Ontwormingsbeleid op pensionstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 12:57

Wij hebben veel paarden in pension staan en zijn een beetje aan het zoeken naar een ontwormingsbeleid wat goed is maar ook niet al teveel administratie vergt.

Tot vorig jaar hadden we hier geen stalbeleid in en was de eigenaar verantwoordelijk, dit bleek niet te werken.

Nu hebben we 3 momenten in het jaar dat we controleren.

April
Juli
September( dit moment is een verplicht ontworm moment )

Mensen kunnen kiezen uit 4 opties:
Meedoen aan collectief mestonderzoek.
Zelf mestonderzoek doen en ons de uitslag lasten zien
Zelf ontwormen.
Wij ontwormen voor je.

Het collectieve mestonderzoek kan in de maand juli alleen voor de paarden die in de nacht binnen staan.

Het vergt best wat administratie om alles te controleren, ben benieuwd hoe dit op andere stallen gaat :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Anoniem

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:59

Bij ons zijn de eigenaren zelf verantwoordelijk en moeten ze op bepaalde tijden mest van hun paarden opvangen en inleveren bij de manege eigenaar of zelf naar de DA brengen en de uitslag laten zien.
Anders mag je geen gebruik maken van de wei.

Needje

Berichten: 19199
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:01

Op mijn laatste stal zat ontwormend bij de prijs in.
Werd door stal geregeld dus.
Ideaal.
Volgens mij was het sowieso 1x standaard ontwormen en de rest op basis van mestonderzoek.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:01

Ik ben gestopt met de mest onderzoeken, de uitslag is mij te onbetrouwbaar.

Nu krijgen ze half April (ongeveer een weekje voordat ze de wei opgaan) allemaal een goede kuur. Ik laat deze vooraf betalen en dien ze zelf toe. Ieder nieuw paard dat op de wei komt krijgt ook dezelfde kuur.

Rest van het jaar mogen mensen zelf beslissen hoe of wat, maar die is verplicht.

Verder wordt wel iedere dag de meest van het land gehaald, en uit de bak en paddock sowieso, dus zo min mogelijk kans creëren op wormbesmetting. Als de mest gesleept zou worden en niet eruit gehaald zou worden, zou ik gedurende het seizoen verplicht iedere 2/3 maanden ontwormen.

Maar voor mij echt geen mest onderzoek meer.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:03

Bij ons krijgen ze een paar keer per jaar een wormenkuur. Ligt gewoon klaar op stal met de naam van je paard erop.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:06

Wij hebben maar 4 paarden dus misschien niet representatief voor 'standaard' pensionstallen.

Bij ons krijgen ze 1x per jaar standaard een wormenkuur, wordt door de staleigenaar gedaan, mocht je toevallig zelf op stal zijn of dat liever zelf doen is geen probleem.

Verder laten wij 2x per jaar mestonderzoek doen in 1x. Iemand haalt uit elke stal een mestbal, doet dit in een zakje met de naam er op en brengt dit weg. De DA mailt netjes de uitslag en het advies per paard door.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

eestheer

Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:12

Geen beleid :Y)

Maar ik doe het zelf tweemaal per jaar dmv een mestonderzoek.

Co!! <3

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:18

Waar ik stage liep werden de paarden twee keer per jaar door stal gedaan. Voor en na het weide seizoen. De klanten kregen dan een rekening van de stalhouder.

Waar ik nu sta is geen beleid. Paarden staan ook niet op de weide/paddock. Dus dat doet iedereen wanneer hij/zij denkt dat het nodig is.

Toran Z (Toronto V X Democraat)

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:21

Wij doen het zelf twee keer per jaar op basis van mestonderzoek. Eigenaar weet welke maand het gebeurd en krijgt de uitslag en de rekening opgestuurd.

De weilanden worden dagelijks uitgemest. Daarnaast wordt elke weide altijd voordat de paarden erop komen gemaaid of eerste snede opgegeten door de schapen of ligt een jaar braak. Dus geen/weinig wormen. Mocht je de mest laten liggen in het land dan zou ik zeker een ander beleid toepassen.
Laatst bijgewerkt door ELpatcho op 06-07-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX
Berichten: 3124
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:26

Ik zou in ieder geval het ontwormbeleid zelf in handen nemen.
doordat je t je klanten laat doen ben je alsnog veel tijd kwijt
Laatst bijgewerkt door XxLMMxX op 06-07-15 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Berichten: 4429
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:26

Hier is het ontwormen in beheer van de staleigenaar.
Weet je meteen dat het gedaan is en ze allemaal tegelijkertijd gedaan worden.
Wordt meteen opgeteld bij het stalgeld in de betreffende maanden.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:19

Ik zou in elk geval het ontwormingsbeleid zelf in handen nemen. Ben je meteen ook zeker dat het juiste middel op het juiste tijdstip in het jaar toegediend werd. :j
Ik zou ook niet teveel vertrouwen op mestonderzoek en co...is al veel miserie van gekomen, vooral als er veel paarden op een weiland lopen.

