schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:56

Wie heeft er tips voor mij? Mijn shetje heeft een veulentje gekregen een paar dagen terug. Eerst was de merrie super beschermend. Maar ze komt gewoon weer naar me toe en kan haar gewoon verzorgen. Het veulen is erg schuw daarin tegen en schikkerig. Kan het absoluut nog niet aanhalen, laat staan het halster om doen. Ik heb alleen een schuilstal. Kan ze dus niet binnen zetten, dit zou de zaak gemakkelijker maken denk ik. Wie heeft er tips en advies voor me? Hoe zouden jullie dit aanpakken. Heb al uren in de wei gezeten, ze komt wel maar stuitert even hard weer weg. Wilde het graag rustig aanpakken, maar dat lijkt niet te lukken. Wil haar graag een halstertje om gaan doen.


lavendel64
Berichten: 88
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:11

Rustig zo doorgaan, komt vanzelf nieuwschierigheid overwint uiteindelijk wel.
Bij mijn ene veulentje duurde het ook een week of twee voordat ik ze goed kon aanhalen als ik nu in de wei kom weet ze niet hoe snel ze bij me moet komen.

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 22:15

het is een beetje zo dat er altijd gezegd wordt hoe sneller het halster er om hoe beter. Maar dan moet het nu met kracht en geweld...dat wordt vangen en vast grijpen. Dat vind ik niet fijn. Wil er op gokken dat het beter wordt met veel rustige aandacht. Maar weet niet of dat verstandig is

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:18

woppeke schreef:
het is een beetje zo dat er altijd gezegd wordt hoe sneller het halster er om hoe beter. Maar dan moet het nu met kracht en geweld...dat wordt vangen en vast grijpen. Dat vind ik niet fijn. Wil er op gokken dat het beter wordt met veel rustige aandacht. Maar weet niet of dat verstandig is


Dt het met kracht en geweld moet is natuurlijk niet de bedoeling, dan maar even wachten totdat het veulen je wat meer vertrouwd.
Je geeft hier zelf al het antwoord. Rust en aandacht. Hoezo zou dat niet verstandig zijn?
Laatst bijgewerkt door Maanlicht op 30-06-15 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:18

Niet dwingen om het halster om te doen. Wat later een halster om is echt niet erg. Liever met vertrouwen eraan laten wennen, dan nu forceren en juist vertrouwen verliezen.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:23

Uiteindelijk komt ie wel hoor, moeder vertrouwd jou wel dus dan komt er wel een link dat je niet gevaarlijk bent :+
Gewoon een aaitje over zn nek als ie komt of even je handen insmeren met wat slobber of natte bix, wel vies, maar het ruikt en smaakt wel lekker :D

Die paar weken maken echt niet uit hoor wat betreft het halster. Hoe eerder hoe beter misschien wel, maar een paar weekjes later maken geen verschil ;) vooral niet gaan forceren en dwingen, dan wordt de link negatief en dan lukt het juist niet.. :)

...
Ik ben gerpiegorp

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:27

Een veulen hoort schuw te zijn van nature.. immers het is kwetsbaar.. dus beter dat ze een paar keer te snel wegschieten dan dat ze blijven staan terwijl een roofdier op ze afkomt.. de meest schuwe veulens hebben in de natuur de grootste overlevingskans.. degene die geen angst kennen, worden vrij vlot opgevroten.


Een veulen wordt minder schuw door gewenning.. als ze ziet dat jij met de moeder bezig bent, komt het vanzelf dichterbij.. vooral niet op reageren, lekker laten begaan, niet proberen aan te raken, liefst niet aankijken, niet tegen praten, niet proberen te aaien.. negeren gewoon..

neem dan de moeder mee aan het halster, wedden dat het veulen er schuchter achteraan loopt? weer niet op reageren, gewoon doen of het er niet is.. stukje bij beetje zal het steeds nieuwsgieriger worden, vooral omdat moeder het de gewoonste zaak van de wereld vind..

verder gewoon doen zoals je doet.. lekker in de buurt bivakeren, het komt vanzelf ineens kennismaken.
als het dat doet, dan kun je het paaien met een lekker luchtje van natte biks of slobber zoals hier al wordt geadviseerd.

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 22:33

Gewoon lekker door gaan zo dus, en me niet laten opjutten door mensen die zeggen dat je er zo snel mogelijk een halster om moet doen, desnoods met geweld. We gaan weer aan de slag, genieten is het zo wie zo wel! Bedankt alvast iedereen, ben weer beetje gerust gesteld.

amazone77

Berichten: 4883
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Brabant

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:36

De moeder aan een lang touw vast houden,zelf lekker er bij gaan zitten en wachten.....
Wedden dat ie komt snuffelen. :)
Niet overhaasten maar alles op het gemakje.
Hij moet vertrouwen in je krijgen,kost je wat tijd,maar dan komt het uiteindelijk wel goed.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:38

Lekker met mams tutten en het veulen gewoon negeren, die komt straks wel bij je.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:39

Klopt lekker kalm aan! Ik zou vooral erg veel met de moeder kroelen en het veulen daarbij negeren. Zoek vooral geen contact en kijk het niet aan, de kans is dan groot dat het 'stiekem' aan je gaat snuffelen. Laat vooral niet merken dat je het door hebt. Een paar keer dit doen en binnen de kortste tijd zal het mak zijn.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:54

een veulen ziet heel slecht de eerste week,denk dat als ze beter gaat zien ze vanzelf minder schuw word.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:01

Er zijn zelfs onderzoeken die uit hebben gewezen dat als teveel aandacht schenkt aan een pasgeboren veulen, ze juist schichtiger worden op de lange termijn..

hoogstwaarschijnlijk heeft dit te maken met wat Geerke zegt..

Ze zien heel slecht, dus ze schrikken enorm snel van je beweging of je aanraking en associeren dit met de geur die je als mens hebt... Een veulen dat je met rust laat tot ze zelf zover zijn, is makkelijker in de omgang en heeft meer vertrouwen in de mens op de lange termijn.. dat wil niet zeggen dat een veulen dat je gelijk in een net niet dodelijke knuffel iedere mogelijkheid die je krijgt geen vertrouwen krijgt.. maar lekker laten is beter.

Rica1311
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-06-13

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:11

Ik zou rustig aandoen en niet dwingen, dan maar wat later dat halster om.

idylle
Berichten: 5780
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:27

Ik heb sinds kort een jaarling merrie shet. Was nog niet fatsoenlijk in handen geweest en liep altijd weg als je 't land in kwam. Toen ze bij mij kwam moest het halster gewisseld worden. Ik heb haar idd in de houdgreep genomen en halster verwisseld. Binnen 1 week de scheerder laten komen waarbij ze een paar keer bang werd en door hangen en trekken op de grond belandde en nu kom ik in de wei en hinnekt Ze en komt ze een kriebel halen. Ze weet nu dat als ik wat met haar doe het haar geen pijn doet dus dat ze veilig is bij me ondanks dat iets eng kan zijn.

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:33

Toen mijn nu twee jarige nog veulen was kwam hij wel naar ons toe maar het halster wou hij absoluut niet om hebben. Elke keer weer geprobeerd maar hij vertikte het gewoon. Op een gegeven moment moest het toch en toen gedwongen om gedaan.

Daarna wou hij natuurlijk weer niet dat we in de buurt kwamen, toe ben ik rustig met mams gaan wandelen, in de wei blijven zitten bij hem en beetje bij beetje kwam het vertrouwen terug en toen was het halster geen probleem meer, toen was hij al bijna een jaar oud.

Tegenwoordig geen enkel probleem meer, hij is de makkelijkste van mijn 5 paarden met alles.

Dus maak je geen zorgen, de een heeft gewoon wat meer tijd nodig dan de andere ;)

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:34

Nou, ik zou zo'n veulen verplicht op knuffeltherapie zetten. Dus juist wel beetpakken en met je hele lijf vasthouden, minstens 5 minuten per keer. En dat halster zo snel mogelijk om. Uiteraard doe je dit op een manier die niet traumatisch is voor het veulen, maar zorg wel ervoor dat het zo gauw als mogelijk 'gewoon' wordt.

Het is niet natuurlijk voor paarden om de aanraking van mensen te accepteren - je moet ze dat leren en hoe eerder je dat doet, hoe beter het is. Zo'n schuw veulentje zeker niet laten lopen want zodra ze daarin wat steviger van karakter worden, is het ze niet meer af te leren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:43

Dees schreef:
Nou, ik zou zo'n veulen verplicht op knuffeltherapie zetten. Dus juist wel beetpakken en met je hele lijf vasthouden, minstens 5 minuten per keer. En dat halster zo snel mogelijk om. Uiteraard doe je dit op een manier die niet traumatisch is voor het veulen, maar zorg wel ervoor dat het zo gauw als mogelijk 'gewoon' wordt.

Het is niet natuurlijk voor paarden om de aanraking van mensen te accepteren - je moet ze dat leren en hoe eerder je dat doet, hoe beter het is. Zo'n schuw veulentje zeker niet laten lopen want zodra ze daarin wat steviger van karakter worden, is het ze niet meer af te leren.


Je had gelezen dat het veulen in een wei staat met alleen een schuilstal? Als je ze een box in krijgt is er heel wat te zeggen voor je benadering, maar dit wordt waarschijnlijk een uiterst traumatiserende jaagpartij in een wei......

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:45

Nou, dan moet het spul naar een box.
Of schuilstal afsluiten.
Het is in het belang van het veulen dat deze schuwheid wordt gecorrigeerd.
We weten allemaal wat er gebeurd met schuwe shetjes....
Laten lopen is dus geen optie, tenminste, niet als je zo'n veulen een leuk en lang leven gunt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cowboy55
Berichten: 8475
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:47

Dees schreef:
Nou, dan moet het spul naar een box.
Of schuilstal afsluiten.
Het is in het belang van het veulen dat deze schuwheid wordt gecorrigeerd.
We weten allemaal wat er gebeurd met schuwe shetjes....
<KNIP>.


Nee, geen idee eerlijk gezegd? Ze raken aan de drugs? Loverboys? Vreemdelingenlegioen? Ik heb geen idee......

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias


octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:59

Gewoon lekker in de wei gaan zitten, als je met de merrie bezig bent, op je hurken gaan zitten, veulens zijn erg nieuwschierig, en vroeg of laat komen ze kijken. Wij doen dat altijd op die manier. Er is veel verschil in de karakters van de diertjes, sommigen komen meteen kijken, en vinden meteen alles goed, en anderen zijn veel schuwer, en hebben de tijd nodig. Je moet er zelf veel tijd en rust in investeren, dan komt het heus goed...Eenmaal benaderbaar, langzaam op het kontje proberen te kriebelen, dat vinden ze meestal erg lekker. Het kopie komt meestal pas het laatst. Laat het maar eerst lekker aan je snuffelen als het uit nieuwschierigheid naar je toe komt. Knuffelen onder dwang is nooit goed, daat maak je het vaak alleen maar erger mee...alles op zijn tijd, haast heb je niet toch?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: schuw veulen, niet te pakken, loopt op de wei met schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:07


True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 14:17

Niet te veel focussen op het veulen. Gewoon iedere dag even wat doen met de moeder. Het veulentje zal dan snel genoeg zelf toenadering tot jou gaan zoeken als ze doorheeft dat jij niet eng bent. Als je haar kan aaien dan kan je daarna voorzichtig een halster omdoen. Zo heb ik het met mijn shet gedaan toen ik hem net had. Hij was toen een half jaar oud en niks gewend. Binnen een week kon ik hem het halster op en af doen zonder dat hij het eng meer vond (daarvoor rende hij al weg als ik op 4 meter afstand stond van hem). Toen ik het halster om kon doen ging het snel en wende hij aan veel nieuwe dingen. Hij veranderde binnen notime van een bangepoepert in een onwijze knuffelpony

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 17:42

Dees schreef:
Nou, ik zou zo'n veulen verplicht op knuffeltherapie zetten. Dus juist wel beetpakken en met je hele lijf vasthouden, minstens 5 minuten per keer. En dat halster zo snel mogelijk om. Uiteraard doe je dit op een manier die niet traumatisch is voor het veulen, maar zorg wel ervoor dat het zo gauw als mogelijk 'gewoon' wordt.

Het is niet natuurlijk voor paarden om de aanraking van mensen te accepteren - je moet ze dat leren en hoe eerder je dat doet, hoe beter het is. Zo'n schuw veulentje zeker niet laten lopen want zodra ze daarin wat steviger van karakter worden, is het ze niet meer af te leren.


Helemaal mee eens, helemaal zo'n jong veulen volgt de moeder wel, de schuilstal in, daar kun je hem toch gewoon grijpen, tussen moeder en wand, anders iemand meenemen die wel handig is met veulens.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:13

Cowboy55 schreef:
Dees schreef:
Nou, dan moet het spul naar een box.
Of schuilstal afsluiten.
Het is in het belang van het veulen dat deze schuwheid wordt gecorrigeerd.
We weten allemaal wat er gebeurd met schuwe shetjes....
<KNIP>.


Nee, geen idee eerlijk gezegd? Ze raken aan de drugs? Loverboys? Vreemdelingenlegioen? Ik heb geen idee......


_O-

Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat nu het beste is, want er worden zoveel verschillende dingen gezegd. Sommigen zeggen weer dat je het veulen moet 'imprinten' de eerste dagen, en ze meteen alles moet laten beleven, anderen zeggen juist met rust laten. Wat is nu de goede manier?

Ik zou persoonlijk er een beetje tussen in zitten. Niet alles te dwingend, maar ook weer niet teveel afwachten. Je geeft ze dan wel erg veel tijd alles spannend en eng te vinden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers