Longeerhup vs pessoa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Longeerhup vs pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:20

Ladies, brand los! Wat is het verschil? En wat gebruiken jullie en waarom?

Ik heb een Pessoa in de kast liggen, maar ik gebruik m eigenlijk nooit, nu zie ik deze veel voorbij komen, en vroeg me af wat is er "beter"? Of is de longeerhulp gewoon weer een nieuwe trend in paardenland?

BritHittepit

Berichten: 2548
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Longeerhup vs pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:22

ik heb een longeerhulp en pessoa, vind de longeerhulp vooral makkelijk maar ik vind de pessoa toch wel iets beter om de achterhand goed te trainen, bovendien zat mijn paard vast rond de schoft waardoor de druk van de teugelhulp telkens pijn veroorzaakte en met de pessoa, met longeersingel dit toch minder was... maar vind het beide zeer fijne hulpmiddelen mits juist gebruikt!

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:23

Ik denk dat je met pessoa de achterhand meer mee pakt. Vind de longeer hulp veel makkelijker in gebruik en heb altijd moeite met correct afstellen vd pessoa

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:42

karev schreef:
Ik denk dat je met pessoa de achterhand meer mee pakt. Vind de longeer hulp veel makkelijker in gebruik en heb altijd moeite met correct afstellen vd pessoa



Haha dat is ook mijn issue :+ daarom ligt hij in de kast, de longeerhulp leek me wat dat betreft gebruiks vriendelijker, maar dan werkt dat dus niet haar achterhand er onder natuurlijk.

En qua rug bespiering maakt dat nog uit?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:49

Bij de haflinger gebruik ik de Pessoa.
In het begin hield ik de touwen losjes omdat hij eraan moest wennen, ook het bontje achter de kont vond hij niet plezant (bokken).
Ik gebruikte het omdat hij zijn achterbenen niet goed onder de massa plaatste en meer slofte met zijn benen.
Als ik hem nu longeer is het zonder hulp maar gebruik ik balkjes op verschillende afstanden om hem wakker te houden en te laten verzamelen of strekken.
En zijn voeten moet hij dan ook hoger heffen
Afbeelding

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: Longeerhup vs pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:52

wat goed! We zijn ook met balkjes begonnen, iets wat ze heel erg goed oppakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:54

Ik gebruik beide niet, Pessoa vind ik een verschrikkelijk ding, hoe ik hem ook afstelde het bleef mij veelste veel in de mond zagen en kreeg er een stug paard in de hand van als ik onder het zadel reed.
Longeerhulp lijkt mij een stuk vriendelijker maar nog nooit geprobeerd, ik longeer met een gogue en dat bevalt mij prima.
Om de achterhand actief te houden gebruik ik balkjes draven, veel overgangen maken en het voor mijn paard interessant te houden zodat ze altijd goed bij de les is.

SaarMisty
Berichten: 135
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:21

Ik gebruik het liefst de pessoa, dit omdat door de katrolletjes je paard net wat meer vrijheid heeft dan bij een longeerhulp ook vind ik de pessoa niet in de mond zagen wat de longeerhulp wel doet. Ik gebruik allebei wel omdat de longeerhulp wat sneller is met omdoen (ik laat haar voor en na longeren even de hals lekker strekken zover ze wilt zonder dingen eraan) En ja die achterhand eronder lukt bij allebei, daar heb ik geen bilkoord voor nodig.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Longeerhup vs pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:23

beide niet, beide geeft een snok in de mond, pak dan dubbele longe.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Longeerhup vs pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:35

Van een pessoa heb ik naar mijn idee te weinig verstand om hem correct af te stellen. Daarnaast heb ik een IJslander, en wat ik vaak zie is dat de hals van een ijsco aan de korte kant is voor een pessoa die voor een ander type bouw gemaakt is (met langere hals).

De longeerhulp gebruik ik wel. Paard kan zelf zoeken van voren, en ik kan met longeerzweep de achterhand erbij zetten zodra hij zakt. Daarnaast snel optuigbaar, dat scheelt toch als je even 10 minuten wilt loswerken.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:45

Mijn voorkeur gaat uit naar de longeerhulp. Het koord achter de billen van de pessoa verliest na een tijd zijn werking. In de longeerhulp is het paard veel vrijer, wat fijn is met balkjes lopen en buiging vragen. De hulp hoort niet in de mond te rukken, dan gaat je paard tegen de hand, en dan is het stadium een longeerhulp gebruiken imo nog één te ver. Door de zwaarte van de touwen, komt er wel een licht gewicht op het bit te staan, maar dat is niet veel anders dan dat je gewoon contact met de mond neemt.

Anoniem

Re: Longeerhup vs pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:14

Longeerhulp.
Maar niet met bit, die gebruik jk niet.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 17:21

Pessoa, indien die fijn is afgesteld, zagen en derg herken ik hier totaal niet (maar dan heb je ze naar mijn mening teveel ingesnoerd). Longeerhulp vind ik een onlogisch ding. paard doet zn hoofd omhoog en trekt hiermee zn schoft naar beneden, terwijl je eigelijk net het tegenovergestelde wil bekomen. gebeurt dat met een pessoa dan trekken ze meer de achterhand eronder. Dat is iets heel anders :D