put achter schouder ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

put achter schouder ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 10:17

Hallo allemaal.
Ik had eens een vraagje.
Toen ik mijn paard gekocht ha, was ze een beetje te mager.
Ondertussen staat ze mooi rond en gezond alleen achter haar schouder en onder haar schoft (omcirkelt) blijft ze ne put hebben.
Nu staat ze wel al meer als 6 weken stil wegens een schouderblessure en zijn haat spieren dus verdwenen maar dit kan niet enkel zijn van geen spieren.
Ik had eens ergens gelezen dat dit niet goed was maar de oorzaak stond er niet bij.

Dus weet iemand misschien hoe dit komt en wat ik er tegen zou kunnen doen?

Ps. Ik ben haar op het gemak aan het opknappen, dus nu bijkomen en haar hoeven gedaan want die stonden veel te lang. Vanavond komt de tandarts en eens de schouderblessure over is zou ik verloop ook een osteophaat laten komen nu ging dat nog niet met haar schouder.

Alvast bedankt !
Chayenne & River

Afbeelding


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:21

Spieren verdwijnen niet echt natuurlijk maar dit kan wel degelijk spieratrofie zijn. Je ziet het soms ook als een paard daar een trauma heeft gehad door een val o.i.d. Dan zal het nooit meer verdwijnen.

Als ze straks genezen is kan je het beste rustig opbouwen maar ik zou er eens een paardenfysiotherapeut naar laten kijken. Die kan je ook advies geven over het opbouwen.

Heb zelf een cursus paardensportmassage gedaan maar bij dit soort problemen zou ik zelf ook eerder voor een gekwalificeerde fysiotherapeut gaan in eerste instantie.

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 10:27

Percy schreef:
Spieren verdwijnen niet echt natuurlijk maar dit kan wel degelijk spieratrofie zijn. Je ziet het soms ook als een paard daar een trauma heeft gehad door een val o.i.d. Dan zal het nooit meer verdwijnen.

Als ze straks genezen is kan je het beste rustig opbouwen maar ik zou er eens een paardenfysiotherapeut naar laten kijken. Die kan je ook advies geven over het opbouwen.

Heb zelf een cursus paardensportmassage gedaan maar bij dit soort problemen zou ik zelf ook eerder voor een gekwalificeerde fysiotherapeut gaan in eerste instantie.


Bedankt al voor de reactie. Ze had dit al voor ik ze kocht (2 maand geleden) maar de vorige bazin had ze ook al meer als een jaar wat verwaarloosd geweest en weinig mee gedaan dus..

Zou ik dan beter een fysiotherapeut laten komen ipv een osteophaat of allebei?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: put achter schouder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:30

Atrofie op die plaats is meestal het gevolg van een slecht passend zadel.

Je beschrijft een schouderblessure... beweegt de merrie nog wel regelmatig (over de benen)?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:36

Heeft ze die atrofie aan 1 kant van de schoft of aan beide kanten? Vaak zie je dit soort spierverval ook door langdurig rijden met een slecht passend zadel.
E weet je zeker dat die plek niet in verband staat met haar schouder blessure?

Alles wat je aandacht geeft groeit..

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 10:47

Dees schreef:
Atrofie op die plaats is meestal het gevolg van een slecht passend zadel.

Je beschrijft een schouderblessure... beweegt de merrie nog wel regelmatig (over de benen)?


Ik denk wel niet dat dit van bij mij kan zijn eerlijk gezegd.
Ik heb er zelf maar 3x mee gereden en pas nadat ik een passend zadel haf gevonden want had geen oud meegekregen.

En ik weet niet goed wat je bedoeld maar ze beweegt regelmatig staat heel de dag of nacht met dit weer buiten en doet hier op haar gemak wat ze wilt ze mag niet in de piste lopen enkel stapmolen of hardere grond.

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 10:48

Chapeau2002 schreef:
Heeft ze die atrofie aan 1 kant van de schoft of aan beide kanten? Vaak zie je dit soort spierverval ook door langdurig rijden met een slecht passend zadel.
E weet je zeker dat die plek niet in verband staat met haar schouder blessure?


Het is aan beiden kanten ja.

En nee dat weet ik zeker. We hadden een echo gemaakt van haar schouder en dit is net iets boven haar been, doordat een verekking of een stoemp ergens tegen of een stamp.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:55

Als het aan beide kanten van de schoft zit zou ik idd eerder denken aan een slecht passend zadel.
Het zadel knijpt/drukt dan eigenlijk de spieren stuk na verloop van tijd.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 11:02

Chapeau2002 schreef:
Als het aan beide kanten van de schoft zit zou ik idd eerder denken aan een slecht passend zadel.
Het zadel knijpt/drukt dan eigenlijk de spieren stuk na verloop van tijd.


Maar dit zou verbeteren met mijn nu wel goed passend zadel ?
Alvast bedankt eh !

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: put achter schouder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:14

Als jij in staat bent om te beoordelen of je zadel goed ligt, is dat prima. Maar in gevallen van twijfel is het wellicht verstandiger om er een kenner bij te halen. Niet iedere zadelmaker is goed, trouwens.
Je hoeft overigens niet heel lang op een slecht passend zadel te rijden om atrofie te bereiken.

Regelmatige beweging als in niet-kreupel. En ook niet scheef in de beenzetting.
Het paard hoort rad te zijn. Is ze dat niet, dan is het tijd om eens te onderzoeken wat er met het schouder aan de hand is. Natuurlijk rij je dan niet in de tussentijd.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:17

Klopt inderdaad dat je dit vaak ziet door een slecht passend zadel.

Ik zou er in dit geval liever een paardenfysiotherapeut bij halen dan een osteopaat. Die kan je ook een goed trainingsadvies geven want beschadigde spieren kunnen wel genezen maar de training moet wel heel voorzichtig opgebouwd worden anders loop je het risico dat je de spieren overbelast waardoor ze nog meer beschadigen.

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 12:09

Dees schreef:
Als jij in staat bent om te beoordelen of je zadel goed ligt, is dat prima. Maar in gevallen van twijfel is het wellicht verstandiger om er een kenner bij te halen. Niet iedere zadelmaker is goed, trouwens.
Je hoeft overigens niet heel lang op een slecht passend zadel te rijden om atrofie te bereiken.

Regelmatige beweging als in niet-kreupel. En ook niet scheef in de beenzetting.
Het paard hoort rad te zijn. Is ze dat niet, dan is het tijd om eens te onderzoeken wat er met het schouder aan de hand is. Natuurlijk rij je dan niet in de tussentijd.


Wie zegt dat ik dit zelf zeg.. ik heb ontzettend veel geld en moeite gedaan voor een passend zadel te vinden want een gesloten boom kon ze niet verdragen en omdat ik zelf een dikkere poep heb moest dat ook nog passen.

Heb bij het zadel nu 2 fitters laten komen en is goedgekeurd 2x ( wou een second opinion omdat idd niet alleman even goed is.

Maar dat van haar schouder is ook gewoon deftig onderzocht en is niet van andere gevolgen. Ze beweegt nu Hoe ze mag bewegen maar ik ga haar zeker niet forseren. De dierenarts zou deze week terug komen voor een nieuwe echo om te zien of het genezen is.

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Re: put achter schouder ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 12:13

Heb trouwens net gebeld want ik kon hem vorige week niet bereiken en morgen komt hij voor een check up te doen van haar schouder

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: put achter schouder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:27

Maar heeft een van de zadelpassers dan niet gewezen op het spierverval van de schoft?

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:28

Klinkt alsof je goede begeleiding hebt.
Waarbij je wel continue moet opletten dat het herstellen van atrofie alleen mogelijk is als het zadel ook toelaat dat het paard weer breder zal worden bij de schoft.
Een zadel wat nu past, past dan waarschijnlijk niet meer zo goed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 12:34

Chapeau2002 schreef:
Maar heeft een van de zadelpassers dan niet gewezen op het spierverval van de schoft?

Ze was toen nog wat aan de magere kant en zeiden dat het ook spieren waren die weg waren Door slecht passend zadel maar ik hoor graag andere meningen.


Dees schreef:
Klinkt alsof je goede begeleiding hebt.
Waarbij je wel continue moet opletten dat het herstellen van atrofie alleen mogelijk is als het zadel ook toelaat dat het paard weer breder zal worden bij de schoft.
Een zadel wat nu past, past dan waarschijnlijk niet meer zo goed.


Nee weet ik dit zadel zal wss binnen enkele maanden voor de verkoop zijn. Heb een wintec klaar liggen als ze terug een gesloten boom mag hebben.

Ik wou sparen voor een op maat gemaakt zadel maar dat hebben ze uit mijn hoofd gepraat omdat ze toch continue veranderen van bouw. Natuurlijk hebt ge de wow zadels maar zoveel geld kan ik momenteel toch echt niet uitgeven aan een zadel.


Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:10

Wel een eerlijke zadelpasser dat hij je, voor nu, een op maat gemaakt zadel afraadt. Je paard gaat inderdaad nog flink veranderen qua bouw.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:33

Zeker netjes en verstandig.

Wat voor schouderblessure heeft het paard? De spier die daar loopt trekt de bovenkant van het schouderblad naar achteren dus dan zou het paard daar problemen mee kunnen krijgen als die spier atrofie heeft. Diezelfde spier loopt ook voor de schoft maar daar trekt hij de bovenkant van het schouderblad naar voren.

Fijn dat de dierenarts morgen weer komt. Hoop dat je daar wijzer uit gaat worden.

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 20:46

Percy schreef:
Zeker netjes en verstandig.

Wat voor schouderblessure heeft het paard? De spier die daar loopt trekt de bovenkant van het schouderblad naar achteren dus dan zou het paard daar problemen mee kunnen krijgen als die spier atrofie heeft. Diezelfde spier loopt ook voor de schoft maar daar trekt hij de bovenkant van het schouderblad naar voren.

Fijn dat de dierenarts morgen weer komt. Hoop dat je daar wijzer uit gaat worden.

Ik geloof dat het op de pees was weet het niet goed meer. Was een emotionele dag en we hadden toen schrik voor katrol.

Nu komen de problemen er alleen maar bij. Tandarts is vandaag geweest en ze heeft een gebroken kies de voorlaatste rechtsvanboven..
En ze knarstand. Ik vond dit niet normaal terwijl de vorige eigenaresse daarmee lachte.. Ze had ze 4 jaar nu blijkt dat ze een maagzweer zou hebben wss .. pff

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: put achter schouder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:54

Fijn he, de opknappertjes van een ander overnemen...
Maar wat tof voor dat dier dat het bij jou terecht is gekomen! Goed werk!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

KingChay
Berichten: 346
Geregistreerd: 16-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 23:45

Dees schreef:
Fijn he, de opknappertjes van een ander overnemen...
Maar wat tof voor dat dier dat het bij jou terecht is gekomen! Goed werk!

Ja en dan zegt de vorige eigenaresse dat dat allemaal Door mij komt. Alsof dit allemaal op 2 maand kan gebeuren.

En bedankt alleen is het wel moeilijk momenteel. Ze zou voor de tand naar de kliniek moeten maar het geld is op aan het geraken. Heb al mails gestuurd naar 9 klinieken en dan zien we wel hoeveel het ongeveer zou kosten.

Hopelijk kan ik binnenkort toch echt van haar gaan genieten.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:49

Tja, als je een opknapper koopt dan weet je dat je geld moet investeren. Anders moet je er niet aan beginnen. Hoop echt voor jou dat het met het paard allemaal goed gaat komen.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: put achter schouder ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:25

Dat is absoluut niet netjes van de vorige eigenaar om dat te zeggen. Ik merk aan je reacties dat je er heel veel tijd en energie in stopt. Ik hoop dat je haar weer goed in de benen krijgt. Maar probeer alvast wel te genieten van je paardje.
Heel veel succes en ik zal voor je duimen dat het allemaal goed komt.

Alles wat je aandacht geeft groeit..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Trendiction en 70 bezoekers