Mini hengst, nergens te vinden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
nathalj

Berichten: 93
Geregistreerd: 10-06-12

Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 09:53

hoi allemaal,

voor mijn shetlander merrie zoek ik een hengstje rond de 80 cm.
je zult denken dat ze voor het oprapen liggen maar dat valt nog vies tegen.
mijn merrie heeft geen papieren dus het maakt ook niet uit of de hengst papieren heeft of niet.

weten jullie ergens in de buurt van de achterhoek een leuk shetlander hengstje?
please help me :)


eilleen333

Berichten: 12841
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:55

Ok, ga er maar vast van uit dat je nu bokt over je heen gaat krijgen. Mensen zijn hier (ikzelf trouwens ook) niet zo fan van het fokken met papierloze paarden, omdat er al een paardenoverschot is.

Wat is de motivatie dat je met je merrie wil fokken? En wanneer had je dat gepland? Dit jaar of 2016?

Maar volgens mij worden er best veel mini hengstjes aangeboden voor dekken. Ik heb regelmatig advertenties gezien op bokt.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

nathalj

Berichten: 93
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 09:58

ik wil proberen bij haar volgende hengstigheid nog een hengstje erbij te hebben en anders word het volgend jaar.
ze heeft al eens vaker veulens gehad en ze staat op een soort kinderboerderij dus vandaar dat we er nog eentje bij willen, het maakt ons dus niks uit of het veulen dan papieren heeft of niet. dit is dan ook mijn mening iemand anders kan daar een andere mening over hebben.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:02

En waarom 80 cm? Grotere kans op dwergjes lijkt me zo..

Ik heb een mini hengst zonder papieren van 96cm, er wordt niet mee gefokt.

Nothing is less in our power than the heart, and far from commanding we are forced to obey it. ♥

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:04

Op marktplaats worden altijd wel hengstjes aangeboden, en anders naar een boertje in de buurt?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:05

SheeNegro schreef:
En waarom 80 cm? Grotere kans op dwergjes lijkt me zo..

Ik heb een mini hengst zonder papieren van 96cm, er wordt niet mee gefokt.


Dwergjes komen niet door te kleine paarden maar door dwerg-genen die rondgaan in de paardjes. :D
Op facebook heb je ook een aantal groepen waar hengsten worden aangeboden :j

nathalj

Berichten: 93
Geregistreerd: 10-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 10:05

omdat mijn merrie een kleine merrie is en wil daar dan geen grotere hengst op zetten..
op marktplaats heb ik er 3 gevonden in de buurt die heb ik ook gemaild maar helaas nog geen reactie.
in de buurt zijn we alles langs geweest maar die eigenaren wouden liever niet dat hun hengst ging dekken omdat het dan geen kinderpony meer zou zijn

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:08

Niet fokken met een papierloze shetlander. Waarom koop je niet gewoon een shetveulen? Ze geven je er bijna geld bij tegenwoordig, er zijn er echt veel te veel.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:09

Gelukkig maar dat je ze niet kan vinden, dat betekend dat mensen verantwoordelijker bezig zijn met fokken en niet zomaar een veulen zonder papieren willen fokken.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:14

Koop een leuk veulentje, heb je keuze zoveel je wilt en heb je er meteen een leuke bij zonder te moeten wachten, zullen de kindjes op de boerderij super leuk vinden want er zullen binnenkort al veulens van de moeder af mogen :)
Met een dekhengst geen idee ik woon totaal niet in je buurt. Het is verder mijn plaats niet jou te zeggen wat je moet doen dus succes met je beslissing TS.

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Ruim 9 jaar kleurfokker van Irish Cobs in dun, pearl & meer!

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:27

Maar waarom een veulen? Dat moet opgevoed worden en consequent aangepakt worden, gaat dat lukken op een zoegboerderij? Of krijgen we straks weer zo,n topic dat miniveulen de baas is omdat er vergeten is dat het beestje leiderschap te tonen?

Waarom koop je niet een mini erbij die al wat ouder is? Daar kun je ook al meer mee doen. Is het de bedoeling dat er op gereden gaat worden?

nathalj

Berichten: 93
Geregistreerd: 10-06-12

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 10:28

veulentje word gewoon goed opgevoed ;) zoals al is vermeld mijn pony heeft al meerdere veulens gehad allemaal top karakter vriendelijk naar kinderen maar ze wisten wel wat hun plaats was

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:25

Tsja ik snap je redenatie maar ik vind het toch echt een bijzonder slecht idee. Er zijn zo ontzettend veel shetveulens die niemand wil hebben en die eindigen vaak uiteindelijk bij de slager. Het zou toch mooi zijn als je zo'n beestje kon overnemen ergens in plaats van het probleem alleen maar groter te maken?

