Vos weghouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 12:10

Hallo,
Wij hebben vossen in de buurt ronddwalen. Daarom hebben we ook ons ren omgebouwd naar een voliere zodat hij nergens binnen kan. Enkele weken geleden is hij toch binnen geraakt via een kleine opening en heeft een van onze kippen doodgebeten. Daarop hebben we het hele hok extra beveiligd.

Ondertussen zit ik met 10 krielkuikentjes en ben ik toch lichtjes bang over hun veiligheid 's nachts. Het hok is beveiligd maar ik heb vanmorgen vernomen dat hier om de hoek, een huizenblok verder de vos langsgeweest is. De hele buurt beveiligd hun hokken met ingegraven stenen en dergelijke Maar blijkbaar is de vos erg hongerig en geraakt die niet meer aan eten. Hij heeft bij de mensen van deze nacht een heuse tunnel onder het hok gegraven zodat hij er alsnog bij kon.

Zijn er mensen met tips hoe ik de vos letterlijk om de tuin leid? Ik kreeg de tip om een radio te laten spelen in het hok. Mensen met ervaringen?

Bedankt

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:12

Heb je de kuikens s'nachts wel opgesloten in een binnenhok?

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:13

Of een handdoek ophangen volgespoten met parfum wil ook wel eens helpen... Maar het valt niet mee om er vanaf te komen, bij mijn vader komt reintje ook iedere nacht, bij ons vooralsnog nog niet... en wij hebben geen extra veiligheidsmaatregelen... alleen lopen bij ons de honden vrij dicht langs de kippenren...

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:14

wij hebben de kippen geleerd om "op stok" te gaan wanneer het donker wordt :)
dus elke nacht doen we het deurtje dicht en zitten ze in het hok.

dan wordt het toch al moeilijk voor een vos...

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 12:38

Wel, we hebben dus nog maar 1 gigantische kip en dan de krieltjes. 2 hennen met elk 5 kuikens. We hebben een groot hok en een klein. Maar momenteel mogen de kriel hennen niet samen omdat de ene de kuikens van de andere aanvalt. Daarom zit er overdag om de beurt een kip of kroost met hen in de tuin in een rennetje (grote kip loopt dan gewoon vrij rond). Maar snachts kunnen ze dus niet samen in 1 hok. Er zit altijd wel een hen in het konijnenhokje die in de voliere staat.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 12:40

Er voor zaten de beide krielhennen in een binnenkoer waar de vos helemaal niet aan kan. Maar dit is een gedeelde binnenkoer met buren en die vonden het niet fijn dat met dit mooie weer de binnenkoer naar kippen rook. Wat ik dus wel begrijp.
We zijn een 2de voliere aan het plannen maar meneer/mevrouw de vos is er al weer erg snel. Dus zoek ik naar een tijdelijke oplossing.

Daarbij kan ik ze ook niet in huis nemen snachts omdat mijn moeder zwaar allergisch is aan kippen...

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:44

Wij zitten bij natuurgebied en dus ook last van vossen. Nu hebben wij 15 jaar geleden de tip gekregen om op 15 cm hoogt een schrikdraad buiten om de wei te spannen. Dit hebben we gedaan en er is tot op heden nog geen vos bij de kippen geweest. Onze wei is ook vrij groot. Wel moeten ze in een ren. Vanwege de buizerd . Hoop dat je hier wat aan hebt. Voor vragen mag je me Pb sturen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:11

Een lamp met een bewegingsmelder zou wel het proberen waard zijn denk ik. Of een draadje over de grond spannen met rammelende zaken eraan. Maar dat is maar tijdelijk denk ik. Een stroomdraadje langs de buitenkant of over de grond?
Iets erbij wat waakt, de hond los in de tuin, of een kalkoen of gans erbij?

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:25

Enige wat je kan doen is alles afsluiten 's nachts. Ik vermoed trouwens dat er eerder een marter in heeft gezeten... want een vos bijt alles dood en gaat dan pas dieren verplaatsen.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 21:12

Het was een vos maar mijn broer is tussenbeide gekomen...

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:22

Hier in de buurt terroriseert ook een vos alle kippeneigenaren.Ik kreeg de tip een stroomdraad 10 cm boven de grond en daarboven nog ene op 30 cm.Zo hebben we de wei beveiligd en s'avonds sluiten ze op.Ook verspreid ik haren van de hond door de wei als ik ze gekamt heb en laat ik af en toe de honden uit in de wei.De geur van honden zou de vos ook weg houden.In ieder geval hebben we geen last meer vd vos(tot nu toe,want ze zijn slim hè )

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:25

Je kan ook gewoon leeuwenpoep bij de lokale dierentuin halen. Werkt perfect en ecologisch.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:26

het enige echt effectieve is opsluiten je kippen.

Je kunt naast het gaas van je kippenren een rij tegels leggen, zodat hij niet vlak naast de draad eronderdoor kan graven. Je kunt stroom over de bovenkant van de omheining aanleggen (wel uitzetten als je er zelf aankomt = ervaringstip ;) ) Bewegingsmelders en licht werken maar even, maar uiteindelijk komt hij terug.
Onze hond hielp ook niet, want ze weten dondersgoed of die ´s nachts rondloopt of niet. (de onze is ´s nachts binnen).

De vossen krijgen nu nog echt wel te eten, maar als ze eenmaal de tuinkippen ontdekt hebben, nemen ze meestal die en blijven terugkomen. Daar hoeven ze namelijk niet echt voor te werken en dan hebben ze toch een lekker hapje. hier is er afgelopen najaar een geweest en die heeft de hele straat ontkipt. Deze is afgeschoten door de jagers. Er is hier nu ook echt een overpopulatie aan vossen en daardoor krijg je dat ze richting de bewoonde wereld gaan. Helaas maar waar.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:37

Hoppit schreef:
Je kan ook gewoon leeuwenpoep bij de lokale dierentuin halen. Werkt perfect en ecologisch.

Nou das echt een heel simpele en eenvoudige oplossing, heeft iemand het ook al eens geprobeerd?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:38

Stroomdraad spannen zodat je geen aanpassingen aan het hok hoeft te doen verder.

Wij hebben van dat martergaas en dat is ook ideaal tegen vossen, wel stuk onder de grond door laten gaan dan en een soort kooi maken.

Als ik google helpt leeuwenpoep alleen mogelijk tegen konijnen etc. Roofdieren hebben niet zo ongelooflijk veel last van elkaar wat dat betreft omdat ze elkaar ook naar een smakelijke prooi kunnen leiden. Dus geloof niet dat leeuwenpoep nou echt een vos zal afschrikken.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:59

Het was ook sarcastisch bedoeld want je ziet het hier op bokt overal voorbij komen, schijnbaar heeft iemand dat ooit ergens gehoord en werkt het nu ineens overal tegen.
Leeuwenpoep lijkt me nu niet iets wat je in je tuin wilt hebben en ik heb er ook mijn twijfels bij om de redenen die jij noemt. Daarnaast vraag ik me af of het werkelijk zo simpel is als een belletje en je krijgt een vuilniszakje vol bij de poort.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 00:08

Je betaalt er flink voor :')
Olifantenpoep was ook al zo schrikbarend duur (schijnt weer geweldig voedzaam voor de grond te zijn). Bij de souvenirwinkel in de dierentuin te kopen :')

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:50

anneliesdj schreef:
Het was ook sarcastisch bedoeld want je ziet het hier op bokt overal voorbij komen, schijnbaar heeft iemand dat ooit ergens gehoord en werkt het nu ineens overal tegen.
Leeuwenpoep lijkt me nu niet iets wat je in je tuin wilt hebben en ik heb er ook mijn twijfels bij om de redenen die jij noemt. Daarnaast vraag ik me af of het werkelijk zo simpel is als een belletje en je krijgt een vuilniszakje vol bij de poort.


Lol t wordt in de Kempen best vaak gebruikt hoor, mag je zo sarcastisch over doen als je wilt. Dat het misschien niet bij elk beest werkt (kat/hond/vos/marter/...) zul je altijd hebben. Stroomdraadjes werken ook niet voor elk paard terwijl anderen er woeste hengsten achter houden. Anyhoo, zal ook van zoo tot zoo af hangen. Olmense zoo doet daar helemaal niet moeilijk over. Dat NL dierentuinen dat als souvenir verkopen is weer wat anders.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:07

Als die vos echt zo erg hongerig is en je hebt er toch per definitie last van dus het kan niet veel erger meer worden... zou het dan geen idee zijn om te zorgen dat de vos niet meer zo hongerig is dat hij op kippenjacht gaat?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:17


Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:35

anneliesdj schreef:
Een lamp met een bewegingsmelder zou wel het proberen waard zijn denk ik. Of een draadje over de grond spannen met rammelende zaken eraan. Maar dat is maar tijdelijk denk ik. Een stroomdraadje langs de buitenkant of over de grond?
Iets erbij wat waakt, de hond los in de tuin, of een kalkoen of gans erbij?


Een vos neemt ook gewoon ganzen mee.
Wat bij ons geholpen heeft is toen de paarden in de weide kwamen te staan, geen vos meer gezien en toen de ganzen van weides moesten wisselen hebben wij indd een lamp opgehangen die op beweging aan gaat ook nu geen last meer gehad van de vos.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is van zoon beeldjes met een lazer erin neer zetten die geluid maken als je langs komt.

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:28

Stroomdraad kan inderdaad ook. Ben eens bij iemand geweest die siereenden fokte. Die kon die niet opsluiten. Had dus boven en beneden schrikdraad gespannen. Woonde aan de bosrand. Hij zag 's avonds de vos wel langs het hek lopen maar ging niet meer in de ren :). Maar is inderdaad een duur iets. Het maken misschien niet, maar kost je veel stroom.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:43

Wij werken hier ook met een stroomdraadje. Ideaal. We horen regelmatig dat er in de buurt weer huisgehouden is door de vos maar bij ons is hij nog steeds niet langs geweest.
Als je trouwens gaas wilt ingraven, doe dit dan ca 20cm in een hoek van 45graden naar buiten toe. Een vos zal altijd recht naar beneden willen graven. Wanneer hij merkt dat dat niet gaat en alleen maar verder van de ren af gaat zal hij sneller een ander adresje zoeken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 10:51

Laptopmuis schreef:
Stroomdraad kan inderdaad ook. Ben eens bij iemand geweest die siereenden fokte. Die kon die niet opsluiten. Had dus boven en beneden schrikdraad gespannen. Woonde aan de bosrand. Hij zag 's avonds de vos wel langs het hek lopen maar ging niet meer in de ren :). Maar is inderdaad een duur iets. Het maken misschien niet, maar kost je veel stroom.

Veel stroom valt wel mee, wij doen al een jaar met een batterij..

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Vos weghouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:15

Zoveel hoef je ook niet te omheinen idd en anders een mobiele stroomklok met batterij er in, voor 16 euro kun je al zeker 6 maand vooruit, maar ik verwacht zelfs langer (aangezien ik 6 maand doe met 1 en een halve hectare voorzie van stroom).