Brok voor een heet en snel mager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 11:18

Hoi allemaal,

Momenteel zitten wij met ons paard in een soort voer-crisis. :+
Ik heb een draver x tuigpaard van 12 jaar waar ik deze maand voor het eerst Z1 dressuur ga starten.
Dit is voor hem best zwaar en daarom wil ik hem er graag bij helpen door een goede brok aan te bieden.

Hij heeft voorheen altijd op weinig brok gestaan (1kg per dag maximaal), omdat hij heel erg heet (vervelend, schrikkerig) wordt van brok.
Maar nu merk ik echt aan zijn bespiering dat hij meer nodig heeft.
Ook heeft hij in de overgang van winter naar zomer (rond maart) heel veel moeite met verharen, en daarbij valt hij dan altijd heel erg af.

Sinds een maandje staat hij op 2kg basisbrok (van Besterly), maar hij wordt toch wel weer aardig schieterig.
Ik heb hem voorheen op verschillende soorten brok gehad met wisselende resultaten:

- Draversbrok van Havens (werd hij veeeeel te druk van)
- Ponybrok van ...? (viel hij weer van af)
- Mais-lijnzaadbrok in combinatie met basisbrok (wilde hij uiteindelijk niet meer eten)
- Sportbrok van Subli geloof ik (weer veel te druk)

Ik heb nu een zak Pavo Condition aangeschaft, maar ik las dat daar weer weinig in zit voor een paard die intensief bereden wordt.
Ik zet hem liever niet vol in het sportbrok, omdat hij anders niet te hanteren is.
Maar toch wil ik iets hebben wat geschikt is voor een intensief getraind paard.

Hij gaat donderdag van stal verhuizen en daar gaat hij onbeperkt ruwvoer krijgen. (nu krijgt hij bijna onbeperkt)

Wie heeft er tips voor mij?

Groetjes,
Caroline

Foto van mijn paard gisteren. Zoals je kan zien is hij niet veel te mager, maar in de winter is dat heel anders, dan is hij echt gauw te mager. Hij ziet er nu voor zijn doen heel goed uit, maar alsnog vind ik hem nog niet zo lekker in zijn spieren zitten. Ik zie hem liever wat te dik dan te dun, en helaas is hij nog nooit te dik geweest!
Afbeelding

Zo ziet hij eruit in een slechtere periode (einde winter en einde zomer)
Afbeelding

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:33

Ik voer subli seniores priores. Eigenlijk gewoon ruwvoer-slobber wat goed aanzet maar weinig suiker en energie bevat.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:39

Mijn paard heeft precies het zelfde als de jouwe word zelfs gevaarlijk van de draversbrok van havens,
Voer hem Derby compact van havens en tijdens het verharen als hij afvalt maismeel, maar ik weet niet of hij dat lust...
Kan hem zo fijn opgewicht houden zonder dat hij heet word

Bacardi, Z2 <3
Proud, L1 dressuur & B dressuur mennen <3

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:42

Dodson and horell build up cubes :-)

Worden ze zeker niet heet van!

Hier het verschil bij mijn nerveuze merrie na 8 weken



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door nathe op 07-07-15 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:44


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:46

Zo'n paard heb ik ook staan.
Wel een hele grote (1.81m.) dus vandaar wat hoge voorkwantiteit:
Die doet het goed op 2kg Equiral Stud brok, hele dag in de wei en daarna nog een toefje hooi voor de nacht.
's Winters voer ik haar 2-3kg Equiral Stud brok, 1kg Seniores Priores en onbeperkt hooi.
Temperament valt me alles mee. Op andere brokjes zijn ze hier sneller vervelend.


Knap trouwens dat je met een Draver x Tuiger toch Z1 hebt weten te bereiken!
Laatst bijgewerkt door Dees op 07-07-15 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:46

Luzerne bijvoeren, goed voor de spieropbouw en zet aan zonder al te veel energie te geven.
Havens heeft ook nog een andere sportbrok, Derby Compact die misschien het proberen waard kan zijn hoewel daar misschien ook teveel in zal zitten voor die van jou heb ik daar geen slechte ervaring mee met wat paarden met wat meer bloed. Denk er verder nog even over na.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:47

Ik geef luzerne bij om de bespiering te ondersteunen. Voor meer vet zou je een merriebrok kunnen proberen

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 14:41

Bedankt voor alle reacties! :)
Ik ga zeker met jullie tips aan de slag, vooral die luzerne is een goede tip! Hoeveel wordt daar normaal ongeveer van gevoerd? En gewoon bij de basisbrok?

Het jammere aan alle merken die hier genoemd worden vind ik wel de prijs.. De Dodson & Horrell klinkt bijvoorbeeld heel goed, maar het voeradvies is 800g/100kg en een zak kost al bijna €20,- :( Dat wordt helaas echt wat teveel van het goede..

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:45

Ik gaf een 3kg per dag en betaalde 16,5 euro per zak van 20kg. Ik woon wel in België.

Dat zou op een 80 euro per maand komen.
Heb dit wel stilletjes terug afgebouwd nadat ze op gewicht was.

Het is wel idd niet zo goedkoop...

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:54

De seniores priores kost volgens mij rond de 18 euro. Op de zak staat dat je er veel kilo's van moet voeren, maar mijn trekpaard van 1000 kilo (naja, daar moest ie naartoe, hij was na een operatie nog maar 800 kilo) gaf ik eerst 2 kilo en nu nog maar 1 kilo om hem op gewicht te houden. Werkte echt heel goed!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:57

Bij mijn merrie hetzelfde verhaal als jou ts, ik voer nu al een tijdje nature's best van havens als basis en als ze hard gewerkt heeft krijgt ze daar nog Kentucky lite e bij en een scheutje zonnebloemolie, tot nu toe werkt voor mijn paard dit het beste zonder dat ze heet word maar blijft ze wel mooi op gewicht.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:02

seniores priores idd! Eventueel aangevuld met wat speedybeet. Je zou ook kunnen kijken naar speciale spieropbouw supplementen.
Bietenpulp of speedybeet is een goede dikmaker, met wat olie erdoorheen wordt de vacht ook beter.

La vie est belle


vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:04

Ik heb 2 Ijslanders die snel te dun worden en ik voer ze action structo als brok. Hier kan ik relatief veel van voeren zonder dat ze heet worden. Ik betaal nog geen € 10,- voor 25 kg.
http://www.actionquality.nl/nl/

Groetjes Jolanda

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:11

Ik voer puur olie bij, advies van de dierenarts. Ze doet het er super op, wordt mooi vol zit perfect in haar vacht en verhaart goed. En absoluut niet heet van geworden waar die van mij enorm gevoelig voor is. (Ze is voor het eerst in de jaren dat ik haar heb, bijna dik te noemen, komt natuurlijk niet alleen door de olie maar heeft er een heel groot aandeel in!)

Langzaam opbouwen, van een kwart van een glas naar en vol glas in ongeveer 2 a 4 weken. Net hoe je paard erop reageert. Ze kunnen wat dunnere mest krijgen vandaar de opbouw erin.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:18

Ik zou ook luzerne, in combinatie met babycorn (gepofte mais) gaan voeren. Dat zijn goede dikmakers die niet heet maken, maar wel goed aanzetten.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Importexpert compleet verzorgde auto import
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:19

Lees hier ook even mee, zelf een draversruin die in het begin ook aan de dunne kant was. Gaat nu goed, hij wordt nu zelfs een beetje rond bij zijn buikje van gras en kuil, maar trainen op dit moment ook niet echt intensief. In de winter gaf ik hem na zwaardere inspanning altijd slobber als extra, dit werkte voor hem goed.
Verharen heeft mijne wel ook wat moeite mee, welke olie gebruik jij Dany94?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:19

8nnemiek schreef:
De seniores priores kost volgens mij rond de 18 euro.


De SP kost bij ons in de buurt iets van 9 euro voor 20kg droog. Bij Welkoop.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:23

ik voer mijn fries ( die niet tegen brok kan) senior priores, geef hem in de zomer een halve kilo per dag, en in de winter 1 kg per dag. Daarnaast krijgt hij zoveel gras of hooi als hij op kan. En voor de energie en uithoudingsvermogen voer ik hem in totaal krap 1.5 kg sportmusli van pavo.
hij doet het hier super op.

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:38

Wij hebben hier zeer goede resultaten met Pavo Energy Control brok. Vorige jaar hadden we een zogende merrie die zich nogal weg gaf. Aangezien meer dan 4 kg merriebrok per dag niet meer gezond is voor een zogende merrie (merrie zet dan alles om in melk en wordt zodoende alleen maar magerder), zijn we geleidelijk aan 2 kg Pavo Energy Control brok bij gaan voeren. De merrie knapte zienderogen op en kwam weer mooi aan. Sinds die tijd hebben wij hier meerdere sportpaarden op de Energy Control staan, tot grote tevredenheid! De paarden glanzen je tegemoet, hebben meer dan genoeg energie voor het werk zonder daarbij heet te worden. En ze "vullen" mooi op de ribben. Let wel, dit is geen brok voor als je een beetje aankloot qua rijden, paarden moeten wel echt werken, anders is het in mijn ogen ongezond bezig zijn.
Volgende tip en die las ik hierboven ook al is lucerne en olie (wij gebruiken gewoon zonnebloemolie). Echt 3/4 emmer lucerne per voerbeurt (krijgen bij ons 2 krachtvoerbeurten) en 1 keer een hele beste scheut olie (doe een kleine week met een liter). Resultaat: paard mooi op gewicht, en mede door de olie plenty energy zonder heet te worden! Dit in combinatie met 2 kg Pavo Condition per dag is voor onze jonge 4 jarige springpaarden een passend rantsoen. Overigens is de Condition prima geschikt voor een paard dat stevig in het werk staat, daar zit echt niet te weinig in. Maar je moet natuurlijk ook kritisch naar je ruwvoer kijken, meestal schiet dat namelijk tekort en daar haalt het paard de langzaam vrijkomende energie vandaan.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:44

Merriebrok misschien? Dan heb net wat meer eiwit voor de spieren.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:46

Merriebrok geeft luie, vervette en trage paarden, geeft een ander soort energie, namelijk eiwit voor melkgift. En spieren voer je er helaas niet aan....

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:51

Mijn zeer hete en scherpe merrie staat op cavalor pianissimo. Deze bevat kruiden en andere supplementen die overmatige sensibiliteit tegen gaan.
Ik kon der namelijk ook niks anders geven zonder dat ze in het rond stond te stuiteren :+ Met dit spul kan ik der eindelijk wat bijvoeren.

Ik zou geen kentucky e-lite doen, daar zitten veel havers in en worden ze juist heet van.
Aanvullen met luzerne bevalt mij ook erg goed :j

''Dreams will get you nowhere, a good kick in the pants will take you a long way.''

-- Baltasar Gracian

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Brok voor een heet en snel mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:58

Ik zie vooral hazenwindhond buikjes dwz te weinig ruwvoer. Schroef dat eerst op tot onbeperkt voordat je overgaat op bijvoeren van allerlei rotzooi.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:01

Laat hem eens testen op Cushing... Moeite met verharen, zo slecht in de bespiering, snel dun. Test is nu gratis. En overleg meteen met een dierenarts de mogelijkheid van maagzweren, want ook daarvan worden ze snel dun en slecht in de haren.

En verder zorgen voor goed onbeperkt ruwvoer dat genoeg eiwitten bevat zodat spieropbouw optimaal kan zijn. (Dus van stal veranderen is iig top). Afhankelijk van hoe je paard het daarop doet aanvullen met een hoogwaardige muesli met een hoog vet gehalte en laag in suikers/zetmeel.

Desnoods een vitamine/mineralen supplement met lucerne en lijnzaadolie gaan voeren, i.p.v. krachtvoer.

Mijne ging van schraal kippetje naar mooi gevormd op onbeperkt top kwaliteit ruwvoer en slechts 500 gram muesli met vit/min supplement per dag. Een paard heeft maar een paar dingen nodig: vitamine, mineralen, eiwitten, spoorelementen en vezels en daarvoor hoef je niet perse kilo's sportvoer te geven.

Dit was het verschil binnen 12 weken.
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: goesju, Kopmeeuw, laura22, lizy29, Miran, MirandaMalik, Stelvio en 42 bezoekers