In januari naar Zweden met de auto..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

In januari naar Zweden met de auto..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 15:46

Hoi Hoi!

Mijn broertje gaat een halfjaar studeren in Zweden en toen hij naar vlieg tickets e.d. ging kijken schrok die toch wel aardig van de prijs. Het vliegen zelf valt nog enigzins mee alleen nu moet ie eenmaal in Zweden nog een beste reis maken om op plaats van bestemming te komen. Er zelf heen rijden zou dan goedkoper worden. Maar nu heeft hij geen eigen auto en zowel mijn ouders als mijn vriend en ik willen eigenlijk ook wel graag een keer naar Zweden op vakantie.

Het plan is dat mijn ouders mijn broertje dan weg brengen eind augustus en daar een week vakantie aan koppelen. En mijn vriend en ik wouden eerst in de herfstvakantie gaan maar dat is nu verschoven naar januari zodat mijn broertje met ons terug kan reizen.

Alleen nu het 'probleem' voor eind augustus verwachten we verder geen moeilijkheden, dat moet (lijkt mij) wel erg goed te doen zijn, echter voor januari wel. De winters zijn daar natuurlijk een stuk kouder en er valt ook een heel stuk meer sneeuw in dat land. :Y) Goed de kou kan je je erg goed op voorbereiden, maar hoe zijn de wegen daar in die tijd? Is het goed te doen? Of is het een regelrechte ramp? En waar moet je rekening mee houden om de auto ook voor te bereiden op een ritje Zweden???

Overigens, als iemand tips heeft om met het vliegtuig te gaan dan zijn die ook zeker welkom. Heb ook geen idee hoe het openbare vervoer daar geregeld is. Mijn broertje zegt dat vliegen ontzettend duur word omdat je in Zweden zelf nog een stuk moet reizen dan, maar wellicht weet bokt meer en hebben er anderen nog goede tips of handigheidjes waardoor dat wellicht juist weer een veel betere optie is. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat hij een aantal dingen over het hoofd ziet want zo duur kan dat toch niet zijn? :o

Groetjes!

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: In januari naar Zweden met de auto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:53

In de periode van 1 december tot 1 april is het gebruik van winterbanden in Zweden verplicht bij winterse omstandigheden. Als er in deze periode geen sprake is van 'winterse omstandigheden' mag ook op zomerbanden worden gereden.

http://www.anwb.nl/auto/themas/winterba ... -in-zweden

Kijk ook naar eisen van de andere landen waar je doorheen rijdt (Duitsland, Denemarken) wat betreft banden en winter.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:58

M'n ex is vorig jaar ook naar Finland gereden en teruggereden in Januari, hij zat in Helsinki. Vergelijkbaar wel denk ik
Zweden is 'gemaakt' voor sneeuw en daar is de mentaliteit tegenover sneeuw heel anders (net als in wintersport dorpjes bijvoorbeeld).
Voor zover ik weet gaat het leven daar gewoon door met meters sneeuw dus een regelrechte ramp zal het niet zijn.

Volgens mij moet je in Duitsland ook winterbanden hebben. Als je als relatieve sneeuwrijder leken het avontuur aan gaat zou ik ze er sowieso onder zetten, voorspelde winterse omstandigheden of niet :D
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 06-07-15 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:05

Winterbanden is ook geen enkel probleem overigens en leek ons ook meer dan logisch. Maar moet je je auto nog verder voorbereiden op de winterse omstandigheden? Ik kwam namelijk ook al dingen tegen als spikes (niet toegestaan in Nederland en Duitsland), sneeuwkettingen, ruitenwisservloeistof die bestand is tegen erg lage temperaturen, motorverwarming, etc. etc.? En daarbij natuurlijk de grote vraag of de wegen goed te doen zijn, lijkt mij wel gezien het een land is waar ze niet vies zijn van een beetje sneeuw, maar is dat ook echt zo of kun je nog flinke verrassingen tegen komen? Waar moet je rekening mee houden?

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:05


LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: In januari naar Zweden met de auto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:53

marinke, heb je een diesel of een benzine? Als het flink koud was, verwarmden wij de auto altijd voor :)

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: In januari naar Zweden met de auto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:58

Sneeuwkettingen zijn inderdaad wel verstandig. Hoever moet je het land in? De wegen worden goed onderhouden, maar ze zijn natuurlijk wel wat meer gewend dan wij.

Maaaarije

Berichten: 1757
Geregistreerd: 15-10-09

Re: In januari naar Zweden met de auto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:06

Misschien verstandig om te kijken naar lampen voorop de auto.
Die hebben veel mensen in zweden.
Die schijnen de berm in, ivm dat het daar vroeg donker is en laat licht in de winter en je denk ik niet graag een eland of rendier op je auto krijgt :+

JustFenna

Berichten: 169
Geregistreerd: 21-10-11
Woonplaats: Oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:21

Maaaarije schreef:
Misschien verstandig om te kijken naar lampen voorop de auto.
Die hebben veel mensen in zweden.
Die schijnen de berm in, ivm dat het daar vroeg donker is en laat licht in de winter en je denk ik niet graag een eland of rendier op je auto krijgt :+


Daar moet je ook wel mee opletten, zijn verschrikkelijk om in te kijken, dus zachter of uit doen als er tegenliggers zijn. Geldt ook voor groot licht. Is het misschien een idee om bepaalde dingen daar te kopen? Of daar vragen, zijn erg hulpzaam. Hij heeft tenslotte nog tot januari ;)
Ik vlieg zelf naar stockholm, en het bedrijf waar ik ga werken zorgt voor het vervoer met de bus. Treinvervoer is inderdaad duur. En moeilijk te begrijpen (vond ik).

Wat is de plaats van bestemming?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 19:28

Waar in Zweden gaat hij heen?
Zeker onder de lijn Göteborg - Stockholm is de sneeuw niet zo'n probleem.
De wegen worden goed schoongehouden en iedereen is het gewend. Geen bange mensen in het verkeer (veroorzaken in NL vaak de meeste ellende) en iedereen heeft winterbanden (vaak zelfs spijkerbanden). Plus het verkeer is vele malen rustiger dan in NL.

Ik vind treinreizen in Zweden juist super makkelijk en het is zeker niet duurder dan in NL. Daarnaast zijn de treinen luxer.

Het land is te groot om over standaard Zweden te spreken. Wat nodig is hangt af van waar hij heengaat. Mijn ouders rijden met een standaard Nederlandse auto zonder aanpassingen (alleen winterbanden in de winter) en wonen ten hoogte van Göteborg.