Welke botten geven voor stralend gebit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:07

Hallo allemaal

Ik heb een chihuahua die op dit moment bij de da ligt voor een gebitsreiniging.

Om dit te voorkomen voor de volgende keer wil ik echt bot gaan geven om te kluiven.

Maar gezien het eenchihuahua is van 2,3 kilo kan ik niet met complete runderknieen aankomen 8-)

Wat geven jullie aan kleine hondjes om te kluiven. En wat zijn jullie tips als ze niet graag kluiven?

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:15

mergpijpjes, kan je ook bij de AH halen, of slager, runderhuid of buffelhuid botjes, zijn ook heel klein te verkrijgen, lamsoortjes, geen Denta stix! Eigenlijk alles waar ze op kunnen knagen is goed, alleen zal ik zelf niet iets kiezen waar granen ed in zitten, maar een echt dierlijk product. en op letten dat er niet te veel vet in zit,

Zowieso poetsen scheelt heel erg, kleine hondjes hebben sneller last van gebits problemen. Er is ook een geurloos/smaakloos mondwater, wat je elke dag kan geven wat de aanslag verwijderd, want poetsen in zo n klein bekkie is niet makkelijk

Daphne__
Berichten: 12451
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:28

Mijn hondje heeft zijn kaak gebroken gehad, zit nog draad in en hij mist meerdere tanden.. Zijn gebit is dus een ramp en kluiven op harde botten doet hij dus niet graag/helemaal niet.

Ik geef hem nu regelmatig gedroogde vishuid, dat vind hij lekker en is zacht genoeg om te kauwen voor hem, maar hard genoeg om zijn tanden schoon te maken.

Afbeelding

Stinkt wel :+

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:29

Goed geperst thais buffelhuid. Geen dentastix inderdaad, deze zitten vol met granen en daar kan een hond gewoon niets mee. Verder ga ik helemaal mee in wat qt_shetties zegt ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:36

Ik wissel bij mijn poedel af met dentastix met munt en jumbone large.
Hij knabbelt niet graag maar als ik bij thuiskomst van werk op de computer bezig ben en hem geen aandacht geef gaat hij wel zijn snoepje even opeten. Pas daarna krijgt hij zijn voer. En dat weet hij nu ook.

Ben ook van plan om dat voor in het drinkwater te halen, lijkt me wat handiger.

Ook poets ik zijn tanden 1x per week met tandpasta voor honden.

Varkensoren heb ik ook al eens gegeven maar die moest ik doorsnijden anders at hij het niet (te groot).

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:40

Het "probleem" met varkens oren is dat deze echt heel vet zijn, ze vinden het heerlijk! dus ik zou dat als een soort "Mc Donalds" houden, en Denta stix zijn idd een en al granen, zowieso zijn ze vaak te veel om in een keer te geven, eigenlijk moet je ze door de midden breken, en let ook op voeren, als je veel van dit soort dingen geeft, minder je voer,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:42

Denta stix heeft mijn klein hondje(Maltezer kruising) echt binnen 1 minuut op, en daarnaast zitten ze vol troep. Ik zou echt gaan voer iets waar ze lang mee bezig is met kluiven en kauwen. Als ik iets geef doe ik meestal ook heel enthousiast, dan wordt mijn hond automatisch ook enthousiast en eet ze bijna alles wat ik haar geef. :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:44

Ik geef mijn poedel de mini dentastix. Normaal mag hij medium formaat. Maar omdat hij niet vraag knabbelt geef ik dus de mini.
Geef hem ook niet dagelijks iets om te knagen. Meer 2x per week. Soms vergeet ik ook een week.

Hij doet er echt 10min over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:48

MaricoGraphy schreef:
Ik geef mijn poedel de mini dentastix. Normaal mag hij medium formaat. Maar omdat hij niet vraag knabbelt geef ik dus de mini.
Geef hem ook niet dagelijks iets om te knagen. Meer 2x per week. Soms vergeet ik ook een week.

Hij doet er echt 10min over.

Met echte botten doet mijn hond er uren over. ;)

Edit: Ts, je kan ook langsgaan bij een slager in de buurt, soms kan je gratis botten(bijv. runderbotten, runderstrot, bullepezen) krijgen als je er naar vraagt, puur natuur en ze kan er uren mee bezig zijn. :j

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:23

Wat voer je nu? Daar begint het tandsteen namelijk.

De voorkeur ligt bij een graanloze kvv, los van alle andere (eventuele) voordelen zorgt het voor minimale aanslag op de tanden. Er wordt (in principe) geen tandplak gevormd en daardoor geen tandsteen. Zeker als je af en toe een maaltijd vervangt door een kippenvleugeltje (rauw! gekookt/gebakken gaat het splinteren), waar ze echt op moeten kauwen. Maar let wel op, een kippenvleugel (of sowieso echt bot) mag je alleen geven als je hond gewend is om rauw te eten. Anders kan het voor verstoppingen zorgen. En denk aan je eigen hygiëne, dus bij voorkeur buiten of op een goed schoon te maken vloer/bench voeren.

Bij brokken en je wilt brokken blijven voeren:
Ik zou beginnen met een brok waar weinig tandsteen door komt. Dat betekent een krokante brok (dus koekjes in plaats van paardenbrokken qua type brok) met veel vlees en weinig koolhydraten (en dus weinig of geen granen). Juist koolhydraten zorgen voor het leeuwendeel van de tandplak.

Orijen is een hele goede in dit geval.

Bij brokken en je wilt wel droogvoer blijven voer:
Je zou dan ziwipeak kunnen voeren. Het is redelijk duur voer, maar bij een hond van 3kg voer je 39g per dag volgens de calculator. Dat kost dan ±1€/dag.

Deze winkel is voor vrijwel alle voersoorten het goedkoopst en bevat voornamelijk goede brokken/droogvoer.

En het belangrijkste is dagelijks tandenpoetsen. Het is een bekende kwaal van chihuahua's. Zeker bij dit soort kleine maat hondjes met gevoeligheid voor tandplak is duurder voer vrijwel altijd goedkoper dan eens per jaar reinigen. Een beetje reiniging kost 90€, dat is 0.25€/dag dat je ook aan duurder voer kan geven.

Ik zou zeker geen dentastix of jumbones geven. Die zijn namelijk gemaakt van granen en hoewel ze iets tandplak verwijderen, brengen ze juist ook weer tandplak aan. Het levert dus nauwelijks winst op.
Ook dingen als hertengewei of rauw botten van dragende delen (van volwassen dieren, daarom kunnen kippenpoten wel) raad ik niet aan. Die leveren geen tandplak op, maar zijn zo hard dat de tanden erop kunnen breken, zeker bij honden waar de tandkwaliteit toch al niet zo optimaal is.
Niet-rauwe botten zou ik sowieso niet geven, die kunnen gaan splinteren, waarbij de splinters het maag-darmkanaal kunnen perforeren.
Mergpijpjes zijn niet ideaal (opnieuw dragend bot), maar voor zulke kleine hondjes is het gat al snel groot genoeg dat het grootste gevaar van mergpijpjes niet aan de orde is. Ik raad ze dus af! Zowel voor kleine honden (te hard) als voor grote honden (om de kaak klemraken)
http://www.doggo.nl/artikelen/img/mergpijp.jpg

Huid is wel een succes. Het kan schoonmakende effecten hebben, maar bevat in principe geen koolhydraten en dus tandplakveroorzakers, mits er geen vulling is aangebracht in de huid (huid om de vulling is gerold). Dit kan runderhuid zijn, rawhide bones, vissenhuid, etc.

Ook beloningsbrokjes moeten voor het beste resultaat koolhydraatvrij zijn en voor zo'n kleine hond het liefst van hoge kwaliteit (het is al snel een flink deel van zijn dagelijks voer immers). Daarvoor zijn blokjes gedroogde filet heel geschikt voor. De honden vinden ze lekker en ze zijn gezond. Blokjes lever (of ander orgaan) raad ik af, het is al snel te veel (lever levert bijvoorbeeld heel veel vitamine A).
Deze zijn erg geschikt: http://www.dieren-benodigdheden.nl/snac ... -dice.html

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 18:14

Super bedankt voor je duidelijke uitleg

Ga hem zo nog even rustig doorlezen.

Het voer wat ik geef is acana. Deze variant is graanvrij

Heb haar net opgehaald bij de da en inderdaad het is een duur grapje (100€)
Maar het was ook echt nodig, ze mist nu haar voortandjes. Gelukkig heeft ze haar kiezen nog weg

Dentastix voer ik nooit, dat spul zorgt echt voor verklevingen dus ben ik echt geen voorstander van.

Dat mondwater ga ik naar kijken!

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:16

Wij geven de honden (waaronder een toypoedel) van die gedroogde bullepezen. Doen de kleintjes zo een uur over voordat het op is, dus een hoop goed geknaag.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:19


Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:53

Acana bevat tussen de 27 en 30% aan koolhydraten (wild prairie 30%, grasslands/paccifica 28% en regional red 27%), dat is zeker minder dan gewone brok (50-70%), maar meer dan de brokken met het laagste koolhydraatgehalte (Orijen whole prey bevat 20-21%).

Orijen Freeze-Dried bevat 12% koolhydraten en Ziwipeak bevat 10% koolhydraten.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:05

Bij ons thuis geven wij de honden na elke bak brokken en s avonds voor t slapen een runderhuid stokje (dunne). Wij noemen dat altijd tandenborstel, haha. Dus zo'n 4 stokjes. Verder 1 tot 2 keer in de week een grote runderhuid stok.

Brokken zijn ronde harde brokken. Verder spelen ze met ons stookhout en knagen daar lekker op buiten.

De oudste is 7, de jongste is geloof ik 5. Beide hebben een prefect gebit, spierwitte tandjes en kiezen en helemaal geen tandplak of iets dergelijks. Dierenarts is altijd verbaasd naar de tanden! Wij poetsen de tanden nooit (t is een hond, geen mens) en dat is ook nergens voor nodig als ze maar knagen op van alles en nog wat!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:24

Honden met ernstige tandproblemen (en daar chihuahua en nog een aantal zeer kleine rassen om berucht) hebben echt baat aan poetsen. Terwijl het voor wat grotere honden (6+ kg) met goede tanden (weinig aanleg voor tandplak. Dat ligt aan de vorm van de tanden; en goed kwaliteit tanden) over het algemeen niet nodig is. Onze hond is ook nog nooit gepoetst en de dierenarts vond de tanden er goed uit zien en zei dat er zeker geen reiniging nodig is. En dat voor een hond van 7 jaar, die niet op botjes kauwt (want hij is voor een hoop voedingsmiddelen overgevoelig, waardoor hij jeuk krijgt) en natvoer krijgt (renske, het enige voer waar hij langer dan 2-6 maanden jeukvrij blijft).

4 runderhuidstokjes per dag voor een chihuahua is alsof je zelf (uitgaande van 60kg) 80 runderhuidstokjes op een dag eet. Je moet bij een chihuahua denken in grammen, letterlijk. Ze krijgen vaak tussen de 40 en 80 gram brokjes per dag, daardoor is iedere toevoeging een werkelijk onderdeel van zijn voeding.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:27

Podver heb net 6,8 kg aangeschaft..

Kan je deze variant van orijen ook bij zooplus aanschaffen?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:28

De runderhuid stokjes is dat juist niet te zacht?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:31

Kippennekken of een lamsrib.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:39

Dan zaag je de kleinste stokjes toch gewoon nog door midden? Stokjes zijn echt al klein! Prima voor een chi...

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:42

Ik heb een Berner van bijna 6 en die krijgt elke dag een dentastix en die heeft een stralend gebit, hij kluift verder niet en krijgt brokken .

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:46

Ja maar de grote rassen zijn niet te vergelijken met de kleintjes moniek21.


De grote honden hebben 9 van de 10 keer een stralend gebit. In tegenstelling tot de kleintjes, die hebben altijd gebits problemen. Het is allemaal heel nauw en krap en alles blijft er achter hangen

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:46

Hoe staan jullie tegen over het mond water van virbac om erbij te gaan gebruiken? Ik lees veel verschillende verhalen. De 1 prijst het aan en de ander zegt dat het heel slecht is?

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:58

Ik heb ook een kleine hond met gebitsproblemen.
Heb hier zelfs nog een topic over gemaakt op bokt.

Meneer had tandsteen dus.
Ik heb toen een kuurtje plaque off gedaan en elke dag zijn tanden gepoetst.
Grotendeels had ik het weg.
Toen een krabbertje aangeschaft en de laatste stukjes weg gehaald.

Maar nu, ik moet echt wel minimaal 3x per week zijn tanden poetsen, anders zit het er zo weer.
Hij krijgt kvv, en verder bullepezen etc, maar dat is blijkbaar niet voldoende.

Mondwater overigens bij mijn vorige hondje geprobeerd, die moest om de zoveel tijd naar de da voor gebitsreiniging, mondwater hielp niets.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Welke botten geven voor stralend gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:05

Wij hebben ook een redelijk kleine hond, die knaagt altijd op een mergpijp, vind ze heerlijk. En zijn ze wel ff zoet mee. Alleen oppassen dat ze niet met hun onderkaak vast kunnen komen te zitten in dat gat, dat heeft die van ons eens gehad. Ze liep wel heel lang met dat mergpijp in der bek dus zijn toen maar eens gaan kijken. . :')