Pompoenplant, help!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 22:00

Zit ik dan, ik ben heel enthousiast begonnen met een paar kalebas planten die jaar, die doen het prima (met uitzondering van wat meeldauw, maar dat weet ik redelijk onder controle te houden.

Echter dacht ik, ach, als ik het toch als decoratie ga gebruiken, zou het wel heel leuk zijn als ik echte pompoenen er bij zou hebben! Die grote halloween dingen.

Zo gezegd zo gedaan, ik heb een schattig plantje gekocht 5 weken geleden met 4 kleine blaadjes er aan.
Nu is dat ding ruim 2 meter lang!!!! En ik ben zo stom geweest om dat ding in een hoge bak te plaatsen waarbij de plant 1,5 meter naar beneden moet om op de grond terecht te komen.... Ik heb er een constructie onder gebouwd zodat hij wat meer naar beneden "glijdt" maar in het proces heb ik de plant "gebroken"... Halverwege zit er nu een slappe knik in, ik vraag me af, zal de plant zich herstellen? Of heb ik het nu verknoeid? :(.

Verder weet ik maar weinig van pompoenen. De kalebassen doen het erg goed, de pompoen doet het iets té goed, maar tips zijn erg welkom!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:08

Hahaha, heb je geen stukje grond om hem in te doen? Hij zal nog wel langer worden :P bij ons krioelden ze vorig jaar over het hele gazon _O- dit jaar hebben ze er wat meer moeite mee ivm de droogte. Maar wij hadden gemiddeld 4 pompoenen per plant en iets van 10 planten, heb nu nog pompoen in de vriezer _O-

Wat die knik betreft: geen idee..

Instagram: lusitano_roux

Set_Elkol
Berichten: 14844
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:10

slappe knik is niet erg, een echte breuk misschien wel. Een pompoenplant moet eigenlijk gewoon laag bij de grond met veel ruimte

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 22:20

Hmm tis een slappe knik, er komt iets vocht uit, maar op maar 1 plekje, verder is ie nog helemaal dicht. Verhout het? Of herstelt het zichzelf?

Ik heb een dakterras ^^ Hiervan over de breedte van het huis heb ik zo'n 20m2 aan dakterras waar ik van alles op mag zetten, daar achter zit nog zo'n 30m2 waar ik, indien nodig, wel op mag lopen, maar verder niks op mag neer zetten. Vond het dus wel heel slim van me om pompoenplanten en kalebassen over dat deel te laten groeien haha. De kalebassen doen het prima, die hoeven maar een halve meter naar beneden, maar die pompoenplant heb ik in de grootste bak gezet en die staat naast een afstap en dat is, inclusief pot, zo'n 1,5m naar beneden haha. Misschien ben ik niet zo slim...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:25

Even kijken hoeveel bloemen er aan komen,als die er zijn kun je de pompoen ook gewoon afknippen aan het eind
dan gaat alles naar die vruchten toe en worden ze niet zo lang.
Mijn pompoenen willen dit jaar niet zo goed..,zijn nog miniplantjes van 20cm -O-

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 22:31

Aww 20 cm is klein ja... Die van mij staan de hele dag in de volle zon op een zwart dakterras en een witte huismuur, dus wordt snikheet en het zonlicht wordt nog eens extra gereflecteerd. Daarnaast helpt regelmatig een handje gedroogde mestpellets (koe en kip) ook een hoop.
Als de pompoen het tot de deur van het schuurtje redt (is ie toch wel een meter of 8 lang) ga ik hem inderdaad maar afknippen.

Groeit er trouwens maar 1 lange tak aan? (hoe heet zo'n ding nou?) of kan het ook meerdere groeien?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:34

Slappe knik is niet zo erg. Ik heb dit jaar zelf een dikke knik gehad die ik gerepareerd heb met tape. Plant groeit nu prima, dus bij twijfel kan je er altijd even een tape verbandje om doen. Pompoenen zijn sterke planten die heel wat hebben kunnen, zeker als ze al zulke lange ranken hebben.

edit: ranken ;) het hangt een beetje van de soort af, er zijn soorten die 1 rank krijgen, maar ook soorten die 2 of 3 krijgen. Ook zijn er soorten die helemaal niet ranken maar een soort 'bosje' worden. Weet je wat voor soort je hebt?

Ranken van 8 meter raadt ik niet aan trouwens.. beter is om het bij 2 maximaal 3 meter te houden. Anders heb je straks meer ranken en bladeren als pompoenen. Al zou het wel een erg sterke soort zijn om 8 meter te ranken.. maar in ieder geval: laat het niet te lang worden!
Laatst bijgewerkt door zorro op 06-07-15 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 22:36

zorro schreef:
Slappe knik is niet zo erg. Ik heb dit jaar zelf een dikke knik gehad die ik gerepareerd heb met tape. Plant groeit nu prima, dus bij twijfel kan je er altijd even een tape verbandje om doen. Pompoenen zijn sterke planten die heel wat hebben kunnen, zeker als ze al zulke lange ranken hebben.


Phew! Ik voelde me zo banketstaaf en bijna verdrietig toen die slappe rank (dank je! dat woord bedoelde ik) zo zielig in mijn hand hing -O-.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:41

Ik denk dat het wel goed komt hoor. Desnoods even verwennen met wat extra water. Ik sta er altijd weer versteld van hoe sterk die planten zijn. Ik ben echt gek op pompoenen en kalebassen, verkoop ze ook aan de weg en heb dit jaar zo'n 150 planten :o


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 22:49

Gelukkig!
Hier zullen ze voornamelijk als decoratie gebruikt gaan worden, echter, ik heb iets van 30 of 40 kalebasplanten (ook eigenwijs, niet netjes de 80 cm afstand aan gehouden, gewoon een stuk of 20 zaadjes op 1m2 planten haha) maar ze hebben meer dan voldoende ruimte om uit te wijken voor elkaar.

Voor hoeveel verkoop je de pompoenen (en kalebassen?) eigenlijk? Als ik over heb gooi ik ze op marktplaats.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:17

Hangt er een beetje vanaf, kleintjes soms maar voor 20 cent, grote halloween pompoenen voor 3 of 4 euro. Flespompoenen rond de 6 euro. Ik wil er niet heel duur mee zijn, heb ze hier in een kraampje bij de weg liggen en het is vooral voor mijn eigen plezier :D als ik soms zie wat supermarkten en bloemisten er voor vragen..

wat vraag jij er voor dan?

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:24

De slappe knik zou je kunnen spalken voor tijdelijk. Met zo'n grijze polystyrenen isolatie buis van de bouwmarkt en wat plakband.
Die pijpjes kosten bijna niets (zeker geen euro) en ze zijn er in diverse diameters, met een schaar knip je ze zo op je juiste lengte.
Heeft hier prima gewerkt voor een zonnebloem met een hernia :D

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 14:51

Thanks, das een goeie tip jorika haha, ik zal ook even wat doen aan die hernia.

En Zorro, ik heb ze nooit gekocht of verkocht dus eigenlijk geen flauw idee ^^. Zag ze wel voor 2 a 3 euros per stuk voorbij komen (kalebassen) maar geloofde dat bijna niet...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:58

Als de rank niet te dik is, kun je het ook doen met een doorgeknipt rietje. Dat doe ik als ik weer eens per ongeluk een plantje bijna vermoord :=

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 16:33

Haha nee deze rank is zo dik dat je het net redt om je wijsvinger met je duim aan te raken als je ze er om zet ^^. Zal dus wel een buis worden

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Pompoenplant, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 20:46

Hooi, ik klop weer even aan hoor, dit maal voor mijn Kalebassen, ik heb 2 verschillende soorten. Namelijk de wat rondere types, die staan in de ene bak en in de andere bak staan er een aantal met van die rare haken en kroontjes. Weet zo even de namen niet.
De eerste ging al vrij snel bloeien en begint nu veel kalebassen te vormen die er goed uit zien. Echter die andere met die kroontjes wil niet zo. Het heeft veel meer blad en de planten ziet er over het algemeen veel mooier uit maar, nu er eindelijk kalebassen aan komen zijn ze allemaal aan de onderkant open, het zaad is zichtbaar... Wat is er hier mis gegaan? Ik heb ze niks anders behandeld als mijn andere kalebassen -O-

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 20:55

Voor het idee:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ps: Mijn pompoen plant heeft besloten dat 1 rank niet voldoende is en heeft er 2 meer aan gemaakt :')

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: C_estmoi, CupCakes_, IASCrawler, Morpheus81, Sanniejtjuh, xKatinkii, xxCYNNxx en 54 bezoekers