Gewichten auto en trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindicc22
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Emmen

Gewichten auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:32

Ik weet dat er een topic is over welke auto iedereen voor de trailer heeft staan.
Maar ik ben er zelf nog steeds niet uit. En zit nog steeds heel erg met de gewichten.
Nou heb ik op MP een trailer gevonden bij mij in de buurt die mij wel aan staat. Ook een auto gevonden, dit type auto heb ik als tip gekregen.
Ze hebben de volgende gewichten.

Trailer:
Ledig gewicht: 540
Laadvermogen: 810
Toeg.max.massa: 1350

Auto, VOlkswagen Golf:
Ledig gewicht: 1300
Trekvermogen geremd: 1500
Toeg.max.massa: 1800.

Ik weet het gewicht van mijn paard niet. Het is een grote E pony/klein paard. Heb haar ruim genomen en bereken steeds 700kg

Via een site op internet kwam ik op allerlei voorbeelden uit met combinaties.
http://www.paarden-blaadjes.nl/vervoer/ ... voorbeeld3

Ik heb voornamelijk gekeken naar voorbeeld 3.

Mag ik met bovengenoemde combinatie rijden? Is deze auto geschikt voor die trailer??
Ik kom er via die site niet uit.

Hopelijk wordt mijn topic niet gesloten.

Bedankt alvast voor alle hulp!

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:38

Ik ga ervan uit dat je een BE rijbewijs hebt?
In principe mag deze combinatie omdat het max getrokken voertuig 1350 kg wordt en de Golf van 1500 trekken en het samen niet boven de 3500 kg is.

En de trailer zal een 1-paardstrailer zijn, gezien het laadvermogen?

Edit:
Als je alleen B hebt, mag het geloof ik niet. Maar pin me er niet op vast.
Dit komt imo omdat de max massa trailer zwaarder is dan de max massa auto. En ik dacht altijd dat de auto dan zwaarder moet zijn dan de trailer.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 07-07-15 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Gewichten auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:39

Ook met alleen B-rijbewijs mag je dit trekken.
Je trekvermogen ligt mooi een stuk hoger dan je werkelijke gewicht van de trailer met inhoud en ook hoger dan je maximum gewicht van je trailer (max laadvermogen+leeggewicht).

Ik zou dus geen problemen zien.

paardengek84

Berichten: 65
Geregistreerd: 14-12-12
Woonplaats: 'In t groene hart van de achterhoek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:40

Je auto mag 1500kg trekken, en je trailer mag maxiamaal 1350kg wegen... dus de auto mag de trailer trekken.
Je moet alleen wel een BE rijbewijs hebben, omdat je trailer (1350kg) zwaarder is dan je auto (1300kg).

Maar volgens mij is t zelfs zo, dat als jou trailer+paard niet boven die 1300kg uitkomt, dat je met alleen een B rijbewijs mag rijden, omdat je aanhangend voertuig niet boven het gewicht van je trekkend voertuig uitkomt, en je nog niet aan de 3500kg zit.

Succes met je zoektocht!

Tessabo

Berichten: 250
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:40

Hoi.
Punt 1: je auto mag het technisch trekken, check! (1350 vs 1500 geremd trekvermogen)
Punt 2: de toegestane maximum massa van de trailer + van de auto ligt samen onder de 3500, dus B rijbewijs is voldoende (1350 + 1800 = 3150), check!
Punt 3: grote E weegt volgens mij minder dan 700 kg hoor ;-), ik heb een KWPN'er van 1.67 ongeveer en voor haar hou ik dat ook aan, zal een E toch iets minder zijn denk ik, eerder rond 600 kg? Laadvermogen is 810 dus ruim voldoende, check!

Ik zeg "kopen"! *\o/*

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:42

paardengek84 schreef:
Je auto mag 1500kg trekken, en je trailer mag maxiamaal 1350kg wegen... dus de auto mag de trailer trekken.
Je moet alleen wel een BE rijbewijs hebben, omdat je trailer (1350kg) zwaarder is dan je auto (1300kg).

Maar volgens mij is t zelfs zo, dat als jou trailer+paard niet boven die 1300kg uitkomt, dat je met alleen een B rijbewijs mag rijden, omdat je aanhangend voertuig niet boven het gewicht van je trekkend voertuig uitkomt, en je nog niet aan de 3500kg zit.

Succes met je zoektocht!

Die regel is al enige tijd geleden komen te vervallen.
Je mag deze combi (mits je paard qua gewicht in de trailer kan) gewoon met B trekken.

Tessabo

Berichten: 250
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:43

Citaat:
Dit komt imo omdat de max massa trailer zwaarder is dan de max massa auto. En ik dacht altijd dat de auto dan zwaarder moet zijn dan de trailer


Dit is vorig jaar veranderd! Hoeft dus niet persé meer.
Laatst bijgewerkt door Tessabo op 07-07-15 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:43

paardengek84 schreef:
Je auto mag 1500kg trekken, en je trailer mag maxiamaal 1350kg wegen... dus de auto mag de trailer trekken.
Je moet alleen wel een BE rijbewijs hebben, omdat je trailer (1350kg) zwaarder is dan je auto (1300kg).

Maar volgens mij is t zelfs zo, dat als jou trailer+paard niet boven die 1300kg uitkomt, dat je met alleen een B rijbewijs mag rijden, omdat je aanhangend voertuig niet boven het gewicht van je trekkend voertuig uitkomt, en je nog niet aan de 3500kg zit.

Succes met je zoektocht!


Het gaat er geloof ik om wat mag volgens kenteken en niet wat is, gezien je het niet echt makkelijk kan controleren wat je "lading" weegt.

Staat dit niet op de RDW of CBR site?

Edit: blijkbaar is die regel vervallen.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gewichten auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:45

1350 + 1800 = 3150 (dat is onder de 3500) ook is de trailer lichter dan wat de auto max mag trekken.
Dus helemaal binnen de regels om met B te mogen rijden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:17

Tessabo gaat door voor de sapcentrifuge, zij geeft een onderbouwde en -nog belangrijker- feitelijke correcte reactie *\o/* *\o/*

- auto mag het trekken
- mag met B en B rijbewijs gereden worden
- van overbelading zal niet heel snel sprake zijn*

* Gewicht lege trailer wil wel eens hoger zijn dan het leeggewicht op papier en in combinatie met een brede E (b.v. Tinker met wat overgewicht) zou het krap kunnen worden. Een weegbrug brengt in zo'n geval zekerheid. Gezien foto's in profiel TS lijkt het erop dat de trailer (ruim) voldoende laadvermogen heeft.

Tessabo

Berichten: 250
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:19

Rex_Rolfo schreef:
Tessabo gaat door voor de sapcentrifuge, zij geeft een onderbouwde en -nog belangrijker- feitelijke correcte reactie *\o/* *\o/*

- auto mag het trekken
- mag met B en B rijbewijs gereden worden
- van overbelading zal niet heel snel sprake zijn*

* Gewicht lege trailer wil wel eens hoger zijn dan het leeggewicht op papier en in combinatie met een brede E (b.v. Tinker met wat overgewicht) zou het krap kunnen worden. Een weegbrug brengt in zo'n geval zekerheid. Gezien foto's in profiel TS lijkt het erop dat de trailer (ruim) voldoende laadvermogen heeft.



hi hi thanks! :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:25

Kleine toevoeging wel, een trailer met TMM van 1600 kg mag ook achter deze auto met alleen B. Want 1800 + 1600 = 3400 kg en dat komt niet boven de 3500 kg uit.

Wel mag de trailer dan maar tot maximaal 1500 kg beladen worden, anders ga je boven het trekgewicht van de auto zitten. Nu kennen niet alle agenten ook alle regels even goed, dus voordeel van een TMM van 1500 kg of lager is dat je geen gedoe krijgt met een agent die niet weet dat voor trekgewicht de werkelijke massa telt en niet zoals voor het rijbewijs de maximale massa.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:04

Rex_Rolfo schreef:
Tessabo gaat door voor de sapcentrifuge, zij geeft een onderbouwde en -nog belangrijker- feitelijke correcte reactie *\o/* *\o/*

- auto mag het trekken
- mag met B en B rijbewijs gereden worden
- van overbelading zal niet heel snel sprake zijn*

* Gewicht lege trailer wil wel eens hoger zijn dan het leeggewicht op papier en in combinatie met een brede E (b.v. Tinker met wat overgewicht) zou het krap kunnen worden. Een weegbrug brengt in zo'n geval zekerheid. Gezien foto's in profiel TS lijkt het erop dat de trailer (ruim) voldoende laadvermogen heeft.

Blijft mogelijk als aandachtpuntje over: de kogeldruk of vertikale last onder de koppeling.
Het gaat hierbij om de daadwerkelijke gewichten die niet hoger mogen zijn dan de gewichten vermeldt op het typeplaatje.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Gewichten auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:09

Hé ikke, ik had je al gemist 8-)

Gezien tmm 1300 kg had ik kogeldruk bewust maar even overgeslagen, leek me in dit geval niet zo'n kritiek punt O:) (but you never know)

Lindicc22
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 15:42

Wow wat een reacties!! Eindelijk heb ik iets meer duidelijk. Bedankt allemaal voor de hulp!
De kogeldruk van de trekhaak wordt idd even spannend. Onder die auto zit al een trekhaak. Maar als deze het niet kan doen. Dan kan ik hem toch verwijderen en er een trekhaak onder laten zetten die het wel kan doen ?

Lindicc22
Berichten: 45
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 15:46

Tessabo schreef:
Punt 3: grote E weegt volgens mij minder dan 700 kg hoor ;-), ik heb een KWPN'er van 1.67 ongeveer en voor haar hou ik dat ook aan, zal een E toch iets minder zijn denk ik, eerder rond 600 kg? Laadvermogen is 810 dus ruim voldoende, check!

Ik zeg "kopen"! *\o/*




Nee ze zal idd geen 700 zijn. Maar ik reken altijd graag ruim beter te ruim dan te krap en dan in problemen komen met de gewichten enzo.
En idd laadvermogen trailer is 810. Nou genoeg voor mijn E kwpnertje die ook niet overdreven dik is.

Bedankt voor je reactie. Deze is erg duidelijk !

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:51

Lindicc22 schreef:
Wow wat een reacties!! Eindelijk heb ik iets meer duidelijk. Bedankt allemaal voor de hulp!
De kogeldruk van de trekhaak wordt idd even spannend. Onder die auto zit al een trekhaak. Maar als deze het niet kan doen. Dan kan ik hem toch verwijderen en er een trekhaak onder laten zetten die het wel kan doen ?

Nee, ook de autofabrikant schrijft een maximale kogeldruk voor. Daar moet je onder blijven en NL-geleverde trekhaken zijn ontworpen voor die kogeldruk (of meer indien er vergelijkbare types zijn die een hogere kogeldruk mogen hebben.