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:19

F-AM -> SMP

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 332 dgn / Nina x Vaderland 275 dgn (18-4)

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:22

Hebben ze bij Liebas geen leuke voor je? Is in Haaksbergen, dus wel twente

Casmihra

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:28

Ik snap de reactie van bokkers wel, maar aan de andere kant als TS graag een veulen voor haarzelf wilt fokken, dan moet ze dat lekker doen? Er zijn ook zat paarden die bij de slager terecht komen, maar als mensen dan zelf een veulen willen fokken is het allemaal leuk en aardig, terwijl zij ook gewoon een paard kunnen ''kopen''. Ik hoop voor je dat het lukt TS!

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:30

Met het oog op het overschot aan shetlanders zou ik ook voor een shetlanderveulen gaan. Zeker omdat deze shetlander ook geen papieren heeft.

Sielka
Berichten: 324
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:37

Persoonlijk zou ik er ook geen fokken.
Er is al zo'n grote overschot en als je er dan eentje fokt is er voor een van die arme sukkeltjes geen kans meer om bij de slacht weg te geraken..
Misschien een beetje raar verwoord maar als ik jou was zou ik toch eens bij de slacht oid gaan kijken en daar eentje van 'redden'.
Heb zelf ook juist een hengstenveulen gekocht en moet zeggen dat het zeker de moeite waard is, je hoeft geen 11 maanden te wachten en heeft hij geen zorgen voor zijn toekomst!
Alleen maar goed toch?
Natuurlijk blijft het jou keuze als je persé een veulentje wilt, maar dit is mijn mening.
Hopelijk doe je er wat mee!
Hou je ons ook op de hoogte van je keuze?

Harveylicious
Volg Harvey zijn vooruitgang! Sielka @ [SMP] Vooruitgang Harvey

Anoniem

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:46

Ik heb er een, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daarmee te fokken.... Er zijn al genoeg papierloze shetjes. Als je er zo graag een wil kun je die beter kopen.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:14

Casmihra schreef:
Ik snap de reactie van bokkers wel, maar aan de andere kant als TS graag een veulen voor haarzelf wilt fokken, dan moet ze dat lekker doen? Er zijn ook zat paarden die bij de slager terecht komen, maar als mensen dan zelf een veulen willen fokken is het allemaal leuk en aardig, terwijl zij ook gewoon een paard kunnen ''kopen''. Ik hoop voor je dat het lukt TS!


Een KWPN-veulen (of ander raszuiver rijpaard) met goede papieren krijg je daarentegen nog wel verkocht. Verder komt deze discussie in veel topics wel terug en niet alleen bij shetlanders. Ik zie mensen eigenlijk alleen maar aanraden om een raszuiver sportpaard te fokken wat je nog makkelijk kunt verkopen en niet allerlei kruisingen uit te proberen.


Anoniem

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:22

Ik snap aan de ene kant de reacties van 'niet fokken' wel, maar ik vind het altijd nog TS haar beslissing, ze zal er heus goed over nagedacht hebben.

TS, op Facebook heb je een hoop groepen, vast ook speciaal voor minipaardjes/minihengstjes, ik denk dat het handig is om daar te kijken of een oproepje te plaatsen. :)

lauravanbeek
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-06-15

Re: Mini hengst, nergens te vinden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:26

waarom geeft iedereen meteen zijn mening over het fokken zonder papieren,
ze zoekt gewoon een leuke hengst om mee te dekken, that's all.
dat mag ze toch gewoon zelf weten!

Cinzia__

Berichten: 192
Geregistreerd: 29-10-09
Woonplaats: Oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:30

Wat een gezeur weer allemaal. TS ik neem aan dat je het veulentje wil fokken en zelf houden toch?
Dan is het tog geen probleem, harstike leuk een baby van je eigen merrie en zeker als je ze ziet opgroeien en het tot de dood houd.
ik snap TS wel hoor wou ik met mijn shetXwelsh merrie ook altijd.

En kwa hengstjes even rond kijken je vind vast wel wat :) Me moeder heeft wel een hengstje maar die is 67 cm dus word veel te klein :')

Succes!

Dayra Horses
''-The Natural way-''
www.Dayrahorses.nl
_______________________________________________________
Pas op, dyslectie!!

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:34

http://www.yellowhoeve.nl/nieuw/index.php?slug=hengsten

Hier is mijn mini gedekt.
Mooie hengstjes en niet duur, wel papieren erbij.

Ts als je wilt fokken moet je dat doen.
Je moet zelf doen wat je wilt.
Bij mijn mini zit ook geen papieren, wel een hengstje op gezet met papieren.
En dat geklets van niet fokken zonder papieren want er zijn er al genoeg, wordt tegenwoordig overal gezegd. Heb je een poes mag het niet, heb je een hond mag je het niet.

Lekker doen wat jij wilt TS, succes ermee.

Casmihra

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:42

Bizzybijtje schreef:
Ik heb er een, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daarmee te fokken.... Er zijn al genoeg papierloze shetjes. Als je er zo graag een wil kun je die beter kopen.


Redelijk nutteloze reactie dit..... Wat heeft TS eraan dat jij er één hebt waar je NIET mee wilt fokken :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers