnebrand wat er weer afgespoeld wordt in het water? :+ Zwembad hier om de hoek zag gewoon wazig wit na zaterdag en toen werd het groenig, puur door al het zonnebrand wat in het water bleef (ook leuk om dan een laagje olie te zien wat bovenop kom drijven :'))

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:53

Maartje1990 schreef:
euh? En hoe zit 't dan met al die kids die moeten leren zwemmen met kleren aan?

edit: wbt het artikel lees ik dat de jongen de rest van de tijd ook zijn shirt niet aan had? Dat is dus zijn eigen verantwoordelijkheid geweest en niet die van het zwembad.


Daarvoor wordt een uitzondering gemaakt omdat het van belang is dat ze leren zwemmen, ook met kleren aan. Dat is om nare onnodige ongelukken te voorkomen.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:55

Knudd schreef:
Oké, dat is een beetje vreemd. Stel nou dat er 1000 mensen zich in een zwembad bevinden, waaronder een groot aantal mannen/jongens met boxers, dan zullen er misschien hooguit 10 mensen een shirt tijdens het zwemmen aan willen. Wat maken die 10 mensen met shirt dan uit wanneer het overgrote deel toch al met (katoenen) boxers zwemt, waar ook pluisjes e.d. vanaf komen? Waarom zouden de reinigingsfilters er dan minder goed door gaan werken? Dan zullen ze door de boxers al minder goed moeten gaan werken, toch?

Ik weet dat er een zwembad is waar ze iedere zwemles al met kleren zwemmen (ma - vr, gemiddeld 3 uur per dag). En dan shirt én broek. Dus als het onhygiënisch zou zijn en slecht voor de filters, waarom dat dan doen?

W.b. het artikel, jongen heeft inderdaad zijn shirt op het droge ook niet aan gehad, verantwoording ligt bij hem/zijn ouders, niet bij de badmeester/het zwembad. Ze zijn geen oppassers maar moeten de veiligheid waarborgen. De verantwoording voor het niet verbranden ligt toch echt bij de ouders :)


Nogmaals, gewone boxers onder de zwembroek zijn ook officieel verboden. Dat mensen het doen maakt nog niet dat het gewenst is.

De filters raken er gewoon sneller door verstopt, dat kan wel opgelost worden, maar dat kost een hoop extra geld en er is meer chemisch middel nodig om het schoon te houden.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:57

Knudd schreef:
Oh en hoe zit het dan met al dat zonnebrand wat er weer afgespoeld wordt in het water? :+ Zwembad hier om de hoek zag gewoon wazig wit na zaterdag en toen werd het groenig, puur door al het zonnebrand wat in het water bleef (ook leuk om dan een laagje olie te zien wat bovenop kom drijven :'))


Je hoort dan ook te douchen voordat je in het bad stapt.

Zoals je zelf al opgemerkt hebt wordt het dus gewoon smerig erdoor, dus ja, voor de hygiene zou men dat niet moeten doen.
Let ook maar eens op hoe erg de chemische middelen op je longen en ogen slaan, dan hebben ze de middelen moeten verhogen om het veilig te houden.

Als iedereen zich netjes aan de regels zou houden zou er een stuk minder chemische oliebol nodig zijn en zouden de filters het langer volhouden.

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:58

ik denk juist dat dat voor hem niet duidelijk was, dat hij dacht dat hij helemaal zijn shirt niet aan mocht. nu weet ik natuurlijk niet wat de badmeester precies gezegt heeft!

- Bread may feed my body, but my horse feeds my soul ♥

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:00

claudiadvx schreef:
ik denk juist dat dat voor hem niet duidelijk was, dat hij dacht dat hij helemaal zijn shirt niet aan mocht. nu weet ik natuurlijk niet wat de badmeester precies gezegt heeft!



Klopt, door autisme nam hij het te letterlijk, dat zei zijn moeder. Het nieuws nog maar eens goed gaan lezen dan zie je dat het erin staat geschreven.

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:04

Ragdollcat schreef:
claudiadvx schreef:
ik denk juist dat dat voor hem niet duidelijk was, dat hij dacht dat hij helemaal zijn shirt niet aan mocht. nu weet ik natuurlijk niet wat de badmeester precies gezegt heeft!



Klopt, door autisme nam hij het te letterlijk, dat zei zijn moeder. Het nieuws nog maar eens goed gaan lezen dan zie je dat het erin staat geschreven.


Waarom gelijk autisme benoemen?
Is dat nou echt nodig?

Triest voor de jongen.

En waar gaat t over... En tshirt...

Cassia

Berichten: 1725
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:06

Onderbroeken onder zwembroeken mogen inderdaad niet en daar wordt bij ons streng gecontroleerd.
Als iedereen komt zwemmen met kledij die hij/zij een hele dag heeft aangehad, gaat de kwaliteit van het zwembadwater drastisch achteruit. De 'vrije chloor' zal namelijk met de organische vervuiling (huidschilfers, haar, olie/vetten, urine, etc...) in het water reageren tot gebonden chloor. Bij te veel gebonden chloor volgen er irritaties.

Er is een verschil met een soort mini wetsuits (of zo van die thermotops) en gewone kledij. Deze eerste worden alleen in het zwembad gebruikt (bij kids die leren zwemmen) en zijn dus ook vrij proper. Verder moet iedereen ook onder de douche om bovenstaande redenen.

Ik heb het artikel volledig gelezen en ik vind het wel zijn eigen verantwoordelijkheid. Niemand verplicht hem om uit het water, in de zon te gaan zitten.

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Met shirt zwemmen > onhygiënisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:11

ik denk dat zoiets simpel is,een heel deel jongeren,mensen,zouden dan echt gewoon het water ingaan met kledij die ze ervoor al aanhadden,hygiene 0,0 dus!
want wie gaat met zekerheid kunnen zeggen dat iemand een verse t-shirt draagt en niet eentje die hij al eerder aanhad?

qua zonnebrand,tja,als het warm weer is en het zwembad is openlucht,dan smeert men net wel voor men het water ingaat,anders verbrand je toch als een gek?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:13

Jolliegirl@ Omdat het zo is en zo staat het ook in het nieuws. :o

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Met shirt zwemmen > onhygiënisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:16

In Frankrijk zijn er zwembaden waar mannen enkel in mogen met een zwemslip.
Lange boxers mogen niet.

Voor de jongen uit het bericht erg naar dat hij zo verbrand is.
Ik vind niet dat de badmeester hiervoor verantwoordelijk is.
Als ouder hoor je je kind uit te leggen wat kan en niet kan.

[o]

dropveterr
Berichten: 437
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:21

Sneu voor de jongen..

Hier in de zwembaden zie je bij alle gozers toch echt de rand van hun boxer boven de zwembroek uitsteken, valt dus wel op. Nog geen een zwembad gezien waar dat niet zo was. Ik snap t probleem van zwemmen met een (schoon) shirt echt niet

Butterfly
Berichten: 2856
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:25

luuntje schreef:
In Frankrijk zijn er zwembaden waar mannen enkel in mogen met een zwemslip.
Lange boxers mogen niet.

Voor de jongen uit het bericht erg naar dat hij zo verbrand is.
Ik vind niet dat de badmeester hiervoor verantwoordelijk is.
Als ouder hoor je je kind uit te leggen wat kan en niet kan.

Niet alleen zwembaden, bijna overal waar ik geweest ben was die regel er. Ook bij een bewaakt stuk van een groot meer.

Sneu voor het jongetje! Ik hoop dat hij snel weer opknapt :(:)

Nora <3
Meike <3

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 19:32

Cassia schreef:
Onderbroeken onder zwembroeken mogen inderdaad niet en daar wordt bij ons streng gecontroleerd.
Als iedereen komt zwemmen met kledij die hij/zij een hele dag heeft aangehad, gaat de kwaliteit van het zwembadwater drastisch achteruit. De 'vrije chloor' zal namelijk met de organische vervuiling (huidschilfers, haar, olie/vetten, urine, etc...) in het water reageren tot gebonden chloor. Bij te veel gebonden chloor volgen er irritaties.

Er is een verschil met een soort mini wetsuits (of zo van die thermotops) en gewone kledij. Deze eerste worden alleen in het zwembad gebruikt (bij kids die leren zwemmen) en zijn dus ook vrij proper. Verder moet iedereen ook onder de douche om bovenstaande redenen.

Ik heb het artikel volledig gelezen en ik vind het wel zijn eigen verantwoordelijkheid. Niemand verplicht hem om uit het water, in de zon te gaan zitten.


Maar deze organische vervuiling neem je sowieso mee... Als je een schone boxer en schoon shirt aantrekt wordt die organische vervuiling niet erger (alleen meer pluisjes dus...). Dus organische vervuiling zorgt voor meer gebonden chloordeeltjes, dus grotere vervuiling van het water, maar de pluisjes van kleding zorgt ervoor dat de filters minder goed werken. Volgens mij staan die twee dus los van elkaar en komt vervuiling dus niet per se van boxers/shirt...?

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:37

Begrijp niet dat de ouders voor hun zoon geen uv werend shirt gekocht hebben, die mogen wel gedragen in een zwembad en beschermen nog beter dan een gewoon shirt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:41

Sharani schreef:
Begrijp niet dat de ouders voor hun zoon geen uv werend shirt gekocht hebben, die mogen wel gedragen in een zwembad en beschermen nog beter dan een gewoon shirt.


Lijkt mij in ieder geval DE oplossing :j

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Met shirt zwemmen > onhygiënisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:42

Mij ook, een goede oplossing voor een volgende keer!

Het blijft wel sneu, want die is flink verbrand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:44

Ik vind het wel erg makkelijk om de badmeester de schuld te geven.. Laat de ouders zorgen dat ie zich beter beschermd en als hij dat zelf niet kan, kunnen ze er dus beter bij blijven. Wel makkelijk, dump je kind in het zwembad en een ander is verantwoordelijk? :?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:45


Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:46

Ik weet dat een 'redhead' erg snel verbrand. Ben er ook zo'n eentje. Daar valt niet tegenop te smeren. Dus een shirt was een goed idee van mams. Maar omdat dat blijkbaar niet mag, moet mams een UV werend shirt kopen wat wel mag! :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, _CS_, cabochon1, fokfanaat, Gee, IASCrawler, Isabel, JoukjeV, mabellean, MerleSimone, Mitch_Beauty, Muga, Ninaka, PeerAppel, StonedRomy, xPabloBokt, xSuuzerd en 199 bezoekers