ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 15:30

Na jaren gelopen te hebben met een pijnlijke rechtervoet vanwege een hallux valgus waarbij de pijn telkens meer werd ben ik nu toch een operatie aan het overwegen. Verwijsbrief van de huisarts ligt voor me, en komende woensdag heb ik een afspraak bij de orthopeed. Ik hoop dat ik eraan geholpen kan worden, liefst via minimaal invasieve chirurgie waarbij de revalidatietijd een stuk korter is dan bij een "gewone" operatie. Heb me de afgelopen weken suf gegoogeld, ik blijf er toch tegenop zien en dan vooral omdat ik opzie tegen de periode na de operatie. Want wanneer kun je dan weer met je paard aan de gang (niet alleen rijden maar ook stal doen, longeren etc). Pijn of niet het zou voor mij toch wel een dealbreaker zijn als ik minstens 2 maanden alleen maar naar m'n paard mag kijken -O-

iemand ervaring? Er zijn wel wat topics, maar daarin kan ik niet zo snel terugvinden wanneer je weer kunt rijden etc.

.


irry
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:32

Ik ben ook benieuwd! zit er zelf aan te denken, maar de herstel periode houdt me nog tegen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:41

Ik ben geopereerd aan een halux valgus via scarf methode. Geen kleine ingreep.
1 week verband met 5 weken gips er achteraan.

Je hoort de meest gruwelijke verhalen over pijn maar dat vond ik allemaal mee vallen.
6 weken kun je natuurlijk weinig.
Na 8 weken reed ik paard. Verstandig nee. Leuk ja :)
Na 8 weken moest ik ook weer gaan werken.
Wat betekend auto rijden.
Ik zit regelmatig maar loop daarnaast ook veel op het werk waaronder regelmatig de trap.
Dat was na 8 weken eigenlijk wat te veel.
Stal deed ik toen ook. Ging ook goed.
Maar lopen door de bak of wei in ongelijke grond heeft nog 2 weken langer geduurd.
Weer alle schoenen aan toch wel bijna een half jaar.

Ik zou de operatie zo weer doen.
Ik ben nu pijnvrij.
Terwijl ik eerst amper 10 minuten pijnvrij Kon lopen.
Met dit warme weer was de knobbel ook heel rood en de hele dag pijnlijk.
Zelfs met slapen legde ik hem zo dat hij het matras niet raakte.
Dus ik ben blij dat ik het gedaan heb.


irry
Berichten: 59
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:34

Dankjewel @bruintje123,
Ik heb niet zo zeer pijn met lopen aan m'n knobbel, maar wel van schoenen omdat mijn knobbel gewoon erg groot is en dan rood wordt e.d.
Voor mij is het meer voor het gemak van meer schoenen kunnen kopen en niet zo'n irritant lelijk ding hebben

Amber_VZ
Berichten: 3176
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Weesp

Re: ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:30

Een jaar geleden geopereerd eraan.
Met een ruggenprik en het was een operatie.
2 weken alleen met mijn voet omhoog kunnen liggen, als ik mijn voet naar beneden deed kreeg ik onwijs veel steken erin. Daarna 2 weken loopgips vanaf toen heb ik eigenlijk alles weer gedaan haha. Misschien te snel maar had er geen last meer van en het mocht van de dokter. Daarna heb ik een kleine brace gehad die al snel af mocht.

Ik had het heel erg! Schoenen kon ik bijna niet meer aan van de pijn.

Mijn andere voet is ook nog een keer aan de beurt.

Als je vragen hebt, kun je altijd een pbtje sturen.

_Nancy

Berichten: 14080
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:38

Ik heb ze in 2012 aan beide kanten tegelijk laten opereren, ook de scarf methode :j

Blij dat ik ze allebei tegelijk heb gedaan, want ik doe het noooooit meer :')
De eerste paar nachten zo veel pijn gehad, wat ik mijn ergste vijand nog niet gun.

Daarna was de pijn wel volledig weg, dus dat ging vrij snel (na 3 dagen ofzo)

Zodra ik uit het gips kwam ben ik gaan sporten, helemaal stijf natuurlijk, maar het ging best prima.
Vrij snel ook weer paard gereden, maar denk dat dat toch wel 8 weken heeft geduurd :j

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:53

Ik heb beide voeten (omstebeurt) hieraan laten opereren en ben er ontzettend blij mee, wat een opluchting en verademing!

Ik weet niet meer de naam van mijn methode, maar ik heb een blijvend schroefje in m'n botje :j
Ik heb gips gekregen en wil je echt echt ECHT aanraden dit ook te doen. Lijkt veel makkelijker om voor een verband of sokje te gaan, wat sommige ziekenhuizen ook aanbieden, maar je herstel gaat zeker een stuk langzamer en met meer risico. Door het gips kan je voet absoluut niet bewegen/buigen en wordt het nooit per ongeluk belast, maar je kan heel snel weer van alles er mee doen hierdoor.

Het gips moest er bij mij 6 weken om zitten. Na 2 dagen mag je er zachtjes op steunen en na een week op lopen. Voor de zekerheid heb ik hier 2 a 3 weken van gemaakt, maar daarna ben ik gewoon mijn eigen paard gaan mesten en longeren (en rijden :o ) je krijgt een soort schoen voor om je gips, ideaal!

Wel moet je uitkijken met te snel te veel willen, ook al is het vervelend, als je te snel gaat belasten loop je het risico dat je de rest van je leven met (flinke) pijn loopt, dan maar 1 weekje langer alleen naar je paard kijken :)

Wat betreft de pijn, de eerste 2 dagen/nachten om de 2 uur pijnstillers, wissel paracetamol en de sterke (voorgeschreven) variant om, dan is het net aan te doen ;)

Ik ga je missen vriendje... 04-10-10

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 12:14

Thanks voor de reacties tot dusver. Ik wil juist (als het kan bij mij) gaan voor de minimaal invasieve chirurgie methode waarbij je maar een heel klein sneetje in je voet krijgt. Had al ooit eens gelezen over deze operatie die toen nog niet in Nederland werd gedaan. De ervaringen met die manier, waarvoor veel mensen speciaal naar Alicante gingen, waren heel positief, vanwege de veel kortere herstelperiode. Je krijgt dan weliswaar geen gips maar wel een strak verband, en zo'n speciale schoen.

Ik had mezelf eigenlijk al veroordeeld tot m'n zere pootje, maar kort geleden zag ik dat de "spaanse" manier nu ook hier en daar in Nederland gedaan werd, sinds 2012. Nouja morgen maar eens zien wat de mogelijkheden zijn, ik kan wel zoveel willen het moet ook nog maar kunnen.

En ooit moet ik er toch aan geloven, beter gaat t niet vanzelf worden, erger zeer waarschijnlijk wel.

.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:17

Sandra_H, kijk goed uit met deze methode, deze is erg risicovol, als het goed gaat is het fijn maar als het mis gaat ... mijn buurvrouw heft nu een prothese dankzij haar operatie in Spanje. Als het pas net in Nederland komt zou ik eerder wachten tot dat er wat meer ervaring mee is en niet als 1 van de eerste deze behandeling ondergaan!

Ik ga je missen vriendje... 04-10-10

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 12:48

Natuurlijk ga ik de orthopeed morgen het hemd van zn lijf vragen, ik ga echt niet over een nacht ijs. Wat ik over de minimale dingesmethode in elk geval weet is dat elke chirurg die hem hier uitvoert ook jarenlange ervaring met de andere manieren moet hebben.
Tot nu toe hebben de horrorverhalen over de "standaard" methode mij altijd tegen gehouden om uberhaupt na te denken over de mogelijkheid van opereren.

Over de minimaal invasieve manier heb ik tot nu toe nog niets negatiefs gelezen, Vesceron: wat is er precies misgegaan bij jouw buurvrouw (evt via pb)? Een zeker risico loop je hoe dan ook, bij elke operatie. Infecties, trombose, noem maar op. Hoewel de kans op infectie bij minimaal invasief juist weer kleiner zou zijn omdat de voet niet helemaal open hoeft.

.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:04

Schoenen Kon ik ook al lang geen mooie meer aan. Maar daar heb ik me niet voor laten opereren. Ik heb het echt gedaan voor de pijn.

Die minimaal in invasief operatie kan alleen bij kleine correcties. Vandaar ook de succes verhalen.

Mijn teen stond niet eens heel scheef. Toch werd dat al als zwaar bestempeld.
Dan kan het alleen via de gewone operatie.
Ook ik heb 2 blijvende schroefjes.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 13:27

Bruintje: ik wil het ook niet voor de mooie schoenen, maar ik wil wel m'n westernlaarzen kunnen blijven dragen, geen puntneuzen, maar vierkante en ronde, heb ze zowel voor gewoon als om mee te rijden, draag zelfs niks anders :+
Met pumps of slippertjes heb ik gelukkig helemaal niks.

Ik overweeg nu een operatie omdat ik steeds meer pijn krijg, ook in de laarzen die eigenlijk te groot (bewust zo gekocht ivm de knokkel) zijn. Ook zonder iets aan m'n voeten gaat het vaker pijn doen, als m'n voet bijvoorbeeld op m'n matras ligt, of op de bank, of af en toe zelfs als m'n dekbed op m'n voet rust. Oh en m'n teen daarnaast is er ook niet helemaal blij mee. Eigenlijk altijd wel irritatie of zelf een blaartje.

Heb ergens gelezen dat minimaal invasief kan als je teen niet meer dan 40 graden afwijkt. Denk dat het er bij mij net om hangt, ik schat dat ik een afwijking van tegen de 45 graden heb, dus dan kan het misschien al niet eens meer. En het zou zelfs nog kunnen dat ik er iets van artrose bij heb (ben 47 dus is misschien niet echt raar), mn teen is vaak stijf en buigen doet pijn, allebei de kanten op (handig als je je laarzen uitdoet en te lui bent om de laarzenknecht te pakken).

.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:34

Ik ken juist meerdere horror verhalen bij de spaanse manier. Voornamelijk over het terug bij af zijn binnen korte tijd. Dat is bij de methode die ik heb gehad onmogelijk dankzij de schroefjes. Mijn littekens zijn overigens nog geen 4cm dus ook mijn hele voet is niet open gegaan :)

Sowieso kan ik het niet helemaal verwerken dat je bot gebroken en bewerkt wordt, je pees verlegd en dat je binnen een paar dagen weer de 10 KM zou kunnen rennen, dit kan niet goed zijn.
Met de buurvrouw had te maken met verkeerde zenuw en pees geraakt te hebben, in eerste instantie had ze geen gevoel meer in haar voet, wat tot halverwege de kuit werd. Omdat er niet meer mee te lopen viel is dat geamputeerd.

Altijd een lastige afweging natuurlijk en inderdaad, elke operatie heeft risico's. Persoonlijk ga ik liever voor de minste risico's en dan liever 2 weekjes wat onhandig.
Succes met de keuze!

Ik ga je missen vriendje... 04-10-10

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 14:13

Inmiddels heb ik een hele vragenlijst voor morgen, over alle mogelijke risico's en andere plussen en minnen. Ik wacht morgen wel af, lastig is het zeker.
Een ding weet ik wel: als ik er niet nagenoeg zeker van kan zijn dat het na welke operatie dan ook in elk geval niet slechter is dan het nu is, dan neem ik de pijn die ik nu heb voor lief, koop ik nog wel een paar grotere laarzen en ga ik hopen dat het niet erger gaat worden :o

.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:24

In Mill opereren ze ook met de oude methode maar krijg je ook verband 6 weken ipv gips.
Persoonlijk vind ik gips dan een veiliger gevoel.
En 6 weken niets doen blijft gelijk.

Als ze je bot doorzagen heeft het nu eenmaal die tijd nodig om goed te genezen.

Door de horror verhalen heb ik het ook steeds uitgesteld .
Maar dat is wat mensen onthouden en door vertellen. Goede verhalen door roddelen is saai :)

Ben benieuwd wat de orthopeed morgen verteld.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Ramiro

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:49

Ik heb jaren geleden mijn rechtervoet laten opereren i.v.m. hallux valgus. Was bij mij helaas gewoon geen andere optie, had begin 20 al veel klachten inclusief ontstekingen in het bot en vaak pijn met lopen ongeacht het schoeisel. Omdat ik op jonge leeftijd al zo'n afwijking had, heb ik een volledige operatie gehad (middenvoetsbeentje gebroken, dikke teen gebroken, knobbel verwijderd en permanente kram geplaatst). Twee weken volledige bankrust, geloof pas na zes weken een loopschoen gekregen en toen mocht ik licht belasten. Had een uitwendige pin in mijn voet en geen gips. Uiteindelijk allemaal erg ingrijpend en pijnlijk geweest, maar ik had dan ook op jonge leeftijd al zware klachten. Uiteindelijk wel heel blij met het resultaat, nu moet die linkervoet ook nog maar dat ben ik al jaren aan het uitstellen omdat ik nu pas echt weet wat er bij komt kijken.

Ben benieuwd wat de orthopeed je gaat vertellen. Denk dat het een kwestie van afwegen wordt, om de operatie aan mijn linkervoet uit te stellen loop ik wel voornamelijk op 'lelijke' schoenen en vermijd ik lange wandelingen. Op dit moment weegt de hinder nog niet op tegen de pijn en herstelperiode van de operatie (mede omdat ik niet gebaat ben bij de minimale ingreep).

27-9-19 <3 13-06-22 [&]

Bodan

Berichten: 1220
Geregistreerd: 27-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:25

De mensen die al een operatie hebben ondergaan, zijn jullie voeten ook smaller geworden? Naast dat ik altijd pijnlijke voeten heb, passen mijn voeten in bijna geen enkele schoen.
Zelfs maat k past niet, deze moet toevallig ruimer uitvallen. Zeer frustrerend.

loeloemoekie

Berichten: 363
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:35

Hier ervaring vanuit een andere hoek, ik heb namelijk als verpleegkunde student stage gelopen op een orthopedische afdeling waar ze veel Hallux'en dezen via scarf methode.

En hoe cliché het ook klinkt, bij iedereen is het revalidatieproces anders.
Ik ben natuurlijk altijd alleen maar de eerste 3 dagen van de ingreep aanwezig geweest, maar mijn ervaring is dat het over het algemeen meevalt. Veel mensen lopen al lang rond met de klachten en het feit dat ze na de revalidatie geen klachten meer hebben helpt ze veel.

Tammie <3 280308

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:48

Bodan, mijn voeten zijn zeker smaller geworden, het uitstekende bot is natuurlijk weg :j

loeloemoekie, helemaal mee eens, die 2 a 3 dagen pijn en 2 weken niet veel kunnen doen is peanuts vergeleken bij het feit dat ik eindelijk geen pijn meer heb.

Ik ga je missen vriendje... 04-10-10

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 15:26

Nou, ik ben geweest, m'n 2 maatjes 42 zijn bekeken, en rechts is op de foto geweest. Operatie via de minimaal invasieve manier is niet geschikt. Heb niet alleen een Hallux valgus rechts, links ook maar dat is minimaal (en daar heb ik ook geen last van). Daarbij blijk ik platvoeten te hebben, rechts een hamerteen en ook een insufficiente eerste straal: mijn grote tenen steunen niet genoeg op de grond. Oh en ook slappe teengewrichten, en metatarsalgie 2+3. Wat dat 2+3 betekent weet ik eigenlijk niet, maar metatarsalgie is vrij vertaald pijn in je voet. Dat klopt ook wel, vooral links heb ik bij periodes pijn aan de bal van m'n voet. Een leuk lijstje dus :')
Heb nu wel besloten om nog maar te wachten met een operatie tot het echt niet anders kan, want aan de steunzolen moet ik toch, operatie of niet.

.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: ervaringen hallux valgus operatie (minimaal invasief)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:38

Steunzolen werkt inderdaad wel iets.
Maar natuurlijk niet voor de zijkant die in de schoen drukt.

Bodan.
Ik heb brede voeten.
Ik had 1 hallux teen.
Uiteraard is die nu weer smaller.
Maar brede voeten blijf ik uiteraard houden dus in sjieke schoenen pas ik nog steeds niet.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GaitMonster, Googlebot, Vecar en 44 bezoekers