wat mag je met een leasepaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lauravanbeek
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-06-15

wat mag je met een leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 15:20

hoooi,

ik ben best benieuwd wat je allemaal mag doen met een leasepaard,
mag je hier zelf over beslissen of zijn er bepaalde dingen, zoals buitenritten, die niet zomaar mogen.

waarschijnlijk ligt dit ook aan de eigenaar, wat hij/zij wil en niet wil.

wat mochten jullie doen met je leasepaard/pony

xx /3

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:21

Dit ligt echt geheel aan de eigenaar van het paard. Je mag uiteraard niks zelf beslissen.

Farome
Berichten: 683
Geregistreerd: 27-11-12

Re: wat mag je met een leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:24

verschild per eigenaar, ken meiden die ALLES mogen maar ook die alleen in de bak mogen rijden

lauravanbeek
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 15:25

Geryon schreef:
Dit ligt echt geheel aan de eigenaar van het paard. Je mag uiteraard niks zelf beslissen.


nee dat snap ik, maar ik bedoel
moet je elke keer als je een buitenrit gaat maken, de eigenaar bellen om te vragen of dat mag?

Han21
Berichten: 445
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:27

Dat hangt ook geheel van de eigenaar af, de ene laat het toe, maar de ander wil meegaan of vind het gewoon niet goed. :)

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:28

lauravanbeek schreef:
Geryon schreef:
Dit ligt echt geheel aan de eigenaar van het paard. Je mag uiteraard niks zelf beslissen.


nee dat snap ik, maar ik bedoel
moet je elke keer als je een buitenrit gaat maken, de eigenaar bellen om te vragen of dat mag?

Dat verschilt ook per eigenaar.
Bij de meeste mag je (als minderjarige) het erf niet af.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:28

lauravanbeek schreef:
Geryon schreef:
Dit ligt echt geheel aan de eigenaar van het paard. Je mag uiteraard niks zelf beslissen.


nee dat snap ik, maar ik bedoel
moet je elke keer als je een buitenrit gaat maken, de eigenaar bellen om te vragen of dat mag?


Dat ligt ook weer aan de eigenaar :P

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:28

Dat verschilt per paard en eigenaar.
Ik mag wel mee op begeleide buitenrit maar alleen kan ik er niet op uit met deze schrikachtige ruin;)

Verder mag je altijd wel poetsen enzo, dat is nooit erg (tenminste nog nooit meegemaakt dat je dat niet mocht) en rijden heb je zo ie zo op vaste dagen vaak.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:30

Verschilt per leaser/bijrijder! Ik had eerst twee bijrijders die mochten heel weinig van mij (geen buitenritten en geen springen, niet wandelen buiten het terrein), en heb nu een verzorger/bijrijder die leer ik nog de basis van NH want dat is nieuwe voor haar en dan laat ik haar wel veel vrij (buitenritjes, springen). Zij mag nu al wel buiten het terrein wandelen.

Ook zit er een verschil bij particulier of bij maneges. Soms is het echt per eigenaar afhankelijk, maar vaak dus ook bijrijder afhankelijk.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: wat mag je met een leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:34

Je moet gewoon goed afspraken maken voor je begint met rijden. De eigenaar zal je wel zeggen of je elke x moet bellen of dat je altijd mag gaan. Je hebt sowieso vaste dagen maar vraag toch inderdaad best eens of je er bv. mee op buitenrit mag.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:37

Ligt aan de eigenaar :j

De verzorgster van mijn pony mag er alles mee doen en hoeft niets te overleggen. Al zou ze er nu 2 week mee op vakantie willen, prima :j

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:38

vuurneon schreef:
Ligt aan de eigenaar :j

De verzorgster van mijn pony mag er alles mee doen en hoeft niets te overleggen. Al zou ze er nu 2 week mee op vakantie willen, prima :j


en is dat bij iedere verzorger of kijk je per persoon wat die mag?

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:39

Ik moet op het erf blijven, tenzij ik toestemming heb om met begeleiding naar het bos te gaan (maar dit is nog niet voorgekomen). Ik mag ongeveer een uur rijden in de bak als ik er ben. Daarnaast mag ik wat grondwerk doen, maar niet te lang want de longeerbak is heel zwaar. Ik mag hem met water afspoelen als het warm is en hij mag spelen in de paddock met zijn beste vriend. Ik mag niet in mijn eentje springen tenzij ik les heb, maar ik mag wel balkjes neerleggen of een slalom maken met pilonnen oid.

Dat zijn ongeveer de dingen waar je aan moet denken als je afspraken maakt met de eigenaar :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:40

vuurneon schreef:
Ligt aan de eigenaar :j

De verzorgster van mijn pony mag er alles mee doen en hoeft niets te overleggen. Al zou ze er nu 2 week mee op vakantie willen, prima :j


Kom je op stal, is je pony weg :D

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:42

Ik heb dat beleid tot nu toe bij iedere verzorgster gehad :j

Moet zeggen nu zijn er wel 12 jarige bij de stal die een ander paard daar verzorgen en normaal zeg ik; neem gerust een vriendinnetje mee en neem mijn pony ook maar mee maar dat doe ik nu dus niet omdat ik haar te jong vindt.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:42

Geryon schreef:
vuurneon schreef:
Ligt aan de eigenaar :j

De verzorgster van mijn pony mag er alles mee doen en hoeft niets te overleggen. Al zou ze er nu 2 week mee op vakantie willen, prima :j


Kom je op stal, is je pony weg :D


Is mij wel eens overkomen hahaha, ging ze een spontane buitenrit maken toen ik ook dat idee had haha. Nou ja, prima hoor :')
Paard kwam wel weer terug (maar heb daar niet op gewacht).

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:44

Als je een paard gaat leasen ga je daarnaast nog afspraken maken over wat je wel en niet kan doen met het paard.
Dat gaat van beschouw het paard als eigen tot je mag 2x per week een uurtje in de bak rijden.

Als je met de eigenaar afspreekt dat je buitenritjes mag maken dan hoef je dat niet elke keer te melden. Mijn advies is dat je goede afspraken maakt met de eigenaar hierover en alles schriftelijk vastlegt zodat er later geen onduidelijkheden over zijn

lauravanbeek
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 15:47

ingvdh schreef:
Als je een paard gaat leasen ga je daarnaast nog afspraken maken over wat je wel en niet kan doen met het paard.
Dat gaat van beschouw het paard als eigen tot je mag 2x per week een uurtje in de bak rijden.

Als je met de eigenaar afspreekt dat je buitenritjes mag maken dan hoef je dat niet elke keer te melden. Mijn advies is dat je goede afspraken maakt met de eigenaar hierover en alles schriftelijk vastlegt zodat er later geen onduidelijkheden over zijn


dankje! ga ik doen!

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:48

Bij mij zijn het trouwens geen vaste dagen, ik vraag gewoon wanneer ze kan (of dit geeft ze aan) en straks als ze helemaal alleen gaat overleggen we gewoon welke dag(en) uitkomt.

lauravanbeek
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 15:57

xxdomiixx schreef:
Bij mij zijn het trouwens geen vaste dagen, ik vraag gewoon wanneer ze kan (of dit geeft ze aan) en straks als ze helemaal alleen gaat overleggen we gewoon welke dag(en) uitkomt.


oh dus u gaat nu gewoon nog iedere keer mee naar het paard/pony?

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:59

lauravanbeek schreef:
xxdomiixx schreef:
Bij mij zijn het trouwens geen vaste dagen, ik vraag gewoon wanneer ze kan (of dit geeft ze aan) en straks als ze helemaal alleen gaat overleggen we gewoon welke dag(en) uitkomt.


oh dus u gaat nu gewoon nog iedere keer mee naar het paard/pony?


Ja want ik ben met natural horsemanship bezig en dat heeft net wat meer uitleg nodig voordat iemand zonder ervaring daarmee zelf aan de slag kan.

xemmie
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-15

Re: wat mag je met een leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:02

denk dat je zoizo met iemand op buitenrit moet maar dat je dan wel mag

lauravanbeek
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:07

xemmie schreef:
denk dat je zoizo met iemand op buitenrit moet maar dat je dan wel mag


jaa haha dat snap ik! vind ik zelf denk ik ook fijner!
stel er gebeurt wat, dan ben je helemaal alleen...

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:09

xemmie schreef:
denk dat je zoizo met iemand op buitenrit moet maar dat je dan wel mag

Ligt echt helemaal aan de eigenaar, het karakter van de pony (is misschien geeneens verkeersmak) en helemaal aan hoe de leaser rijdt.

Bedenk wel dat met een leasepony op een manege eigenlijk nooit buiten gereden mag worden.

PaardjesFan1
Berichten: 679
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:09

alles ligt aan de eigenaar kwa wat je mag doen, ik ben 13 jaar en ik mag alles doen, maar ook echt alles. Wedstrijden starten op ponykampt ze vindt alles prima maar ik heb ook wel is gehad dat ik alleen mocht verzorgen en niet rijden ofzo..