Welk hoofdstel geeft weinig druk achter de oren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Welk hoofdstel geeft weinig druk achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 08:41

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuw hoofdstel, maar dat vind ik nog niet zo gemakkelijk.
In principe heeft ieder merk mooie hoofdstellen en dat is dan ook niet het probleem.

Mijn merrie is vrij lastig nageeflijk te rijden, blijft heel onrustig in de aanleuning en gooide erg veel met haar hoofd. Omdat het een heel gevoelig dier is ben ik wat dingen gaan proberen. Ze liep op een dubbelgebroken koperen watertrensje en dit heb ik veranderd naar een enkelgebroken bustrens (zwaar). Dit heeft extreem veel effect gehad en ze is veel rustiger geworden en heeft meer vertrouwen in het bit gekregen. Daarnaast had ik al langere tijd twijfels over mijn hoofdstel, omdat die erg strak lag achter haar oren, terwijl het verder prima lijkt te passen. Daarom eens het Kieffer hoofdstel van mijn andere paard omgedaan die haar eerst te groot was. Dit past nu prima en het viel me gelijk op hoeveel minder strak dat hoofdstel ligt achter haar oren. Wederom een wereld van verschil, paard werd veel rustiger en ging haar werk veel beter doen. Toen nog eens geprobeerd om neusriem en sperriem een stuk losser te doen en wederom had dit een positief resultaat.

Nu de echte vraag: Ze loop op dit moment gewoon heel fijn op het huidige hoofdstel van het andere paard, dit hoofdstel is eigenlijk aan vervanging toe en is al vele malen gerepareerd. Welk hoofdstel kunnen jullie mij aanbevelen, waarbij er dus weinig druk achter haar oren komt te staan?

Heel verhaal, maar ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken met ervaringen over verschillende hoofdstellen. Het hoofdstel waar ze dus niet fijn op loopt is een Rider Pro, maat Pony die extreem groot uitvalt. Ik verwacht dan ook dat de grootte van het kopstuk in dit geval het grootste probleem is.


NinkeG

Berichten: 1116
Geregistreerd: 13-10-13
Woonplaats: Bergschenhoek/Dronten

Re: Welk hoofdstel geeft weinig druk achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:43

Rambo micklem competition :))

Make it happen

rossi

Berichten: 889
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:44

Rambo micklem multi bridle. Laat veel ruimte achter oren. Had ook een paard die onrustig was met haar hoofd met rijden en dit hoofdstel geeft echt verbetering

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:46

Het hoofdstel dat je nu hebt voor je andere paard, is die niet meer verkrijgbaar?

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:46

Je kunt ook kijken naar een PS Sweden hoofdstel, die hebben daar ook speciaal gevormde stukken!

Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Welk hoofdstel geeft weinig druk achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:51

Barefoot heeft een kopstuk dat extra vorming heeft bij de oren, wellicht is dat prettig voor je paard? Is ook heel fijn zacht onderlegt!

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 08:54

Het hoofdstel wat ik nu heb is denk ik al wel 10/15 jaar oud.. en ook geen idee of die destijds nieuw of tweedehands aangeschaft is. Er staat Kieffer op, maar wel model het destijds is geweest heb ik geen idee van..

Die andere merken ga ik eens bekijken.. het mooiste was geweest dat ik het een en ander kon passen.. maar denk niet dat ruitershops daar zo blij van worden...

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Welk hoofdstel geeft weinig druk achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:57

Bij Divoza kon ik de Rambo micklem multi bridle op proef nemen. Kon hem toen twee weken testen voor €15 euro, deze kreeg ik bij aanschaf weer terug.. Ben er trouwens super tevreden mee, er zitten ook van die clipjes aan die de druk van het bit op de tong verminderd. O:)

_black_rose_

Berichten: 727
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:58

Is er in het noorden ergens niet net zo'n winkel als in Venlo, daar mag je je paard meenemen en de spullen uit de winkel gratis in hun rijbak uitproberen.

Daarnaast mag ik bij de ruiterwinkel hier in de buurt wel alles uitproberen en terugbrengen (mits het netjes en onbeschadigd blijft natuurlijk).

Ik zou gewoon eens rondvragen, je probleem voorleggen en kijken hoe ze je kunnen helpen:) succes met zoeken.

Gravity
Berichten: 247
Geregistreerd: 13-12-06

Re: Welk hoofdstel geeft weinig druk achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:34


Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:25

Yvet_90 schreef:
Het hoofdstel wat ik nu heb is denk ik al wel 10/15 jaar oud.. en ook geen idee of die destijds nieuw of tweedehands aangeschaft is. Er staat Kieffer op, maar wel model het destijds is geweest heb ik geen idee van..

Die andere merken ga ik eens bekijken.. het mooiste was geweest dat ik het een en ander kon passen.. maar denk niet dat ruitershops daar zo blij van worden...


die van barefoot kan je testen :j

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... ntour.html

Onderaan die pagina zie je waar je 'm kan testen :)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:38



schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:54


Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:02

schirocco24 schreef:
Daphne__ schreef:


Wat zit de halsriem strak... Lijkt me niet zo heel prettig zitten zo strak tegen de kaak.. -O-


Dat iets op een voorbeeld foto strak zit, wil toch niet zeggen dat het op een ander paard ook zo zit.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:16

schirocco24 schreef:
Daphne__ schreef:

Wat zit de halsriem strak... Lijkt me niet zo heel prettig zitten zo strak tegen de kaak.. -O-


Dat iets op een voorbeeld foto strak zit, wil toch niet zeggen dat het op een ander paard ook zo zit.


Ik bedoel meer dat mij de plaatsing in de weg lijkt te zitten bij het paard, hij valt precies voor de ronding van de kaak. Mij lijkt het niet lekker zitten voor het paard. Ook omdat het middelste deel precies onder het schedel valt op een plek waar geen bot zit, waardoor de tong weleens omhoog tegen het bit aan geduwd zou kunnen worden. ;(

Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 15:48

Bedankt voor het meedenken allemaal, eigenlijk ben ik niet op zoek naar die hele aparte hoofdstellen, maar echt een 'normaal' hoofdstel. Het oog wil ook wat he.... :o Het hoofdstel die ze nu heeft is echt een ouderwetse kieffer, waarbij de neusriem ook gewoon onder het kopstuk doorloopt. Op de een of andere manier is het alleen wel een hoofdstel dat overal heel fijn aansluit.

Die van BR ga ik even naar kijken. Die hebben idd wel vaak van die anatomisch gevormde kopstukken.

Nibbit

Berichten: 10405
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:50

Moonlight17 schreef:
schirocco24 schreef:


Wat zit de halsriem strak... Lijkt me niet zo heel prettig zitten zo strak tegen de kaak.. -O-


Dat iets op een voorbeeld foto strak zit, wil toch niet zeggen dat het op een ander paard ook zo zit.[/quote]

Ik denk wel dat dat zo strak moet om het kopstuk niet af te laten zakken?
het lijkt mij ook niet fijn voor het paard

Ts;
BR heeft hoofdstellen met uitsparing op het hoofd en stubben ook.
Er zijn wellicht nog veel meer merken ik denk dat je t even moet bekijken in de winkel.
(Op n plaatje van een webshop zie je het meestal niet duidelijk)

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welk hoofdstel geeft weinig druk achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:55

IR hoofdstellen van Jeffries hebben ook een zacht anatomisch kopstuk en een goede pasvorm.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Welk hoofdstel geeft weinig druk achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:13

Ik heb trouwens ook een Polo hoofdstel, niet speciaal gevormd maar wel een brede en zachte kopstuk. En hij is ook niet super prijzig.

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:24

Ik heb de Dy'on Difference. De kaakriempjes hoeven niet zo aangesnoerd te zitten als op de foto, maar wel gewoon aansluitend vast, anders schuift het naar voren. Hij zit net voor de ronding van de kaak, het middelste deel is eigenlijk een soort dikke gevoerde driehoek die, als je hem recht bevestigd, zeker niet onder de schedel valt, maar precies aan weerszijden erlangs. Op de voorbeeldfoto zit ie scheef en strak ingesnoerd.
Merk ik veel verschil? Dat ligt eraan met welk hoofdstel hij vergeleken wordt.
Ik heb een Schockemohle met gevoerd kopstuk en die vindt ie ook wel best. Ik heb een kieffer met gedeeld kopstuk en dat vindt ie echt helemaal niks.

Yvet_90
Berichten: 509
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Noordwolde FR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 08:37

Kamsel bedankt voor je reactie. Heb ik veel aan. Ik heb op dit moment de BR Adlington op het oog, die heeft het kopstuk naar achter gevormd en er zit geen aparte riem onderdoor of overheen voor de neusriem en is verder wel 'normaal'. Ik wil vragen bij de ruitershop bij ons in de buurt of ik het hoofdstel eerst zou mogen proberen, om te kunnen beoordelen of ze er fijn onder loopt.

Geen idee wat voor uitwerking dit heeft, en ik ben ook niet zo happig om dingen te veranderen die goed zijn, maar ze zal toch weer haar eigen hoofdstel moeten krijgen.. :)

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:37

Mooi hoofdstel!
Stübben en Schockemöhle hebben trouwens beiden ook losse "nekbeschermers"..

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Welk hoofdstel geeft weinig druk achter de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:39

Doe anders eens een foto van wat je nu hebt. Misschien heeft iemand nog wel zoiets liggen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers