20 jarige ruin met iets extra

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 12:39

Eigenlijk is het een belachelijk en hilarisch verhaal.
Paar weken geleden heb ik via via een shet gekregen, de perfecte kinderpony.
De eerste dag was hij wel iets druk, maar wel erg lief. Wat wil je na ruim 3 uur alleen op de trailer.
De volgende dag viel mij op dat hij wel erg veel hengsten gedrag vertoonde, vooral naar de tuiger merrie die pis hengstig was. Nadere inspectie leek alsof er een bal kwam. Ook de DA bevestigde dit, nog niet volledig ingedaald, maar er zat wel wat.
Ik de vorige eigenaar gebeld, dat de pony hengst is en geen ruin, kreeg een vaag verhaal te horen, over dat de 'man met verstan van' bij het castreren had gemeld dat hij al ruin was.
Nu 3 weken verder is het verhaal mij eindelijk nietzo vaag meer, hij is 20 jaar klophengst geweest en altijd bij ruinen of hengstjes gestaan, nu hij bij een hengstige merrie kwam en de hormonen hem om de oren vlogen is zijn testosteron ook omhoog gegaan. Met als gevolg dat ik nu met een hengst zit met volledige klokkenspel, die helemaal gek wordt van zichzelf en de merrie.
Als iemand een idee heeft hoe nu, van de vorige eigenaar hoor ik helaas niets meer, hoor ik het graag.
castratie word mij sterk afgeraden gezien zijn leeftijd.


Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:43

Terug brengen naar de vorige eigenaar.
Hij heeft jou niet verkocht wat jij dacht te kopen. nl een ruintje.
Ik zou je kind niet aan een hengstje, die net zijn hormonen heeft ontdekt, toevertrouwen.

Anoniem

Re: 20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:44

Terug brengen... wat een onverantwoordelijke actie zeg!
En dan ook nog verkopen als kinderpony!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:45

Terug brengen of toch castreren(wel op de kliniek via de lies. Ik ga er van uit dat hij op deze manier geen fijne kinderpony zal zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Re: 20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 13:04

Terug brengen gaat niet, is te ver weg. Ze konden hem toevallig brengen, gecombineerd met een begrafenis van een familielid.
De kinderen mogen idd niet bij hem, hij heeft al een heel pad uitgelopen, zal er een tussen staan, moet er niet aan denken.
Het liefst zou ik hem naar een goed adres doen, maar helaas staan er weinig op hem te wachten.

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Re: 20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 13:06

Hij was bij de vorige eigenaar echt een kinder pony, de foto's en filmpjes spraken voorzich.

Een gegeven paard moet je niet in de bek kijken, ook niet tussen de benen.


Winged

Berichten: 33001
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:07

Dan komen ze hem maar weer ophalen := Ik zou geen 20 jarige hengst die net zijn hormonen heeft herondekt bij mijn dieren in de wei laten. Vragen om problemen.

Shirley

Berichten: 26904
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:08

Een volledig klokkenspel, schrijf je...

Betekent dat dat zijn beide ballen nu wel normaal zijn ingedaald?
Dan zou ik hem (liggend) laten castreren op een een goede kliniek.
Als je hem houden wilt tenminste...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Britta31

Berichten: 13125
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: 20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:12

Wat het risico dan van ruinen met 20?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:15

Ach op zon leeftijd kunnen ze wel gecastreerd worden. tis een risico inderdaad, maar op zich is t niet giga oud voor een shet...20 jaar...ze kunnen wel 30/40 jaar worden.

Alleen is een castratie van een klophengst via lies in kliniek, wel stukje duurder dan gewoon liggende castratie of staande castratie.

Als hij beide ballen wel heeft, kan je altijd staande castratie doen, dan is die niet geheel onder narcose, alleen plaatselijk verdoofd op de plek waar je moet snijden.

En een niet ingedaalde bal, is niet super gunstig kwa gezondheid dacht ik..ze zitten te warm, met gevolgen van dien...

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:18

Ik weet niet precies wat de medische negatieve gevolgen zouden kunnen zijn van laten ruinen op 20-jarige leeftijd maar als hij zonder ballen de leuke kinderpony is die jij graag wilde, dan zou ik er mooi een kiwiknipper (volgens een medebokker) op loslaten. Grote kans dat hij balloos weer zijn eigen lieve hormoonloze zelfje wordt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Re: 20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:21

Chemisch castreren?

Annemarleens

Berichten: 59
Geregistreerd: 22-06-15
Woonplaats: Gelderland

Re: 20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:42

hmm lastig! ik zou met de dierenarts bespreken wat de problemen kunnen zijn en hoe groot die kans bij hem is

Chiqa <3

Ankie2011
Berichten: 822
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:45

Als hij toch de perfecte kinderpony is, lekker snel laten castreren. Met een voorzichtige dierenarts moet dat bij een shetlander nog makkelijk kunnen. Kost wel even wat, maar dan hoef je ook niet verder te zeulen met de shet. En ja, risico is er altijd, maar wat moet je er anders mee? Voor de shet ook niet fijn weer verder verhandeld te worden.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:47

Een van die leeftijd heeft veel meer risico op bloedingen, het hele gebied is volgroeid ( hoe kan het ook anders op die leeftijd)

Jong castreren is het mooiste, als ze tegen de 10 jaar lopen krijg je al veel en veel meer risico op nabloedingen.

Ankie2011
Berichten: 822
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:52

robert45 schreef:
Een van die leeftijd heeft veel meer risico op bloedingen, het hele gebied is volgroeid ( hoe kan het ook anders op die leeftijd)

Jong castreren is het mooiste, als ze tegen de 10 jaar lopen krijg je al veel en veel meer risico op nabloedingen.


Wat moet je dan met een zo'n shetlander? Zo'n klophengstje eindigt anders ook bij de slager. Zo krijgt hij tenminste nog een kans!

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Re: 20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 14:51

Omdat een dier tegenwoordig nog steeds als artikel gezien word, zit er ook een "garantie" op, klinkt raar, maar 't is waar. Ik weet dat er voor honden een "chemische casteratie" is, via een prikje, ik weet niet of dat voor hengsten ook mogenlijk is.
Maar buiten dit, wat enorm balen joh! Wil je hem wel houden? Succes

Kris now she's an angel in heaven...

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Re: 20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:34

misschien bedoeld ts met risico meer in de zin van of het zal helpen qua gedrag aangezien hij dus al ouder is. en nu door de merrie duidelijk weet dat hij hengst is.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:23

Ankie2011 schreef:
robert45 schreef:
Een van die leeftijd heeft veel meer risico op bloedingen, het hele gebied is volgroeid ( hoe kan het ook anders op die leeftijd)

Jong castreren is het mooiste, als ze tegen de 10 jaar lopen krijg je al veel en veel meer risico op nabloedingen.


Wat moet je dan met een zo'n shetlander? Zo'n klophengstje eindigt anders ook bij de slager. Zo krijgt hij tenminste nog een kans!


De kans dat zijn gedrag minder gaat worden door de castratie is al gering. Daar is het om te doen lijkt mij. Ik zou er geen honderden euro's in gaan steken als de kans groot is dat het niet helpt. Of het accepteren of weg doen.

hypos
Berichten: 256
Geregistreerd: 01-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 14:08

Ik heb al bij verschillende informatie ingewonnen, over castratie of hoe te houden.
Ook chemische, die is niet definitief en schijnt erg pijnlijk te zijn.
Gewoon is een optie, maar gezien de leeftijd word het afgeraden. Ik weet dat shetjes veel ouder kunnen worden (had zelf een wehls van 40), maar de ontwikkeling van het weefsel en herstel geeft te veel risico's. De zekerheid dat hij zijn oude ik weer word is heel klein.

Gezien ik toch echt van de ruintjes en de merries ben kan hij dus niet blijven, ondanks dat ik al meer dan 20 jaar pony's heb, ben ik te onervaren met hengstjes. Ben niet zo goed met rond vliegende hormonen ( zelfs die van mezelf). Helaas is ons weiland er ook niet voorgeschikt om alles apart te gaan houden.

Een lichtpuntje is dat hij misschien naar iemand gaat die wil kijken of hij kan en wil dekken ( versleten zal ie niet zijn) of misschien als schouwhengst.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: 20 jarige ruin met iets extra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:00

nou schouwhengst das ideaal.....wel de lasten, maar niet de lusten....dat lijkt me verschrikkelijk, dan nam ik liever t risico voor staande castratie van 150 euro, uit mijn ervaring denk ik niet dat t teveel zou zijn, en de reactie op castratie goed zijn zijn, ruin ipv hengst...en dan heb je geen last meer van zn gedrag!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers