Hoe word je voorlopig keur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Hoe word je voorlopig keur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 08:28

Mijn merrie is gister op de stamboek keuring in Middenbeemster ster geworden en door naar de centrale keuring van 25 juli.
Nu lees ik overal dat je merrie op de ck voorlopig keur kan worden en als je dan een goede IBOP of ETM rijdt of Z2+1 wordt dat ze dan definitief keur kan worden. Ik lees alleen nergens hoe ze nu precies voorlopig keur wordt. Naar mijn weten moet ze alleen aan de hand voorgesteld worden en op een straatje heen en weer stappen en draven. Los bewegen hoeft dan niet meer. Maar waar moet ze nu precies aan voldoen om voorlopig keur te worden? Moet ze extra punten halen voor extrieur dan of nog beter bewegen aan de hand of..?

Wie o wie kan mij het verlossende antwoord geven? Heb het hele internet afgestruind maar ik kan het maar niet vinden :=


JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 25872
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Hoe word je voorlopig keur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:33


Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 08:36

Ja hier staat dat ze aan de hand getoond worden en dat haar exterieur nog een keer beoordeelt wordt, maar wat maakt nou dat ze voorlopig keur zou kunnen worden?
Bedankt voor je reactie overigens :)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:36

voorlopig keur bepalen de keuringsmeesters tijdens de CK. aan jou de taak om dat om te zetten naar def. keur of elite :)

- Offline -

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:40

De beste stermerries worden voorlopig keur, als dr kwaliteit genoeg is. dus ze komen gezamelijke in groepen en worden aan hand opnieuw gekeurd, stap en draf, succes iig!

Dus de keurmeesters bepalen welke de beste kwaliteit hebben en worden dan voorlopig keur.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31223
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:43

De jury :)

Straatje hoeft niet meer, vrij bewegen ook niet. Opstellen voor de jury, dan een stukje stap en een rondje draf aan de hand (op gras) en dan is de rest aan hen.
Ze nemen mee hoe ze op de stamboekkeuring gepresteerd heeft en vergelijken (plaatsen) haar ook in de groep met merries waarbij ze is ingedeeld.
Hoort ze bij de betere merries, dan kan ze voorlopig keur worden.

Wat waren de punten en het commentaar op de stamboekkeuring? Met een (nette) 70 - 75 maak je wat minder kans als er in de groep meerdere paarden lopen die hoger scoorden.

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 309 dgn / Nina x Vaderland 253 dgn (26-3)

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 08:54

Aha vandaar dat ik het niet exact kon vinden! :+

Punten waren:
E: 70 S:75 D:70 G:75 H:70 B:75
Commentaar was lichtvoetig, goede aanleg voor dressuur, voldoende ruime gangen had wat ruimer gemogen, goede fundering, iet wat neerwaarts gebouwd maar een goed front, goede halsaanzet, hoge schoft die lang door loopt, goede croup (wat ik me er van kan herinneren, staat op film dus kan het nog na kijken, wie weet dat ik iets niet goed gehoord heb)
Laatst bijgewerkt door filou op 07-07-15 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Hoe word je voorlopig keur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:58

Mijn merrie werd met dezelfde punten als 8-jarige bevorderd naar voorlopig keur dus ik zou het zeker proberen. Ik dacht toen dat ze met 70/75 geen kans had, maar de CK was toch bij ons op stal en toen werd ze ook nog vrl keur :D

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 09:20

Dat biedt perspectieven gomir! :D

Ik heb de lijst even opgezocht, gegevens van gister zijn al aangepast!
De groep bestaat uit 12 merries, 1 heeft 75/75, 3 hebben alleen ibob gegevens en de rest is ook allemaal 70/75. Nu hebben wel 8 van de 12 al IBOB gelopen met goede cijfers, dat heeft zeker wel invloed op mijn kansen? Mijn merrie heeft nog geen verichting gelopen en is nog niet uitgebracht in de sport..

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:27

Mijn merrie is in 2013 voorl. keur geworden. Ze was toen 6 jaar en ster PROK met “slechts” 70-75 op de stamboekkeuring. Vanwege haar “hakken over de sloot” ster en het ontbreken van sportgegevens heb ik getwijfeld of ik het wilde proberen, maar uiteindelijk besloten eenmalig een gok te willen wagen.

Ik heb haar een paar weken voor de keuring weg gebracht om haar professioneel te laten klaarmaken en voorbrengen. En ze heeft zich fenomenaal laten zien op de CK. Herkende mijn eigen merrie zo ongeveer niet terug. Hoewel ze in haar type iets te beknopt is naar KWPN smaak (kreeg ze ook een opmerking over) liet ze zich in beweging zo overtuigend zien dat ze niet om haar heen konden. Ze kreeg ook eigenlijk alleen maar lovend commentaar :# .

Geen sportprestatie is dus zeker geen reden om de merrie te laten staan. Die van mij zou met sportprestatie misschien wel als 2e of 3e zijn geplaatst en nu liep ze als 5e. Maar daar lig ik echt niet wakker van.

Goed keuringsklaar maken en voorbrengen is wel echt een vak. Zoek er iemand voor die verstand van zaken heeft. Die zal ook eerst de merrie bekijken op stand en in beweging en even uitproberen hoe de merrie aan de hand is. Die kan je dan ook vertellen of er een gerede kans is.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

flora
Berichten: 802
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:35

Mag ik hierop inhaken?
Wat als je merrie voorlopig keur is? Blijft deze status onbeperkt geldig?
Met andere woorden: merrie is 9 jr geleden voorlopig keur geworden, kan ze dan nu alsnog keur worden (IBOP, EPTM of Z1+5 toch)

Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hoe word je voorlopig keur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:39

Ja dat kan idd nog

- Offline -

flora
Berichten: 802
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:40

En begrijp ik het goed dat ze wanneer ze keur is geworden, ze ook elite merrie is (Prok certificaat heeft ze)?

Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:41

als ze prok goedgekeurd is wel ja. :)

ibop moet wel op Z niveau zijn en eptm ik weet niet zeker of ze daar nog voor in aanmerking zou komen :)

- Offline -


Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Hoe word je voorlopig keur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:42


Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

flora
Berichten: 802
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:45

Mijn dank is groot :)
Ik hoop binnen 1.5 jaar Z1+winst met haar te zijn :Y)

Bedankt voor jullie hulp!

Haha!

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Re: Hoe word je voorlopig keur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 18:59

Oke duidelijk! Zijn niet per definitie kansloos dus, fijn om te weten :)

Bedankt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: larissa367 en 44 bezoekers