Paard op proef mee geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 09:07

Gister kreeg ik de vraag of mijn pony, die te koop stast, ook op proef mocht.
Ik ben daar eigenlijk niet zo happig op. Hoe staan jullie daar in?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:08

Niet doen :n
Tenzij het een goede bekende betreft...

Laat ze lekker elke dag komen proefrijden, maar paardje bij jou houden!

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:15

Zal het niet doen. Wat als die kreupel terug komt? Vroeger (naja, jaren terug) wel een keer gedaan bij mijn pony. Hij ging naar kennissen in de buurt. Mijn pony kwam heel erg schuw weer terug, bleek dat het broertje hem voor de stal elke keer met een zweep tegen zijn neus had staan slaan. Heeft wel weer een maand geduurd voordat ik fatsoenlijk een halster of hoofdstel op kon doen

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:17

Nee niet doen !!! Zelfs niet bij goede vrienden of kennissen doe je met een auto ook niet! komt meestal ellende van

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:23

Niet doen.
Paard komt altijd slechter terug dan wat ie weg is gegaan!

Als ze een paard op proef willen moeten ze lekker een ander zoeken!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:25

Zou het ook liever niet doen. Had er laatst één die ons paard zes tot acht maanden op proef wilde. Ja, je leest het goed. Die wilde denk ik gewoon een paard om lekker mee te rijden in de zomer.

Ze mogen hier zo vaak komen als ze willen maar wel graag zodat we zelf kunnen zien dat ze er goed mee omgaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:26

hier ging de merrie die te koop stond niet op proef.

Smoothie02

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-15
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:28

Ik zou het niet doen! !! Hij kan idd heel anders terugkomen dan dat hij was. :n

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:29

Hier vroegen ze ook of die op proef mocht, maar antwoord was nee.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:30

Zou ik niet doen, stel er gebeurt iets, wie is er dan aansprakelijk? En wat als je paard "verpest" wordt..


Percy schreef:
Zou het ook liever niet doen. Had er laatst één die ons paard zes tot acht maanden op proef wilde. Ja, je leest het goed. Die wilde denk ik gewoon een paard om lekker mee te rijden in de zomer.

Ze mogen hier zo vaak komen als ze willen maar wel graag zodat we zelf kunnen zien dat ze er goed mee omgaan.


Zes tot acht maanden?! :=

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:33

Dat is echt absurd :))

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:33

Ik heb het 1 keer gedaan, zou het nooit weer doen.
Paard was na 1 week kreupen en toen ik haar weer ging ophalen had ze zichzelf helemaal open geschuurd door de insecten. Had ze wel even kunnen bellen voor een vliegendeken oid, toch?
Het was nooit een makkelijke merrie geweest, maar nu had ze geleerd naar mensen te schoppen...
Denk dat ik zelden zo razend geweest ben :o
Heeft me ook nog meer dan een maand gekost om dat paard terug een beetje fatsoenlijk te krijgen.

Bowies12
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:36

toen ik mijn pony kocht heb ik hem een maand op proef gehad als dat niet zo was geweest had iik hem niet gekocht

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:44

Ik heb wel 1x een pony op proef meegegeven.

Moest er eigenlijk snel vanaf en de kopers wilde mijn prijs betalen, maar dan wel met 2 weken proefperiode. Heb het erop gegokt en nooit meer wat van gehoord (oftewel, pony is daar gebleven ;) )

Zou het zo ook niet meer gauw doen, tenzij zich weer iets voor doet waardoor de pony snel weg moet.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:46

Zeg de mensen maar dat je hem best voor ze wil reserveren voor 2 weken of de komende maand, en dat ze dan zo vaak als ze willen welkom zijn, maar dat je hem niet verplaatst tenzij hij definitief verkocht is.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:47

Ja, ik moest ook een paar keer lezen :D

Een maand op proef? Dan had je bij ons ook niet hoeven kopen. In een maand tijd kan je een paard/pony compleet verpesten met rijden. En wat RavenIris hier schrijft, daar zou ik ook bang voor zijn.

En, ik heb het al in een paar topic's verteld. Ons ex-paard is na zes weken bij de nieuwe eigenaar overleden door Botulisme in het hooi. Natuurlijk is dat niet vaak voorkomend maar wat als hij daar op proef had gestaan? Hoe ga je zoiets oplossen?

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:50

Hier al paarden op proef gekregen en gegeven, zelfs eentje gedurende 6 maand, maar dat was aan mensen die het jaar voordien al eentje bij mij gekocht hadden. Die tweede konden ze wel nemen, maar de aankoopprijs kwam op dat moment niet goed uit. Is allemaal heel eerlijk, correct en in volle vertrouwen verlopen, hadden zelfs niets op papier staan.

Bij de verkoper thuis proberen is toch altijd anders dan in een nieuwe omgeving, idd niet slecht om te zien hoe die reageert op nieuwe omgeving, andere paarden...

Wel heb ik ooit es een paard op proef verkocht, en ze hebben die pas tijdens de proeftijd laten keuren, en was afgekeurd, dus stond hier na 2 dagen terug. Dat vond ik wat zielig voor het paard, dat over en weer gezeul, dus keuring moeten ze hier laten doen.

Ik zou wel voor de veiligheid de volledige koopsom al vragen, en eventueel terugbetalen bij terugbrengen. Een periode van een maand lijkt me schappelijk.

Zelf zou ik eerlijk gezegd liever na een maand proef een "verknoeid" paard terugkrijgen dan dat het diertje levenslang bij die knoeiers moet blijven. En als je er al vanuit gaat dat ze je paard gaan verknoeien, dan verkoop je beter niet aan hen, en wacht je beter de volgende kandidaten af.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:55

Bij ons gaan bijna alle paarden met een proeftijd van 2-4 weken weg. Hebben ze meteen de gelegenheid om het paard in die weken te keuren (als ze dat willen). We hebben nog nooit een paard terug
gehad na de proefperiode. Op jaarbasis verkopen we hobbymatig zo'n 2-3 paarden. Het risico (kosten voor DA, voeren, etc) ligt dan bij de koper, mocht het paard in die 2 weken overlijden is de koper het aanbetalingsbedrag (de helft van de koopsom kwijt). Mocht hij terugkomen, dan kan iemand met 2-4 weken een goed aangereden paard niet 'verpesten'.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 09:56

En hoe zit het met de verzekering?
Ook iets om over na te denken...

Stel, ze veroorzaken een ongeval of schade met het paard, ben jij als eigenaar dan ook verantwoordelijk?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:01

Mjoor schreef:
Bij ons gaan bijna alle paarden met een proeftijd van 2-4 weken weg. Hebben ze meteen de gelegenheid om het paard in die weken te keuren (als ze dat willen). We hebben nog nooit een paard terug
gehad na de proefperiode. Op jaarbasis verkopen we hobbymatig zo'n 2-3 paarden. Het risico (kosten voor DA, voeren, etc) ligt dan bij de koper, mocht het paard in die 2 weken overlijden is de koper het aanbetalingsbedrag (de helft van de koopsom kwijt). Mocht hij terugkomen, dan kan iemand met 2-4 weken een goed aangereden paard niet 'verpesten'.

ai ik hoop dat het tegendeel jou nooit bewezen wordt maar ik heb er hier twee staan waarvan ik 100% zeker ben dat je ze op twee weken levensgevaarlijk hebt als je het een beetje lomp aan pakt. En nee, dat zijn geen onopgevoedde rotbeesten, integendeel. Maar op vier weken kan echt best veel mis gaan.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:06

Shirley schreef:
En hoe zit het met de verzekering?
Ook iets om over na te denken...

Stel, ze veroorzaken een ongeval of schade met het paard, ben jij als eigenaar dan ook verantwoordelijk?


Zij zijn al eigenaar, maar hebben nog het recht om het paard binnen de proefperiode terug te brengen (in dezelfde staat waarin ze het gekocht hebben).
De meeste kopers komen minstens 2x proefrijden en als ik zie dat een paard niet geschikt is zeg ik dat ook. Anders krijg je daar achteraf toch weer 'gezeik' over. Ik ben van mening dat niemand expres een paard verpest. We verkopen haflingers uit eigen fokkerij en die heb je niet zo snel zo ver over de zeik dat je er echt helemaal niks meer mee kan.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:10

Ik geef n paard niet mee op proef, als ze echt willen mogen ze meerdere malen komen kijken en zelfstandig met de pony omgaan terwijl ik ook op stal rond loop. Zo kan ik gelijk zien, of de klik er echt wel is.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:12

Wij verkopen niet vaak maar die van ons krijg je echt wel over de zeik als er twee weken verkeerd mee omgegaan wordt. Als we zien dat het geen combinatie is zullen we dat ook eerlijk zeggen. Misschien niet eens zozeer voor de kopers maar wel voor het welzijn van het paard.

Hier zijn ze zo vaak welkom als ze willen en ik ben ook nog wel bereid om met het paard naar de eventuele nieuwe stal te rijden zodat ze eens kunnen zien hoe het paard daar is. Maar uit handen geven, nee, ik zou het niet durven.

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:18

ik zou het ook niet doen, teveel risico en jij zit met de ellende als het niet goed uitpakt. Misschien heb je geluk en komt het goed maar je weet nooit wat ze met je paard doen. Ik heb mijn paard in consignatie gezet bij een bekende meid die goed met paarden is en kreeg hem verschrikkelijk terug. Heb ik nu nog last van. Ik zou de gok niet nemen...

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Re: Paard op proef mee geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:21

Niet doen. Mensen 'vergeten' dingen nog te betalen die 4 tientjes kosten, en je kunt bijna niks. Dus laat staan een paard.