dit jaar minder dazen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 14:12

Ik vroeg me af of er dit jaar overal minder dazen zijn dan andere jaren of dat mijn dazenvallen en zwaluwtjes eindelijk de opmars hebben kunnen keren hier rond mijn stal.

Het was een koud voorjaar en iets later kan ik me dan voorstellen maar nu, 3 weken na normale start dazentijd (+/- 15 juni tot/met 15 augustus) valt het nog steeds heel erg mee. Er zitten er niet zo veel in de dazenval en het meerendeel van de paarden loopt zelfs zonder vliegendeken. Alleen de eczemers hebben er 1 op. Andere jaren stonden ze zelfs met deken hele dagen te schuilen in de stal. Regio Zuid-Oost Friesland.

Hoe is het bij jullie?


Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:14

Ik denk dat jouw dazen dan gezellig bij ons zijn gekomen :))

In vergelijking met andere plekken in het land (wij zitten aan de kust) valt het hier nog erg mee, maar dan nog heb je op sommige momenten een zwerm dazen op je paard als je even aan het uitstappen bent.
Het lijkt wel of het hier aan de kust elk jaar meer wordt :\

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:17

Ik had nog niet veel dazen gezien de afgelopen weken.
Maar vandaag wel, ik heb eind van de ochtend in het bos gereden, toen waren er wel heel veel.
Het was ook benauwd en warm, dan komen ze juist met grote zwermen om je heen vliegen.
Gelukkig heb ik zo'n vliegendeken voor onder het zadel, dat scheelt een hoop last.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 07-07-15 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

xMyrth

Berichten: 2800
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:18

Nou die dazen zijn dan naar Noord-Limburg komen vliegen want het stikt hier van die beesten. Een simpel bosritje zit er gewoon niet in :( Je wordt meteen aangevallen door die zwarte monsters.

*KLIK* Kleinschalige pensionstal in Kronenberg, Noord-Limburg. Direct aan het bos! :D Link naar Facebook
Ook tijdelijke stalling aangeboden voor een paar dagen vakantie met uw paard en/of evenementen @ Equestrian Centre de Peelbergen.
~Paardenrecreatie in de Limburgse natuur~

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:20

Wil je ze op komen halen in Brabant? De paarden en ik zijn jouw dazen inmiddels wel beu namelijk.

Ze zijn hondsbrutaal en prikken voordat je ze hebt voelen landen. Dit weekend zelf 3x in mijn been geprikt. Gelukkig heb ik Endure voor de paarden. Nu nog iets voor mijzelf :+


MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:22

Hier in Twente zijn er ook al genoeg te vinden hoor, helemaal met dat benauwde, broererige weer.. -O-
Gratis af te halen. :Y)

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:25

Zwaluwen en een dazenval ten spijt, ze zijn er bij ons ook weer in grote getale.

Dus ben maar gewoon heel erg blij dat ze jullie sparen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:26

Helaas hier ook alweer genoeg
Vangen zwaluwen dazen? Ze zijn zo groot. Ik heb 5 zwaluwnesten

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:27

Wij hebben en veel zwaluwen maar ook veel dazen. Dit jaar staat er wel voor het eerst een dazenval, ben ik wel blij mee. Met iedere dazenval die ik zie haha ~~}>

Aaron
Elmar
Lucky

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:28

Hier niet veel dazen maar wel ontzettend grote dazen, schrok ervan :+

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 14:44

Ik rijd niet buiten op het moment dus hoe het buiten mijn erf/wei is gesteld durf ik niet te zeggen :D

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:10

Hier (noord/oost friesland) heb ik er ook nog maar 1 a 2 gespot.. :=
Zelfs op buitenrit amper, terwijl er normaal rond deze tijd een zwerm achter je aan komt.

Vind het helemaal niet erg :Y)

          Vertrouwen, vriendschap en volmaakt geluk ♡

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:12

Hier (zuidwesten van Friesland) zijn er al genoeg van die akelige beesten. Wil ze wel naar je doorsturen, hoor. Hahahaha

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:14

Wij hebben hier in Castricum enorm veel dazen! Echt gewoon vreselijk!
Valt wel mee met de horzels bij ons, en dta maakt me wel blij:)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:15

Hier aan de kust (noord-Holland) valt het idd ook mee. Vorig jaar was het vele malen erger!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:16

Gister maar 1 gespot, heb zelfs mijn paard nog niet onder een deken! Dus ook hier zijn ze blijkbaar met vakantie :P

EmptyWords

Berichten: 10572
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:18

hier ga je ook dood man.... zijn er alleen maar meer, en voor mij gevoel ook nog eerder dan normaal ook

Beauty is as beauty does [o]

[MWS] paardrijden en overgewicht.

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:24

Apple schreef:
Ik denk dat jouw dazen dan gezellig bij ons zijn gekomen :))

In vergelijking met andere plekken in het land (wij zitten aan de kust) valt het hier nog erg mee, maar dan nog heb je op sommige momenten een zwerm dazen op je paard als je even aan het uitstappen bent.
Het lijkt wel of het hier aan de kust elk jaar meer wordt :\


Jij zit hemelsbreed nog geen 5 km bij ons vandaan en ik heb er nog geen 1 gespot op mijn haf.
Maar zij komt dan ook niet van het erf af.
Toen ik 1.5 week geleden naar Groningen was om mijn tinker te bezoeken viel mij direct de hoeveelheid dazen daar op :oo

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:26

Ik heb het idee dat bij ons in Frieschepalen ook veel minder dazen zijn dan vorig jaar. Heb dit jaar nog geen spray hoeven gebruiken. Vorig jaar werden we lek geprikt.

Farah L2 + 20 / M1 + 12 / M2 + 5

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:32

Ik heb heel veel dazen. Wil er wel wat brengen hoor..... hihi! :P Ik kan niet eens in mijn korte broek de paarden buiten zetten of wassen, ik heb al wel 20 van die grote bulten op armen en benen! Ben er nu al zo zat van.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:33

Als de vliegendeken afgaat, komt er in een keer een zwerm dazen op af. Ik vind dat het meer geworden is :(

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:44

Waarschijnlijk helpt de wind hier aan de kust ook lekker mee. Het is qua temperatuur wel lekker, maar die wind is vrij koud en best sterk :D

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:55

moyra schreef:
Apple schreef:
Ik denk dat jouw dazen dan gezellig bij ons zijn gekomen :))

In vergelijking met andere plekken in het land (wij zitten aan de kust) valt het hier nog erg mee, maar dan nog heb je op sommige momenten een zwerm dazen op je paard als je even aan het uitstappen bent.
Het lijkt wel of het hier aan de kust elk jaar meer wordt :\


Jij zit hemelsbreed nog geen 5 km bij ons vandaan en ik heb er nog geen 1 gespot op mijn haf.
Maar zij komt dan ook niet van het erf af.
Toen ik 1.5 week geleden naar Groningen was om mijn tinker te bezoeken viel mij direct de hoeveelheid dazen daar op :oo


Ik heb er nog niet een gezien hoor? (Hemelsbreed staan de paarden 15 km van Groningen af.)
Wel veel van die bruine prikkers maar niet die dikke zwarten.

Don't live the limited life, live the unlimited one.

pompidou2602
Berichten: 294
Geregistreerd: 22-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:59

Ik vind dit eigenlijk niet. Er zijn echt veel dazen en muggen dit jaar! Het is inderdaad wat koud geweest maar het heeft niet echt gevroren of gesneeuwd! daarmee dat er nog veel van deze stomme beestjes zijn |(

"Winning means you're willing to go longer, work harder and give more than anyone else."

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:08

Op ons land valt het nog steeds wel mee en we hebben veel langer in het bos kunnen rijden vergeleken met andere jaren. Nu is dat laatste niet meer echt fijn, dus dat is wel zo'n beetje afgelopen. Maar op de wei viel het mij op dat het minder lijkt dan andere jaren. Nu hebben we al veld jaren een val staan en is het hier werkelijk kurkdroog. We maken regendansjes en kijken de buien naar ons toe, maar niks helpt. Vandaag ook weer geen druppel. Dus misschien dat de droogte hier meespeelt?

In der Ruhe liegt die Kraft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers