Van België naar Nederland, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 13:13

Ik ben een week geleden verliefd geworden op een prachtige tinkerhengst. Nu staat hij in België (omgeving Kortrijk) en ik heb geen idee hoe ik hem zal moeten vervoeren aangezien dit mijn eerste echte paard is! Nu zit ik dus met een aantal vragen:

- Is een B rijbewijs voldoende om met een trailer (met op de terugweg een paard er in) te rijden?
- Zo niet, wat zijn mijn andere opties?
- Moet ik nog rekening houden met eventuele dingen bij de grens of mag ik zomaar een paard van België naar Nederland halen?
- Waar moet ik nog meer aan denken als ik met een paard in de trailer rijd? (Voer meenemen? Water? Onderweg stoppen?)

Ik kom er zelf niet zo goed uit, dus vandaar dat ik het maar zo vraag! :)

Things never happen the same way twice, dear one.


Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:17

ik vrees dat je met een tinker al snel over het toegelaten gewicht met een b rijbewijs heen zit. Even iemand zoeken met een BE rijbewijs. (sowieso verstandig als je zelf nog nooit met trailer en paard gereden hebt om iemand te hebben die je een beetje begeleidt de eerste keer dus zou het sowieso niet alleen gaan doen)
Invoeren naar Nederland ken ik niks van dus daar zal een ander je op moeten antwoorden.
Verder een hooizak en eventueel water voor als je onderweg stopt dat je hem kan laten drinken indien ie dat wil afhankelijk van hoe lang je moet reizen en de temperaturen maar wat water mee hebben is eigenlijk altijd handig (of iig een emmer zodat je ergens water kan nemen.)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 13:20

Ja, het is toch wel een goeie 608 kilometer (304 heen en 304 terug) dus dan zit je al gauw 6 uur in de auto. Misschien nog wel langer je rekening mag houden met file's en wat dan ook!

Things never happen the same way twice, dear one.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:26

Dan zou ik iig zorgen voor een flink hooinet en ook water en een tussenstop (of twee) maken.
Vraag desnoods aan de huidige eigenaren of zij hem een paar dagen voor dat je hem op haalt willen laten wennen aan water met appelsap in. Dan kan het zijn dat hij wat makkelijker drinkt tijdens de rit. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Poosje81
Berichten: 21186
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:12

Voor het paard in kwestie is het echter maar de helft, 300 kilometer dus. Goed hooinet erin en rijden maar. Mocht je niet zelf mogen/kunnen rijden, dan zou ik een paardentaxi oid inschakelen.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 15:22

Iemand die dan goeie, betrouwbare paardentaxis in omgeving Achterhoek weet?

Things never happen the same way twice, dear one.

Nordsvensk

Berichten: 4166
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:28

Citaat:
- Moet ik nog rekening houden met eventuele dingen bij de grens of mag ik zomaar een paard van België naar Nederland halen?


Het paard moet gechipt en geënt zijn. Omdat België een Benelux land is is er geen gezondheidsverklaring verreist, en mag in dat opzicht het paard zo de grens over naar Nederland.

Phιlιp Valιanт
мιa van 'т ѕaмвer -Verkocht

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 20:20

Bedankt!! Dan is dat al 1 zorg minder.
Paardentaxis worden me iets te duur, dus die laat ik maar varen.

Things never happen the same way twice, dear one.

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:24

En je laat het paard keuren voor je hem meeneemt of heb je hem al gekocht??

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:28

Je kan zo de grens over hoor, ben zelf van regio Kortrijk en heb er ook al een paar naar Nederland gebracht, was geen probleem.

Maar ik zou toch even wat draaglijker temperaturen afwachten, anders lijkt het me toch niet comfortabel voor het paard.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 20:41

Ik heb een aanbetaling gedaan, de rest van het geld komt zodra ik hem op ga halen in de zomervakantie. Ik heb hem verder niet laten keuren of iets.

Things never happen the same way twice, dear one.

matasja

Berichten: 2610
Geregistreerd: 22-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:41

Hou er ook rekening mee dat je met een trailer geen 120 mag rijden en je dus langer dan 3 uur over de heenweg doet. Met paard misschien nog zachter rijden, licht eraan hoe hij op de trailer staat.
Ik heb mijn paard zelf in puntje van friesland opgehaald vanuit nijmegen, ook aardig ritje, tussendoor paar keer kijken of ze rustig stond en water aangeboden. Belgie geen extra regels.

Heb je een lichte of zware auto? Zware auto met 1 paards trailer en paard erop zou misschien net gaan als je zelf wil rijden.

trots op mijn dames: Famke & Flamboyante R.I.P Nynke & Matasja

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 20:43

Ik rij zelf niet! Ik heb een rijbewijs, maar mijn ouders hebben beide een normaal B rijbewijs.
Mijn opa en oma hebben een redelijk zware auto, de trailer zou ik huren. (Ik heb ook zitten denken om een paardenvrachtwagen te huren)

Things never happen the same way twice, dear one.

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:04

Wel laten keuren, altijd.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 01:54

Hier in België is keuren - zeker voor recreatiepaarden - niet altijd zo gebruikelijk hoor. De beslissing ligt hiervoor bij TS.

@TS, hou er wel rekening mee dat je zonder BE-rijbewijs geen BE-trailer mag huren. Een camionette (of heet dat anders in Nederland) is dan wel een mogelijkheid.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 11:14

Maar mag daarop dan wel een paard gezet worden? Want voor zover ik het snap (ik heb 0 verstand van alle regeltjes rond rijbewijzen) mag je maar een auto besturen tot 750kg. Dus dan zou het nog niet kunnen als die auto opzich al heel zwaar is?

Things never happen the same way twice, dear one.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:40

Combinatie v auto en aanhanger mag niet boven de 3.5 ton uit komen bij een B rijbewijs.
Als je maar met 750kg mocht rijden zou je niet veel keuze hebben want de mazda 125 (een mini auto) is al 950kg leeg gewicht. ;)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Rex_Rolfo

Berichten: 5376
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:01

Inderdaad Ayasha, met B rijbewijs mag je een voertuig (auto, auto+trailer, busje of klein vrachtwagentje) besturen met een Toegestane Maximale Massa van 3500 kg. Dat is dus het gewicht van het voertuig zelf + het maximale laadvermogen. Het gaat voor rijbewijs puur om de maxima op papier, of je dat ook daadwerkelijk gebruikt is voor B / BE / C rijbewijs niet van belang! In geval van auto met trailer tel je de TMM van de auto (staat op het kentekenbewijs) en TMM trailer (idem) bij elkaar op.

Met een niet al te zware tinker zal het nog wel mogelijk zijn om een combi te vinden met TMM <3500 kg waarmee je veilig de weg op kunt. Is het een flinke jongen dan wordt het al lastiger met alleen B omdat je dan een trailer nodig hebt met een laadvermogen groter dan het gewicht van het paard + een auto die het geheel mag trekken (en de sterkere trekauto's hebben over het algemeen ook een hogere TMM zodat je snel over die 3500 kg heen gaat).

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 17:14

Dan is dat probleem ook van de weg! Alleen wilt niemand van mijn familie rijden met een trailer (ze hebben het allemaal nog nooit gedaan) omdat ze bang zijn dat het paard in de trailer op hol slaat en dat hun auto dan omslaat.
In mijn idee nogal een doembeeld. Hoe groot is de kans precies dat dat gebeurd?

Things never happen the same way twice, dear one.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:17

Je paard slaat niet zo snel op hol in de trailer denk ik :D Om de trailer af te breken moeten ze echt al héél gek gaan doen... lijkt me onwaarschijnlijk :)


Wir leben auf einem blauen Planeten der sich um einen Feuerball dreht, mit einem Mond der die Meere bewegt, und du glaubst nicht an Wunder?

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:19

Ik vind het wel terecht dat ze niet met een trailer willen rijden als ze dat nog nooit gedaan hebben. Zo'n afstand is behoorlijk wat en je hebt ook de verantwoording over het levende wezen achterin die toch redelijk onbeschermd staat. Los daarvan is het risico dat je familie ziet niet heel erg groot.
Ik zou echter iemand vragen met ervaring om voor je te rijden, evt tegen betaling.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:23

Ik ben eigenlijk erg benieuwd naar welke tinkerhengst je bedoeld dan omgeving Kortrijk, ben zelf van die regio vandaar. Heb een vermoeden, staat die in heuvelland ?:)

Verder is hier inderdaad niet standaard om te keuren voor verkoop :) .

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:30

Ik kan me ook voorstellen dat je niet zo'n afstand met een trailer wilt rijden als je dat nog nooit gedaan hebt. Wat is je budget en heeft het paard al eens op de trailer gestaan, hoe ging dat? Ik heb BE rijbewijs, een trailer en woon bij jou in de buurt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5376
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Van België naar Nederland, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:31

Fijn aanbod kimysan. Zou het wel alleen doen als vriendendienst tegen hooguit benzinegeld. Als Kiki1995 dan wat meer geeft vanwege je mooie blauwe ogen moet ze zelf weten, maar het mag geen verhuur worden ;)

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 18:59

Eigenaar zegt dat hij eerder op een trailer heeft gestaan en dat dat prima ging! Qua benzine geld ben ik al ruim 100 euro kwijt.. dat vind ik persoonlijk al heel veel.. :')

@Lori: Geen idee of je hem voorbij hebt zien komen in de t.k tinker groep op Facebook? Zijn naam is Storm en hij is grijs/wit gevlekt! Geen idee waar hij precies staat! :)

Things never happen the same way twice, dear one.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HaffieAD, Lithya, mala26 en 58 bezoekers