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:28

Waar mijn merrie staat houdt de staleigenaresse de tijd in de gaten wanneer het weer nodig is.
Altijd voor ze de wei opgaan en als ze weer op stal komen te staan, en soms nog een keer tussendoor.
Dan stuurt ze alle klantjes (zijn maar 6 pensionklanten) een berichtje dat ze weer om de wormenkuren gaat en wie mee wilt doen doet mee, anders moet je er zelf voor zorgen.

Het gaat niet via mestonderzoek. Heb dat één keer gedaan bij mijn merrie toen de dierenarts op stal kwam voor haar. Ze zou heel veel spoelwormen gehad moeten hebben, dus toen we weer naar de kliniek moesten is ze daar voor ontwormd.
Maar nooit geen ene worm gevonden in haar mest, terwijl we het de periode daarna in de gaten hielden.

Gypsy's goud rinkelt en glittert niet. Het glanst in de zon en hinnikt in het donker.

SaarMisty
Berichten: 135
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:53

Wij doen op stal 2x per jaar mestonderzoek in april/mei en september. Paarden met wormen krijgen een pasta de rest niet.
Om het jaar krijgen ze allemaal preventief toch een goede pasta.

Riding the easy way.

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 14:55

Wij laten klanten dus kiezen voor mestonderzoek of ontwormen, op 1 moment in het jaar na.

Dit omdat we het idee hadden dat als we ontwormen zouden verplichten/of het compleet in eigen hand zouden nemen dit niet voor alle klanten prettig zou zijn?

Vinden jullie het niet erg dat de pensionstalhouder dat dan voor je beslist?

Wij zien zelf ook het nut van een mestonderzoek niet zo in en ontwormen liever, maar kun je dat voor een ander beslissen?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

knollentuin
Berichten: 10385
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:01

liedjuh2 schreef:
Waar ik stage liep werden de paarden twee keer per jaar door stal gedaan. Voor en na het weide seizoen. De klanten kregen dan een rekening van de stalhouder.

Waar ik nu sta is geen beleid. Paarden staan ook niet op de weide/paddock. Dus dat doet iedereen wanneer hij/zij denkt dat het nodig is.


Volledig off topic... Dus de paarden staan alleen op stal?

On topic- combi van .. Begin en eind van t weideseizoen mestonderzoek, en in november / december de wormkuur standaard tegen bloedworm dit doen we gezamenlijk op stal- 8 paarden, ben wel van mening dat je alles gezamenlijk moet doen.
Hier wordt ook mest uit wei en paddocks gehaald

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:09

Bij ons zijn er vaste momenten voor mestonderzoek/ontwormen. Er is 1 verplichte ontworming per jaar en bij de andere rondes kan je kiezen om eerst mestonderzoek te laten doen. Ruim van tevoren wordt er aangegeven op welke dag er een redelijk verse drol klaar moet liggen voor de dierenarts. Een paar weken geleden hebben we weer een wormenronde gehad. Sommige stalgenoten posten in het weiland, maar ik zet die van mij dan heel eventjes in haar stal. Gegarandeerd binnen een kwartier een drol als ze even alleen staat. :D

Morgen.
...

Glorie.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:45

Bij alle stallen waar ik gestaan heb werd het ontwormen door de staleigenaar geregeld. Bij de ene stal zat het net als enten bij de stalprijs in, bij de ander kreeg je een aparte rekening. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste, hoef je er zelf niet aan te denken en ook geen 'extra kosten' meer (voor je gevoel).

heb vertrouwen, houd moed


marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:50

Wij hebben onze eigen mini pensionstalling (3 paardenhihi) maar wij volgen het beleid van een stal waar ik weg kom. Die mensen zitten al hun hele leven in de paarden dus ik ga er vanuit dat dit goed is ( lijkt ook niet erg af te wijken van mensen die ik heb gevraagd). Wij ontwormen 4x per jaar en dus ook elke keer een andere.
Maar officieel mag dit volgens mij niet meer , dat preventief ontwormen, ik weet het alleen niet zeker haha

deze kosten zitten gewoon bij de stalprijs in bij ons

Als ze hiermee niet akkoord gaan kunnen ze een andere stal zoeken :D
Laatst bijgewerkt door marleen_a_a op 06-07-15 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Something tells me i am going to love him forever

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:51

ruitje schreef:
Wij laten klanten dus kiezen voor mestonderzoek of ontwormen, op 1 moment in het jaar na.

Dit omdat we het idee hadden dat als we ontwormen zouden verplichten/of het compleet in eigen hand zouden nemen dit niet voor alle klanten prettig zou zijn?

Vinden jullie het niet erg dat de pensionstalhouder dat dan voor je beslist?

Wij zien zelf ook het nut van een mestonderzoek niet zo in en ontwormen liever, maar kun je dat voor een ander beslissen?


Mijn vorige stal ontwormde 5x per jaar en hier was ik helemaal niet blij mee. Voor paarden in een vaste kudde op een vast stuk land imo ook totale onzin. Nu sta ik op een stal waar sowieso twee keer per jaar wordt ontwormd (voor weideseizoen en erna) plus wanneer hier noodzaak toe is. Hier kan ik mij beter in vinden. Ik zou het dus niet prettig vinden als er 4x ontwormen verplicht wordt maar met deze twee keer kan ik prima leven.

Mestonderzoek doe ik ook niet aan. Totaal onbetrouwbaar en zonde van het geld.

Omdat alle paarden op stal dus minimaal twee keer per jaar worden gedaan gaat alles tegelijk en komt dit op de factuur van die maand erbij te staan.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 15:57

ruitje schreef:
Wij laten klanten dus kiezen voor mestonderzoek of ontwormen, op 1 moment in het jaar na.

Dit omdat we het idee hadden dat als we ontwormen zouden verplichten/of het compleet in eigen hand zouden nemen dit niet voor alle klanten prettig zou zijn?

Vinden jullie het niet erg dat de pensionstalhouder dat dan voor je beslist?

Wij zien zelf ook het nut van een mestonderzoek niet zo in en ontwormen liever, maar kun je dat voor een ander beslissen?


Ik vind het niet erg als de stalhouder beslist als ik maar wel wet waarmee en waarvoor ontwormt word zodat ik dat zelf een beetje kan bijhouden. Op mijn vorige stal werd er wel eens mest onderzoek gedaan en moest er ontwormt worden. Maar bij de vraag welke wormen er gevonden waren en bij welk paard kreeg ik als antwoord dat ze dat niet wisten. Ook werd er al 7 jaar alleen met ivermectine ontwormt en brak de pleuris uit wanneer iemand een paard had met bloedwormen.
Zelf ga ik daar altijd 2x per jaar standaard equest/pramox.

Nu sta ik ergens anders en word 2x per jaar mestonderzoek gedaan en ga ervanuit dat ik hier wel te horen krijg welke wormen er gevonden zijn.
Wel houd ik mijn 2x per jaar zelf ontwormen aan ivm ingekapselde bloedwormen mocht daar niet voor ontwormt gaan worden.
Ook halen we elke dag de weilandje schoon du ik denk dat de besmettings kans hier echt minimaal is.
Er word gelukkig nu wel goed ontwormt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:02

over het algemeen is het het beste om de paarden nov. dec. te ontwormen met equest pramox. dit omdat een mest onderzoek dan onbetrouw zijn. dus dat doe ik zo. verder laat ik haar maart/april na kijken en juli en soms tussendoor ook nog wel eens

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:07

Waar ik sta wordt een schema aangehouden in overleg met de dierenarts. In ieder geval vlak voor de start van het weideseizoen, tijdens het weideseizoen en vlak na het einde van het weideseizoen.
Wormenkuren worden klaargelegd per paard, zodat je deze als eigenaar zelf kunt geven. Er wordt nu ook de optie gegeven om wormonderzoek te doen, echter van de 20 eigenaren kiezen de meeste voor een wormenkuur.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ontwormingsbeleid op pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 16:10

Dit schema is overigens ook opgesteld met een DA :) .

Ik verbaas mij erover dat mensen het prima vinden als de penionstalhouder het bepaald, had
daar meer weerstand in verwacht :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:14

ruitje schreef:
Dit schema is overigens ook opgesteld met een DA :) .

Ik verbaas mij erover dat mensen het prima vinden als de penionstalhouder het bepaald, had
daar meer weerstand in verwacht :)


Tsja als je op een pensionstal gaat staan, weet je van tevoren dat daar ook verplichtingen bij horen. Ik moet ook zeggen dat onze pensionhoudster dit meteen bij het eerste gesprek aan gaf. En daar ze ook een in mijn ogen verantwoord ontwormingsbeleid hebben, vind ik het prima.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, Gerdjee, xChanelx en 68 bezoekers